Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Polska strategia rozwoju infrastruktury transportowej w kontekście priorytetów Unii Europejskiej Barbara Kondrat Podsekretarz Stanu Ministerstwo Transportu.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Polska strategia rozwoju infrastruktury transportowej w kontekście priorytetów Unii Europejskiej Barbara Kondrat Podsekretarz Stanu Ministerstwo Transportu."— Zapis prezentacji:

1 Polska strategia rozwoju infrastruktury transportowej w kontekście priorytetów Unii Europejskiej Barbara Kondrat Podsekretarz Stanu Ministerstwo Transportu MINISTERSTWO TRANSPORTU

2 Dokumenty strategiczne UE związane z sektorem transportu Traktat ustanawiający Wspólnotę Europejską Strategia Lizbońska Strategia Goeteborska Biała Księga Europejska Polityka Transportowa 2010 W 2006 roku dokonano Śródokresowego Przeglądu Białej Księgi, w wyniku którego stwierdzono, że głównym celem jest zapewnienie wysokiego poziomu mobilności na terenie całej UE przy zachowaniu troski o środowisko MINISTERSTWO TRANSPORTU

3 Główne cele UE w sektorze transportu Rozwój transeuropejskiej sieci transportowej Promowanie zrównoważonego rozwoju transportu Wyrównanie dysproporcji rozwojowych pomiędzy regionami MINISTERSTWO TRANSPORTU

4 Główne krajowe dokumenty strategiczne w dziedzinie transportu Projekt Polityki Transportowej Państwa na lata 2007 – 2020 Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko na lata 2007 – 2013 Program Budowy Dróg Krajowych na lata 2008 – 2012 Strategia dla transportu kolejowego do roku 2013 Projekt Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030 MINISTERSTWO TRANSPORTU

5 EUR MLD Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (PO IiŚ) EUR MLD Fundusz Spójności oraz ISPA ( ) 2,8 Fundusz Spójności 16,5 Sektorowy Program Operacyjny Transport (SPOT) 1,2 EFRR 2,9 RAZEM 4,0 RAZEM 19,4 Rodzaj działania: drogi i kolej zakup i modernizacja taboru kolejowego dla przewozów pasażerskich, infrastruktura dostępu do portów morskich, systemy intermodalne Kategoria interwencji: drogi i kolej tabor kolejowy pasażerski do przewozów międzynarodowych i międzyregionalnych porty lotnicze, porty morskie oraz drogi śródlądowe, transport miejski, transport intermodalny FINANSOWANIE SEKTORA TRANSPORTU W LATACH ORAZ

6 Gałęzie transportu Środki UE [mln euro] transport drogowy ,4 transport kolejowy 4 863,0 transport miejski 2 014,0 transport morski 606,8 transport lotniczy 403,5 inne432,2 Ogółem19 423,9 ŚRODKI UNIJNE PRZEZNACZONE NA GAŁĘZIE TRANSPORTU W RAMACH PO IiŚ MINISTERSTWO TRANSPORTU

7 Program inwestycyjny w sektorze drogownictwa Wymiernym efektem realizacji programu powinno być wybudowanie w latach ok. 620 km autostrad (dodatkowo powstanie ok. 473 km autostrad wybudowanych w systemie Partnerstwa Publiczno Prywatnego), 1980 dróg ekspresowych oraz 58 obwodnic miast o łącznej długości 393 km. Zostaną także wzmocnione bądź przebudowane drogi krajowe o łącznej długości 1163 km. MINISTERSTWO TRANSPORTU

8 Drogi w sieci TEN-T

9 MAPA INWESTYCJI DROGOWYCH PLANOWANYCH DO REALIZACJI W RAMACH PO IiŚ MINISTERSTWO TRANSPORTU

10 Realizacja planu inwestycyjnego PO IiŚ w sektorze kolejowym Ze środków Funduszu Spójności w latach 2007 – 2013 zostaną zrealizowane inwestycje kolejowe na najważniejszych liniach kolejowych w Polsce, przede wszystkim objętych siecią TEN-T, które utworzą sieć połączeń na kierunkach północ – południe oraz wschód – zachód Dofinansowaniem UE zostanie objęta modernizacja i zakup nowoczesnego taboru kolejowego dla przewozów pasażerskich oraz wdrożenie elektronicznych systemów zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS) Ze środków UE zostaną sfinansowane również prace przygotowawcze do budowy linii dużych prędkości MINISTERSTWO TRANSPORTU

11 PODZIAŁ ŚRODKÓW Z FUNDUSZU SPÓJNOŚCI NA TRANSPORT KOLEJOWY W RAMACH PO IiŚ Rodzaj inwestycji kolejowej: Środki unijne przeznaczone na transport kolejowy 4 863,0 mln Euro

