Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałGrzegorz Rutkowski Został zmieniony 8 lat temu
1
Matura 2015 bez tajemnic
2
Plan prezentacji U źródeł informacji U źródeł informacji Przyczyny zmian Przyczyny zmian Kierunek zmian Kierunek zmian Struktura egzaminu według nowych zasad Struktura egzaminu według nowych zasad Jakie są kryteria oceniania? Jakie są kryteria oceniania?
3
U źródeł informacji 2009 → 2012 → 2015 → 2018
4
Dlaczego jest potrzebny Informator? www.men.g ov.pl www.cke.e du.pl
5
Dlaczego znowu zmiany? konsekwencja wprowadzenia NPP próba ujednolicania egzaminów zewnętrznych wynik ewaluacji i monitoringu dotychczasowej formuły egzaminu
6
Matura 2015 – zmiany organizacyjne zakończenie procesu harmonizacji systemu egzaminów zewnętrznych - założeniem trzykrotny pomiar wiedzy i umiejętności uczniów z zakresu 3. przedmiotów (j. polski, j. obcy, matematyka) Prowadzone badania w zakresie EWD nie pozwalają na ocenę pracy szkoły i nauczycieli oraz stwierdzenie „przyrostu wiedzy uczniów” na wszystkich etapach edukacyjnych. rok 2015 – koniec wdrażania w szkołach ponadgimnazjalnych (o trzyletnim okresie nauczania) nowej podstawy programowej, konsekwencja języka efektów, w jakim została napisana nowa podstawa programowa, procedury rekrutacyjne wyższych uczelni – potrzebują więcej i lepszych informacji do selekcji przyszłych studentów.
7
Zakres zmian – struktura egzaminu MATURA - PRZEDMIOTY OBOWIĄZKOWE DZISIAJ: język polski – część pisemna na wybranym poziomie, część ustna – na jednym poziomie; język obcy nowożytny – część pisemna na wybranym poziomie, część ustna na jednym poziomie; matematyka – na wybranym poziomie; języki mniejszości narodowych, etnicznych, regionalny – część pisemna na wybranym poziomie, część ustna – na jednym poziomie. ROK 2015 język polski – część pisemna i ustna na poziomie podstawowym, język obcy nowożytny – część pisemna na poziomie podstawowym, ustna bez określonego poziomu matematyka – poziom podstawowy języki mniejszości narodowych – część pisemna i ustna na poziomie podstawowym, przedmiot wybrany – poziom rozszerzony
8
Zakres zmian – struktura egzaminu PRZEDMIOTY DO WYBORU, ZDAWANE WYŁĄCZNIE NA POZIOMIE ROZSZERZONYM Biologia; Chemia; Filozofia; Fizyka; Geografia; Historia; Historia muzyki; Historia sztuki; Informatyka; Język łaciński i kultura antyczna; Języki mniejszości narodowych i etnicznych oraz język regionalny; Język polski; Matematyka; Wiedza o społeczeństwie; Języki obce nowożytne (część pisemna na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym, część ustna na poziomie dwujęzycznym). Egzamin 2015 wyłącza tylko jeden przedmiot z listy poprzednio obowiązującej – wiedzę o tańcu ( brak podstawy programowej dla tego przedmiotu)
9
W części pisemnej obowiązkowy egzamin z JEDNEGO PRZEDMIOTU DODATKOWEGO (bez progu zdawalności) WYBIERANY NIEZALEŻNIE od przedmiotów, których zdający uczył się w szkole w zakresie rozszerzonym PRAWO przystąpienia do EGZAMINU Z PIĘCIU KOLEJNYCH przedmiotów dodatkowych Zakres zmian – struktura egzaminu PRZEDMIOTY DO WYBORU, ZDAWANE WYŁĄCZNIE NA POZIOMIE ROZSZERZONYM
10
Zakres zmian – rodzaje zadań Zasadniczo arkusze egzaminacyjne się nie zmienią. Egzaminy podstawowe z języka polskiego i języka obcego nowożytnego mają dwie części, łatwe do rozdzielenia, do osobnego sprawdzania, dostarczane jednocześnie: zadania zamknięte, wypowiedź pisemna na podany temat. Egzamin podstawowy z matematyki ma dwie części, łatwe do rozdzielenia, do osobnego sprawdzania, dostarczane jednocześnie: zadania matematyczne zamknięte, zadania matematyczne wymagające prezentacji toku rozumowania.
