Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJaromir Janowiak Został zmieniony 10 lat temu
1
Propozycja zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad Konferencja prasowa ministra Jerzego Polaczka Warszawa, 9 listopada 2005 roku
2
Propozycja zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad Konferencja prasowa - 9 listopada 2005 r. Minister Jerzy Polaczek Dane o wypadkach Zagrożenie śmiercią w wypadku drogowym w Polsce jest prawie 3 razy większe niż w rozwiniętych krajach UE!
3
Propozycja zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad Konferencja prasowa - 9 listopada 2005 r. Minister Jerzy Polaczek Dane o wypadkach RokLiczba wypadkówLiczba zabitychLiczba rannychLiczba pojazdów w tys. 200253 5595 82767 49815 526 200351 0785 64063 90015 899 200451 0695 71264 66116 600* 04/03 (%)-0,02+1,3+1,2- * - dane szacowane Polska ponosi straty ok. 30 mld zł rocznie! Źródło: Sekretariat Krajowej Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego
4
Propozycja zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad Konferencja prasowa - 9 listopada 2005 r. Minister Jerzy Polaczek Finansowanie inwestycji drogowych – stan obecny Środki budżetowe - 32 %, Krajowy Fundusz Drogowy – 44 %, Środki unijne – 15 %, Instytucje finansowe – 9 %. Wnioski: udział środków unijnych wysoce niezadowalający, wzrasta udział KFD, jako głównego źródła, niski udział instytucji finansowych.
5
Propozycja zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad Konferencja prasowa - 9 listopada 2005 r. Minister Jerzy Polaczek Plan inwestycyjny i przewidywane wykonanie za 2005 r. Lp.wyszczególnienieogółem 2005 r. budżet z akcyzy środki Krajowego Funduszu Drogowego 1.plan inwestycyjny na 2005r.6.545.376,1736.5504.550.332,5 2.wykonanie za 9 m-cy1.984.648,1254.142,91.264.594,1 3.wykonanie za 9 m-cy30,32%34,50%27,79% 4.przewidywane wykonanie za 12 m-cy 4.321.768678.734,22.711.767,2 Plan inwestycyjny na ten rok został dotychczas wykonany jedynie w ok. 30%! Źródło: GDDKiA
6
Propozycja zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad Konferencja prasowa - 9 listopada 2005 r. Minister Jerzy Polaczek Rola KFD w finansowaniu dróg 1. Źródło środków główne wpływy z tytułu opłaty paliwowej, zaciągnięte kredyty na rzecz KFD przez Bank Gospodarstwa Krajowego 2. Ograniczenia nieadekwatność kapitałowa BGK wobec planów rozwoju budowy dróg i budownictwa mieszkaniowego Wniosek: Niski poziom kapitałów własnych BGK uniemożliwia w najbliższej perspektywie pełne wykorzystanie środków unijnych przewidzianych dla programów infrastrukturalnych
7
Propozycja zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad Konferencja prasowa - 9 listopada 2005 r. Minister Jerzy Polaczek Aktualne rozwiązania systemowe dotyczące programu budowy dróg i autostrad oraz stan realizacji tego programu zostały bardzo krytycznie ocenione w raporcie Najwyższej Izby Kontroli!
8
Propozycja zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad Konferencja prasowa - 9 listopada 2005 r. Minister Jerzy Polaczek Kierunki proponowanych działań dla inwestycji w infrastrukturę Teza: Każdy sektor powinien mieć podstawowe własne źródła finansowania Propozycja dla sektora drogowego: Powoływanie Podmiotów Specjalnego Przeznaczenia (PSP) w oparciu o środki KFD, emisję powszechnych obligacji drogowych i efektywnie wykorzystywane dostępne środki z Unii Europejskiej PSP będzie skutecznym narzędziem wspomagającym program budowy dróg i autostrad!
9
Propozycja zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad Konferencja prasowa - 9 listopada 2005 r. Minister Jerzy Polaczek Nowe podmioty realizujące inwestycje drogowe (PSP) podmiot powołany do realizacji celu – budowa (i ewentualnie) eksploatacja autostrad i dróg, podmiot w 100 % kontrolowany przez Państwo, posiadanie zdolności kredytowej, zadłużenie podmiotu nie jest konsolidowane z długiem Skarbu Państwa, środki z KFD jako podstawowe źródło finansowania podmiotu.
10
Propozycja zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad Konferencja prasowa - 9 listopada 2005 r. Minister Jerzy Polaczek Zalety i możliwości PSP większy wpływ Państwa na program budowy dróg niż w formule PPP, mniejsze koszty finansowe podmiotu (dzięki większej wiarygodności kredytowej PSP niż instytucji komercyjnej, występującej w modelu PPP), większa efektywność działania podmiotu wobec struktur administracyjnych, pozyskiwanie środków przez podmiot w formie finansowania pozabudżetowego,
11
Propozycja zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad Konferencja prasowa - 9 listopada 2005 r. Minister Jerzy Polaczek Zalety i możliwości PSP – cd. dodatkowe możliwości finansowe programu budowy dróg i autostrad ze względu na traktowanie VAT-u jako kosztu kwalifikowanego, uzyskanie możliwości efektywnego prowadzenia równolegle wielu inwestycji drogowych, wieloletnie planowanie finansowe podmiotu, menadżerski system zarządzania i wynagradzania
12
Propozycja zmian kierunkowych w organizacji budowy dróg krajowych i autostrad Konferencja prasowa - 9 listopada 2005 r. Minister Jerzy Polaczek Priorytety Ministerstwa Transportu i Budownictwa na lata 2006 -2009 Budowa autostrady A1 Kontynuacja budowy ciągów autostradowych A2 i A4 Droga ekspresowa S-3 Szczecin – Gorzów Wlkp. – Zielona Góra – Legnica Droga ekspresowa S-19 Suwałki – Białystok – Lublin – Rzeszów Rozpoczęcie prac przygotowawczych dla drogi ekspresowej S-8 Wrocław – Łódź – Warszawa
13
Konferencja prasowa ministra Jerzego Polaczka Warszawa, 9 listopada 2005 roku Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.