Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Procedura Prekwalifikacjyna w praktyce System aukcyjny OZE www.eosa.pl.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Procedura Prekwalifikacjyna w praktyce System aukcyjny OZE www.eosa.pl."— Zapis prezentacji:

1 Procedura Prekwalifikacjyna w praktyce System aukcyjny OZE

2 Aktualności legislacyjne
AGENDA Aktualności legislacyjne Praktyka przeprowadzania procedury prekwalifikacyjnej Synergia instalacji hybrydowych

3 Aktualności legislacyjne
Ustawa z dnia 20 lutego 2016 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 478) – dalej u.o.z.e. podlega ciągłym pracom legislacyjnym

4 2. Praktyka przeprowadzania procedury prekwalifikacyjnej
Podstawowy warunek uczestnictwa w aukcyjnym systemie wsparcia OZE

5 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Prawidłowe skonstruowanie konkurencyjnej cenowo oferty nie jest jedynym warunkiem pozytywnego rozstrzygnięcia w ramach systemu aukcyjnego. Etap złożenie skalkulowanej przez siebie oferty jest poprzedzony odpowiednią procedurą wstępnej oceny formalnej, umożliwiającej faktyczne dopuszczenie danego wytwórcy do udziału w aukcji OZE.

6 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Instrument ten ma umożliwić przystąpienie do realizacji inwestycji niezwłocznie po wygraniu aukcji. Zatem postępowanie to będzie miało charakter ex ante tak, aby jeszcze przed dopuszczeniem danych wytwórców do aukcji OZE wyeliminować tych, którzy z różnych przyczyn mogliby nie zrealizować założonych przez siebie projektów. Tak więc, procedura prekwalifikacyjna tworzy swoistego rodzaju odrębny etap systemu aukcyjnego, którego pozytywne przejście determinuje możliwość faktycznego w nim uczestnictwa.

7 Udział w aukcji OZE Prekwalifikacja Deklaracja Nowi wytwórcy
planujący inwestycję w instalację OZE (art. 75 ust. 1 u.o.z.e) Wytwórcy eksploatujący istniejącą instalację OZE (art. 71 ust. 1 u.o.z.e.)

8 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Art. 75 ust. 1 Wytwórca energii elektrycznej z odnawialnych źródeł energii, który zamierza przystąpić do aukcji, podlega procedurze oceny formalnej przygotowania do wytwarzania energii elektrycznej w danej instalacji. Art. 75 ust. 2 Przepisu ust. 1 nie stosuje się do wytwórcy, który złożył deklarację przystąpienia do aukcji, o której mowa w art. 71 ust. 1.

9 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Art. 75 ust Procedurę oceny formalnej przeprowadza Prezes URE, na wniosek wytwórcy o wydanie zaświadczenia o dopuszczeniu do udziału w aukcji.

10 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Procedurę prekwalifikacji przeprowadza Prezes URE, na wniosek wytwórcy o wydanie zaświadczenia o dopuszczeniu do udziału w aukcji OZE. Przepisy dotyczące procedury prekwalifikacji stanowią lex specialis w stosunku do uregulowań art k.p.a.

11 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Art. 75 ust. 5 Do wniosku o wydanie zaświadczenia o dopuszczeniu do udziału w aukcji wytwórca dołącza oryginały lub poświadczone kopie określonych dokumentów. W związku z powyższym niezbędnym będzie stworzenie przez notariusza lub profesjonalnego pełnomocnika kopii owych dokumentów.

12 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
1) dokumentów potwierdzających dopuszczalność lokalizacji danej instalacji odnawialnego źródła energii na terenie objętym planowaną inwestycją; 2) wydanie warunków przyłączenia instalacji odnawialnego źródła energii do sieci przesyłowej lub sieci dystrybucyjnej albo zawarcie umowy o przyłączenie instalacji odnawialnego źródła energii do sieci przesyłowej lub sieci dystrybucyjnej; 3) prawomocnego pozwolenia na budowę wydanego dla projektowanej instalacji odnawialnego źródła energii lub jej modernizacji, jeżeli jest ona wymagana na podstawie przepisów prawa budowlanego; 4) harmonogramu rzeczowego i finansowego realizacji budowy lub modernizacji instalacji odnawialnego źródła energii albo oświadczenia o zrealizowaniu inwestycji.

13 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
W niektórych przypadkach ustawodawca wymaga, aby dołączane do wniosku decyzje administracyjne charakteryzowały się przymiotem prawomocności. Decyzja jest prawomocna jedynie wówczas, gdy strona nie może jej zaskarżyć do sądu administracyjnego. Dzieje się tak chociażby, gdy strona nie wniosła w 30-dniowym terminie skargi do wojewódzkiego sądu administracyjnego albo, gdy sąd ten rozstrzygnął już sprawę, utrzymując decyzję w mocy. W praktyce URE wymaga przedstawienia odrębnego zaświadczenia wskazującego na prawomocność m.in. pozwolenia na budowę.

14 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Harmonogram rzeczowy i finansowy: wskazanie poszczególnych działań budowlanych; wskazanie planowanych kosztów oraz źródło ich finansowania; wykazanie ewentualnej pomocy publicznej; wykres Gantta przedstawiający zakres prowadzonych robót; wskazanie daty pierwszego wytworzenia energii elektrycznej; Konieczność uiszczenia odpowiednio skalkulowanej opłaty skarbowa za cały wniosek składany w procedurze prekwalifiakcyjnej.

