Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Ile jest kropel wody w oceanie?. Pochodzenie systemu nazw dużych liczb Z liczbami-olbrzymami spotykamy się nie tylko w obliczeniach naukowych, bajkach,

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Ile jest kropel wody w oceanie?. Pochodzenie systemu nazw dużych liczb Z liczbami-olbrzymami spotykamy się nie tylko w obliczeniach naukowych, bajkach,"— Zapis prezentacji:

1 Ile jest kropel wody w oceanie?

2 Pochodzenie systemu nazw dużych liczb Z liczbami-olbrzymami spotykamy się nie tylko w obliczeniach naukowych, bajkach, legendach, ale i w przyrodzie, zarówno w mikroświecie, w świecie atomów, jak i w makroświecie, w kosmosie, w świecie galaktyk. Nasze ludzkie jednostki są zbyt duże w świecie atomów, a zbyt małe w świecie galaktyk. Człowiek stoi więc na granicy dwu światów: "nieskończenie" małego i "nieskończenie" wielkiego. Wszyscy dobrze znamy nazwy: dziesięć, sto, tysiąc, milion, miliard, bilion, biliard... a co dalej? Wszystko zaczęło się - ponoć w XIV wieku we Włoszech - od miliona. Milion to "duży tysiąc". Słowo to powstało przez dodanie do łacińskiego "mille" (tysiąc) przyrostka zgrubiającego - i tak narodził się "millione". W 1484 roku niejaki Nicolas Chuquet (matematyk francuski, ) stworzył słowa "bilion", "trylion",..., "nonylion". W druku pojawiły się one po raz pierwszy w książce jego ucznia, Estienne'a de la Roche'a ( ). Wyrazy te oznaczały kolejne potęgi miliona aż do dziewiątej; tak więc bilion to wedle Chuqueta i de la Roche'a tyle co milion milionów, trylion - milion milionów milionów i tak dalej. Ten system nazywania liczb nosi dziś nazwę "kontynentalnego" i jest używany w Europie - m.in. w Polsce.

3 Notacja wykładnicza Do zapisywania dużych liczb stosowana jest tzw. notacja wykładnicza: Polega ona na zapisywaniu liczb w postaci iloczynu, w którym pierwszy czynnik jest liczbą większą od 1 lub równą 1 i mniejszą od 10, a drugi jest potęgą liczby 10. potęga liczby 10 o wykładniku całkowitym

4 W USA oraz w krajach byłego ZSRR obowiązują dla liczb od 10 9 inne nazwy, co jest powodem częstych pomyłek w tłumaczeniach. Np. amerykański bilion (billion) to nasz miliard, amerykański trylion (trillion) to nasz bilion. Wynika to z odmiennych skali - krótkiej (stosowanej przede wszystkim w krajach anglojęzycznych) i długiej (stosowanej praktycznie w całej Europie).

5 1 centyliard =

6 Kolejną ciekawą liczbą jest GOOGOL Googol to liczba , czyli jedynka i sto zer. Termin ten wymyślił w 1938 roku dziewięcioletni Milton Sirotta, siostrzeniec amerykańskiego matematyka Edwarda Kasnera, który zapytany przez swego wujka o nazwę dla bardzo dużej liczby, odpowiedział mu "googol". Kasner ogłosił to pojęcie w swojej książce Matematyka i wyobraźnia (1940). Nazwa wyszukiwarki internetowej Google pochodzi od liczby googol. Szukając nazwy dla nowego przedsięwzięcia Larry Page poprosił kolegę z pokoju Seana Andersona o wypisywanie typów na tablicy. Przy którejś z sesji padła nazwa Googolplex. Sean natychmiast sprawdził domenę w skróconej formie w internecie i zarejestrował. Popełnił jednak błąd wpisując znane wszystkim google.com, a nie googol.com, która była już w tym czasie zarejestrowana.

7

8 Skoro już umiemy posługiwać się dużymi liczbami, spróbujemy odpowiedzieć na pytanie postawione w tytule oraz podamy kilka innych przykładów występowania dużych liczb w otaczającym nas świecie.

9 Ile jest kropel wody w oceanie?

10 Ile włosów na głowie mają wszyscy ludzie na Ziemi?

11 Ile jest ziaren piasku na pustyni?

12 Ile przeciętny uczeń spędzi sekund w szkole? Ilość czasu spędzonego w szkole: szkoła podstawowa: 6 lat gimnazjum: 3 lata szkoła średnia: 4 lata Razem: 13 lat Obliczenia: Każdy uczeń spędzi na lekcjach ponad 46 milionów sekund. Uczeń III klasy gimnazjum ma już za sobą około 32 milionów sekund. Średnia liczba dni szkolnych w roku: 190 Średnia liczba lekcji dziennie: 7

13 Ile sekund w życiu prześpi przeciętny człowiek?

14 Inne przykłady występowania dużych liczb:

15 Bibliografia: 1.http://pl.wikipedia.org/wiki/Liczebniki_g%C5%82%C3%B3wne_pot%C4 %99g_tysi%C4%85ca 2.http://pl.wikipedia.org/wiki/Notacja_naukowa 3.http://pl.wikipedia.org/wiki/Googol 4.http://pl.wikipedia.org/wiki/Googolplex 5.http://ngdc.noaa.gov/mgg/global/etopo1_ocean_volumes.html 6.http://pl.wikipedia.org/wiki/Kropla 7.http://pl.wikipedia.org/wiki/Ludno%C5%9B%C4%87_%C5%9Bwiata 8.http://pl.wikipedia.org/wiki/W%C5%82os 9.http://pl.wikipedia.org/wiki/Sen 10.www.polskatimes.pl/artykul/962058,zyjemy-coraz-dluzej-od-2000-roku- srednia-dlugosc-zycia-polaka-wydluzyla-sie-o-3-lata,id,t.html?cookie=1 11.http://en.wikipedia.org/wiki/Sahara_desert 12.http://piecubed.co.uk/sand-facts/ 13.http://en.wikipedia.org/wiki/Sand 14.http://pl.wikipedia.org/wiki/Ziemia

16 Autorzy: Natalia Łukaszczyk, kl. IIIbG Magdalena Dziubas, kl. IIIbG Mateusz Chowaniec, kl.IaG Kacper Rapacz, kl. IaG Opiekun: Mateusz Timek


Pobierz ppt "Ile jest kropel wody w oceanie?. Pochodzenie systemu nazw dużych liczb Z liczbami-olbrzymami spotykamy się nie tylko w obliczeniach naukowych, bajkach,"

Podobne prezentacje


Reklamy Google