Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEliasz Rząd Został zmieniony 10 lat temu
1
Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008
Eksploratoria, eksperymentaria, centra nauki i ich strategie edukacyjne, cz.2 Dr Jolanta Kruk Instytut Pedagogiki Uniwersytet Gdański GDAŃSK 2008
2
La Villette, Paryż
3
La Villette, Paryż Misja – to miejsce edukacji, poszerzania wiedzy, debaty i postępu społecznego Oferta dla wszystkich grup wiekowych, osobna strona www dla szkół (franc.), zawieraj aca ofertę, ceny, materiały do ściągnięcia, wystawa online Różnorodność przekazu (wystawy o charakterze autorskim) Interaktywność przeplata się z kolekcyjno-dyscyplinarną strukturą przekazu Niektóre wystawy: w instrukcjach zbyt dużo tekstu, niska interaktywność
4
La Villette, Paryż Działy i tematyka:
Optyka (badanie widma, zabawy ze światłem, rozszczepianie helu, argonu.., składanie barw, załamanie światła (Badanie drgań, wykres częstotliwości Wystawa autorska dla małych dzieci – „Miłość” Energia (wahadła, elektroliza i synteza wody, wydobycie węgla, energia nuklearna..) Motoryzacja (symulatory, przebieg wypadków.., silniki, typ, historia Innowacje – napęd odrzutowy, wyścigi Formuły 1 Wzornictwo i ergonomia (ubiory, design w wyposażeniu domów i biur,
5
La Villette, Paryż Działy i tematyka: Zagadnienia matematyczne:
Wahadło chaotyczne (fragment wykładu, wzór, pokaz), wahadło magnetyczne; Teoria chaosu: problem przewidywania zjawisk, na czym polega równowaga między porządkiem a chaosem; odległe analogie Fraktale – zbiory, rodzaje wzorów (wiedza uzup. dla liceów)
6
La Villette, Paryż Laboratorium
7
La Villette, Paryż strategia realistyczna – prezentacja obiektu i opis (pomiar radioaktywności – Maria Curie)
8
La Villette, Paryż interaktywność (układanki i konstrukcje)
9
La Villette, Paryż strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska, (figury i deformacje, problem utrzymania równowagi)
10
La Villette, Paryż strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska), elementy interaktywości (dział „Dźwięk”)
11
La Villette, Paryż strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska), wykł. multimedialny :”Orchidee” – selekcja ziaren, cykl wzrostu, na terenie oranżerii
12
La Villette, Paryż interaktywność
13
Muzeum Nauki w Londynie
14
Muzeum Nauki w Londynie
Oferta dla wszystkich grup wiekowych, konsultacje dla szkół oraz warsztaty, wystawy dla poszczególnych grup są konsultowane z nauczycielami; prowadzona jest strona www oraz akcja reklamowa dla szkół Zespół muzeum wraz z zewn. doradcami tworzy program układany na cały rok (5 osób organizuje wystawy), Nie prowadzi się działalności naukowej, nie ma laboratoriów Ok. 2 mln. rocznie z tego to uczniowie (20-40 grup szkolnych dziennie)
15
Muzeum Nauki w Londynie
3 formy pracy muzeum: wystawy, galerie interaktywne, warsztaty dla szkół Kołowy cykl uczenia: oczekiwanie-odkrywanie- łączenie- zaangażowanie- refleksja – ponowna wizyta, Nie ma wycieczek z przewodnikiem, ale galerie maja swoich instruktorów wyjaśniających stanowiska Wprowadzone są też tzw karty pracy dla uczniów, oraz materiały informacyjne dla szkół Program roczny obejmuje ofertę wszystkich działów
16
Muzeum Nauki w Londynie
Działy: „W przyszłość” Wyzwania jakie niosą w sobie różnorodne materiały Lotnictwo Historia medycyny i sztuka leczenia Spojrzenie na nowoczesność Sekrety życia „Kim jestem?”
