Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Podstawowe pojęcia. Potrzeby uczniów. Czynniki wzmacniające, osłabiające, motywujące uczniów i nauczycieli. Sposoby motywowania uczniów do nauki klasy.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Podstawowe pojęcia. Potrzeby uczniów. Czynniki wzmacniające, osłabiające, motywujące uczniów i nauczycieli. Sposoby motywowania uczniów do nauki klasy."— Zapis prezentacji:

1

2 Podstawowe pojęcia. Potrzeby uczniów. Czynniki wzmacniające, osłabiające, motywujące uczniów i nauczycieli. Sposoby motywowania uczniów do nauki klasy 0-III i klasy IV-VI. Przykładowe sposoby motywowania. Wskazówki dla rodziców.

3 To proces wewnętrzny, bądź zewnętrzny nabywany w trakcie rozwoju dziecka – człowieka, który musi mieć określony cel. Oparty jest o system podstawowych potrzeb i wartości, które determinują kierunek dążeń człowieka.

4 To tendencja wewnętrzna człowieka do podejmowania działania. Cechą tej motywacji jest ciekawość, przyjemność, satysfakcja, talent, wytrwałość.

5 To działanie podejmowane na wskutek czynników zewnętrznych takich jak: siła otoczenia, oddziaływania ludzi, zależności.

6 To ogół bodźców (wewnętrznych – cech człowieka i zewnętrznych- otoczenia, wpływ środowisk, rodziny) powodujących gotowość do uczenia się. W motywacji szkolnej bodźce wewnętrzne i zewnętrzne mogą u ucznia wywołać 2 typy zachowań.

7 Typ 1 Dążenie motyw cel pobudza ucznia do działania. Typ 2 Unikanie motyw brak celu apatia, wycofanie, brak chęci do pracy, brak kierunku zmian.

8 Motywy zewnętrzne – czyli- osobowość nauczyciela, ocena, sytuacja rodzinna, sytuacja szkolna, grupa rówieśnicza. Motywy wewnętrzne – czyli- cechy charakteru, ambicja, zainteresowania, cel życiowy, wykorzystanie wiedzy w praktyce.

9 Są to określenia bodźców, ludzi, którzy ukierunkowują dzieci do działania. Motywatorem dla dziecka może być rodzic, nauczyciel, lider, przewodnik, koordynator, inspirator czyli osoba, która określa cel(zachęca, jest przyjazna, kreatywna, ciekawa), oraz obiekt i sposób dotarcia do niego, stwarza warunki i sytuacje poprzez, które dziecko podejmuje działania.

10 Pozwala dziecku- pomimo porażek próbować kolejny raz np. zawiązać buty czy nauczyć się wiersza. Jest motorem do wszelkiego rozwoju i działania.

11

12 Chęć bycia lepszym, Zainteresowania, Miły, życzliwy, kreatywny, ciekawy nauczyciel, Zachęty, pochwały nauczycieli, Zachęty i pochwały rodziców, ciekawie prowadzone lekcje, różnorodność metod pracy, Chęć zdobycia wiedzy, Możliwość zdobycia dobrej oceny,

13 brak zainteresowania ze strony rodziców, brak pomocy, wsparcia ze strony nauczyciela, mało wymagający nauczyciele,(apatyczny, wycofany) brak zachęty ze strony nauczyciela, trudny materiał, nudne lekcje, lęk przez ocenianiem, przez słabą ocena, niesprawiedliwe ocenianie, brak jasnych kryteriów,

14 zdolni uczniowie, klasa bez problemów wychowawczych, uczniowie ciekawi wiedzy, dobra współpraca z rodzicami i uczniami, dobrze wyposażona pracownia, wynagrodzenie,

15 trudna wychowawczo klasa, wiele problemów, uczniowie z dysfunkcjami, wypalenie zawodowe wynagrodzenie kształcenie ustawiczne

16 Uaktywnienie pozytywnych emocji ( Angażowanie w działania manualne, pozwalanie na wypowiadanie się, wyrażanie słowem, co czują lub w skupieniu, ciszy) Łączenie talentu i wytrwałości, W pracy z dzieckiem uruchamianie naturalnych motywów uczenia się poprzez rozbudzanie ciekawości poznawczej, Włączanie dzieci w różne formy pracy np. praca z komputerem, Atrakcyjne formy zapoznawania dzieci nowym materiałem ( poprzez zabawy tematyczne), Spotkania z różnymi ciekawymi ludźmi, Wizualizacja, np. bajka, praca twórcza z dziećmi Stosowanie pochwał, nagród,

