Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Sztuka współczesna Marina Abramović Opracowała Zuzanna Kaczmarek.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Sztuka współczesna Marina Abramović Opracowała Zuzanna Kaczmarek."— Zapis prezentacji:

1 Sztuka współczesna Marina Abramović Opracowała Zuzanna Kaczmarek

2 Marina Abramović

3 MARINA ABRAMOVIĆ Marina Abramović (ur. 30 listopada 1946 w Belgradzie) – serbska artystka intermedialna. Twórczość Mariny Abramović jest związana w dużej mierze z miejscem jej pochodzenia, sytuacją na Bałkanach i z doświadczeniem XX wieku. Pracewideo często połączone są z aktywnością performance, w którym ciało artystki jest podstawowym medium i jednocześnie częstym tematem (body art).

4 Biografia Wuj Marina Abramovic był patriarchą Varnava z serbskiego Kościoła prawosławnego Oboje rodzice byli partyzantami w czasie II wojny światowej:. Jej ojciec Vojo był dowódcą, który był uznany za bohatera narodowego po wojnie, jej matka Danica była, w połowie lat sześćdziesiątych dyrektorem Muzeum rewolucji i Sztuki w Belgradzie. Ojciec Abramovic opuścił rodzinę w 1964 roku. W wywiadzie opublikowanym w 1998 roku, opisała, jak jej "matka miała pełną kontrolę nade mną mnie i moim bratem. I nie wolno było wychodzić z domu po godzinie dziesiątej w nocy, aż miałem 29 lat ll występy w Jugosławii zrobiłam przed godziną dziesiąta wieczorem, bo miałam być w domu wtedy. To szalone, ale wszystkie moje cięcie się, biczowanie się, paląc się, niemal tracąc życie w Firestar , wszystko było zrobione przed 10 wieczorem ". Abramović była studentem Akademii Sztuk Pięknych w Belgradzie od 1965/70. Ukończyła studia podyplomowe na Akademii Sztuk Pięknych w Zagrzebiu, SR Chorwacji w 1972 roku. Od 1973 do 1975 roku wykładała na Akademii Sztuk Pięknych w Nowym Sadzie, realizując swoje pierwsze występy solowe. Od 1971 do 1976 roku była żoną Nesa Paripovic. W 1976 r., Abramović opuściła Jugosławię i przeniosła się do Amsterdamu.

5 POCZĄTKI Początki twórczości
W latach   Abramović studiowała na Akademii Sztuk Pięknych w Belgradzie, a w 1972 ukończyła studia na Akademii w Zagrzebiu. Zaczynała od malarstwa, ale już jako studentka wykonywała instalacje i swoje pierwsze, prowokacyjne performance. W latach   zrealizowała jedne z najbardziej radykalnych prac: eksperymenty związane z bólem, obrzydzeniem, reakcjami ciała na ingerencje fizyczne – akcje artystyczne, podczas których artystka dochodziła do granic wytrzymałości fizycznych i psychicznych. Na przykład akcja zatytułowana Art Must Be Beautiful/Artist Must Be Beautiful (1975) polegała na czesaniu włosów, aż do utworzenia krwawiącej rany na głowie.

6 ULAY Współpraca z Ulayem
W 1975 spotkała w Amsterdamie niemieckiego artystę Ulaya, z którym przez dwanaście lat dzieliła życie i pracę. Ich działania były znaczące dla rozwoju performance o tematyce ciała, body artu. Od początku swojej współpracy artyści uważali się za jedność powstałą w wyniku połączenia "męskości" i "kobiecości". Nie przez przypadek ich pierwszy performance Relation Work mówił o ważnej dwojakości: mężczyzna/kobieta, dźwięk/cisza, inercja/energia. Przez lata Marina i Ulay podróżowali swoim starym citroenem napotykając różne kultury i realizując wiele działań w Europie i Stanach Zjednoczonych. Po 1980 ich performance'ów stały się mniej intensywne. W tych właśnie latach powstał Night Sea Crossing, w którym obydwoje siedzieli przy jednym stole na przeciw siebie w ciszy, najpierw przez siedem godzin, potem przez trzy dni, potem prawie dwa tygodnie. W 1988 The Lovers/The Great Wall był zwiastunem nadchodzącego końca współpracy artystów: oboje przemierzali Mur Chiński – on z zachodu, ona ze wschodu. Kiedy po dziewięćdziesięciu dniach spotkali się w połowie drogi, zdecydowali się na rozstanie.