17
Muzeum Nauki w Londynie strategia symulacyjna - rola inscenizacji i dramaturgii
18
Muzeum Nauki w Londynie strategia symulacyjna - rola inscenizacji i dramaturgii Kosmos i nowoczesny świat
19
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – opis i prezentacja zjawiska, interaktywność, (minimalizacja napięcia powierzchniowego)
20
Muzeum Nauki w Londynie strategia rekonstrukcyjna – opis i prezentacja obiektów (historia lotów – modele urządzeń latających)
21
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu konstrukcje silników, oryginalne eksponaty wraz z opisami
22
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja kolekcji:– nauka XVIII wieku (zbiory króla Jerzego III)
25
Muzeum Nauki w Londynie
26
Muzeum Nauki w Londynie
27
Muzeum Nauki w Londynie interaktywność i eksploracja, samodzielne badanie
28
Muzeum Nauki w Londynie interaktywność i eksploracja, samodzielne badanie
29
Muzeum Nauki w Londynie interaktywność i eksploracja, samodzielne badanie
30
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu
31
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu
32
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu historia medycyny (pierwszy respirator)
33
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja kolekcji - matematyka dawniej i dziś
34
Muzeum Nauki w Londynie strategia realistyczna – prezentacja obiektu-mechaniczny kalkulator sprzed 150 lat)
35
Muzeum Nauki w Londynie interaktywność (ogródek dla dzieci do 8 lat)
37
Muzeum Nauki w Monachium
38
Muzeum Nauki w Monachium
Misja ( O. von Müller)– kształcenie i zabawa, od 1989 zasady interaktywnej edukacji, od 2003 organizacja wystaw wg wzorów amerykańskich; Program dla szkół realizują pedagodzy muzealni – ok. 30 pracowników; (rejestracja internetowa szkół); lekcje muzealne, kolegium kształcące dla potrzeb muzeum; każdy dział obsługuje 3-5 osób Programy tematyczne – na okres ferii, tematy roczne (np. astronomia, matematyka), programy dla rodziców z małymi dziećmi Rocznie ok. 1,2 mln zwiedzających, biblioteka muz., sklep, osobny dział dla dzieci 3-8 letnich
39
Muzeum Nauki w Monachium
Struktura przekazu dydaktycznego Układ stanowisk dyscyplinarny; Dbałość o szczegółowy wykład i pełną reprezentację zagadnienia; teoria, opisy i oryginały Laboratoria – w mniejszym zakresie, np. laboratorium szkła: filmy, ilustracje, plakaty, modele chemiczne Historia nauki – aparat M. Curie do radioaktywności, aparat rentgenowski z 1912r., licznik Geigera z 1930, cyklotron z 1949 Ciągi dydaktyczne – prezentacje - ilustracje doświadczeń: rozpadu radioaktywnego, rozszczepienie uranu, Niska interaktywność,
40
Muzeum Nauki w Monachium
Działy: górnictwo, metale, maszyny, samochody, pociągi, samoloty, budownictwo- mosty, tunele, statki, drukarnie, tekstylia i ubiory, szkło, ceramika Fizyka, chemia, farmacja, Instrumenty muzyczne, Telekomunikacja, informatyka, mikroelektronika, astronomia, techniki pomiarowe, Zabawki, logiczne układanki, konstrukcje (interaktywność)
41
Muzeum Nauki w Monachium
42
Muzeum Nauki w Monachium dramaturgia i inscenizacja wystawy „jak działa aspiryna?” dział „Zdrowie i medycyna”
43
Muzeum Nauki w Monachium element przekazu - plakat naukowy
45
Muzeum Nauki w Monachium strategia symulacyjna – prezentacja zjawiska (budowa atomu)
47
Muzeum Nauki w Monachium strategia realistyczna – prezentacja obiektów
48
strategia realistyczna – prezentacja obiektu, (cyklotron z 1944 r.)
50
Muzeum Nauki w Monachium interaktywność i odkrycie w działaniu
53
Podsumowanie Misja we wszystkich muzeach jest określana podobnie,
Realizacja misji ma różne formy org. i dydaktyczne, Struktura przekazu dydaktycznego jest zróżnicowana, ale przeważa schemat: oryginał lub rekonstrukcja – przekaz teoretyczny –prezentacja lub aktywne działanie Wysoki poziom interaktywności w muzeach w Mediolanie i Trento, częściowo Londynie, niższy w niemieckich, We wszystkich muzeach nie ma jednego typu strategii, przeważa typ realistyczny i rekonstrukcyjny, mniej ale obecne elementy ludyczne i symulacyjne
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.