15 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
W przypadku biogazowi rolniczych ( w tym instalacji hybrydowych) - istnieje konieczność złożenia odpowiedniego oświadczenie wskazującego, że do wytworzenia energii elektrycznej nie użyto innych substratów niż te wymienione w w art. 2 pkt 2 u.o.z.e.

16 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Jest to standardowa procedura zapewniająca organy publiczne, że w przypadku wygrania aukcji, do zasilania danej biogazownie będzie stosowany tylko biogaz rolniczy. W przypadku naruszenia tego obowiązku, a w związku z tym naruszenia owego oświadczenia klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, co związane jest z potencjalną odpowiedzialność karną przewidzianą w § 233 Kodeksu karnego.

17 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Okres ważności dokumentów dotyczących: 1) wydanie warunków przyłączenia instalacji odnawialnego źródła energii 2) prawomocnego pozwolenia na budowę w dniu ich złożenia nie może być krótszy niż 6 miesięcy.

18 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Przed wydaniem omawianego zaświadczenia Prezes URE przeprowadza w tym zakresie postępowanie wyjaśniające. Analizuje on przedstawione mu informacje natury technicznej i finansowej oraz dokonuje swoistego rodzaju audytu prawnego dokumentacji potrzebnej do przeprowadzenia inwestycji w instalację OZE.

19 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Pozytywne albo negatywne rozstrzygnięcie w kwestii wydania zaświadczenia, Prezes URE podejmuje w terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku o wydanie tego zaświadczenia. Zgodnie z art. 76 ust. 2 u.o.z.e. odmowy jego wydania następuje w drodze postanowienia, na które służy zażalenie wnoszone do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia.

20 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
W przypadku pozytywnego rozstrzygnięcia Prezesa URE i wydania odpowiedniego zaświadczenia o dopuszczeniu do aukcji OZE, termin jego ważności wynosi jedynie 12 miesięcy i liczy się go od dnia wydania tego zaświadczenia. Wyjątkiem w tej kwestii jest uzależnienie ważności zaświadczenia od terminu ważności odpowiednich dokumentów, wskazanych w art. 76 ust. 4 u.o.z.e.

21 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Co do zasady procedurę prekwalifikacji trzeba będzie powtórzyć jeżeli dany projekt inwestycyjny nie uzyska wsparcia w ramach pierwszej aukcji, a będzie je chciał uzyskać w aukcjach przeprowadzanych w kolejnych latach.

22 3. Synergia instalacji hybrydowych

23 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Biogazownia rolnicza – podstawą tworzenia stabilnych hybrydowych instalacji OZE W zakresie tworzenia stabilnych hybrydowych instalacji OZE będących wstanie skutecznie i nieprzerwanie odpowiadać na zapotrzebowanie odbiorców energii najlepiej sprawdzają się instalacje łączące pracę stabilnych biogazowni rolniczych oraz tańszych w eksploatacji instalacji wiatrowych lub fotowoltaicznych. Wzajemna kooperacja obu tych instalacji OZE pozwala osiągnąć swego rodzaju efekt synergii multiplikując korzyści finansowe jakie może osiągnąć dany inwestor, decydujący się na inwestycję w hybrydową instalację OZE.

24 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Odpowiednio zoptymalizowane instalacje hybrydowe, oparte na funkcjonowaniu stabilnych biogazowni zasilanych substratem rolniczym oraz źródeł wiatrowych lub fotowoltaicznych, które w konsekwencji umożliwią stworzenie instalacji o stopniu wykorzystania mocy zainstalowanej elektrycznej większym niż 3504 MWh/MW/rok mają szansę na skuteczniejsze wykorzystanie instrumentów wsparcia przewidzianych w przepisach u.o.z.e.

25 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
W tym aspekcie warto wskazać, że tworzenie hybrydowych instalacji OZE przez poszczególnych inwestorów przynosi co najmniej trojakiego rodzaju korzyści: Zaproponowanie innej ceny aukcyjnej wytwarzanej energii, odpowiadającej cenie referencyjne przewidzianej dla hybrydowych instalacji OZE Możliwość konkurowania w większej liczbie koszyków aukcyjnych odpowiadających nadto wyższym wolumenom energii niż te właściwe jedynie dla zbiorczego koszyka „inne” Biogazownia mogłaby zasilać w energię elektryczną urządzenia, niepracujących z różnych przyczyn pozostałych jednostek wytwórczych tworzacych hybrydową instalację OZE (np. automatyka i urządzenia elektrowni wiatrowej czy fotowoltaicznej)

26 USTAWA O ODNAWIALNYCH ŹRÓDŁACH ENERGII
Case study: Skuteczną odpowiedzią na wskazane powyżej zastrzeżenia może być zrealizowana z końcem roku przez firmę agriKomp biogazownia rolnicza o mocy 500 kW (obecnie rozbudowana do mocy 600 kW) działająca wspólnie z instalacją fotowoltaiczną o mocy 660 kW. Jest to pierwsza w Polsce tego typu instalacja hybrydowa (moc łączna 1160 kW)

27 ZAPRASZAMY DO WSPÓŁPRACY Operator Systemu Aukcji OZE
ul. Piątkowska 116, Poznań Tel Kom


Pobierz ppt "Procedura Prekwalifikacjyna w praktyce System aukcyjny OZE www.eosa.pl."

Podobne prezentacje


Reklamy Google