Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

WIRTUALNA PLOTKA W REALNYM ŚWIECIE UŻYTKOWNIKÓW PORTALI PLOTKARSKICH.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "WIRTUALNA PLOTKA W REALNYM ŚWIECIE UŻYTKOWNIKÓW PORTALI PLOTKARSKICH."— Zapis prezentacji:

1 WIRTUALNA PLOTKA W REALNYM ŚWIECIE UŻYTKOWNIKÓW PORTALI PLOTKARSKICH

2 Dlaczego plotkujemy? Cechy psychiki poszczególnych jednostek Fantazja poczucie bezradności Frustracja jednostki poczucie niejasności sytuacji poczucie niejasności sytuacji zaspokajania ciekawości zaspokajania ciekawości mała wartość poznawcza informacji mała wartość poznawcza informacji społeczne niedoinformowanie. społeczne niedoinformowanie. Powstawanie plotki Powstawanie plotki Rozprzestrzenianiu plotki sprzyja:

3 Definicja plotki Obgadywanie nieobecnych, niepotrzebne rozgłaszanie nowin z życia prywatnego innych ludzi, często złośliwe pomówienie, które może w konsekwencji doprowadzić do zniesławienia. […] niekontrolowana gadanina, bezmyślne wysłuchiwanie i powtarzanie niepewnych informacji i subiektywnych opinii o innych ludziach. Klaus Thiele – Dohrmann, Psychologia Plotki, str. 18

4 Cechy charakterystyczne plotki: plotka jest informacją, plotka jest informacją, plotka jest niepewnego i nieznanego pochodzenia, plotka jest niepewnego i nieznanego pochodzenia, informacje jakie niesie z sobą plotka są niepotwierdzone, informacje jakie niesie z sobą plotka są niepotwierdzone, plotki zwykle są nieweryfikowalne, plotki zwykle są nieweryfikowalne, przy konfrontacji z rzeczywistością, okazuje się, że jest informacją zazwyczaj kłamliwą, przy konfrontacji z rzeczywistością, okazuje się, że jest informacją zazwyczaj kłamliwą, plotka jest wieścią przekazywaną z ust do ust, plotka jest wieścią przekazywaną z ust do ust, plotka jest wariantywna, jej ostateczna treść powstaje wskutek wielokrotnego przekazu. plotka jest wariantywna, jej ostateczna treść powstaje wskutek wielokrotnego przekazu. Inne ustalenia terminologiczne: Wirtualność - potocznie – przeciwieństwo realności, coś nierzeczywistego, zmyślonego, nieprawdziwego; - z perspektywy usieciowienia – spektrum zjawisk dokonujących się w Internecie i za jego pośrednictwem Portale plotkarskie Witryny internetowe, wypełnione informacjami o celebrytach, aktorach, piosenkarzach, sportowcach, dziennikarzach.

5 Charakterystyka wybranych portali plotkarskich POPULARNOŚĆ, POZYCJA W RANKINGU DOSTĘPNOŚĆ KAŻDYKAŻDY, ZALOGOWANI BARDZIEJ UPRZYWILEJOWAN I KAŻDY KAŻDY, ZALOGOWANI BARDZIEJ UPRZYWILEJOWAN I ZAWARTOŚĆ INFORMACJE O GWIAZDACH - QUIZY, KONKURSY - SZATA GRAFICZNA ++/-++-+ ODNOŚNIKI egoiści.pl, kulisy.pl, kaprysy.pl, lansik.pl, snobka.pl, luxlux.pl, blogi, galerie, strony dla dorosłych plotkara.pl-snobka.plzeberka.pl, kozaczek.pl -kotek.pl, lula.pl, widelec.pl, infomuzyka.pl, deser.pl, popcorner.pl. Odsetek N=159 85%48%47%33%26% 23%

6 Metodologia badania Technika badawcza: ankieta internetowa, Serwis który umożliwił nam stworzenie narzędzie badawczego: Metoda doboru próby: - Pierwsza wersja badania: celowy, - Druga wersja badania: samorzutny, Liczebność próby założonej:243 użytkowników portalu NoCoTy, Liczebność próby zrealizowanej: 159 użytkowników portali plotkarskich, Okres zbierania danych empirycznych: - Pilotaż narzędzia: 18 – 21 maja 2009, - Pierwsza wersja badania: 6 – 14 czerwca 2009, - Druga wersja badania: 1 – 15 września 2009, Dodatkowo przeprowadziliśmy jakościową analizę zawartości 7 portali oraz obserwację uczestniczącą na portalu Kozaczek.pl.

