Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

LOGISTYKA ZAOPATRZENIA i DYSTRYBUCJI SYNERGIA OPRACOWANIE : dr Wojciech M. BANASIEWICZ.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "LOGISTYKA ZAOPATRZENIA i DYSTRYBUCJI SYNERGIA OPRACOWANIE : dr Wojciech M. BANASIEWICZ."— Zapis prezentacji:

1 LOGISTYKA ZAOPATRZENIA i DYSTRYBUCJI SYNERGIA OPRACOWANIE : dr Wojciech M. BANASIEWICZ

2 AGENDA LOGISTYKA ZAOPATRZENIA logistyka zaopatrzenia w łańcuchu dostaw zarządzanie materiałami szczególne znaczenie zapasów LOGISTYKA DYSTRYBUCJI logistyka dystrybucji w łańcuchu dostaw obsługa klienta kanały dystrybucji specjalne uwagi o zapasach w systemach dystrybucji szacowanie kosztów w systemach dystrybucji planowanie zasobów dystrybucji (DRP)

3 dr Wojciech M. BANASIEWICZ LOGISTYKA ZAOPATRZENIA Logistyka zaopatrzenia w łańcuchu dostaw - kopalnia - huta - firma produkująca blaszane pojemniki - producent żywności - sklep detaliczny - złożoność systemów Występują istotne różnice między systemami zaopatrzenia w różnych firmach.

4 dr Wojciech M. BANASIEWICZ ZARZĄDZANIE MATERIAŁAMI zaopatrzenie; zarządzanie procesem zakupu; ocena dostawcy/sprzedawcy i współpraca z nim; kryteria wyboru dostawcy; szczególny przypadek ceny zakupu; źródła ceny; inne czynności związane z zarządzaniem materiałami; magazynowanie; planowanie i sterowanie produkcją; transport zaopatrzeniowy; odbiór materiałów; kontrola jakości; gromadzenie i usuwanie odpadów;

5 dr Wojciech M. BANASIEWICZ ZARZĄDZANIE MATERIAŁAMI - 1 -integracja -definicja zaopatrzenie -znaczenie -definicja zarządzanie procesem zakupu ocena dostawcy/sprzedawcy i współpraca z nim - partnerstwo z dostawcami/sprzedawcami kryteria wyboru dostawcy -jakość -niezawodność -potencjał -kondycja finansowa -pożądane cechy -lokalizacja dostawcy -znaczenie czynników wpływających na wybór dostawcy szczególny przypadek ceny zakupu źródła ceny -rynki towarowe -katalogi z cenami -oferta cenowa -negocjacje

6 dr Wojciech M. BANASIEWICZ ZARZĄDZANIE MATERIAŁAMI - 2 inne czynności związane z zarządzaniem materiałami magazynowanie -wymagane obiekty planowanie i sterowanie produkcją transport zaopatrzeniowy -sterowanie przez dostawcę/sprzedawcę -wybór środka transportu -przesyłki przyspieszone odbiór materiałów -sprawdzanie -reklamacje z tytułu szkód kontrola jakości -normy jakości -znaczenie jakości -statystyczna kontrola jakości gromadzenie i usuwanie odpadów -wartość odpadów -usuwanie odpadów

7 dr Wojciech M. BANASIEWICZ SZCZEGÓLNE ZNACZENIE ZAPASÓW Koncepcja just-in-time (JIT) Definicja i elementy systemów JIT -Kanban -Działania operacyjne w systemie JIT -Podstawowe pojęcia -Podobieństwo do systemu dwóch koszy -Skracanie cyklów realizacji zamówienia (czas dostaw) Koncepcja JIT a tradycyjne koncepcje zarządzania zapasami -zmniejszenie zapasów -Krótsze serie produkcji -Minimalizacja kolejek -Krótsze, stabilne cykle realizacji zamówień (czasy dostaw) -Jakość -Współpraca obustronnie korzystna Planowanie potrzeb materiałowych (materials requirements planning MRP) -Cele systemu MRP -Obliczanie zapotrzebowania na części do produkcji -Wrażliwość systemu na sygnały z rynku -Zalety/wady systemu Planowanie zasobów dystrybucji (distribution resource planning DRP) -Podobieństwo do MRP -Zapasy u klienta

