Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałBenedykt Mielniczek Został zmieniony 11 lat temu
1
Psychologiczne i społeczne uwarunkowania przedsiębiorczości w firmie
Spotkanie Podkarpackiej Grupy Regionalnej PM Jacek Strojny Instytut Gospodarki
2
Garść mądrych myśli Jeśli chcesz zmieniać świat musisz zacząć od siebie (Mahatma Gandi) Nie możemy liczyć jedynie na wielkie wizje geniuszy, ponieważ te trafiają się rzadko… niech każdy z nas stara się rozświetlić mrok choćby najmniejszym światełkiem (Charles Hendy) Cokolwiek zamierzasz zrobić, o czymkolwiek marzysz, zacznij działać. Śmiałość zawiera w sobie geniusz, siłę i magię. Zacznij od zaraz (Johan Wolfgang von Goethe)
3
Przedsiębiorczość Zdolność do tego, żeby być przedsiębiorczym; posiadanie ducha inicjatywy, rzutkość, zaradność (M.Łuczak, Przedsiębiorczość w zarządzaniu firmą) Działalność gospodarcza charakteryzująca się innowacyjnością i kreowaniem wartości dodanej (B.Beger, Kultura przedsiębiorczości) Proces kreowania czegoś odmiennego ze względu na wartość, poświęcając konieczny do tego czas i wysiłek, zakładając towarzyszące temu finansowe, psychiczne i społeczne ryzyko i uzyskanie dzięki temu nagrody finansowej i osobistej satysfakcji (R.D.Hisrich, M.P.Peters, Enterpreneurship. Starting, Deweloping and Managing)
4
Właściciel firmy, menedżer, przedsiębiorca
Nie każdy kto tworzy firmę (rozpoczyna działalność gospodarczą) jest przedsiębiorcą Nie trzeba tworzyć firmy, aby być przedsiębiorcą. Można bowiem podejmować działania przedsiębiorcze, będąc w funkcjonującej już organizacji (intraprzedsiębiorca) Menedżer może i powinien działać (zarządzać) w sposób przedsiębiorczy Właściciel firmy może być menedżerem (zarządzać) i przedsiębiorcą (działać w sposób przedsiębiorczy)
5
Zarządzanie firmą w sposób przedsiębiorczy charakteryzuje:
Zdolność i gotowość podejmowania inicjatywy Umiejętność podejmowania decyzji w sytuacji braku pełnej informacji Branie na siebie znacznych obowiązków i ponoszenie długotrwałego wysiłku Zdolność rozumienia potrzeb rynku, a nawet ich prognozowania i wyprzedzania Kojarzenie informacji z różnych dziedzin Zdolność kierowania ludzi nie tylko formalna, ale także budzenie entuzjazmu i zaufania
6
Przedsiębiorczość jako cecha osobowości przedsiębiorcy
Czy przedsiębiorcy jako wyodrębniona grupa społeczno-kulturowa mają wspólne cechy osobowości? Wartości? Postawy? Zdolności? Czy można mówić, ze cechą osobowości przedsiębiorcy jest przedsiębiorczość?
7
Wskaźniki wartości przedsiębiorczych
8
Przedsiębiorczy zbiór wartości
9
Wskaźniki postaw przedsiębiorczych
10
Przedsiębiorcze postawy
11
Wskaźniki zdolności przedsiębiorczych
12
Przedsiębiorcze zdolności
13
Cechy wspólne osobowości przedsiębiorcy
Chce coś w życiu osiągnąć, chce się rozwijać; ma ambitne cele, które pragnie zrealizować (przedsiębiorczy zbiór wartości) Jest otwarty na zmiany i innych ludzi, wierzy w siebie i gotów jest poświęcić wiele, aby osiągnąć to co zamierza (przedsiębiorcze postawy) Jest inteligentny, kreatywny i potrafi tworzyć wizje i plany w perspektywie długookresowej (przedsiębiorcze zdolności)
14
Przedsiębiorcza osobowość
15
Przedsiębiorcza osobowość a płeć
16
Przedsiębiorcza osobowość a wiek przedsiębiorcy
17
Przedsiębiorcza osobowość a wykształcenie przedsiębiorcy
18
Przedsiębiorczość jako sposób działania przedsiębiorstwa
Przedsiębiorczość może przejawiać się w wielu obszarach działania przedsiębiorstwa. Najważniejsze z nich to: Orientacja rynkowa Partycypacja pracowników Wysoka innowacyjność Nastawienie na jakość Czy można mówić, że przedsiębiorczość jest sposobem działania przedsiębiorstwa?
19
Wskaźniki orientacji rynkowej deklarowane przez przedsiębiorców
20
Orientacja rynkowa jako działanie przedsiębiorcze
21
Wskaźniki partycypacji pracowników deklarowane przez przedsiębiorców
22
Partycypacja pracowników jako działanie przedsiębiorcze
23
Wskaźniki wysokiej innowacyjności deklarowane przez przedsiębiorców
24
Wysoka innowacyjność jako działanie przedsiębiorcze
25
Wskaźniki nastawienia na jakość deklarowane przez przedsiębiorców
26
Nastawienie na jakość jako działanie przedsiębiorcze
27
Cechy wspólne działania przedsiębiorczego firmy
Funkcjonuje blisko klienta, obserwuje rynek w poszukiwaniu szans i łatwo reaguje na pojawiającą się zmianę (orientacja rynkowa) Kształtuje zdrowe relacje z pracownikami (partycypacja pracowników) Wdraża innowacje procesowe i produktowe, tworzy warunki do kreatywnego zachowania się pracowników (wysoka innowacyjność) Zapewnia wysoką jakość produktów poprzez podnoszenie kompetencji pracowników i ich motywacji do jakości oraz stosowanie nowoczesnych rozwiązań technologicznych (nastawienie na jakość)
28
Działanie przedsiębiorcze
29
Przedsiębiorcze działanie a wielkość przedsiębiorstwa
30
Przedsiębiorcze działanie a przedmiot działalności przedsiębiorstwa
31
Przedsiębiorcze działanie a długość funkcjonowania przedsiębiorstwa przedsiębiorstwa
32
Pozytywny wpływ wybranych czynników na rozwój firmy
33
Potencjał rozwojowy badanych przedsiębiorstw
34
Dotychczasowe kierunki rozwoju przedsiębiorstwa
35
Kierunki rozwoju przedsiębiorstwa w następnych latach
36
Instrumenty konkurowania na rynku
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.