11
Zakres zmian – ocenianie odpowiedzi Część ustna matury: Wypowiedź będzie oceniana według kryteriów holistycznych. Będą brane pod uwagę przede wszystkim: wartość merytoryczna wypowiedzi, organizacja tekstu, poziom sprawności komunikacyjnej zdającego, poziom poprawności językowej wypowiedzi zdającego. Część ustną egzaminu przeprowadzą i ocenią przedmiotowe zespoły egzaminacyjne powołane w szkole, do której uczęszczał absolwent.
12
Zakres zmian – sposób oceniania odpowiedzi Część pisemna matury: Ocenianie holistyczne, całościowe – odejście od oceniania analitycznego. Nie ocenia się jakości pojedynczych elementów (wiedzy i umiejętności szczegółowych ucznia), ale sposób powiązania ich w strukturę oraz funkcjonalność tej struktury. Ocenianie holistyczne wymaga ustalenia szczegółowych kryteriów oceniania i podania różnych przykładów rozwiązań – różnych dróg rozwiązania problemu. Kryteria będą jawne, upublicznione. Informatory z przykładowymi pytaniami i zadaniami ukazały się w sierpniu 2013 r.
13
Zakres zmian – sposób oceniania odpowiedzi Przykładowe poziomy rozwiązań zadań w ujęciu holistycznym: Poziom 0: rozwiązanie niestanowiące postępu Poziom1: dokonano niewielkiego, ale koniecznego postępu na drodze do całkowitego rozwiązania; Poziom 2: dokonano istotnego postępu, ale zasadnicze trudności zadania nie zostały pokonane; Poziom 3: zasadnicze trudności zadania zostały pokonane, ale w trakcie ich pokonywania popełniono błędy; Poziom 4: zasadnicze trudności zadania zostały pokonane bezbłędnie, ale rozwiązanie nie zostało dokończone lub dalsza część rozwiązania zawiera poważne błędy merytoryczne; Poziom 5: zasadnicze trudności zadania zostały pokonane bezbłędnie, ale dalsza część rozwiązania zawiera usterki (błędy rachunkowe, niedokonanie wyboru właściwych rozwiązań, itp.); Poziom 6: pełne rozwiązanie. (wg nowej formuły egzaminu gimnazjalnego – w zależności od typu zadań wykorzystuje się przy ocenianiu wszystkie, albo część poziomów rozwiązania)
14
Zakres zmian – sposób oceniania odpowiedzi „ Oceniane będzie pokonanie zasadniczej trudności zadania oraz kolejne niezbędne czynności prowadzące do pełnego zrozumienia problemu postawionego przed zdającym” - najważniejsze jest ocenianie umiejętności ucznia i jego toku rozumowania. (Uzasadnienie wprowadzenia zmian w Rozporządzeniu MEN w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania …) Wyniki egzaminu maturalnego w części ustnej będą wyrażone w procentach, w części pisemnej - w procentach i na skali centylowej, dzięki której zdający będą mogli porównać swoje osiągnięcia egzaminacyjne z wynikami innych uczniów. Wynik na skali centylowej powie im, jaki odsetek zdających uzyskał taki sam lub niższy wynik z danego przedmiotu. (Źródło MEN)
15
Kierunek zmian – język obcy
16
Kierunek zmian większa reprezentatywność umiejętności przewidzianych w pp teksty krótsze, bardziej różnorodne, bliskie potrzebom ucznia ograniczenie ilości zdań prawda/fałsz na rzecz zadań ww i dobieranie wprowadzenie zadań na sprawdzanie znajomości struktur gramatyczno-leksykalnych rezygnacja z KFU zmiana DFU na list prywatny, wpis na blogu, forum, e- mail zmiana kryteriów oceniania, korespondująca, z tymi przyjętymi na egzaminie gimnazjalnym
17
Kierunek zmian rezygnacja z dwóch arkuszy na egzaminie rozszerzonym wprowadzenie sprawdzania dodatkowej umiejętności: rozróżniania faktów od opinii wyrównanie poszczególnych części arkusza zastąpienie form wypowiedzi pisemnej, zostaje: rozprawka, artykuł, list formalny na pr. na poziomie pp zrezygnowano z oceny w kryterium formy, na pr wprowadzono łączną ocenę formy z treścią organizacyjnie umożliwiono zdawanie uczniowi wszystkich poziomów egzaminu, w tym dwujęzycznego
18
Egzamin obowiązkowy Każdy uczeń przystępuje do egzaminu obowiązkowego na poziomie podstawowym w części pisemnej i do ustnego bez określania poziomu.
