Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Rozwój lokalny – aspekty społeczno-polityczne Prof. Jerzy Bartkowski Mail: PODYPLOMOWE STUDIA ZARZĄDZANIA GOSPODARKĄ SPOŁECZNĄ.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Rozwój lokalny – aspekty społeczno-polityczne Prof. Jerzy Bartkowski Mail: PODYPLOMOWE STUDIA ZARZĄDZANIA GOSPODARKĄ SPOŁECZNĄ."— Zapis prezentacji:

1 Rozwój lokalny – aspekty społeczno-polityczne Prof. Jerzy Bartkowski Mail: PODYPLOMOWE STUDIA ZARZĄDZANIA GOSPODARKĄ SPOŁECZNĄ

2 Rozwój lokalny – aspekty społeczno-polityczne Plan rozwoju i jego rola społeczna Autodiagnoza: zasoby lokalne Monitorowanie rozwoju (wskaźniki) Lokalna pomysłowość na rzecz rozwoju (przykłady)

3 Autodiagnoza (cele i potrzeba) Rola planów rozwojowych -rozpoznanie sytuacji i zdiagnozowanie zasobów -Możliwośc koordynacji długofalowych dzialań -Zwrócenie uwagi na związki np. szkolnictwa i bezrobocia -Wieziotworcza rola planu: tworzenie planu tworzy koalicję wokół planu

4 Typy zasobów Rozwój oparty: -Zasoby endogenne (wewnętrzne) -Zasoby egzogenne (zewnętrzne) Znaczenie rozpoznania zasobow endogennych – one sa pod lokalną kontrolą - w rozwoju lokalnym często nadmierne nadzieje kladzie się na egzogennych (np. grantach, subwencjach, inwestorach)

5 Zasoby lokalne Kapital ludzki Kapitał ludzki: (zlokalizowane w jednostkach) A) umiejętności, wyksztalcenie B) zasoby demograficzne (struktura wiekowa), średnia długość zycia, stan zdrowia) C) Dwa typy zasobów ludzkich: a) Społeczności zasobne w siłę roboczą b) Społeczności zasobne w umiejętności

6 Zasoby lokalne Kapital społeczny Kapitał społeczny: zlokalizowany nie w jednostkach ale w wieziach: „pomiędzy”) Jest cecha grupy a nie jednostek Jednostka uzyskuje do niego dostęp dzieki przynależności do grupy albo pozycji społecznej Cechy specyficzne: Kapital społeczny rosnie w miare uzywania

7 Kapital społeczny Przykłady kapitalu społecznego: powiązania wzajemne (zaufanie), sieci wspóldziałania społeczeństwo obywatelskie zdolnosc do wspolpracy i wspoldzialania dodatnie cechy społeczne w skali masowej (racjonalnosc, solidnosc, praworzadność) Przedsiębiorczosc jednostkowa i zbiorowa

8 Wieź społeczna jako kapitał społeczny Patriotyzm lokalny jako zasob lokalny Stowarzyszenia emigrantów czy ludzi pochodzących z danej miejscowości Migranci o specyficznych zasobach (suburbia)

9 Automonitorowanie - wskazniki Osiąganie celów kontrolować można ilosciowo – slużą temu wskaźniki Zasada benchmarkingu: nie przyjmowanie wartosci wskaźnika takiego jaki jest sam w sobie odnoszenie wyniku do wyników jednostek znajdujących się w podobnej sytuacji Benchmarking pozwala na bardziej precyzyjne oceny z uwzglednieniem zróznicowania jednostek

10 Wybor wskaznikow: zasada SMART Mierniki (zasada SMART) (od „mądry”) angielskie: (specific, measurable, achievement, reasonable, time) Tj. specyficzny, mierzalny, ambitny, realny i terminowy Specyficzny – odnoszacy się do danej dziedziny Mierzalny – ilosciowy (można mierzyć zmianę) Ambitny – sprzyjający celom realny Terminowy – uwzgledniający czynnik czasu

11 Wskazniki Kryteria tworzenia wskaźników: 1) adekwatność- mierzenie zagadnień należących do danego problemu (np. doradcę z liczby spóźnień), 2) istotność (centralne z punktu widzenia pomiaru), 3) jasność (oczywista interpretacja – ilość pacjentów, długość prowadzenia sprawy), 4) spójność - spójność wskaźniki mogą być niespójne np. efekt wypychania w walce z bezrobociem, wykrywalność a przestępczość (czy znać poziom przestępczości, czy skutecznie mobilizować policje), 5) porównywalność (z innymi okresami, z innymi jednostkami), 6) pewność- niezależność od czynników niekontrolowanych, (np. koniunktury) 7) dostępność (dostępność określonych danych)

12 Typy miernikow Mierniki: - produkcji (efektu) (skuteczności) - satysfakcji (klienta) - procesu (czas realizacji, koszt jednostkowy) Przy ewaluacji programów europejskich stosuje się podział na wskaźniki: a) produktu (działania programu), b) rezultatu (bezpośrednie efekty programu), c) oddziaływania (np. gospodarka społeczna)

