Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 1 Honore Daumier Don Kichot i Sancho Pansa ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 1 Honore Daumier Don Kichot i Sancho Pansa ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI."— Zapis prezentacji:

1 LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 1 Honore Daumier Don Kichot i Sancho Pansa ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI

2 Drogi Uczniu W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Zadania najpierw rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Następnie po dokładnej ich analizie wpisuj odpowiedzi do karty pracy. Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem. 2

3 3 Honoré Daumier (1808 – 79) Należał do artystów, wykorzystujących ze swobodą najróżniejsze techniki. Z jednakowym mistrzostwem wypowiadał się w litografii, rzeźbie i rysunku. Obecnie uwagę przyciąga jednak przede wszystkim jego twórczość malarska. Francuski grafik, malarz, rzeźbiarz, najwybitniejszy karykaturzysta XIX wieku. Tworzył rysunki satyryczne o rozmaitej tematyce, w tym politycznej i obyczajowej.

4 Honore Daumier. Don Kichot i Sancho Pansa 1849 – Jego malarstwo odznacza się szkicową formą, miękkim modelunkiem światłocieniowym, pełnym ekspresji kolorytem. Dziś uważany jest za jednego z najwybitniejszych malarzy okresu romantyzmu

5 Honore Daumier Don Kichot i Sancho Pansa 1865 – 70 5

6 Don Kichot, bohater powieści Cervantesa 6 Saavedra Miguel de Cervantes (1547 – 1616), wybitny pisarz hiszpański, uważany za twórcę nowożytnej powieści europejskiej, na progu XVII wieku powołał do życia postać błędnego rycerza – Don Kichota z La Manczy. Don Kichot wędruje przez świat na swoim wychudzonym koniu Rosynancie, w towarzystwie sprytnego i zarazem naiwnego giermka Sancho Pansy. Jego celem jest naprawa krzywd i walka ze złem. Jego postawa odznacza się godnością i szlachetnością, a także prostodusznością, naiwnością. Dziś Don Kichot jest symbolem ludzi broniących swoich racji, często nierozumianych przez innych, idealistów.

7 KOMPOZYCJA OBRAZU 7 Ćwiczenie: Poprowadź linie, na których oparł malarz kompozycję swojego obrazu. Interpretacja: Jakie treści przekazuje obserwatorowi twórca taką właśnie kompozycją? Kliknij i porównaj.

8 Zadanie: Wymień barwy, które zastosował malarz, by przedstawić: plan pierwszy, tło (walory trzech kolorów). KOLOR, WALORY 8 W analizie pomoże Ci negatyw obrazu. Zwróć uwagę, że cienie są kolorem dopełniającym.

9 MALARSKOŚĆ OBRAZU 9 Autor wykorzystuje plamę, światło i cień, by uzyskać malarski efekt. Tym samym daje obserwatorowi możliwość własnej interpretacji. Jest to otwarta przestrzeń dla naszej wyobraźni. Zadanie: Dlaczego Don Kichot nie ma twarzy, dlaczego jego sylwetka jest uproszczona?

10 JEDNOŚĆ 10 Nie tylko w powieści, ale także na obrazie Don Kichot i jego koń Rosynant mają te same cechy fizyczne. Zadanie: Jakimi środkami malarskimi została przedstawiona centralna scena obrazu? W odpowiedzi uwzględnij także swoje przemyślenia na temat barwy obrazu.

11 KARYKATURA? 11 Malarz był wielkim karykaturzystą. Zadanie : Odnajdź w pracy obrazowanie typowe dla karykatury.

12 PRZEJRZYJ ZADANIA W KARCIE PRACY. 12 Uzupełnioną kartę oddaj nauczycielowi języka polskiego. To już koniec. Do spotkania na innej lekcji przed monitorem komputera.


Pobierz ppt "LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 1 Honore Daumier Don Kichot i Sancho Pansa ANALIZA I NTERPRETACJA DZIEŁA SZTUKI."

Podobne prezentacje


Reklamy Google