Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

WIRTUALNA PLOTKA W REALNYM ŚWIECIE UŻYTKOWNIKÓW PORTALI PLOTKARSKICH.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "WIRTUALNA PLOTKA W REALNYM ŚWIECIE UŻYTKOWNIKÓW PORTALI PLOTKARSKICH."— Zapis prezentacji:

1 WIRTUALNA PLOTKA W REALNYM ŚWIECIE UŻYTKOWNIKÓW PORTALI PLOTKARSKICH

2 poszczególnych jednostek
Dlaczego plotkujemy? poczucie niejasności sytuacji zaspokajania ciekawości mała wartość poznawcza informacji społeczne niedoinformowanie. Powstawanie plotki Rozprzestrzenianiu plotki sprzyja: Cechy psychiki poszczególnych jednostek Fantazja poczucie bezradności Frustracja jednostki

3 Definicja plotki „Obgadywanie nieobecnych, niepotrzebne rozgłaszanie nowin z życia prywatnego innych ludzi, często złośliwe pomówienie, które może w konsekwencji doprowadzić do zniesławienia. […] niekontrolowana gadanina, bezmyślne wysłuchiwanie i powtarzanie niepewnych informacji i subiektywnych opinii o innych ludziach.” Klaus Thiele – Dohrmann, „Psychologia Plotki”, str. 18

4 Cechy charakterystyczne plotki: Inne ustalenia terminologiczne:
plotka jest informacją, plotka jest niepewnego i nieznanego pochodzenia, informacje jakie niesie z sobą plotka są niepotwierdzone, plotki zwykle są nieweryfikowalne, przy konfrontacji z rzeczywistością, okazuje się, że jest informacją zazwyczaj kłamliwą, plotka jest wieścią przekazywaną z ust do ust, plotka jest wariantywna, jej ostateczna treść powstaje wskutek wielokrotnego przekazu. Inne ustalenia terminologiczne: Wirtualność - potocznie – przeciwieństwo realności, coś nierzeczywistego, zmyślonego, nieprawdziwego; - z perspektywy usieciowienia –spektrum zjawisk dokonujących się w Internecie i za jego pośrednictwem Portale plotkarskie Witryny internetowe, wypełnione informacjami o celebrytach, aktorach, piosenkarzach, sportowcach, dziennikarzach.

5 Charakterystyka wybranych portali plotkarskich
POPULARNOŚĆ, POZYCJA W RANKINGU 1 2 3 4 5 6 7 DOSTĘPNOŚĆ KAŻDY KAŻDY, ZALOGOWANI BARDZIEJ UPRZYWILEJOWANI ZAWARTOŚĆ INFORMACJE O GWIAZDACH - QUIZY, KONKURSY SZATA GRAFICZNA + +/- ODNOŚNIKI egoiści.pl, kulisy.pl, kaprysy.pl, lansik.pl, snobka.pl, luxlux.pl, blogi, galerie, strony dla dorosłych plotkara.pl snobka.pl zeberka.pl, kozaczek.pl kotek.pl, lula.pl, widelec.pl, infomuzyka.pl, deser.pl, popcorner.pl. Odsetek N=159 85% 48% 47% 33% 26% 23%

6 Metodologia badania Technika badawcza: ankieta internetowa,
Serwis który umożliwił nam stworzenie narzędzie badawczego: Metoda doboru próby: - Pierwsza wersja badania: celowy, - Druga wersja badania: samorzutny, Liczebność próby założonej:243 użytkowników portalu NoCoTy, Liczebność próby zrealizowanej: 159 użytkowników portali plotkarskich, Okres zbierania danych empirycznych: - Pilotaż narzędzia: 18 – 21 maja 2009, - Pierwsza wersja badania: 6 – 14 czerwca 2009, - Druga wersja badania: 1 – 15 września 2009, Dodatkowo przeprowadziliśmy jakościową analizę zawartości 7 portali oraz obserwację uczestniczącą na portalu Kozaczek.pl.

