Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

KRYRYTYKA KONCEPCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Z PRADYGMATY BIOTECHNOLOGICZNEGO.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "KRYRYTYKA KONCEPCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Z PRADYGMATY BIOTECHNOLOGICZNEGO."— Zapis prezentacji:

1 KRYRYTYKA KONCEPCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Z PRADYGMATY BIOTECHNOLOGICZNEGO

2 1) Zbytnia koncentracja na celach doraźnych w wychowaniu fizycznym (ćwiczeniach cielesnych, hartowaniu, pielęgnacji itp.). 2) Ujęcie wychowania fizycznego wyłącznie jako wychowania lekarskiego (zdrowotnego). 3) Nie zwrócenie uwagi na cele perspektywiczne (osobowościowe) w wychowaniu fizycznym (w tym zdrowotnym).KRYRYTYKA WYCHOWANIA CIAŁA (LEKARSKIEGO) WYCHOWANIA CIAŁA (LEKARSKIEGO)

3 1) Błędne przekonanie o tym, że wyłączne usprawnianie ciała prowadzi do wszechstronnego rozwoju osobowości, w tym osobowości dbającej o ciało. 2) Zbytnia koncentracja na celach doraźnych wychowania fizycznego.KRYRYTYKA WYCHOWANIA PRZEZ CIAŁO WYCHOWANIA PRZEZ CIAŁO

4 I PRZEŁOM PARADYGMATYCZNY czyli KSZTAŁTOWANIA CIAŁA I WYCHOWANIA PO RAZ PIERWSZY UJMOWAŁ WYCHOWANIE FIZYCZNE JAKO ODDZIAŁYWANIE NA OSOBOWOŚĆ, ALE GŁÓWNIE MORALNĄ, UCZNIA.

5 1) swoiste, bezpośrednie, bezwzględnie osiągalne, czyli kształtowanie ciała: struktury somatycznej czynności wegetatywnych, narządów zmysłowych nawyków i upodobań ruchowych ogólnych cech sprawności (szybkości, zręczności, siły, wytrzymałości) 2) nieswoiste, pośrednie, względnie osiągalne, czyli naciski wychowawcze: rozbudzanie społecznie pożądanych postaw życiowych rozbudzenie zainteresowań wpajanie wiary w swe siły CELE KSZTAŁTOWANIA CIAŁA I WYCHOWANIA:

6 CELE SWOISTE WAŻNIEJSZE OD NIESWOISTYCH Cele nieswoiste muszą pokrywać się ze swoistymi, nadawać im kierunek, być uzasadnieniem ich sensu i weryfikatorem ich społecznej wartości, lecz wychowawca fizyczny powinien realizować przede wszystkim cele swoiste.

7 1) W praktyce podporządkowanie celów nieswoistych (nacisków wychowawczych) celom swoistym (kształtowaniu ciała). 2) Zbytnia koncentracja na celach swoistych wychowania fizycznego. 3) Ograniczenie celów nieswoistych do kształtowania moralności ucznia (społecznie pożądanych postaw życiowych ).KRYRYTYKA KSZTAŁTOWANIA CIAŁA I WYCHOWANIA KSZTAŁTOWANIA CIAŁA I WYCHOWANIA

8 1) Henryk Grabowski, 1997, Teoria fizycznej edukacji. Warszawa: WSziP. Część 2. Rozdział 1.2. Cele wychowania fizycznego w wersji biotechnicznej (ss ). 2) Wiesław Osiński, 1996, Zarys teorii wychowania fizycznego. Poznań: AWF. Rozdział 1. Główne ośrodki kształtowania się myśli teoretycznej o wychowaniu fizycznym w Polsce od końca XVIII wieku (ss. 6-15). 3) Z książki Jędrzeja Śniadeckiego pt. O fizycznym wychowaniu dzieci tylko WSTĘP - ss. VII-XXI, a z niego podrozdziały: Nota biograficzna, Traktat o wychowaniu fizycznym, Krytyka wychowania, Program wychowania, Metodyka wychowania, Proces wychowania. Za tydzień kolokwium z TWF Oprócz zagadnień z ćwiczeń proszę również przeczytać

9


Pobierz ppt "KRYRYTYKA KONCEPCJI WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Z PRADYGMATY BIOTECHNOLOGICZNEGO."

Podobne prezentacje


Reklamy Google