8 dr Wojciech M. BANASIEWICZ Logistyka dystrybucji PRZESŁANKI I MOTYWY (powstania i rozwoju logistyki dystrybucji) początki zainteresowania; znaczenie systemów zaopatrzenia; synergia zaopatrzenia i dystrybucji; obsługa w ciągu 45 dni; obsługa w ciągu 4 dni; niższy koszt, wyższy dochód;

9 dr Wojciech M. BANASIEWICZ Logistyka dystrybucji Logistyka dystrybucji w łańcuchu dostaw Łańcuch dostaw żywności; Huta; Producent żywności.

10 dr Wojciech M. BANASIEWICZ Logistyka dystrybucji Logistyka zaopatrzenia w łańcuchu dostaw kopalnia hutatransport fabryka opakowań transport Zakład Przetwórstwa żywności transport sklep detaliczny dom towarowy klienci

11 dr Wojciech M. BANASIEWICZ Obsługa klienta Zbliżyć się do klienta; Jakość kształtowana i wymagana przez rynek; Świadomość klientów; -ZWIĄZEK LOGISTYKI Z MARKETINGIEM; -DEFINICJA OBSŁUGI KLIENTA; -ELEMENTY OBSŁUGI KLIENTA ^ CZAS, ^ NIEZAWODNOŚĆ, ^ KOMUNIKACJAWYGODA, -POMIAR OBSŁUGI KLIENTA: -WDRAŻANIE STANDARDÓW OBSŁUGI KLIENTA.

12 dr Wojciech M. BANASIEWICZ ZWIĄZEK LOGISTYKI Z MARKETINGIEM Podejście tradycyjne (rys); Nowa wizja; Obsługa powiększa wartość; Dynamiczny związek.

13 dr Wojciech M. BANASIEWICZ ZWIĄZEK LOGISTYKI Z MARKETINGIEM Cel marketingu: Alokacja zasobów według elementów marketing-mix w celu maksymalizacji zyskowności firmy w długim okresie. Cel logistyki: Minimalizacja kosztu całkowitego, przy docelowym poziomie obsługi klienta gdy: koszt całkowity = koszty transportu + koszty magazynowania + koszty przetwarzania zamówień i informacji + koszty partii dostawy + koszty utrzymywania zapasów.

14 dr Wojciech M. BANASIEWICZ Zależności między marketingiem i logistyką źródło: J.F.Robeson, W.C. Copacino: The logistics Handbook, Free Press, 1994 cena promocja poziom obsługi klienta zarządzanie zapasami transport zamawianiemagazynowanie System informacji produkt MARKRTINGLOGISTYKAMARKRTINGLOGISTYKA

15 dr Wojciech M. BANASIEWICZ Dwa sposoby tworzenia wartości w łańcuchu dostaw Identyfikacja potrzeb klienta Zaspokojenie potrzeb klienta LOGISTYKA Obsługa łańcucha dostaw Produkty Operacje na pełną skalę Sprzedaż i marketing Badanie rynku Operacje na pełną skalę Operacje na pełną skalę Badanie rynku Rozwój Operacje pilotażowe/ /transfer technologii Rozwój Operacje pilotażowe/ /transfer technologii

16 dr Wojciech M. BANASIEWICZ Definicja obsługi klienta Poziomy produktu; Sposoby wspomagania/obsługi klienta; Poziomy postrzegania problemu; Złożoność obsługi klienta.

17 dr Wojciech M. BANASIEWICZ Definicja obsługi klienta poziomy produktu Trzy poziomy produktu: 1.korzyść lub obsługa podstawowa (core benefit or service), która stanowi cel zakupu produktu; 2.produkt rzeczywisty lub fizyczny, lub usługa jako taka (tangible or physikal product or service ifself), 3.produkt rozszerzony, wzbogacony (augmented produkct), który obejmuje korzyści wtórne w stosunku do produktu fizycznego nabywanego przez klienta, ale stanowiący jego integralny element.

