Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałNadzieja Jakubczyk Został zmieniony 11 lat temu
1
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty Działanie 3.3 Poprawa jakości kształcenia Poddziałanie 3.3.3 Modernizacja treści i metod kształcenia – projekty systemowe Program Operacyjny Kapitał Ludzki Nazwa szko, adres, województwo Ul. Brandta 22 05 – 820 Piastów woj. mazowieckie
2
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Pilotaż obejmuje wdrożenie rozporządzenia MEN z dnia 17.11.2010r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach tj. Tworzenie nowej dokumentacji dla uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się Nową organizację pracy rady pedagogicznej Formy współpracy z rodzicami
3
Krótka charakterystyka szkoły Szkoła Podstawowa nr 1 jest szkołą, która w naturalny sposób ma zniesione bariery architektoniczne. Posiada: Klasy integracyjne na każdym poziomie Pedagogów wspierających w każdej klasie integracyjnej pracujących w pełnym wymiarze godzin Specjalistów i dobrze wyposażone gabinety specjalistyczne z zakresu: terapii polisensorycznej, terapii logopedycznej, terapii pedagogicznej, terapii korekcyjno – kompensacyjnej, gimnastyki korekcyjnej oraz terapii psychologicznej Pełne zaplecze sportowe i rekreacyjne PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
4
PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI Organizacja zespołów Praca w 21 zespołach klasowych W większości przypadków w zebraniach uczestniczyli również rodzice Czas pracy zespołu dotyczący działań wspierających dla jednego dziecka wynosi minimum 30 min. Przewodniczącym zespołu nauczycieli w klasach integracyjnych jest pedagog wspierający W pozostałych klasach przewodniczącym jest nauczyciel – wychowawca Formy pomocy obejmują wszystkie zalecenia zawarte w orzeczeniach, opiniach i wynikające z przeprowadzonych badań przesiewowych Liczba przyznanych godzin wspierania ucznia wynosi od 1 do 4 tygodniowo
5
Wsparcie ze strony organu prowadzącego szkołę PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI W organizacji pracy szkoły na rok szkolny 2011/2012 uwzględniono wszystkie potrzeby szkoły. W tym roku nie było potrzeby zwiększania wymiaru godzin zatrudnienia specjalistów. W majowym spotkaniu w kuratorium oświaty uczestniczyli przedstawiciele organu prowadzącego tj. wiceburmistrz i dyrektor ZOPO.
6
Współpraca szkoły z instytucjami 1. Współpraca z MEN Szkolenia dwóch liderów zmian Literatura dotycząca uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i informacje zawarte na stronie www. men.gov.pl Wsparcie eksperta 2. Współpraca z Kuratorium Oświaty Cykl spotkań dotyczących przebiegu pilotażu 3. Instytut Badań Edukacyjnych (badania na temat wprowadzonych przez MEN zmian; zebranie doświadczeń na temat jak działają w praktyce zaproponowane rozwiązania) PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
7
Przykłady dobrych praktyk w szkole 1. Wczesna diagnoza pedagogiczno – psychologiczno – logopedyczna 2. Postępowanie z uczniem zdolnym Indywidualne programy nauczania dla uczniów kierunkowo zdolnych z matematyki, języka polskiego i przyrody. 3. Roczny program adaptacyjny dla uczniów klas pierwszych Przyjazna szkoła 4. Program profilaktyczno – wychowawczy dla dzieci z zaburzeniami zachowania W ogrodzie własnych emocji 5. Program minimalizujący stres związany z przejściem z pierwszego do drugiego etapu edukacyjnego 6. Projekt Matematyka innego wymiaru 7. Projekty realizowane wspólnie z Centrum Edukacji Obywatelskiej np. Opowiem ci o wolnej Polsce 8. Udział nauczycieli w Nauczycielskiej Akademii Internetowej N@I - bogacenie form i metod pracyN@I 9. Udział nauczycieli w projekcie prowadzonym przez ORE, UJ I Erę Ewaluacji Nauczyciel – badacz Cykl szkoleń dla nauczycieli związanych ze stopniowym wprowadzaniem zmian wynikających z rozporządzenia Elektroniczna baza wypracowanych w szkole nowych dokumentów - negocjowalność wypracowanych dokumentów pod kątem ich praktycznego zastosowania w szkole Mailowy sposób kontaktowania się członków poszczególnych zespołów z psychologiem szkolnym – doradcą merytorycznym PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
8
Efekty zespołowej pracy nauczycieli Wypracowano: 87 Kart Indywidualnych Potrzeb Ucznia 28 Indywidualnych Programów Edukacyjno – Terapeutycznych Plan Działań Wspierających dla każdego ucznia, który jest objęty pomocą psychologiczno – pedagogiczną, uwzględniono również uczniów przewlekle chorych zasady pracy w zespołach – praca systemowa i doraźna tradycyjny i elektroniczny sposób komunikowania się w zespołach jasny i precyzyjny podział kompetencji i odpowiedzialności poszczególnych członków zespołu psycholog – doradca merytoryczny, pedagog - doradca organizacyjny zniesienie poczucia osamotnienia – autentyczna praca zespołowa PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
9
Uwagi, refleksje, spostrzeżenia dotyczące organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej z pilotażu Dalsze wspieranie liderów zmian Ustawiczna potrzeba wspierania nauczycieli przez liderów Zobowiązanie Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych do przeprowadzenia szkoleń dotyczących interpretacji orzeczeń i opinii - dokumentacji psychologicznej W szkole gdzie nie ma zatrudnionych specjalistów trudno będzie prawidłowo i profesjonalnie zabezpieczyć potrzeby uczniów Prawidłowym kierunkiem zmian w edukacji jest profesjonalne pochylenie się nad uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI POTRZEBAMI EDUKACYJNYMI
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.