Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałLechosława Ceynowa Został zmieniony 10 lat temu
1
Najczęstsze problemy wychowawcze wynikające z konfliktu między zbiorem biblijnych wartości etycznych a kreowanymi przez współczesny świat w sferze ideologii, kultury, techniki - praktyczne metody radzenia z kryzysem Z całą czujnością i ponad wszystko chroń i strzeż swojego serca, bo z niego tryskają strumienie życia! Prz 4,23.
2
Bóg daje wolność, aby człowiek mógł wybierać to, co dobre i właściwe
Wszystko wolno, ale nie wszystko jest pożyteczne; wszystko wolno, ale nie wszystko buduje (1 Kor 10,23)
3
Pamiętaj! Przygotowanie człowieka do życia domaga się doświadczenia w dokonywaniu autonomicznych wyborów i brania za nie osobistej odpowiedzialności”
5
Autorytety – jakie wartości można czerpać?
Kto może być prawdziwym autorytetem, godnym do naśladowania wzorem? Jakie cechy ma posiadać osoba, która jest autorytetem?
6
Przyjaciele Wzmacniają moralne wartości Niszczą zaszczepione wartości
7
Rodzice Kierują ku własnym wartościom drogą miłości i przykładu
Dają zły przykład moralny lub poprzez autorytaryzm
8
Czasopisma młodzieżowe
9
Co dajemy w zamian? Switch Wydawca: Fundacja Nadzieja dla Przyszłości
10
Switch /przełączyć/zmieniać/
11
Filmy
12
Muzyka Muzyka wnika do najgłębszych warstw osobowości, wypełnia je i porywa ze swoim nurtem. Muzyka i tekst piosenek może zachęcać do dobrych, jak i również złych zachowań.
13
Czy istnieje dobra muzyka?
Oddająca chwałę Bogu - Ap 14,2-3 Zespoły chrześcijańskie Soliści Grupy uwielbienia
14
Czy jest „zła muzyka”? Za „złą muzykę” przyjmujemy tą, która w mniejszym lub w większym stopniu wpływa negatywnie na człowieka poprzez: - Wulgarny i bluźnierczy tekst, np. istnieją teksty w muzyce rockowej i heavy metalowej, które drwią z męki i śmierci krzyżowej Jezusa Chrystusa.
15
Polecenie - dokonaj refleksji nad wpływem muzyki, której słuchasz
Polecenie - dokonaj refleksji nad wpływem muzyki, której słuchasz. W chmurki wpisz pozytywny wpływ muzyki, a w strzałki negatywny. Twoje uczucia emocje, myśli ,
16
Wartość poszanowania swojego ciała a używki
Uzależnienie i nałogi to najbardziej bolesna forma współczesnego niewolnictwa ks. Marek Dziewięcki
17
Alkohol i nikotyna NT: I nie upijajcie się winem, które przynosi rozwiązłość, ale bądźcie pełni Ducha (Efez. 5,18). Koledzy: wypij nie bądź frajer - będziesz się bawił; rozluźnisz się!
18
Narkotyki NT: Wzywam was tedy, bracia, przez miłosierdzie Boże, abyście składali ciała swoje jako ofiarę żywą, świętą, miłą Bogu, bo taka winna być duchowa służba wasza /Rz 12,1/ Świat: namowa do wzięcia narkotyku ten jeden jedyny raz! Narkotyk na imprezie nie tylko środowiska „świata”
19
Problemy wynikające z niemoralności seksualnej
Poziom moralności seksualnej zazwyczaj stanowi swego rodzaju barometr wskazujący ogólny stan naszej pobożności lub jej braku i dotyczy zarówno jednostek, jak i całych społeczeństw - J. Cottrell
20
Współczesna technika – niesie przywileje i zniewala
Technika –ogół środków i czynności wchodzących w zakres działalności ludzkiej związanej z wytwarzaniem dóbr materialnych
21
Pozytywne strony Technika przyczynia się do rozwoju chrześcijaństwa
Druk = Biblia – religia protestancka Komputer = np. ewangelizacja
22
Komputer – negatywny wpływ
23
Oznaczenia zamieszczone z tyłu opakowania gry komputerowej
Wulgarny język Strach Seks, pornografia, erotyka i nagość Dyskryminacja
24
Narkotyki, niedozwolone substancje i środki odurzające
Hazard
25
Jakie mogą wystąpić typy uzależnień?
a) Internetowa erotomania – ciągłe szukanie i oglądanie stron erotycznych oraz udział w czatach erotycznych. b) Internetowa socjomania – uzależnienie od internetowych kontaktów społecznych, kontakty via net stają się ważniejsze niż znajomości realne, co doprowadza do ich zerwania i izolacji.
