Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałFeliks Kozak Został zmieniony 9 lat temu
1
Jak w pełni rozwinąć ludzki potencjał Włodzisław Duch Laboratorium Neurokognitywne ICNT Katedra Informatyki Stosowanej Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń TEDx Toruń, 12.12.2015
2
Czy wszyscy czują, że osiągnęli swoje maksymalne możliwości?
3
Marnotrawienie potencjału Ponad 200 milionów dzieci do 5 lat nie rozwija się prawidłowo z powodu biedy, ubóstwa, chorób, niedożywienia, braku odpowiedniej stymulacji w dzieciństwie. International Child Development Steering Group, The Lancet, 2007 W krajach rozwiniętych są również liczne problemy rozwojowe. Dysleksja, dysgrafia, dotyka ok 10% populacji w Polsce, W. Brytanii czy USA,. dyskalkulia ok. 4-6% społeczeństwa. Pozostałe 90% też się nie rozwija w pełni. To jest WIELKIE WYZWANIE!
4
Nano Fizyka kwantowa Info Informatyka stosowana uczenie maszynowe, sieci neuronowe Nauki kognitywne Kogni Bio Lab neuro- kognitywne
5
Dlaczego nie osiągamy pełni swoich możliwości? Geny? Lepiej nie ruszać … Jak pomagamy kształtować mózgi niemowlaków? Wcale tego nie monitorujemy!
6
1975 – konferencja Asilomar – dobrowolne ograniczenia w biologii molekularnej. 2015 – konferencja w Napa Valley, więcej ograniczeń, technika Crispr-Cas9 pozwala na precyzyjną manipulację DNA …
7
Czemu Japończycy mają takie trudności z angielskim?
8
P. Kuhl (2006) Słuch fonematyczny Psycholodzy rozwojowi: między 8-10 miesiącem życia mózg zaczyna filtrować tylko te dźwięki mowy, którymi posługują się osoby w otoczeniu niemowlaka. la la la la la la la la ra ra ra ra ra ra ra
9
Wczesny kontakt z konkretnym językiem mówionym decyduje o zdolnościach do nauki innych języków. Nie wystarczy pasywne słuchanie czy oglądanie, potrzebny jest kontakt z opiekunem. Rozróżnianie samogłosek w wieku 6 miesięcy pozwala przewidywać zdolności dzieci w wieku przedszkolnym. Dwujęzyczność ma pozytywny wpływ na rozwój inteligencji i zdolności poznawczych. Opiekunka Chin potrzebna od zaraz?
11
Laboratorium Neurokognitywne Interdyscyplinarne Centrum Nowoczesnych Technologii Uniwersytet Mikołaja Kopernika
12
Nasze zabawki
13
Co staramy się zrobić? Monitorować i korygować rozwój człowieka na każdym etapie życia, pomagając mu osiągnąć pełny potencjał intelektualny. Niemowlaki: Słuch fonematyczny i muzyczny, ciekawość i chęć eksploracji świata, pamięć roboczą i myślenie abstrakcyjne, inne percepcyjne i poznawcze zdolności. Jak? Tworząc inteligentne interaktywne zabawki, łóżeczka i kojce, analizujące automatyczne reakcje dziecka na zmianę bodźców. Niemowlę to mały naukowiec w kołysce! Nawet najbardziej kochająca mama nie nauczy swojego dziecka języka, którego sama nie zna … ale potrzeby miłości nie zmechanizujemy!
14
Wyobraźmy sobie... Po raz pierwszy w historii świata spontaniczny rozwój dziecka zależny od przypadku będzie częściowo nadzorowany, zapobiegając problemom rozwojowym i umożliwiając pełny rozwój indywidualnych predyspozycji. Po raz pierwszy w historii świata spontaniczny rozwój dziecka zależny od przypadku będzie częściowo nadzorowany, zapobiegając problemom rozwojowym i umożliwiając pełny rozwój indywidualnych predyspozycji. Świat, w którym ludzie uczą się obcych języków bez trudności, bo je słyszą tak samo jak mowę ojczystą.Świat, w którym ludzie uczą się obcych języków bez trudności, bo je słyszą tak samo jak mowę ojczystą. Świat bez dzieci z wadami słuchu, mowy, problemów z czytaniem i matematyką.Świat bez dzieci z wadami słuchu, mowy, problemów z czytaniem i matematyką. Świat pełen bogatych doznań dźwiękowych, wzrokowych, smakowych i dotykowych, na które nie zwracamy wiele uwagi.Świat pełen bogatych doznań dźwiękowych, wzrokowych, smakowych i dotykowych, na które nie zwracamy wiele uwagi. Świat, w którym każde dziecko rozwija swój talent, jest ciekawe nowych doznań i ma chęć do nauki...Świat, w którym każde dziecko rozwija swój talent, jest ciekawe nowych doznań i ma chęć do nauki... Jeśli zaczniemy dostatecznie wcześnie logopedzi stracą pracę! Powstanie nowa gałąź innowacyjnego przemysłu inteligentnych zabawek i środowisk wspomagających rozwój.
