Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum ROZKŁAD MATERIAŁU.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum ROZKŁAD MATERIAŁU."— Zapis prezentacji:

1 Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum ROZKŁAD MATERIAŁU

2 Stanowisko MEN Podstawowym obowiązkiem każdego nauczyciela jest pełna realizacja dopuszczonego na wniosek nauczyciela lub nauczycieli przez dyrektora szkoły do użytku w danej szkole programu nauczania ogólnego lub programu nauczania dla zawodu lub dla profilu. Program ten musi spełniać kryteria określone odpowiednio w § 4 lub § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczana do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. Nr 89, poz, 730). Podstawowym obowiązkiem każdego nauczyciela jest pełna realizacja dopuszczonego na wniosek nauczyciela lub nauczycieli przez dyrektora szkoły do użytku w danej szkole programu nauczania ogólnego lub programu nauczania dla zawodu lub dla profilu. Program ten musi spełniać kryteria określone odpowiednio w § 4 lub § 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczana do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. Nr 89, poz, 730).

3 Natomiast nieuzasadnionym i zbędnym jest nakładanie na nauczycieli obowiązku pisemnego opracowywania np. tzw. planów wynikowych lub rozkładów materiału nauczania. Takiego obowiązku nie przewidują obowiązujące akty prawne. Natomiast nieuzasadnionym i zbędnym jest nakładanie na nauczycieli obowiązku pisemnego opracowywania np. tzw. planów wynikowych lub rozkładów materiału nauczania. Takiego obowiązku nie przewidują obowiązujące akty prawne. Małgorzata Szybalska Dyrektor Departamentu Programów Nauczania i Podręczników (Wypowiedź z r.)

4 Hierarchiczne usystematyzowanie dokumentów Rozkład materiału* Plan pracy dydaktycznej* Program nauczania zatwierdzony przez dyrektora szkoły na wniosek nauczycieli PODSTAWA PROGRAMOWA

5 Istotne elementy myślenia BOŻENY CHRZĄSTOWSKIEJ o danym zagadnieniu… Por. Bożena Chrząstowska, Rozkład materiału?!, Polonistyka 1996, nr 2, s

6 Dlaczego każdy nauczyciel samodzielnie powinien stworzyć WŁASNY PLAN DYDAKTYCZNY? Dlaczego każdy nauczyciel samodzielnie powinien stworzyć WŁASNY PLAN DYDAKTYCZNY? Nie da się pracować efektywnie bez planu! Nie da się pracować efektywnie bez planu! Trzeba liczyć się z czasem, by rozumnie nim gospodarować! Trzeba liczyć się z czasem, by rozumnie nim gospodarować! Trzeba szukać powiązań między różnymi elementami treści nauczania Trzeba szukać powiązań między różnymi elementami treści nauczania Trzeba dobierać je ze względu na potrzeby uczniów danego zespołu lub klasy i ze względu na założone cele! Trzeba dobierać je ze względu na potrzeby uczniów danego zespołu lub klasy i ze względu na założone cele! Nie da się pracować z sensem według cudzego planu! Nie da się pracować z sensem według cudzego planu!

7 Sformalizowane rozkłady materiału są reliktem dawnego, nakazowego stylu pracy w oświacie oraz przejawem encyklopedyzmu!

8 Jak więc stworzyć własny plan?

9 Trzy etapy w układaniu planu: II. STRUKTURA DYDAKTYCZNA: ustalenie systemu treści kształcenia, dobór materiału i podział treścina większe całostki. I. DIAGNOZA: ustalenie celów i ich hierarchii na podstawie potrzeb uczniów, dokumentów programowych, podręczników, zasobów itp.. III. SCHEMAT PLANU: wyliczenie godzin lekcyjnych, pisanie planu.

10 * Pytania pomocnicze: Co jest obligatoryjne w świetle podstawy programowej? Co jest obligatoryjne w świetle podstawy programowej? Jak porządkuję materiał podręcznik? Jak porządkuję materiał podręcznik? Jaką zasadę strukturalizacji zastosuję w moim planie pracy? Jaką zasadę strukturalizacji zastosuję w moim planie pracy? Jakie stawiam sobie cele jako nauczyciel? Jakie stawiam sobie cele jako nauczyciel? Jaką mam klasę? Jaką mam klasę? Czy moi uczniowie są samodzielni? Czy moi uczniowie są samodzielni?

11 Konkluzja: Nawet najskromniejszy indywidualny plan pracy jest lepszy od doskonale opracowanego gotowca…

12 Rozkład materiału dla klasy V szkoły postawowej "Plan wynikowy" dla klasy VI szkoły postawowej "Plan wynikowy" dla gimnazjum Rozkład materiału dla I klasy liceumRozkład materiału dla I klasy liceum*

13 Bliżej słowa - Rozkład materiału, klasa1 gim. Bliżej słowa - Plan wynikowy klasa 1 gim. Bliżej słowa - Program nauczania opinia o programie nauczania - "Bliżej słowa"

14 Anita Wawrzyszuk


Pobierz ppt "Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum ROZKŁAD MATERIAŁU."

Podobne prezentacje


Reklamy Google