26
c) Uzależnienie od sieci internetowej – przymus ciągłego brania udziału w różnego rodzaju grach netowych, e-hazardu, robienia e-zakupów. d) Przeciążenie informacyjne - przymus poszukiwania i pobierania nowych informacji.
27
Jakie widzicie zagrożenia, które możecie napotkać w Internecie?
a) Informacje nieodpowiednie - treści seksualne, pornografia, nienawiść, nietolerancja, przemoc, oszustwo, informacje nieprawdziwe. b) Informacje i usługi niebezpieczne - Istnieją strony ilustrujące jak zbudować bombę, oferujące broń, alkohol, trucizny i narkotyki. c) Niebezpieczni ludzie, niepożądane znajomości
28
Strony „bezpieczne” – hasło: koleżanka
16 letnia koleżanka opowiadanko – SEKS Filmy wideo dla koleżanka Obrazy dla koleżanka
29
Strony „bezpieczne” – hasło:nastolatka
nastolatka - Tagi Fotosik.pl Sexowna nastolatka – filmy tańcząca nastolatka (16) Pardon – Seks z nastolatką za 40 zł. Polska norma? (ZOBACZ
30
Warto znać Polskie Centrum Programu „Safer Internet”
31
Moralność młodzieży chrześcijańskiej – wyniki badań
32
Co wiem o moim dorastającym dziecku? – ankieta: pytania zamknięte
Czy uważasz się za chrześcijanina, który chce naśladować Jezusa Chrystusa? 6. Czy Twoim zdaniem kupowanie płyt „pirackich” to kradzież? 7. Czy wg Ciebie branie pieniędzy z portfela rodziców to kradzież? 9. Czy wg Ciebie chrześcijanin może brać udział w imprezach szkolnych typu andrzejki, dyskoteka szkolna itp.?
33
Wyniki badań – duże miasto
34
Wyniki badań małe miasto
36
Wybrane pytania otwarte
12. Jak dużo czasu poświęcasz na oglądanie telewizji i gry komputerowe? 13. Czy właściwie używasz pilota telewizyjnego lub myszki od komputera, gdy jesteś sam /sama/? / wybierasz programy lub gry promujące przemoc, treści erotyczne itp./
37
Wyniki badania – duże miasto
Niemal w 90% osoby, które poświęcają więcej niż 2 godziny dziennie na telewizję bądź komputer wybierają programy lub gry promujące przemoc, treści erotyczne itp. Wybrane odpowiedzi: Zdarza mi się popełniać błąd w chwili słabości, później tego żałuję Zazwyczaj nie chociaż czasami bywają chwile słabości Zdarzały mi się chwile słabości i uchybienia zwłaszcza gdy byłem ciekaw świata kobiet i seksu. Niewiele jest gier bez przemocy więc nie mam za dużego wyboru
38
Wyniki badania – małe miasto Grupa I - /10-13 lat/
Wszystkie dzieci odpowiedziały, że nie oglądają same telewizji, same nie dokonują wyboru programów telewizyjnych, czy gier komputerowych.
39
Grupa II /13-16/ Na 11 badanych, 7 osób właściwie dokonuje wyboru programów. Pozostali: interesuję się okultyzmem (1 osoba) - telewizja - wciągają mnie filmy z przemocą (2 osoby) - niewiele jest gier, bez ,,przemocy”, więc gram w takie gry (1 osoba)
40
Grupa III /16-18/ Na 18 badanych, 6 osób odpowiedziało, że umieją właściwie panować nad ,,myszką” i ,,pilotem telewizyjnym”. Pozostali: różnie to bywa, muszę uważać (6 osób) filmy promujące agresję, przemoc – często ulegam (2 osoby) lubią gry, gdzie jest przemoc (4 osoby)
41
Wnioski Świadomość religijno-moralna badanych jest duża. Zdają sobie sprawę z tego co jest złe, ale nie zawsze niewłaściwe wybory nazywane są grzechem.