18 dr Wojciech M. BANASIEWICZ Definicja obsługi klienta Różne sposoby obsługi klienta: Dostosowanie procedur fakturowania do wymagań klienta, Zapewnienie satysfakcjonujących warunków finansowych i kredytowych, Zagwarantowanie dostawy w ścisle określonym terminie, Usługi szybkich i uprzejmych przedstawicieli handlowych, Rozszerzenie możliwości sprzedaży komisowej, Zapewnienie odpowiednich materiałów pomocniczych przedstawicielom handlowym, Instalacja produktu, Utrzymywanie wystarczających zapasów częsci zamiennych.

19 dr Wojciech M. BANASIEWICZ Definicja obsługi klienta Definicje (obsługi klienta), można budować na trzy - poniżej zaprezentowane - sposoby : obsługa klienta jako określone działanie, obsługa klienta jako pomiar wykonania działań, obsługa klienta jako filozofia (funkcjonowania przedsiębiorstwa).

20 dr Wojciech M. BANASIEWICZ ELEMENTY OBSŁUGI KLIENTA KOMUNIKACJA Informacje o zamówieniu, W drodze od sprzedawcy do klienta. Ulica dwukierunkowa,

21 dr Wojciech M. BANASIEWICZ ELEMENTY OBSŁUGI KLIENTA CZAS - sterowanie czasem dostawy, - zastosowanie komputerów (e-obsługa), - przekazywanie zamówień (order transmittal), - zastosowanie komputerów (środki orgatechniczne), - opracowywanie zamówień (order processing), - przygotowywanie zamówionych towarów do wysyłki (order preparation). * wzrost wydajności, * czas przewozu.

22 dr Wojciech M. BANASIEWICZ ELEMENTY OBSŁUGI KLIENTA NIEZAWODNOŚĆ poziom zapasów i koszty ich wyczerpania, koszty wyczerpania zapasów, utracona sprzedaż lub produkcja

23 dr Wojciech M. BANASIEWICZ ELEMENTY OBSŁUGI KLIENTA WYGODA elastyczność, zróżnicowane wymagania klientów, zysk na kliencie

24 dr Wojciech M. BANASIEWICZ Pomiar obsługi klienta Cztery logistyczne elementy obsługi klienta – czas, niezawodność komunikacja i wygoda – są zasadniczymi przesłankami stworzenia rozsądnego i efektywnego programu obsługi klienta. Elementy te tworzą także podstawy standardów wykonania logistycznej obsługi klienta. Mierniki wykonania są formułowane z punktu widzenia klienta: zamówienie otrzymane punktualnie (terminowo), zamówienie zrealizowane kompletnie, zamówienie otrzymane bez uszkodzeń, zamówienie dokładnie zrealizowane, zamówienie dokładnie zafakturowane.

25 dr Wojciech M. BANASIEWICZ Wdrażanie standardów obsługi klienta Ustalanie standardów, poziomy jakości (np. metoda Deminga), komunikacja z klientem, kontrola obsługi klienta.

26 dr Wojciech M. BANASIEWICZ KANAŁY DYSTRYBUCJI Wiele przedsiębiorstw korzysta z usług innych firm lub osób przy dystrybucji niektórych lub wszystkich swoich produktów do końcowego klienta (konsumenta). SPRAWNOŚĆ KANAŁU. Aby zaoszczędzić na kosztach i zapewnić wygodę swoim klientom, firma Nabisco Foods sprzedaje swoje wyroby w bardzo dużych ilościach innym firmom, które mogą je dostarczać w sposób bardziej sprawny, niż mogłoby to zrobić Nabisco, do miejsc dogodnych dla konsumentów. Innymi słowy, tego typu firmy, uruchamiają dźwignię kosztową dzięki korzystnej skali dostaw kilku asortmentów.

