Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLesława Ligęza Został zmieniony 11 lat temu
1
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
ROZKŁAD MATERIAŁU
2
Stanowisko MEN Podstawowym obowiązkiem każdego nauczyciela jest pełna realizacja dopuszczonego na wniosek nauczyciela lub nauczycieli przez dyrektora szkoły do użytku w danej szkole programu nauczania ogólnego lub programu nauczania dla zawodu lub dla profilu. Program ten musi spełniać kryteria określone odpowiednio w § 4 lub § 5 „rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczana do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników” (Dz. U. Nr 89, poz, 730).
3
Dyrektor Departamentu Programów Nauczania i Podręczników
Natomiast nieuzasadnionym i zbędnym jest nakładanie na nauczycieli obowiązku pisemnego opracowywania np. tzw. „planów wynikowych” lub rozkładów materiału nauczania. Takiego obowiązku nie przewidują obowiązujące akty prawne. Małgorzata Szybalska Dyrektor Departamentu Programów Nauczania i Podręczników (Wypowiedź z r.)
4
Hierarchiczne usystematyzowanie dokumentów
5
Istotne elementy myślenia BOŻENY CHRZĄSTOWSKIEJ o danym zagadnieniu…
Por. Bożena Chrząstowska, Rozkład materiału?!, „Polonistyka” 1996, nr 2, s Istotne elementy myślenia BOŻENY CHRZĄSTOWSKIEJ o danym zagadnieniu…
6
Dlaczego każdy nauczyciel samodzielnie powinien stworzyć WŁASNY PLAN DYDAKTYCZNY?
Nie da się pracować efektywnie bez planu! Trzeba liczyć się z czasem, by rozumnie nim gospodarować! Trzeba szukać powiązań między różnymi elementami treści nauczania Trzeba dobierać je ze względu na potrzeby uczniów danego zespołu lub klasy i ze względu na założone cele! Nie da się pracować z sensem według cudzego planu!
7
Sformalizowane rozkłady materiału są reliktem dawnego, nakazowego
stylu pracy w oświacie oraz przejawem encyklopedyzmu!
8
Jak więc stworzyć własny plan?
9
Trzy etapy w układaniu planu:
II. STRUKTURA DYDAKTYCZNA: ustalenie systemu treści kształcenia, dobór materiału i podział treścina większe całostki. I. DIAGNOZA: ustalenie celów i ich hierarchii na podstawie potrzeb uczniów, dokumentów programowych, podręczników, zasobów itp.. III. SCHEMAT PLANU: wyliczenie godzin lekcyjnych, pisanie planu.
10
* Pytania pomocnicze: Co jest obligatoryjne w świetle podstawy programowej? Jak porządkuję materiał podręcznik? Jaką zasadę strukturalizacji zastosuję w moim planie pracy? Jakie stawiam sobie cele jako nauczyciel? Jaką mam klasę? Czy moi uczniowie są samodzielni?
11
Konkluzja: Nawet najskromniejszy indywidualny plan pracy jest lepszy od doskonale opracowanego „gotowca”…
12
Rozkład materiału dla klasy V szkoły postawowej
"Plan wynikowy" dla klasy VI szkoły postawowej "Plan wynikowy" dla gimnazjum Rozkład materiału dla I klasy liceum*
13
„Bliżej słowa” - Rozkład materiału, klasa1 gim.
„Bliżej słowa” - Plan wynikowy klasa 1 gim. „Bliżej słowa” - Program nauczania opinia o programie nauczania - "Bliżej słowa"
14
Anita Wawrzyszuk
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.