42
Metody radzenia w sytuacjach kryzysowych
43
Miłość Miłość bezwarunkowa – taka „pomimo”
44
Autorytatywny rodzic Restryktywność
Wymaganie od dziecka dojrzałego postępowania Zdolności komunikacyjne Ciepło/wsparcie dostarczane dziecku
45
Efekty wychowania w stylu autorytatywnym
Dzieci lepiej przystosowane emocjonalnie. Mają uwewnętrznione standardy moralne, a więc lepiej rozwinięte sumienie. Cechują się większą samowystarczalnością, wyższą samooceną, większą potrzebą osiągnięć i umiejętnościami społecznymi niż inne dzieci.
46
Dam coś w zamian
47
Dzielenie się własnymi przekonaniami, pragnieniami i uczuciami
Komunikacja Dzielenie się własnymi przekonaniami, pragnieniami i uczuciami Zmiana poziomu funkcjonowania w zakresie dwóch wymiarów więzi (spójności i zdolności adaptacyjnej).
49
Jak być z dzieckiem? Wspólny czas Wspólne zainteresowania
Opowiedz o sobie Daj poznać siebie
50
Organizuj z dzieckiem sprawy codzienne
Wspólne gotowanie Spacer z dzieckiem nie tylko tym małym
51
Twój czas z dzieckiem to inwestycja w przyszłość
52
Jeśli nie Ty to ktoś to zrobi
53
Pokusy a ojciec Badania: Odporność na pokusy u dorastających dzieci /szczególnie dziewcząt/ związana jest z łagodną postawą wychowawczą ojca połączoną z okazywaną czułością
54
Granice jako bezpieczeństwo i opieka
Czy istnieją ustalone zasady w rodzinie? – jeśli nie to wprowadź je wspólnie z dziećmi Konsekwencje w ich weryfikacji z poszanowaniem siebie nawzajem
55
Wskażmy na ciekawe formy aktywności w kościele
56
Pamiętajmy Nikt nie wypisze recepty na wychowanie
Nie ma uniwersalnych zasad wychowania każdego dziecka, czy sposobu pomocy młodemu człowiekowi Mamy jednak narzędzia Boże: Modlitwa i Słowo Boże
57
Droga ku Bogu Dziecko nie dozna radości z istnienia Boga, jeśli nie doświadczyło radości dzięki matce.... Dziecko nie nauczy się widzieć prawdziwie, jeśli nie dano mu czasu na uważne przyglądanie się.... Dziecko nie nauczy się słyszeć, jeśli się na niego ciągle tylko krzyczy. Wówczas nie może przyjąć Słowa Bożego.... Dziecko nie dozna radości z istnienia Boga, jeśli nie doświadczyło radości dzięki matce.... Dziecko nie nauczy się widzieć prawdziwie, jeśli nie dano mu czasu na uważne przyglądanie się.... Dziecko nie nauczy się słyszeć, jeśli się na niego ciągle tylko krzyczy. Wówczas nie może przyjąć Słowa Bożego....
58
Jeśli dziecku nie było dane doświadczyć bliskości i ciepła matki, nie może odczuwać pragnienia bliskości Boga.... Jeśli dziecku nie wolno poruszać się ani chodzić, to czyż może wyruszyć w drogę ku Bogu? M. Leist Jeśli dziecku nie było dane doświadczyć bliskości i ciepła matki, nie może odczuwać pragnienia bliskości Boga.... Jeśli dziecku nie wolno poruszać się ani chodzić, to czyż może wyruszyć w drogę ku Bogu?
59
Polecam Poradnik dla rodziców: F.-W. Miller, H. Laubach, „Miłość, granice, konsekwencje”, wyd. WAM 2005 T. Tripp, „Pasterz serca dziecka”, Wyd. Słowo Prawdy 2009 J. R. Fugate, „Wychowanie dziecka według Pisma Świętego”, Pojednanie 2008
60
Opracowanie: Elżbieta Bednarz
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.