Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKonstancja Waniek Został zmieniony 10 lat temu
1
Problemy regionalnego transportu osób w Niemczech Polska Izba Gospodarcza Transportu Samochodowego i Spedycji Natalie Goern 10 września 2008
2
Federalne Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników Autobusowych - Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer e.V. – Natalie Goern Publiczna komunikacja lokalna autobusami Publiczna komunikacja lokalna obejmuje komunikację liniową do 50 km 9 miliardów przewozów na rok –Ok. 70% w dużych miastach i aglomeracjach, np. w Berlinie, Hamburgu, aglomeracji Ren-Men itd. –Ok. 30% na obszarach wiejskich (mała gęstość zaludnienia) Udział poszczególnych rodzajów komunikacji –75% autobusy –15 % metro/ tramwaje –10% szybka kolejka miejska/ kolej regionalna
3
Federalne Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników Autobusowych - Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer e.V. – Natalie Goern Usługi transportowe Podział przewozów autobusowych –65% zakłady komunalne i powiatowe –20% przedsiębiorstwa prywatne –15% przedsiębiorstwa spółki Deutsche Bahn AG Faktyczne wykonywanie usług transportowych –45% zakłady komunalne i powiatowe – 8% Deutsche Bahn AG –47% przedsiębiorstwa prywatne 20% jako podwykonawcy dla zakładów komunalnych i powiatowych 7% jako podwykonawcy przedsiębiorstw spółki Deutsche Bahn AG 20% własny transport
4
Federalne Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników Autobusowych - Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer e.V. – Natalie Goern Systemy transportowe Europa Całkowita deregulacja / wolny ryneknp. Wielka Brytania Systemy administracji państwowej / np. Francja, Szwecja, Holandia planowanie i organizacja są obowiązkiem urzędów Systemy mieszane / gospodarka państwowa i np. Niemcy, Austria, Finlandia przedsiębiorcza inicjatywa własna Niemcy –inicjatywa własna przedsiębiorstww przeważającym stopniu na obszarach wiejskich –gospodarka państwowaw aglomeracjach
5
Federalne Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników Autobusowych - Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer e.V. – Natalie Goern Podstawy prawne Niemcy –Podstawa: Ustawa o przewozie osób –Komunikacja obsługiwana na zasadach komercyjnych ma pierwszeństwo przed udziałem państwa –W przypadku niewystarczającej oferty przewozów miasto/powiat może włączyć się do działania Sytuacja na obszarach wiejskich –Zezwolenia na obsługę linii są udzielane na wniosek (neutralny urząd) –Okres ważności zezwolenia wynosi z reguły 8 lat –Podczas okresu ważności istnieje ochrona konkurencji –Transport obsługiwany na zasadach komercyjnych
6
Federalne Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników Autobusowych - Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer e.V. – Natalie Goern Podstawy prawne Sytuacja w aglomeracjach –Transport obsługiwany na zasadach publicznych z dużymi subwencjami –Brak konkurencji podczas przyznawania zezwolenia –Zrzeszenia transportowe (przejmują zadania w zakresie planowania i organizacji) Wniosek –Brak możliwości dla przedsiębiorców prywatnych składania wniosków na obsługę własnych linii w mieście/aglomeracji!
7
Federalne Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników Autobusowych - Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer e.V. – Natalie Goern Podstawa prawna Nowe ustawowe warunki ramowe od 3.12.2009 –Wejście w życie Dyrektywy UE 1370/2007 –Żądanie miast/powiatów: Całkowite upaństwowienie transportu lokalnego bez konkurencji –Żądanie bdo: Nie są konieczne zasadnicze zmiany w niemieckim systemie transportu lokalnego Prywatne, nie państwowe – nie wypierać prywatnej klasy średniej!
8
Federalne Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników Autobusowych - Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer e.V. – Natalie Goern Finansowanie Wypłaty wyrównawcze za utracone wpływy z opłat za przejazdy –Nakaz ustawowy, żeby uczniowie i uczniowie zawodu byli przewożeni za obniżone ceny za przejazdy osoby o dużym stopniu niepełnosprawności były przewożone bezpłatnie –Przedsiębiorcy otrzymują na wniosek wypłaty wyrównawcze –20 - 30% wpływów całkowitych to wypłaty wyrównawcze Problem –Państwowe wypłaty wyrównawcze są drastycznie zmniejszane -> straty we wpływach
9
Federalne Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników Autobusowych - Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer e.V. – Natalie Goern Wzmocnienie transportu torowego Transport torowy otrzymuje większe dotacje finansowe –Obecnie 5 miliardów euro na rok –Straty dla finansowania budowy dróg i regionalnej komunikacji autobusowej Wniosek –Pogorszenie oferty komunikacji autobusowej –Obniżenie stopnia mobilności –Likwidacje przedsiębiorstw prywatnych
10
Federalne Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników Autobusowych - Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer e.V. – Natalie Goern Strefy ekologiczne Od 1 stycznia 2008 roku zakaz wjazdu dla pojazdów z Euro 0 & I Od 1 stycznia 2010 roku zakazy wjazdu dla pojazdów, które nie spełniają normy Euro IV (etap 2) Obecnie strefy ekologiczne są utworzone w następujących miastach: - Berlin- Ludwigsburg - Dortmund- Mannheim - Hannover- Reutling - Ilsfeld- Schwäbisch Gmünd - Kolonia- Stuttgart - Leonberg- Tübingen...
11
Federalne Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników Autobusowych - Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer e.V. – Natalie Goern Strefy ekologiczne Generalne wyjęcie autokarów z zakresu obowiązywania Rozporządzenia o znakowaniu –Politycy nie są skłonni do wspierania środków komunikacji, które są najbardziej przyjazne dla środowiska Przesunięcie tak zwanego etapu 2 o przynajmniej 5 lat Premie za złomowanie Środki pomocowe na cel możliwości dodatkowego wyposażenia Żądania stowarzyszenia bdo
12
Federalne Stowarzyszenie Niemieckich Przewoźników Autobusowych - Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer e.V. – Natalie Goern Bundesverband Deutscher Omnibusunternehmer e.V. Natalie Goern Reinhardtstraße 25 10117 Berlin Telefon 030 24 08 93 00 Telefax 030 24 08 94 00 Email info@bdo-online.de www.bdo-online.de Serdecznie dziękuję za uwagę!
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.