19
Egzamin dodatkowy egzamin pisemny na poziomie rozszerzonym egzamin pisemny na poziomie dwujęzycznym egzamin ustny na poziomie dwujęzycznym, jednakże wyłącznie razem z egzaminem pisemnym na tym poziomie egzamin pisemny na poziomie rozszerzonym lub egzamin pisemny na poziomie rozszerzonym i egzamin ustny (bez określania poziomu), jeżeli jako przedmiot obowiązkowy był zdawany inny język obcy
20
Egzamin w liczbach 2015 2016 120 30 / 50 30%, 30%, 20%, 20% 150 Brak progu zaliczenia / 50 24%, 26%, 24%, 26% 180 Brak progu zaliczenia / 60 4x25% 15
21
Arkusz maturalny 1.Rozumienie ze słuchu 2. Rozumienie tekstów pisanych 3. Znajomość środków językowych 4. Pisanie
22
Arkusz maturalny ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH 2-3 zadania zamknięte 2-3 zadania zamknięte wielokrotny wybór lub dobieranie wielokrotny wybór lub dobieranie
23
Arkusz maturalny PISANIE 1 zadanie z czterema podpunktami 1 zadanie z czterema podpunktami polecenie sformułowane w języku polskim polecenie sformułowane w języku polskim 80-130 słów 80-130 słów
24
Bewertung Ocenianie
25
Co to znaczy zdać egzamin? uzyskać z przedmiotów obowiązkowych 30% punktów możliwych do uzyskania przystąpić do egzaminu dodatkowego, pisemnego na poziomie rozszerzonym
26
Kto ocenia? egzamin ustny: zespół egzaminujący,egzamin ustny: zespół egzaminujący, w tym jeden egzaminator OKE, jeden nauczyciel z innej szkoły egzamin pisemny: egzaminatorzy OKEegzamin pisemny: egzaminatorzy OKE Wyniki ustalone przez egzaminatorów są niepodważalne nawet na drodze sądowej.
27
Jak wyrażona jest ocena dla ucznia? Skala procentowaSkala procentowa Skala centylowaSkala centylowa
28
7 kg, 5 mc mały/ duży ? 28
29
CENTYLE 29
30
Centyle 5 m-cy – 7 kg 75 centyl 75% maluchów w jego wieku ma taką lub niższą wagę 30
31
Wyniki w mojej klasie - przykład 31
32
Ocena zadań zamkniętych – j.obcy W ocenie zadań zamkniętych i otwartych występujących w pierwszych trzech częściach egzaminu (rozumienie ze słuchu, rozumienie tekstu pisanego, znajomość struktur) przyjęto skalę 0-1. Nie przyznaje się punktów połówkowych!
33
Ocena zadań otwartych POZIOM PODSTAWOWY Treść: 0-4 pkt Spójność i logika: 0-2 pkt Zakres środków językowych: 0-2 pkt Poprawność środków językowych: 0-2 pkt W ocenie nie brana jest pod uwagę forma wypowiedzi!
34
Ocena zadań otwartych poziom podstawowy, treść
35
Dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.