7 Pytania problemowe 1. Kim są użytkownicy portali plotkarskich, jakie cechy społeczno – demograficzne ich charakteryzują, jak sami postrzegają i opisują siebie? 2. Jak wygląda ich aktywność w ramach portali plotkarskich oraz w środowisku poza wirtualnym? 3. Jak użytkownicy portali plotkarskich definiują plotkę i jaki mają do niej stosunek? 4. Jakie czynniki różnicują stosunek użytkowników portali do plotki, ich reakcje na plotkę oraz stosowane przez nich strategie funkcjonowania w ramach portali plotkarskich? 5. Jakie funkcje pełni wirtualna plotka w realnym życiu użytkowników portali plotkarskich?

8 Użytkownicy portali plotkarskich (charakterystyka społeczno – demograficzna)

9

10 Autocharakterystyki badanych

11 Aktywność użytkowników portali plotkarskich w Internecie oraz środowisku pozawirtualnym

12 Aktywność w ramach portali plotkarskich

13 Zainteresowania użytkowników, czas wolny

14

15

16 Jak użytkownicy portali plotkarskich definiują plotkę i jaki mają do niej stosunek?

17

18 Stosunek do plotki

19 Funkcje wirtualnej plotki w realnym życiu użytkowników portali plotkarskich

20 Funkcja integracyjna, więziotwórcza

21 Funkcja informacyjna – zaspokojenie ciekawości, Funkcja relaksacyjna - źródło rozrywki, redukcja nudy Główne motywy korzystania z portali plotkarskich Wejście po raz pierwszy Kolejne wejścia ciekawość54%- poszukiwanie rozrywki, nuda46%32% poszukiwanie konkretnych informacji8%13% chęć bycia na bieżąco5%12% przypadek21%- nawyk-62%

22 Funkcja kontrolna – reakcja na działania innych Funkcja emocjonalna - rozładowanie agresji Niemal 60% badanych zamieszcza komentarze na portalach plotkarskich ¾ spośród nich deklaruje, że robi to w celu uczestniczenia w toczącej się dyskusji, z potrzeby wyrażenia własnego zdania

23 Czynniki różnicujące stosunek użytkowników portali do plotki

24 Miejsce zamieszkania a stosunek do plotki

25 Samoocena a stosunek do plotki Stosunek do plotki pozytywn y negatywnypozytywnynegatywny optymiści34%40%45%33%pesymiści otwarci na kontakty37%42%57%29%niechętni kontaktom towarzyscy38%40%46%42%samotnicy plotkarze51%23%27%68%przeciwnicy plotkowania Reakcja na plotkę aktywnanegatywnaaktywnanegatywna optymiści46%12%21%35%pesymiści otwarci na kontakty37%16%14%36%niechętni kontaktom towarzyscy35%17%8%33%samotnicy

26 Samoocena a funkcja integracyjna (korzystanie z portali w towarzystwie innych osób)

27 Samoocena a funkcja emocjonalna (zamieszczanie komentarzy)

28 Samoocena a funkcja emocjonalna (motywy zamieszczania komentarzy) Zainteresowani e tematem artykułu Reakcja na komentarze Optymiści41%27% Pesymiści 40% Spontaniczni38%30% Zachowawczy21%57% Dusze towarzystwa 40%36% Samotnicy18%46% Plotkarze26%40% Przeciwnicy plotkowania 64%9%

29 Zespół badawczy: Mateusz Gajewski Mateusz Gajewski Katarzyna Jakubowska Katarzyna Jakubowska Katarzyna Łuczak Katarzyna Łuczak Maria Miura Maria Miura Renata Młotecka Renata Młotecka Lucyna Motylewicz Lucyna Motylewicz Marta Sternicka Marta Sternicka Ewelina Sudra Ewelina Sudra Izabela Wieliczko Izabela Wieliczko Maciej Wójcicki Maciej Wójcicki Agnieszka Zawadzka Agnieszka Zawadzka opiekun projektu – mgr Agnieszka Kretek - Kamińska


Pobierz ppt "WIRTUALNA PLOTKA W REALNYM ŚWIECIE UŻYTKOWNIKÓW PORTALI PLOTKARSKICH."

Podobne prezentacje


Reklamy Google