Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Analiza i interpretacja dzieła sztuki LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO (III KLASA GIMNAZJUM, I KLASA LICEUM) 1 TYCJAN APOLLO I MARSJASZ.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Analiza i interpretacja dzieła sztuki LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO (III KLASA GIMNAZJUM, I KLASA LICEUM) 1 TYCJAN APOLLO I MARSJASZ."— Zapis prezentacji:

1 Analiza i interpretacja dzieła sztuki LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO (III KLASA GIMNAZJUM, I KLASA LICEUM) 1 TYCJAN APOLLO I MARSJASZ

2 Drogi Uczniu W czasie lekcji przed komputerem zachowaj poniższe zasady: Ćwiczenia rozwiązuj w pamięci lub w brudnopisie. Po obejrzeniu dzieła Tycjana przejdź do rozwiązywania zadań w karcie pracy. Każde polecenie czytaj uważnie i ze zrozumieniem. 2

3 3 Tycjan, Autoportret (1550 – 1562) 1488 (1490) – 1576 W ciągu długiego życia zyskał sławę jednego z największych mistrzów malarstwa zachodniego. W przeciwieństwie do Michała Anioła, mistrza rysunku, ceni się go jako najwybitniejszego kolorystę w historii malarstwa. Jego dorobek obejmuje obrazy o tematyce biblijnej, mitologicznej, świeckiej, przede wszystkim zaś portrety.

4 TYCJANOWSKA PIĘKNOŚĆ 4 Ciało kobiety, miękkie, cieple, o karnacji złocistej, rozmarzone zdolnością odczuwania własnej piękności, zdobywa miejsce w sztuce. Artysta wenecki ma w sobie radosna potrzebę rozkoszowania się pięknem bez wysiłku, bez tęsknoty. Maluje w złotych połyskach ciało (...) bo rozumie malarstwo jako radowanie oczu kolorem. Mieczysław Sterling, Giorgione, Tycjan, Tintoretto, Warszawa 1939, seria: Sześć wieków malarstwa europejskiego, tom I Flora

5 6

6 5 Trudno znaleźć drugiego takiego artystę, który wywarłby równie silny wpływ na następne pokolenia jak Tycjan. Jego niepowstrzymana siła, radość życia i tajemnica barwy pociągały niemal wszystkich największych malarzy. Wśród wyznawców Tycjana figurują takie nazwiska jak: Tintoretto, Rubens, Van Dyck, Rembrandt czy Manet. Wszyscy, każdy z nich na swój sposób, brali od Tycjana to, co współbrzmiało z ich własnymi poszukiwaniami twórczymi. Lecz wszystkich najbardziej pociągała w Tycjanie umiejętność posługiwania się kolorem. I tu był Tycjan nieodrodnym synem Wenecji – stolicy koloru w malarstwie.

7 JASNE – CIEMNE 8 1. Porównaj pozytyw i negatyw obrazu. Wymień jaśniejsze detale. Jaką pozamalarską funkcję pełnią?

8 Tycjanowska paleta barw 7 2. Wymień możliwie jak najwięcej kolorów, które zastosował w obrazie malarz. 3. Których barw nie ma na obrazie?

9 9 4. Które elementy obrazu są dynamiczne, które statyczne? Dlaczego? 5. Jaki to ma wpływ na interpretację pozamalarską obrazu? Kliknij i porównaj odpowiedzi.

10 DETALE To bohaterowie mitu. Marsjasz został umieszczony w centrum obrazu, Apollo z prawej strony. Dokonaj interpretacji takiego usytuowania postaci.

11 DETALE To twarze towarzyszy Marsjasza. Co wyrażają? 8. Jakimi środkami malarskimi artysta osiągnął taki efekt?

12 12 Apollo i Marsjasz uważany jest za jeden z najpiękniejszych obrazów jego późnej twórczości. Zabiegi konserwatorskie ujawniły wielką delikatność i precyzję zestawień kolorystycznych, wyszukaną oszczędność kolorów, a zarazem przepych malarski. Farba została położona cienko i lekko. Uważna i bliższa obserwacja ukazuje przeprowadzoną na całej powierzchni obrazu niezmiernie kunsztowną technikę podmalówek i wielokrotnych laserunków. Cały obraz jest delikatny, przejrzysty, świetlisty. Trudno to zauważyć na reprodukcji. Przyjrzyj się jednak prezentowanemu detalowi.

13 Wykonaj teraz kolejne zadania w karcie pracy. 13 Uzupełnioną kartę oddaj nauczycielowi języka polskiego. To już koniec. Do spotkania na innej lekcji przed monitorem komputera.


Pobierz ppt "Analiza i interpretacja dzieła sztuki LEKCJA JĘZYKA POLSKIEGO (III KLASA GIMNAZJUM, I KLASA LICEUM) 1 TYCJAN APOLLO I MARSJASZ."

Podobne prezentacje


Reklamy Google