7 WSPÓŁCZESNE REALIZACJE
Od 1989 "Babcia performance'u", jak ironicznie się autodefiniuje, Marina Abramović działa sama wykonując interwencje artystyczne, z których najbardziej znane są Cleaning the mirror (Czyszczenie lustra), The onion (Cebula), Cleaning the house (Porządki domowe), Delusional. We współpracy z Charlesem Atlas artystka zdecydowała się na swoją biografię. Biography, to jeden wielki otwarty spektakl, ciągle aktualizowany w relacji z dziejącymi się wydarzeniami. W 1997 zrealizowała Balkan Baroque, który tak jak Cleaning the house i Delusional był bezpośrednio inspirowany wojną w byłej Jugosławii. Balkan Baroque zrodził się podczas polemik dotyczących wcielenia dzieła Mariny do Narodowych podczas Biennale w Wenecji biorąc pod uwagę fakt, iż artystka mieszkała w Holandii. Kurator sztuki Germano Celant gościł artystkę na swojej własnej wystawie. Praca ta została nagrodzona Złotym Lwem za głęboką symbolikę w relacji z kroniką. Oprócz dwóch video, które transmitują obrazy przedstawiające rodziców, Abramović tłumaczy historię powstania dziwnych bałkańskich zwierząt podobnych do wilków. Zwierzęta te kiedy znajdują się w nieprzewidzianej i trudnej sytuacji ulegają autozniszczeniu. Podczas dni inauguracji Biennale w Wenecji Abramović, ubrana w biel, na środku sali czyści godzinami stos kości zwierzęcych śpiewając melodię bolesnego rytuału puryfikacji.

8 WSPÓŁCZESNE REALIZACJE
W 1997 Kunsthalle w Bernie zorganizowała wystawę Marina Abramović Artist Body – Public Body, która została wystawiana w różnych miejscach w Europie. W 2010 roku odbyła się wystawa retrospektywna Abramović w nowojorskim Museum of Modern Art, gdzie artystka zaprezentowała performance – The Artist Is Present.

9 WYBRANE REALIZACJE 1973: Rhythm 10 1974: Rhythm 5
1975: Art Must Be Beautiful/Artist Must Be Beautiful (Sztuka musi być piękna/Artysta musi być piękny), performance 1977: Breathing In/Breathing Out, performance z udziałem Ulaya, Belgrad; : Night Sea Crossing (Przeprawa przez morze nocy); 1988: The Lovers (Kochankowie), performance Transitory Objects (Obiekty przejściowe); 1995: Cleaning the Mirror, wideo-instalacja/performance =The onion (Cebula); 1995: Cleaning the house (Porządki domowe) = Delusional; 1997: Balkan Baroque; 1998: The Expiring Body; 2002: The House with the Ocean View, Sean Kelly Gallery; 2004: Warrior and Virgin Mary (Wojownik i Madonna), performance z udziałem Jana Fabre. 2010: The Artist Is Present, MoMA, New York

10

11

12

13 Moja opinia Moim zdaniem Marina Abramović jest bardzo ciekawą i oryginalną artystką. Ma niepowtarzalne prace, oglądając je jestem zachwycona, bardzo podziwiam jej pasje, którą nam wszystkim przedstawia.


Pobierz ppt "Sztuka współczesna Marina Abramović Opracowała Zuzanna Kaczmarek."

Podobne prezentacje


Reklamy Google