7 Pytania problemowe 1. Kim są użytkownicy portali plotkarskich, jakie cechy społeczno – demograficzne ich charakteryzują, jak sami postrzegają i opisują siebie? 2. Jak wygląda ich aktywność w ramach portali plotkarskich oraz w środowisku poza wirtualnym? 3. Jak użytkownicy portali plotkarskich definiują plotkę i jaki mają do niej stosunek? 4. Jakie czynniki różnicują stosunek użytkowników portali do plotki, ich reakcje na plotkę oraz stosowane przez nich strategie funkcjonowania w ramach portali plotkarskich? 5. Jakie funkcje pełni wirtualna plotka w realnym życiu użytkowników portali plotkarskich?

8 Użytkownicy portali plotkarskich społeczno – demograficzna)
(charakterystyka społeczno – demograficzna)

9

10 Autocharakterystyki badanych

11 Aktywność użytkowników
portali plotkarskich w Internecie oraz środowisku pozawirtualnym

12 Aktywność w ramach portali plotkarskich

13 Zainteresowania użytkowników, czas wolny

14

15

16 Jak użytkownicy portali plotkarskich definiują plotkę i jaki mają do niej stosunek?

17

18 Stosunek do plotki

19 Funkcje wirtualnej plotki w realnym życiu użytkowników portali plotkarskich

20 Funkcja integracyjna, więziotwórcza

21 Funkcja informacyjna – zaspokojenie ciekawości, Funkcja relaksacyjna - źródło rozrywki, redukcja nudy Główne motywy korzystania z portali plotkarskich Wejście po raz pierwszy Kolejne wejścia ciekawość 54% - poszukiwanie rozrywki, nuda 46% 32% poszukiwanie konkretnych informacji 8% 13% chęć bycia na bieżąco 5% 12% przypadek 21% nawyk 62%

22 Funkcja kontrolna – reakcja na działania innych Funkcja emocjonalna - rozładowanie agresji
Niemal 60% badanych zamieszcza komentarze na portalach plotkarskich ¾ spośród nich deklaruje, że robi to w celu uczestniczenia w toczącej się dyskusji, z potrzeby wyrażenia własnego zdania

23 Czynniki różnicujące stosunek użytkowników portali do plotki

24 Miejsce zamieszkania a stosunek do plotki

25 Samoocena a stosunek do plotki
pozytywn y negatywny pozytywny optymiści 34% 40% 45% 33% pesymiści otwarci na kontakty 37% 42% 57% 29% niechętni kontaktom towarzyscy 38% 46% samotnicy plotkarze 51% 23% 27% 68% przeciwnicy plotkowania Reakcja na plotkę aktywna negatywna 12% 21% 35% 16% 14% 36% 17% 8%

26 Samoocena a funkcja integracyjna (korzystanie z portali w towarzystwie innych osób)

27 Samoocena a funkcja emocjonalna (zamieszczanie komentarzy)

28 Samoocena a funkcja emocjonalna (motywy zamieszczania komentarzy)
Zainteresowani e tematem artykułu Reakcja na komentarze Optymiści 41% 27% Pesymiści 40% Spontaniczni 38% 30% Zachowawczy 21% 57% Dusze towarzystwa 36% Samotnicy 18% 46% Plotkarze 26% Przeciwnicy plotkowania 64% 9%

29 Zespół badawczy: Mateusz Gajewski Katarzyna Jakubowska
Katarzyna Łuczak Maria Miura Renata Młotecka Lucyna Motylewicz Marta Sternicka Ewelina Sudra Izabela Wieliczko Maciej Wójcicki Agnieszka Zawadzka opiekun projektu – mgr Agnieszka Kretek - Kamińska


Pobierz ppt "WIRTUALNA PLOTKA W REALNYM ŚWIECIE UŻYTKOWNIKÓW PORTALI PLOTKARSKICH."

Podobne prezentacje


Reklamy Google