Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1."— Zapis prezentacji:

1 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1

2 2 Rynek – popyt, podaż, równowaga

3 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 3 Rynek To proces, w ramach którego kupujący i sprzedający określają, co mają zamiar kupować oraz sprzedawać i na jakich warunkach / tzn. w jakich ilościach i po jakich cenach/. Kupujący reprezentują sobą popyt rynkowy, a sprzedający – podaż rynkową.

4 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 4 Popyt Zapotrzebowanie zgłaszane przez konsumentów na rynku, przy danej cenie produktu Prawo popytu Odstępstwa od prawa popytu

5 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 5 Determinanty popytu Cena danego dobra Ceny innych dóbr /komplementarnych i substytucyjnych/ Dochody konsumentów Moda Reklama Oczekiwania przyszłego poziomu cen itd..

6 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 6 Determinanty popytu na leki Leki Rx Decyzja lekarza Cena danego dobra (rola refundacji) Cena innego dobra (substytuty; leki oryginalne a generyki) Dochody Leki OTC Cena danego dobra Cena innego dobra (substytuty) Dochody Reklama Moda Pora roku

7 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 7 Popyt a cena danego dobra 0 ilość cena p1p1 q1q1 q2q2 A B p2p2 D = f(p)

8 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 8 Wpływ pozacenowych determinantów popytu 0 ilość cena p1p1 q1q1 q2q2 A B p2p2 A’ B’ q’ 1 q’ 2 D D’

9 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 9 Wpływ pozacenowych determinantów popytu 0 ilość cena p1p1 q’ 1 q’ 2 A’ B’ p2p2 A B q1q1 q2q2 D D’

10 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 10 Podaż Produkty dostarczone przez producentów na rynek, przy danej cenie produktu Prawo podaży

11 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 11 Determinanty podaży Cena danego dobra Koszty wytwarzania: - koszty materiałów - płace i narzuty na płace itp. - technologia produkcji - skala produkcji

12 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 12 Podaż a cena danego dobra cena ilość p1p1 p2p2 q1q1 q2q2 S=f(p) A B

13 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 13 Wpływ pozacenowych determinantów podaży cena ilość p1p1 p2p2 q1q1 q2q2 S=f(p) A B S’ = f(p) A’ B’ q’ 1 q’ 2

14 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 14 Wpływ pozacenowych determinantów podaży cena ilość p1p1 p2p2 q’ 1 q’ 2 S’=f(p) A’ B’ S’ = f(p) A B q1q1 q2q2

15 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 15

16 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 16 Równowaga rynkowa 0 ilość cena S=f(p) D= f(p) E* q* p*

17 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 17 Równowaga rynkowa Obraz rynku, na którym – przy pewnej cenie – następuje zrównanie popytu zgłaszanego przez konsumentów z podażą oferowaną przez producentów Cena ta – to cena równowagi rynkowej; a ilość – to ilość równowagi rynkowej

18 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 18 Nierównowaga rynkowa – niedobór towarów na rynku 0 ilość cena S=f(p) D= f(p) E* q* p* p1p1 s1s1 d1d1 s 1 < d 1 NIEDOBÓR:

19 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 19 Nierównowaga rynkowa – nadwyżka towarów na rynku 0 ilość cena S=f(p) D= f(p) E* q* p* p1p1 d1d1 s1s1 NADWYŻKA: s 1 > d 1

20 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 20 Konsekwencje wzrostu popytu dla równowagi rynkowej 0 ilość cena S=f(p) D= f(p) E* q* p* D’ = f(p) E1E1 p1p1 q1q1 p 1 >p* q 1 >q*

21 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 21 Konsekwencje spadku popytu dla równowagi rynkowej 0 ilość cena S=f(p) D’= f(p) E1E1 q* p* D = f(p) E* p 1

22 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 22 Konsekwencje wzrostu podaży dla równowagi rynkowej 0 ilość cena S=f(p) D= f(p) E* q* p* S’=f(p) E1E1 p1p1 q1q1 p 1

q *

23 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 23 Konsekwencje spadku podaży dla równowagi rynkowej 0 ilość cena S=f(p) D= f(p) E* q* p* S’=f(p) E1E1 p1p1 p 1 >p * q1q1 q 1

24 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 24 Konsekwencje zmian w otoczeniu rynku dla równowagi na rynku szczepionek p/grypie - przykład Doniesienia mediów o zwiększonym prawdopodobieństwie wystąpienia pandemii grypy Zwiększona produkcja szczepionek

25 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 25 Wzrost popytu na szczepionki 0 ilość cena D D’

26 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 26 Wzrost podaży szczepionek 0 ilość cena S=f(p) D= f(p) S’=f(p)

27 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 27 Zmiany równowagi na rynku szczepionek 0 ilość S=f(p) D= f(p) E* q* P* cena D’ S’ q1 > q* p1 < p* P1P1 E1E1 q1q1

28 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 28 Zmiany parametrów gwarantujących równowagę na rynku szczepionek Ilość równowagi na rynku szczepionek – rośnie: q1 > q* Cena równowagi na rynku szczepionek – trzy warianty: p1 > p* p1 < p* p1 = p*

29 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 29

30 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 30 Ingerencja rządu w rynek – ceny minimalne 0 ilość cena S=f(p) D= f(p) E* q* p* p min d1d1 s1s1 s 1 > d 1 NADWYŻKA

31 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 31 Ingerencja rządu w rynek – ceny maksymalne 0 ilość cena S=f(p) D= f(p) E* q* p* p max s1s1 d1d1 d 1 >s 1 NIEDOBÓR

32 doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 32 Refundacja leków Jak można przedstawić jej konsekwencje dla rynku leków???


Pobierz ppt "Doc. dr Zofia Skrzypczak Wydział Zarządzania UW 1."

Podobne prezentacje


Reklamy Google