17 Skłanianie do osobistego angażowania się w naukę Pozwalanie na własny wybór metody nauki Uczeń musi zobaczyć własne potrzeby i zainteresowania w procesie uczenia Każdy uczeń powinien mieć własny poziom trudności wykonywania zadań, działań, prac, Nawiązanie dobrych więzi z bliskimi osobami ( współpraca z rodzicami) wspieranie i wspomaganie w nauce Stosowanie pochwał, nagród,

18 1. Od uczniów/ dzieci, którymi kierujesz, których wychowujesz oczekuj tego, co najlepsze. 2. Zauważaj potrzeby drugiego człowieka. 3. Wysoko ustawiaj poprzeczkę doskonałości lub dostosowuj do indywidualnych możliwości każdego dziecka. 4. Stwarzaj środowisko, w którym niepowodzenie nie oznacza przegranej. 5. Jeśli, ktoś zdąża tam gdzie ty, dołącz do niego. 6. Wykorzystuj pozytywne wzorce, by zachęcić do sukcesu. 7. Okazuj uznanie i chwal najmniejsze osiągnięcia. 8. uwzględniaj potrzebę współzawodnictwa wykorzystując w sposób umiarkowany. 9. Nagradzaj za współpracę.

19 Powiąż wiedzę naukową z naturalnymi zjawiskami przyrodniczymi, Odwołuj się do rzeczy, które mają dla dziecka znaczenie, Wzbogacaj doświadczenia dziecka, Rozbudzaj jego zainteresowania, Nagradzaj za współpracę, Zachęcaj do sukcesu,

20 Od najmłodszych lat rozwijaj naturalną ciekawość dziecka, wzbudzaj jego motywację do poznawania nowych rzeczy, do nauki poprzez: systematyczne wyprawy do księgarni – niech dziecko samo wybierze sobie jakąś książeczkę czy czasopismo organizowanie wycieczek do muzeów, na wystawy, oglądanie z dzieckiem ciekawych programów w TV i rozmawianie o nich! rozwiązywanie krzyżówek, zagadek, zabaw logicznych itp. wykorzystywanie codziennych czynności i zdarzeń do ćwiczenia różnych umiejętności np., liczenia, logicznego myślenia itd. dawanie przykładu własnym zachowaniem – spędzając wolny czas czytając prasę, książki, oglądając programy popularnonaukowe itp.

21 dawaj dziecku do zrozumienia, że nauka jest ważna – nie mów, że to strata czasu, nie zwalniaj z udziału w lekcjach z błahych powodów, wykazuj zainteresowanie karierą szkolną dziecka i wspieraj je w niej, interesuj się tym, co wydarzyło się w szkole, rozmawiaj o tym, czego dziecko się nauczyło, wdrażaj dziecko do systematyczności, naucz dobrej organizacji pracy (odrabianie lekcji o tej samej porze, ale nie bezpośrednio przed lub po szkole) i zadbaj o odpowiednie miejsce do nauki (stały kącik do pracy), pomagaj dziecku w odrabianiu lekcji i pokonywaniu trudności – nie oznacza to jednak, że masz wykonać zdanie za dziecko! Pomóż mu zrozumieć polecenie, zaplanujcie poszczególne etapy niezbędne do wykonania zadania, w razie potrzeby udziel wskazówek.

22 unikaj atmosfery napięcia, nie okazuj ciągłego niezadowolenia, lecz szukaj mocnych stron swojego dziecka i udzielaj mu wsparcia. stosuj pochwały zamiast mówić z ciebie to już nic nie będzie. Chwal – za osiągnięcia, lecz także za włożony wysiłek. nie porównuj dziecka do rodzeństwa, kolegów, lecz do poprzedniego jego poziomu i umiejętności – uświadamiasz mu w ten sposób jego postępy i motywujesz do dalszej pracy, w przypadku zniechęcenia dziecka lub doświadczenia przez nie porażki – nie zaprzeczaj jego uczuciom mówiąc, że nic się nie stało, lecz nazwij jego uczucia (np. widzę, że: jest ci bardzo smutno z tego powodu, że jesteś rozczarowany, że zadanie to sprawia ci trudność), zachęć je do wymyślenia, jak można rozwiązać dany problem, zaproponuj własne pomysły i wspólnie zdecydujcie, które pomysły wydają się możliwe do zrealizowania.

23 Brophy. J – Motywowanie uczniów do nauki Buchner. Ch- Sukces w szkole jest możliwy Hamer.H – Do efektywności nauczania Harmin. M – Duch klasy. Jak motywować uczniów do nauki? Mc Ginnisa. A – Sztuka motywacji

24


Pobierz ppt "Podstawowe pojęcia. Potrzeby uczniów. Czynniki wzmacniające, osłabiające, motywujące uczniów i nauczycieli. Sposoby motywowania uczniów do nauki klasy."

Podobne prezentacje


Reklamy Google