27 dr Wojciech M. BANASIEWICZ KANAŁY DYSTRYBUCJI PRODUCENT detalista Hurtownia rejonowaHurtownia centralna Hurtownia własna pośrednik Magazyn centralny serwis Łańcuchy dystrybucyjne towarów przykład

28 dr Wojciech M. BANASIEWICZ KANAŁY DYSTRYBUCJI PRODUCENCI ŻYWNOŚCI KONSUMENCI ARTYKUŁÓW ŻWNOŚCIOWYCH Sieci detaliczne (ogólnokrajowe ) Sieci detaliczne (ogólnokrajowe ) Nabywcy instytucjonalni Nabywcy instytucjonalni Detaliczne sklepy spożywcze (niezależne) Detaliczne sklepy spożywcze (niezależne) Sieci detaliczne (lokalne i regionalne) Sieci detaliczne (lokalne i regionalne) Specjalne punkty żywienia (linie lotnicze, koleje itp..) Specjalne punkty żywienia (linie lotnicze, koleje itp..) restauracje Dystrybutorzy żywności Dystrybutorzy żywności Agenci pośredniczący w handlu żywnością Agenci pośredniczący w handlu żywnością Hurtownicy artykułów spożywczych Hurtownicy artykułów spożywczych

29 dr Wojciech M. BANASIEWICZ KANAŁY DYSTRYBUCJI Zmiany i znaczenie kanałów dystrybucji Masowi detaliści i inni wielcy detaliści zmienili charakter logistyki, wprowadzając zindywidualizowaną obsługę klienta lub ściśle dostosowane do ich potrzeb systemy logistyczne.

30 dr Wojciech M. BANASIEWICZ KANAŁY DYSTRYBUCJI Zmiany i znaczenie kanałów dystrybucji nowi detaliści zbuntowali się przeciwko konwencji reprezentowanej przez dotychczasowych wielkich. Zażądali specjalnej obsługi obejmującej takie elementy jak: harmonogram dostaw, pakowanie na specjalne palety, awizowanie dostaw, możliwość zorganizowania cross-dockingu itd.. a także wymagali: wysokiej jakości, wyspecjalizowanych usług logistycznych, i możliwie jak najniższych cen nabywanych przez nich produktów.

31 dr Wojciech M. BANASIEWICZ KANAŁY DYSTRYBUCJI Zmiany i znaczenie kanałów dystrybucji podaż >> popyt ! Rewolucja w dystrybucji była podobna do rewolucji konsumenckiej (USA- lata 70-80, Europa lata 80-te), a polegała generalnie na tym, że konsumenci zaczęli wymagać: wyższej jakości, najniższych cen i maksymalnej elastyczności (dostaw).

32 dr Wojciech M. BANASIEWICZ KANAŁY DYSTRYBUCJI Zmiany i znaczenie kanałów dystrybucji Lata 80, a szczególnie lata 90, charakteryzowały się obfitością logistycznie zorientowanych strategii i taktyk rozwijanych w znacznej mierze w odpowiedzi na wprowadzenie rewolucyjnych zmian.

33 dr Wojciech M. BANASIEWICZ KANAŁY DYSTRYBUCJI Zmiany i znaczenie kanałów dystrybucji Efektem tych tendencji są takie metody jak: efektywna obsługa klienta (ECR), zarządzanie zapasami przez dostawcę/sprzedawcę (vendor–managed–inventories, WMI), ciągłe uzupełnianie zapasów (continuous replenishment, CR), dostawa bezpośrednio do sklepu (direct story delivery, DSD), codzienne niższe ceny (everyday low priceing, EDLP), zarządzanie łańcuchem dostaw (supply chain management, SCM), szybka reakcja (quick response, QR) i inne.

34 dr Wojciech M. BANASIEWICZ KANAŁY DYSTRYBUCJI Zmiany i znaczenie kanałów dystrybucji Wielcy detaliści, hurtownicy i inni uczestnicy kanału, zmieniają charakter działalności logistycznej w łańcuchach dostaw wespół z producentami i usługodawcami logistycznymi (nazywanymi trzecią stroną lub trzecim uczestnikiem). Dystrybutorzy są najważniejszymi uczestnikami wielu łańcuchów dostaw. Ogólnie biorąc, tradycyjna rola, jaką przypisuje się kanałom dystrybucji, nie oddaje w pełni ich znaczenia i zakresu ich oddziaływania. Nie tylko wspomagają one zmiany, lecz również je inicjują.

