Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Teoria Wychowania Fizycznego dr Piotr Włodarczyk Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Teoria Wychowania Fizycznego dr Piotr Włodarczyk Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku."— Zapis prezentacji:

1

2 Teoria Wychowania Fizycznego dr Piotr Włodarczyk Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku

3 Ruch jest w stanie zastąpić każdy lek, natomiast wszystkie leki razem nie zastąpią ruchu

4 TEORIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO 2 PARADYGMATY CIAŁO czy OSOBOWOŚĆ

5 Paradygmaty WF BIOTECHNOLOGICZNY (3 koncepcje) Istota: rozwijanie ciała ucznia poprzez aktywność fizyczną KULTUROWY (4 koncepcje) Istota: wyrobienie w osobowości ucznia trwałych nawyków dbałości o ciało przez całe życie CZAS DOJRZAŁOŚĆ NAUKOWA

6 Paradygmat biotechnologiczny Koncepcja 1 - I połowa XIX wieku WF według Jędrzeja Śniadeckiego Wychowanie ciała lub Hodowanie Zmieniaj jego ciało

7 Paradygmat biotechnologiczny Koncepcja 2 - okres międzywojenny WF według Eugeniusza Piaseckiego i Władysława Osmolskiego Wychowanie przez ciało Zmieniaj ciało aby zmienić osobowość

8 Paradygmat biotechnologiczny Koncepcja 3 - lata 30. XX wieku WF według Zygmunta Gilewicza Kształtowanie ciała i Wychowanie I przełom paradygmatyczny – oprócz potrzeby doraźnego kształtowania ciała pojawia się potrzeba oddziaływania na rozwój moralny Cel swoisty: zmieniaj ciało ucznia Cel nieswoisty: zmieniaj moralność ucznia Nauczyciel WF rozdziela bijących się uczniów

9 Paradygmat kulturowy Koncepcja 1 - lata 20. i 30. XX wieku WF według Floriana Znanieckiego Urabianie typów fizycznych O koncepcji F. Znanieckiego z lat 20. dowiedzieliśmy się za sprawą Andrzeja Pawłuckiego po 60. latach urabiaj typy fizyczne działaj na osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało

10 Paradygmat kulturowy Koncepcja 2 - lata 70. XX wieku WF według Macieja Demela Wychowanie do Kultury Fizycznej II przełom paradygmatyczny – wychowanie do kf – kształtowanie świadomej, afirmatywnej i aktywnej postawy wobec ciała i jego potrzeb zmieniaj ciało ucznia zmieniaj osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało

11 Paradygmat kulturowy Koncepcja 3 - lata 80. XX wieku WF według Henryka Grabowskiego Wychowanie w trosce o ciało czyli kształtowanie ciała oraz postaw prosomatycznych i prospołecznych zmieniaj ciało ucznia zmieniaj osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało

12 Paradygmat kulturowy Koncepcja 4 - przełom XX i XXI wieku WF według Andrzeja Pawłuckiego Wychowanie do wartości ciała a) uświadomienie potrzeb dbania o wartości ciała przez całe życie b) nauczenie ucznia sposobów dbałości o ciało (treningu zdrowotnego) zmieniaj ciało ucznia zmieniaj osobowość ucznia aby osobowość zmieniała ciało

13 Blok rozszerzający 2: Wilcze dzieci dzieci natury Czy zastanawiałeś się kiedyś nad przebiegiem swojego rozwoju? Ile ze sobą przyniosłeś na świat w postaci genetycznego wyposażenia, a ile dostałeś lub wziąłeś od środowiska, w którym wzrastałeś? Czy ważniejsze dla Twojego rozwoju osobowego były wpływy środowiska fizyczno-przyrodniczego, czy społeczno-kulturowego? Jak według ciebie potoczyłyby się losy dziecka, które wzrastałoby z dala od innych ludzi? Przeczytaj o tym i zastanów się na następującymi kwestiami: Czego człowiekowi potrzeba, aby dorósł do społecznej samodzielności? O czym w rozwoju człowieka przesądza środowisko społeczne, a o czym środowisko fizyczno-przyrodnicze? Jakie zmiany w uczniu może wywołać nauczyciel za pomocą środków fizycznych (np. ćwiczeń ruchowych), jakie za pomocą społecznego kontaktu (np. rozmowy)?

14 Blok rozszerzający 3: Wpływ aktywności fizycznej na zdrowie fizyczne człowieka

15 Jędrzej Śniadecki Wychowanie ciała lub Hodowanie krzewiciel higieny i dietetyki oraz pionier polskiego wychowania fizycznego Zmieniaj jego ciało

16 Jędrzej Śniadecki Jędrzej Śniadecki KRYTYKA WYCHOWANIA nie wypracowanie jasnych praw i zasad jednostronność wychowania niekorzystny wpływ cywilizacji nauczyciele - cudzoziemcy wadliwe wychowanie domowe nie uwzględnianie procresów rozwojowych błędne przekonanie o kompetencjach pedagog.

17 Jędrzej Śniadecki Jędrzej Śniadecki PROGRAM WYCHOWANIA jedność wychowania grecki ideał wychowania zdrowie fundamentem wychowania (moralnego) wychowanie zgodne z prawami natury ideał wychowania ustala społeczeństwo indywidualizowanie naprawianie błędów natury zabawa ważnym środkiem wychowania

18 Jędrzej Śniadecki Jędrzej Śniadecki DEFINICJA WYCHOWANIA Zatem zastanawiać się będę i rozbierać, jak należy hodować dziecię, ażeby, ile być może najlepiej, wykształcić jego ciało, wydobyć, rozwinąć, uprawić, wydoskonalić jego siły i władze cielesne, utwierdzić i zabezpieczyć zdrowie. Takie wychowanie powinno by się raczej nazywać lekarskim, bo co tylko się tyczy utrzymania i zabezpieczenia zdrowia jest częścią umiejętnej tej sztuki (...) lecz nazwisko wychowania lekarskiego nie tylko nie jest w używaniu, aleby mogło niejednego zrazić i oburzyć. Zrazić - bo podług pospolitego mniemania lekarze nic nie poczynają bez leków; oburzyć - boby niejeden takie wychowanie raczej za wychuchanie troskliwe, a zatem za rozpieszczanie poczytał (...). Hodować więc dziecię we względzie fizycznym albo lekarskim jest to je tak pielęgnować i tak prowadzić, ażeby nie tylko życie i zdrowie od wszelkiego ochronić szwanku, ale nadto to ostatnie tak zabezpieczyć i utwierdzić, aby przez to dobry byt i szczęście człowieka na całe życie zapewnić.

19 Jędrzej Śniadecki Jędrzej Śniadecki DEFINICJA WYCHOWANIA

20


Pobierz ppt "Teoria Wychowania Fizycznego dr Piotr Włodarczyk Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu w Gdańsku."

Podobne prezentacje


Reklamy Google