Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Źródła i bariery innowacyjności w turystyce – wprowadzenie do debaty

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Źródła i bariery innowacyjności w turystyce – wprowadzenie do debaty"— Zapis prezentacji:

1 Źródła i bariery innowacyjności w turystyce – wprowadzenie do debaty
Magdalena Kachniewska Rzeszów 27 maja 2014 r.

2 Innowacyjność jako wymóg rynkowy
Funkcjonowanie dóbr turystycznych na rynku oznacza poddanie się logice konkurencji i konkurencyjności. pragnienie nowości i „zmiany dla zmiany” kult prędkości i przyspieszenia eskapizm w świat przygody chaos i turbulencje

3 Rodzaje innowacji: produktowa - wprowadzenie na rynek nowego towaru lub usługi albo znaczące ulepszenie oferowanych uprzednio produktów w zakresie ich cech lub przeznaczenia procesowa (technologiczna) – wdrożenie nowych lub znacząco ulepszonych metod produkcji lub dostaw marketingowa - zastosowanie nowej metody marketingowej obejmującej znaczące zmiany w wyglądzie produktu, jego opakowaniu, pozycjonowaniu, promocji, polityce cenowej lub modelu biznesowym, wynikającej z nowej strategii marketingowej przedsiębiorstwa organizacyjna - zastosowanie nowej metody organizacji działalności biznesowej przedsiębiorstwa, nowej organizacji miejsc pracy lub nowej organizacji relacji zewnętrznych

4 Innowacje w turystyce:
Powstanie usług pośrednictwa turystycznego (XIX w.) Rozdzielenie funkcji touroperatora i agenta turystycznego Systemy rezerwacji komputerowej (następnie rezerwacji on-line) Globalne systemy dystrybucji (GDS) OTA (w tym systemy rezerwacji hotelowej) Programy marketingowe typu miles&more Produkty sieciowe i systemowe (fly&drive) Dynamiczne pakietowanie Przesunięcie uwagi z poziomu oferty przedsiębiorstwa na poziom miejscowości/miasta/regionu/państwa Low-cost (także w wersji hotelowej) Innowacje spoza branży: Lotnictwo cywilne Czeki podróżne i karty płatnicze Bilety elektroniczne Geolokalizacja i AR (wielość zastosowań w turystyce)

5 W ujęciu restrykcyjnym...
należałoby wykluczyć z grona firm innowacyjnych przedsiębiorstwa, w których proces wprowadzania innowacji jest odpowiedzią na zmiany pojawiające się na rynku … tymczasem pojawienie się nowej konkurencji, spadek popytu na oferowane produkty, czy pogarszająca się sytuacja finansowa są główną siłą sprawczą procesów innowacyjnych w sektorze MMSP.

6 Fundamentalne i systemowe bariery innowacyjności w polskiej turystyce:
istniejący system kształcenia kadr, abstrahujący od zmieniających się uwarunkowań rynku turystycznego, rynku pracy i oczekiwań pokolenia Y niski poziom wiedzy przedsiębiorców (głównie w grupie MMSP), brak środków na pozyskanie wiedzy i słabe opanowanie umiejętności decydujących o sukcesie rynkowym tempo zmian w obszarze ICT dominacja relacji konkurencyjnych nad kooperacyjnymi brak dyfuzji wiedzy (przy jednoczesnej silnej rotacji personelu) uwarunkowania prawno-organizacyjne zbyt silnie rzutujące na wewnętrzne procesy decyzyjne przedsiębiorstw a zarazem zbyt wolno dostosowywane do uwarunkowań rynkowych (biurokracja i przerośnięta administracja, a także niedostrzeganie konkurencji ze strony nowych podmiotów, formalnie pozostających poza rynkiem turystycznym) problem finansowania i pomiaru innowacji

7 Booking.com 2005 vs. 2013

8 Hotels.com 2005 vs. 2013

9 Expedia.com 2005 vs. 2013

10 Koszmar formularzy

11 Miejsce i termin 65% podróżujących i 70% zamożnych turystów rozpoczyna poszukiwania w Internecie zanim zdecydują gdzie i jak podróżować: nie mają wybranego docelowego kierunku podróży nie mają wybranego docelowego trybu podróży Źródło: Google, The 2012 Traveller, Sierpień 2012

12

13

14 Trend cenowy Kayak.com Momondo.com

15 Google.com: Hotel Finder
Trend cenowy Google.com: Hotel Finder Dealangel.com

16 Źródła innowacyjności w polskiej turystyce:
presja oczekiwań i rosnącą samodzielność w pozyskiwaniu niezbędnych umiejętności przez pokolenie Y rosnąca świadomość znaczenia współpracy holistyczne postrzegania rynku i uwarunkowań funkcjonowania przedsiębiorstw wzrost digital literacy polskiego społeczeństwa edukacyjna działalność organizacji turystycznych, lokalnych grup działania (np. w obszarze tworzenia produktów sieciowych i klastrów turystycznych) Postulaty? większa aktywność państwa w zakresie wzmacniania dyfuzji wiedzy tworzenie platform wymiany wiedzy poprawa jakości kształcenia (nie tylko w obszarze turystyki) i aktywne zaangażowanie przedsiębiorców w tym obszarze

17 Uczestnicy debaty: Łukasz Dąbrowski, Dyrektor Generalny na Polskę, Czechy, Węgry i Słowację, HRS Michał Jaworski, Dyrektor ds. e-commerce, Rainbow Tours Janusz Mitulski, Wiceprezes Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego, Partner w Horwath HTL Paweł Rek, Dyrektor Generalny Amadeus Polska dr Bartłomiej Walas, Wiceprezes Polskiej Organizacji Turystycznej Bogumił Zięba, Wiceprezes, MobileMS Inovatica sp. z o.o. Prowadząca dr hab. Magdalena Kachniewska, prof. SGH, Katedra Turystyki


Pobierz ppt "Źródła i bariery innowacyjności w turystyce – wprowadzenie do debaty"

Podobne prezentacje


Reklamy Google