Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMateusz Komorowski Został zmieniony 8 lat temu
1
Partnerstwo Nyskie 2020 Głubczyce, 21 października 2014 PARTNERSTWA SAMORZĄDÓW Razem dla rozwoju
2
Cele partnerstw Programowanie rozwoju lokalnego/regionalnego, Wspólna realizacja przedsięwzięć rozwojowych, Planowanie i realizacja wspólnych przedsięwzięć związanych ze świadczeniem usług publicznych, Wspólna realizacja zadań własnych / zleconych, Wspólna promocja, Współpraca międzysektorowa (konsorcja, PPP).
3
Modele współpracy Koniec lat 90.tych – New Public Management, zapożyczony z biznesu, koncentrował się na efek- tywności wydatkowania pieniędzy publicznych; Przełom XX i XXI w. – współzarządzanie ( public governance ), w tym wielopłaszczyznowe ( Multi- Level Governance ) – partnerstwo różnych podmio- tów, nie tylko samorządowych (współpraca między- sektorowa).
4
Cechy charakterystyczne współpracy JST dotyczy terytorium uznanego przez partnerów za wspólny obszar funkcjonalny, ma na celu definiowanie i osiąganie wspólnych celów (rozwiązywanie wspólnych problemów), polega na wspólnej realizacji zadań umożliwiających osiągnięcie wyznaczonych celów, uczestniczą w niej różni partnerzy, często także spoza sektora publicznego, odbywa się w różnych (dostępnych) formach prawnych, choć znane są także przykłady dobrej współpracy bez tworzenia struktur formalnych, następuje wykorzystanie zasobów (w tym finansów) z róż- nych źródeł.
5
Formy współpracy Trzy podstawowe (ustawowe) formy : a) celowe związki gminne lub powiatowe, tworzone w celu wspólnego wykonywania zadań publicznych, b) porozumienia w sprawie powierzenia jednej z jego stron określonych zadań publicznych, c) stowarzyszenia, tworzone dla obrony wspólnych interesów, podle- gające prawu o stowarzyszeniach Inne formy: a) spółki prawa handlowego, b) PPP, klastry, konsorcja, sieci współpracy, c) LGD i LOT-y, d) niezinstytucjonalizowane.
6
Jakość współpracy a) merytoryczny wymiar partnerstwa (metody i narzędzia programowania rozwoju): diagnoza stanu zasobów i konkurencyjności obszaru funkcjonalnego partnerstwa (OFP), analiza powiązań funkcjonalnych usług publicznych na OFP i stopień ich zintegrowania, programy rozwoju dla OFP i stopień ich wzajemnego zintegrowania, monitoring i ewaluacja funkcjonowania partnerstwa. b) formalnego wymiaru partnerstwa (organizacja współpracy partnerów): skład partnerstwa z punktu widzenia jego potrzeb, polityka informacyjna partnerstwa i jej realizacja, przestrzeń dialogu i debaty w partnerstwie.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.