35 dr Wojciech M. BANASIEWICZ SPECJALNE UWAGI O ZAPASACH W SYSTEMACH DYSTRYBUCJI Logistyka jest to zarządzanie zapasami w ruchu lub w stanie spoczynku, w celu zaspokojenia potrzeb klienta Logistyka jest to zarządzanie zapasami w ruchu lub w stanie spoczynku, w celu zaspokojenia potrzeb klienta. Powyższa definicja wydaje się szczególnie właściwa w odniesieniu do logistyki dystrybucji (zaopatrzenia), gdzie zapas jest spoiwem zarówno w pojedynczych systemach logistycznych, jak i w całych systemach dostaw, a jednocześnie przedmiotem stałego monitorowania pod kątem jego zmniejszenia lub eliminacji.

36 dr Wojciech M. BANASIEWICZ SPECJALNE UWAGI O ZAPASACH W SYSTEMACH DYSTRYBUCJI Kluczem do sukcesu w gospodarce zapasami jest uznanie, że muszą być one zarządzane systemowo, ponieważ tylko takie zarządzanie umożliwia kompleksowy i dokładny pomiar logistycznych relacji trade-offs. Spadek lub wzrost poziomu zapasów wpływa nie tylko na bezpośrednie koszty zapasów, lecz również na inne obszary logistyki, takie jak magazynowanie, transport, manipulowanie materiałami, obsługa klientów – a także na inne obszary funkcjonowania przedsiębiorstwa, tj. produkcję, marketing i finanse

37 dr Wojciech M. BANASIEWICZ SZACOWANIE KOSZTÓW W SYSTEMACH DYSTRYBUCJI Aby móc czerpać podstawowe korzyści z dostępności zapasów i – co za tym idzie – znakomitej obsługi klienta, trzeba ograniczyć ryzyko wyczerpania zapasu. Brak zapasu występuje wówczas, gdy pożądana ilość wyrobów gotowych nie jest dostępna w czasie i miejscu, gdzie ich potrzebuje klient.

38 dr Wojciech M. BANASIEWICZ SZACOWANIE KOSZTÓW W SYSTEMACH DYSTRYBUCJI Kiedy sprzedający nie jest w stanie zaspokoić popytu rynkowego z zapasu, jakim dysponuje, może zaistnieć jedna z następujących czterech sytuacji: 1.klient poczeka aż produkt będzie dostępny, 2.klient zgodzi się złożyć ponowne zamówienie na produkt, 3.sprzedający utraci sprzedaż, lub 4.sprzedający utraci klienta.

39 dr Wojciech M. BANASIEWICZ PLANOWANIE ZASOBÓW DYSTRYBUCJI (DRP) DRP jest powszechnie wykorzystywaną i dającą duże możliwości metodą ustalania właściwego poziomu zapasów w systemie logistyki dystrybucji. DRP jest zwykle stosowany w połączeniu z systemem MRP (planowanie potrzeb materiałowych), który pomaga w zarządzaniu i minimalizowaniu zapasów po stronie zaopatrzenia, kiedy potrzebna jest duża liczba pozycji (np. w przemyśle samochodowym). Podstawowym argumentem przemawiającym za DRP jest trafniejsze prognozowanie popytu, a następnie wykorzystanie tych informacji do opracowania harmonogramu produkcji.

40 dr Wojciech M. BANASIEWICZ PLANOWANIE ZASOBÓW DYSTRYBUCJI (DRP) System DRP pozwala opracować prognozę zapotrzebowania każdej jednostki składowania zapasu (SKU), do czego są potrzebne następujące informacje: prognozy popytu na poszczególne jednostki składowania zapasu; bieżący poziom zapasu danego SKU (tj. zapas dysponowany; balance on hand, BOH); docelowy zapas bezpieczeństwa; zalecana wielkość uzupełnienia zapasu; czas dostawy uzupełniającej zapas.

41 dr Wojciech M. BANASIEWICZ PLANOWANIE ZASOBÓW DYSTRYBUCJI (DRP) SKU xx1 Zapotrzebowanie na poszczególne jednostki składowania zapasów Zapotrzebowanie na poszczególne jednostki składowania zapasów Plan produkcji Plan dostaw Columbus Atlanta Cansas CityReno Zakład w Centre Hall Zestawienie tablic DRP xx2 xx3


Pobierz ppt "LOGISTYKA ZAOPATRZENIA i DYSTRYBUCJI SYNERGIA OPRACOWANIE : dr Wojciech M. BANASIEWICZ."

Podobne prezentacje


Reklamy Google