15
Grant NCN (Symfonia) NeuroPerKog: Rozwój słuchu fonematycznego i pamięci roboczej u niemowląt i dzieci. Zespół kognitywiści, psycholodzy, psychiatrzy, specjaliści od słuchu, lingwiści od fonologii, infromatycy, automatycy od sprzętu … W. Duch, J. Dreszer, B. Bałaj, J. Matulewski, Ł. Goraczewski +++ NeuroPerKog Treningi poznawcze i badania dzieci z użyciem komputerów i urządzeń mobilnych. Badania niemowląt (10-12 msc) i dzieci 6-letnich. rozwój pamięci roboczej, zdolności odkrywania i zapamiętywania zmian w abstrakcyjnych złożonych strukturach dźwiękowych.
16
Projekty LNK ICNT 1.Słuch: Interaktywne zabawki dla niemowląt i małych dzieci. 2.Gry dźwiękowe, synchronizacja procesów w mózgu. 3.Pamięć robocza u niemowląt i małych dzieci. 4.Dyskalkulia, test przesiewowy i trening poznawczy (gra) dla przedszkolaków i pierwszych klas. 5.Kontrola gier terapeutycznych za pomocą wzroku (okulometry). 6.Automatyczna analiza nagrań z eyetrackerów nagłownych. 7.Badania orientacji przestrzennej u osób 65+ (labirynty VR). 8.Zaburzenia świadomości – InteRDoCTor. 9.Neurofeedback/biofeedback w nowych wersjach na różne okazje … kreatywność, autyzm, ADHD i inne problemy.
17
Rezultaty …
18
Badania niemowląt Treningi poznawcze i badania niemowląt z użyciem komputerów i urządzeń mobilnych trwają.Treningi poznawcze i badania niemowląt z użyciem komputerów i urządzeń mobilnych trwają. Dajcie swojemu dziecku szansę - mamy stały nabór chętnych (zapisy także mam w ciąży).Dajcie swojemu dziecku szansę - mamy stały nabór chętnych (zapisy także mam w ciąży). Koordynator: Dr Joanna Dreszer (psycholog, LNK ICNT i Wydz. Humanistyczny UMK)Koordynator: Dr Joanna Dreszer (psycholog, LNK ICNT i Wydz. Humanistyczny UMK) Kontakt do BabyLab: http://babylab.icnt.umk.pl/ telefon: 56 665 60 03Kontakt do BabyLab: http://babylab.icnt.umk.pl/ telefon: 56 665 60 03http://babylab.icnt.umk.pl/
19
Dyskalkulia U niektórych dzieci nie dochodzi do wytworzenia mentalnej osi liczbowej. To prowadzi do dyskalkulii tj. zaburzenia nabywania podstawowych umiejętności matematycznych nie wynikające z obniżonej inteligencji Dyskalkulia prowadzi do poważnych kłopotów finansowych w czasach nachalnych reklam chwilówek … Uszkodzenia płatów ciemieniowych, okolicy IPHS (np. w wyniku urazów głowy) prowadzą do akalkulii, całkowitej utratu lub upośledzenia zdolności wykonywania nawet najprostszych działań arytmetycznych.
20
Test Przesiewowy Ryzyka Dyskalkulii Test składa się z 7 zadań (kilkaset prób), korzysta się z klawiatury i myszy. Zajmuje około 45 min. Różne formaty bodźców: cyfry, uporządkowane i losowo ułożone kropki. Program może działać z okulografem, śledzi ścieżki spojrzenia, np. podczas liczenia kropek, co może być ważną informacją diagnostyczną (pozwala ustalić np. strategie liczenia). Test jest długi i nudny (jeszcze przed normalizacją) – grywalizacja zamienia go w zabawę.
21
Trening poznawczy – gra „Kalkulilo” Głównym celem gry jest stymulacja mózgu sprzyjająca rozwinięciu u dzieci mentalnej osi liczbowej – podstawy porządkowania, liczenia i operacji arytmetycznych.
22
Badania dyskalkulii Od lutego 2016 rozpoczynamy w szkołach podstawowych badania efektywności testu i gry (podobna procedura, świetlice).Od lutego 2016 rozpoczynamy w szkołach podstawowych badania efektywności testu i gry (podobna procedura, świetlice). Zapraszamy do badań!Zapraszamy do badań! Koordynator: Dr Małgorzata Gut (psycholog, LNK ICNT i Wydz. Humanistyczny UMK).Koordynator: Dr Małgorzata Gut (psycholog, LNK ICNT i Wydz. Humanistyczny UMK). kontakt: grymatematyczne.UMK@gmail.comkontakt: grymatematyczne.UMK@gmail.com
23
4 złote medale w 2015 roku …
24
Nareszcie!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.