12 Linie kolejowe w sieci TEN-T

13 MAPA INWESTYCJI KOLEJOWYCH PLANOWANYCH DO REALIZACJI W RAMACH PO IiŚ modernizacje z budżetu do 2006 modernizacje z budżetu 2007 – 2013 – proj. priorytetowe modernizacje z budżetu po 2013 budowa nowych linii po 2014 r. modernizacje z budżetu 2007 – 2013 – proj. rezerwowe CHABÓWKA ELBLĄG KORSZE SUWAŁKI MALBORK SKANDAWA BRANIEWO BOGACZEWO TRAKISZKI OSTROŁĘKA MAŁKINIA NASIELSK BIAŁYSTOK CZEREMCHA EŁK SIEMIANÓWKA Małaszewicze Siedlce OLSZTYN ŁAPY TŁUSZCZ TERESPOL KUŹNICA BIAŁ. Łuków LUBLIN STALOWA WOLA ZWIERZYNIEC DĘBLIN PRZEWORSK PRZEMYŚL ZAKOPANE NOWY SĄCZ MEDYKA MUSZYNA HREBENNE DOROHUSK ZWARDOŃ REJOWIEC CHEŁM OŚWIĘCIM IDZIKOWICE SKARŻYSKO KAM KIELCE SANDOMIERZ TARNÓW JASŁO RADOM WARSZAWA DĘBICA ZEBRZYDOWICE TRZEBINIA CHAŁUPKI MIĘDZYLESIE BIELSKO B. KATOWI CE K-RZYN KOŹLE OPOLE WAŁBRZYCH KŁODZKO KLUCZBORK PIOTRKÓW TRYB. JELENIA GÓRA ŻARY BARŁOGI ZAWIDÓW ZGORZELEC KUTNO SIERPC DZIAŁDOWO IŁAWA ZD.WOLA GŁOGÓ W LEGNICA WĘGLINIEC ZBĄSZYNEK KUNOWICE OSTRÓW WLKP. JAROCIN LESZNO ŻAGAŃ GUBIN KĘPNO NOWA SÓL ŁOWICZ PIŁA BYDGOSZCZ INOWROCŁAW CHOJNICE TORUŃ GNIEZNO STARGARD SZCZ. ŚWINOUJŚCIE KOSTRZYN KRZYŻ GORZÓW WLKP. KOSZALIN KOŁOBRZEG SŁUPSK SZCZECINEK BIAŁOGARD GDAŃSK SZCZECIN ŁÓDŹ GDYNIA TCZEW Grodzisk Maz. Psary Mińsk Maz. WROCŁAW KALISZ GLIWICE OLEŚNICA KOLUSZKI ZIELONA GÓRA RZEPIŃ SZCZECIN G. PŁOTY HEL GRUDZIĄDZ ZAGÓRZ TOMASZÓW MAZ. CZĘSTOCHOWA ZAWIERCIE CIESZYN ŻYWIEC CZECH.DZ. RYBNIK BRZEG NYSA ZASIEKI CZERWIEŃSK PILAWA RAWIC Z PSZCZ YNA ZABRZ E POZNAŃ CHABÓWKA ELBLĄG KORSZE SUWAŁKI MALBORK SKANDAWA BRANIEWO BOGACZEWO TRAKISZKI OSTROŁĘKA MAŁKINIA NASIELSK BIAŁYSTOK CZEREMCHA EŁK SIEMIANÓWKA Małaszewicze Siedlce OLSZTYN ŁAPY TŁUSZCZ TERESPOL KUŹNICA BIAŁ. Łuków LUBLIN STALOWA WOLA ZWIERZYNIEC DĘBLIN PRZEWORSK PRZEMYŚL ZAKOPANE NOWY SĄCZ MEDYKA MUSZYNA HREBENNE DOROHUSK ZWARDOŃ REJOWIEC CHEŁM OŚWIĘCIM IDZIKOWICE SKARŻYSKO KAM KIELCE SANDOMIERZ TARNÓW JASŁO RADOM WARSZAWA ZEBRZYDOWICE TRZEBINIA CHAŁUPKI MIĘDZYLESIE BIELSKO B. KATOWI CE K-RZYN KOŹLE OPOLE WAŁBRZYCH KŁODZKO KLUCZBORK PIOTRKÓW TRYB. JELENIA GÓRA ŻARY BARŁOGI ZAWIDÓW ZGORZELEC KUTNO SIERPC DZIAŁDOWO IŁAWA ZD.WOLA GŁOGÓ W LEGNICA WĘGLINIEC ZBĄSZYNEK KUNOWICE OSTRÓW WLKP. JAROCIN LESZNO ŻAGAŃ GUBIN KĘPNO NOWA SÓL ŁOWICZ PIŁA BYDGOSZCZ INOWROCŁAW CHOJNICE TORUŃ GNIEZNO STARGARD SZCZ. ŚWINOUJŚCIE KOSTRZYN KRZYŻ GORZÓW WLKP. KOSZALIN KOŁOBRZEG SŁUPSK SZCZECINEK BIAŁOGARD GDAŃSK SZCZECIN ŁÓDŹ GDYNIA TCZEW Grodzisk Maz. Psary Mińsk Maz. WROCŁAW KALISZ GLIWICE OLEŚNICA KOLUSZKI ZIELONA GÓRA RZEPIŃ SZCZECIN G. PŁOTY HEL GRUDZIĄDZ ZAGÓRZ TOMASZÓW MAZ. CZĘSTOCHOWA ZAWIERCIE CIESZYN ŻYWIEC CZECH.DZ. RYBNIK BRZEG NYSA ZASIEKI CZERWIEŃSK PILAWA RAWIC Z PSZCZ YNA ZABRZ E POZNAŃ RZESZÓW KRAKÓW MINISTERSTWO TRANSPORTU