13 Wskaźniki Ze wskaźnikami zawarta jest w sposób niewidoczny okreslona perspektywa: - perspektywa klienta (zadowolenie) - sponsora (wydajność) - organizacji (obciązenie administratora np. duzy grant a maly grant)

14 Wskazniki Niebezpieczenstwa wskaznikow: Mogą one niekiedy powodowac efekt odwrotny od zamierzonego: jakosc szkola a wskaznik drugorocznosci Wskaznik może przeslonic wlasciwy cel dzialania Wskaznikami można manipulowac celowo

15 Lokalne inicjatywy - lokalna pomysłowość Przyklady lokalnych inicjatyw Produkty regionalne Lokalnie kreowane atrakcje Turystyka kulturowa Rynek rozrywki

16 Regionalne produkty Mapę szlaków kulinarnych województwa łódzkiego wydał Urząd Marszałkowski w Łodzi. Zarejestrowane jako regionalne zachodniopomorskie - nalewka ze śliwek dębiny pomorskie - zupa kaszubska Wielkopolskie: masło wielkopolskie i piwo noteckie Lubuskie - kapusta kwaszona nadnotecka Dolnośląskie - juha (kompot z suszonych owoców) Warminsko-mazurskie - dzięgielówka (napój alkoholowy) Podlaskie: 1) bliny po litewsku, 2) kołduny litewskie Mazowieckie 1) miód kurpiowski, 2) miodowe piwo mazowieckie Łódzkie - powidła śliwkowe łowickie Lubelskie – 1) sękacz podlaski, 2) ogórki kiszone kraśnickie Świętokrzyskie -chleb bodzentyński Opolskie - kluski śląskie Śląskie - kołocz weselny śląski Małopolskie - 1) kiełbasa lisiecka, 2) oscypek Podkarpackie – gomółki

17 Lokalne kreowane atrakcje W Gwizdałach k. Łochowa jest Muzeum Gwizdków (2010); W Aniołowie koło Pasłęka był już 5. Międzyregionalny Zlot Miłośników Aniołów; światowe zloty Krystyn: Zakopane; teraz Katowice festiwal piosenki gwizdanej (Istebna); Krzeszów (dolnośląskie) Parada Strachów Polnych; Augustów 22 lipca: „XII mistrzostwa Polski w pływaniu na byle czym”; Muzeum tortur w Zielonej Górze Trzcianka IV Międzynarodowy Przegląd Horrorów (2007) Dolny Śląsk – zlot wampirów Ząbkowice Śląskie (niem. Frankenstein) – dni Franknesteina

18 Turystyka kulturowa Za granicą muzea Karola Maya: Drezno, Bamberg; [Wolfenbuettel] muzeum Dyla Sowizdrzała (Till Eulenspiegel) Wycieczki szlakiem Draculi po Siedmiogrodzie; zamek Draculi pod Berlinem Wyspa św. Edwarda w Kanadzie (Ania z Zielonego Wzgórza) Wędrówki szlakiem Don Kichota (Hiszpania) Dublin – ścieżka po pubach Dublina Ziemia Święta: w sprzedazy certyfikowane: wino z Kany Galilejskiej; sól i woda z Morza martwego (własności lecznicze)

19 Turystyka kulturowa - Polska Lubomierz (Dolny Śląsk) – muzeum filmu „Sami swoi”; muzeum Hansa Klossa w Katowicach; Muzeum bimbru w Jurowcach k. Białegostoku (Rosja – wódki); Sandomierz – szlak ojca Mateusza Pacanów – europejskie centrum bajki Gdańsk – blaszane bębenki Rekonstrukcje turystyczne – bitwy (np. Grunwald)

20 Rynek rozrywki Wioski indianskie czy kolejki wskotorowe Agroturystyka – zapoznawanie z przyrodą Aquaparki WESTERNOWE MIASTECZKO KOŁO KARPACZA Międzygórze - Ogród Bajek Muzea – dzialy dla dzieci W Bielsko-Białej można zwiedzać Studio Filmow Rysunkowych i poznać bliżej „Bolka i Lolka”.

21 Regionalizm i lokalizm marketingowy Cel marketingu Pozytywne wyróżnienie Rozpoznawalność Skojarzenie z pozytywnym stereotypem Przykład: Chicago: muzyka (Orkiestra Symfoniczna a Al Capone

22 Regionalizm marketingowy regionalizm marketingowy - dla promocji regionu: (często sprzyja rewitalizacji autentycznych tradycji np. matematyk Weierstrass i Braniewo) Bywa on kreowany czy nawet wymyślany rola popytu w podaży; dostosowywanie do wzorcow znanych u „targetu”; a) wzorzec pluralizmu: festiwal trzech kultur (Wlodawa), miasto trzech kultur (Łódź) b) Model swięta „Oscypek Fest” w Żywcu Niekiedy wykorzystuje się sport – przykłady: Grodzisk Wielkp., Wronki, Nieciecza


Pobierz ppt "Rozwój lokalny – aspekty społeczno-polityczne Prof. Jerzy Bartkowski Mail: PODYPLOMOWE STUDIA ZARZĄDZANIA GOSPODARKĄ SPOŁECZNĄ."

Podobne prezentacje


Reklamy Google