Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałEligia Kobos Został zmieniony 10 lat temu
1
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem dr Magdalena Olempska Konferencja nt.: Działalność orzecznicza Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Doradztwa Zawodowego i dla Dzieci z Wadami Rozwojowymi w Łodzi na rzecz dzieci i młodzieży z dysfunkcją narządu wzroku, narządu słuchu, Łódź,11 grudnia 2009 r.
2
Formy kształcenia: Szkoły specjalne dla uczniów niesłyszących, Szkoły specjalne dla uczniów słabo słyszących, Szkoły integracyjne, Szkoły ogólnodostępne.
7
Wnioski: Wyraźny wzrost ilości szkół ogólnodostępnych, w których kształcone są dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; Zdecydowany wzrost liczby uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych kształconych w szkołach ogólnodostępnych.
8
Ścieżki edukacyjne uczniów z uszkodzonym słuchem…. Cel - określenie ścieżek edukacyjnych uczniów z uszkodzonym słuchem. Badaniami objęto 283 dzieci i młodzieży z uszkodzonym słuchem (w tym 117 dziewcząt i 166 chłopców). Zebrane dane dotyczą lat 2004/05 – 2008/09.
9
Badana grupa: 18% uczniów z niepełnosprawnością sprzężoną; (źródło: badania własne)
11
Edukacja przedszkolna (źródło: badania własne)
12
Prawidłowości: Zdecydowana większość dzieci z lekkim i umiarkowanym stopniem uszkodzenia słuchu uczęszcza do przedszkoli ogólnodostępnych; Zdecydowana większość dzieci z uszkodzeniem w stopniu znacznym i głębokim do kształci się w przedszkolach integracyjnych. Do przedszkoli specjalnych trafiają dzieci z niepełnosprawnością sprzężoną.
13
Prawidłowości: Jak pokazuje praktyka pedagogiczna, w przedszkolach integracyjnych, ze względu na dostępność specjalistów, (tj.: logopedów, pedagogów specjalnych, psychologów), dziecko z uszkodzonym słuchem ma zapewnioną wielospecjalistyczną opiekę, wspierającą jego rozwój poznawczy, jak i kompetencje komunikacyjne oraz językowe.
14
(źródło: badania własne)
16
Warto podkreślić, że zespoły orzekające działające przy poradniach psychologiczno- pedagogicznych nie kierują się jedynie stopniem uszkodzenia słuchu przy kierowaniu do danej formy kształcenia.
17
Bardzo istotny jest poziom intelektualnego, społecznego i emocjonalnego rozwoju dziecka, motywacji do nauki szkolnej a przede wszystkim stopień rozwoju mowy fakt czy rodzice dziecka z uszkodzonym słuchem są osobami słyszącymi czy osobami niesłyszącymi
18
Gimnazjum… (źródło: badania własne)
20
Rekwalifikacje… Etap szkoły podstawowej: ok. 3% uczniów z uszkodzonym słuchem Etap gimnazjum: ok. 2% uczniów z uszkodzonym słuchem Etap szkoły podstawowej: ok. 3% uczniów z uszkodzonym słuchem Etap gimnazjum: ok. 2% uczniów z uszkodzonym słuchem
21
Zalety kształcenia w szkołach specjalnych: Indywidualizacja nauki Zmniejszenie współczynnika stresu Stosowanie specjalnych metod, form i środków
22
Ograniczenia kształcenia w szkołach specjalnych: Niewielka liczba szkół Izolacja od rodziny Brak lub ograniczenie naturalnej stymulacji rozwoju językowego Ryzyko pojawienia się zaburzeń w procesie wychowawczym
23
Zalety kształcenia uczniów w szkołach masowych: Ciągła stymulacja rozwoju językowego; Wzrastanie w środowisku, w którym dziecko naturalnie żyje;
24
Ograniczenia… Stres; Brak indywidualizacji nauczania; Duże zespoły klasowe; Werbalne metody przekazywania wiedzy.
25
Ograniczenia… Brak specjalistycznie wykwalifikowanej kadry; Brak odpowiedniej aparatury wspomagającej słyszenie; dyskryminacji; kłopoty z identyfikacją; Duże zaangażowanie rodziców.
26
Dziękuję za uwagę…
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.