14 Transport publiczny w ramach PO IiŚ Ponad 2 mld Euro w latach 2007 – 2013 zostanie przeznaczone na inwestycje mające na celu rozwój sieci szynowych w aglomeracjach ( katowickiej, trójmiejskiej, warszawskiej, wrocławskiej, toruńsko-bydgoskiej, łódzkiej, krakowskiej, szczecińskiej i poznańskiej) oraz zakup taboru. W ramach dostępnej alokacji zostanie również wydzielona kwota 600 mln Euro na projekty szczególnie istotne z punktu widzenia organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej – Euro MINISTERSTWO TRANSPORTU

15 Inwestycje lotnicze w ramach PO IiŚ Ze środków UE w latach 2007 – 2013 zostaną zrealizowane następujące działania w sektorze transportu lotniczego: budowa i modernizacja terminali pasażerskich, budowa lub modernizacja infrastruktury lotniskowej: pasów startowych, dróg kołowania, płyt lotniskowych, stanowisk postojowych, wsparcie działań zmierzających do przygotowania budowy drugiego lotniska centralnego, rozbudowa infrastruktury i nawigacyjnej, rozbudowa systemów ochrony i bezpieczeństwa lotnisk. MINISTERSTWO TRANSPORTU

16 KRAKÓW WROCŁAW KATOWICERZESZÓW WARSZAWA SZCZECIN POZNAŃ GDAŃSK Porty lotnicze mające możliwość ubiegania się o dofinansowanie inwestycji w ramach PO IiŚ MINISTERSTWO TRANSPORTU

17 Rozwój Polski Wschodniej w ramach PO IiŚ Główny nacisk w latach 2007 – 2013 zostanie położony na poprawę połączeń komunikacyjnych głównych miast województw Polski Wschodniej z pozostałą częścią kraju. Zostanie zrealizowany projekt budowy drogi ekspresowej S-19 (na całej długości) oraz zostaną wybudowane połączenia Warszawy z Lublinem (S-17) oraz z Białymstokiem (S-8). Ponadto planuje się budowę autostrady A-2, A-4 w regionach Polski Wschodniej.

18 Inne dziedziny objęte dofinansowaniem UE w ramach PO IiŚ Inwestycje z zakresu inteligentnych systemów transportowych, których celem jest podniesienie efektywności i jakości usług transportowych (obejmujące projekty związane z zarządzaniem ruchem, obsługą podróżnych, poborem opłat, zarządzaniem kryzysowym w transporcie, bezpieczeństwem ruchu i innymi) Projekty dotyczące rozwoju transportu intermodalnego Projekty z zakresu rozwoju transportu morskiego i żeglugi śródlądowej MINISTERSTWO TRANSPORTU

19 DZIAŁANIA ZWIĄZANE Z ORGANIZACJĄ EURO 2012 W RAMACH PO IiŚ 1.Ok. 90 % projektów drogowych, kolejowych i lotniczych w ramach Wykazu jest ważnych z punktu widzenia EURO Lista inwestycji została dostosowana do potrzeb związanych z EURO Przyspieszenie realizacji projektów drogowych, kolejowych i lotniczych 4. Wydzielenie 600 mln euro ze środków Funduszu Spójności na realizacje projektów miejskich związanych z organizacją EURO 2012 dla 6 miast, w których będą odbywały się rozgrywki piłkarskie

20


Pobierz ppt "Polska strategia rozwoju infrastruktury transportowej w kontekście priorytetów Unii Europejskiej Barbara Kondrat Podsekretarz Stanu Ministerstwo Transportu."

Podobne prezentacje


Reklamy Google