Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMichalina Sobolewska Został zmieniony 9 lat temu
1
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY (1.06.2014 - 31.05.2015)
2
PLAN WYSTĄPIENIA 1) Wyniki ewaluacji zewnętrznych. 2) Wyniki kontroli planowych. 3) Wyniki kontroli doraźnych. 4) Wspomaganie. Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015
3
DANE OGÓLNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 EWALUACJE CAŁOŚCIOWE EWALUACJE PROBLEMOWE KONTROLE PLANOWE KONTROLE DORAŹNE PRZEDSZKOLA 211673540 SZKOŁY PODSTAWOWE 25180314194 GIMNAZJA 1611218345 SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE 101046061 PLACÓWKI 236-24 SZKOŁY SPECJALNE 111-- RAZEM75610592364 DZIAŁANIE JEDNOSTKI
4
EWALUACJE ZEWNĘTRZNE PRZEDSZKOLA SZKOŁY PODSTAWOWE GIMNAZJA SZKOŁY PONAD- GIMNAZJALNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 PLACÓWKIREKOMENDACJE
5
KONTROLE PLANOWE PRZEDSZKOLA SZKOŁY PODSTAWOWE GIMNAZJA SZKOŁY PONAD- GIMNAZJALNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 PORADNIE PSYCHOLOGICZNO- PEDAGOGICZNE PLACÓWKI DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
6
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015
7
Liczba kontroli doraźnych przeprowadzonych Liczba kontroli w: przedszkolach szkołach dla dzieci i młodzieży szkołach dla dorosłych placówkach RAZEM szkołach podstawowych gimnazjach szkołach ponadgimnazjalnych a) na wniosek, prośbę, w związku z informacją pozyskaną od: organu prowadzącego szkołę lub placówkę 24321113 prokuratury 0000011 Rzecznika Praw Obywatelskich 0000000 rodziców 1968211401123 uczniów 0000101 nauczycieli 0502007 Rzecznika Praw Dziecka 45200213 innych podmiotów 013235326 b) na skutek stwierdzenia przez Kuratora Oświaty potrzeby przeprowadzenia kontroli doraźnej 15991733016180 RAZEM KONTROLI DORAŹNYCH 4019445243724364 Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015
8
Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli: Liczba kontroli w: przedszkolach szkołach dla dzieci i młodzieży szkołach dla dorosłych placówkach RAZEM szkołach podstawowych gimnazjach szkołach ponadgimnazjalnych zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami 410230120 realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 723733043 przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki 0141173439 przestrzeganie statutu szkoły lub placówki 17312014 przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia 714830133 zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 21756208112 stosowanie przemocy słownej i/lub fizycznej 1600007 przestrzeganie przez szkolę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty 0103326042 inne 241112314417193 Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015
9
Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli: Liczba wydanych zaleceń zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami 33 realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 47 przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki 90 przestrzeganie statutu szkoły lub placówki 42 przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia 16 zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 103 stosowanie przemocy słownej i/lub fizycznej 1 przestrzeganie przez szkolę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty 95 inne 148 razem 575 Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015
10
UOGÓLNIONE WNIOSKI Z KONTROLI DORAŹNYCH: W części szkół dyrektorzy nienależycie pełnią nadzór nad przestrzeganiem przepisów prawa dotyczących zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu uczniów w szkołach i placówkach. Zdarzają się przypadki przydzielania nauczycielom zadań niezgodnie z posiadanymi przez nich kwalifikacjami. Nadzór pedagogiczny sprawowany przez dyrektorów szkół nad organizacją, przebiegiem i dokumentowaniem pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym realizacją zaleceń poradni psychologiczno-pedagogicznych zawartych w orzeczeniach lub opiniach, nie jest skuteczny. prowadzenia zajęć pod nadzorem upoważnionej do tego osoby, określania zakresu zadań dla nauczycieli i innych pracowników związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, prowadzenia dokumentacji powypadkowej zgodnie z rozporządzeniem, równomiernego obciążenia uczniów w ciągu dnia i tygodnia, kontrolowania budynku szkoły pod kątem bezpiecznych i higienicznych warunków;
11
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 formułowania wymagań edukacyjnych przez nauczycieli, określania kryteriów oceniania zachowania, określania warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych (semestralnych) ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, informowania uczniów o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, informowania uczniów o sposobach sprawdzania osiągnięć edukacyjnych, informowania uczniów o warunkach i trybie uzyskiwania wyższych niż przewidywane semestralnych ocen klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, informowania rodziców o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych semestralnych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych oraz warunkach i trybie uzyskiwania wyższych niż przewidywane semestralnych ocen klasyfikacyjnej z obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych, informowania uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i sposobie oraz kryteriach oceniania zachowania, informowania uczniów i rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach i trybie uzyskania wyższej niż przewidywana rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, informowania o skutkach ustalenia uczniowi nagannej rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, ustalenia sposobu uzasadnienia oceny na wniosek ucznia lub jego rodziców (prawnych opiekunów), określenia terminu przeprowadzania klasyfikacji śródrocznej uczniów, określenia terminu i formy informowania ucznia i jego rodziców (prawnych opiekunów) o przewidywanych dla ucznia rocznych (semestralnych) ocenach klasyfikacyjnych oraz przewidywanej rocznej oceny zachowania; W części szkół dyrektorzy nie kontrolują przestrzegania zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów.
12
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 UOGÓLNIONE WNIOSKI Z KONTROLI DORAŹNYCH: Dokumentacja przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej (np. dziennik lekcyjny, dziennik zajęć, księga uczniów, arkusz ocen) w części szkół nie jest prowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa. W części szkół realizacja podstawy programowej nie jest monitorowana, co może skutkować jej niezrealizowaniem. W części szkół zakres i formy udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywanie i realizacja IPET-ów nie zawsze są zgodnie z przepisami prawa. Brak uregulowań w statutach dotyczących organizacji i form współdziałania szkoły z rodzicami powoduje trudności w rozwiązywaniu powstających konfliktów pomiędzy szkołą a rodzicami.
13
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 PODSUMOWANIE 1.Profilaktyka uzależnień; 2.Rewalidacja; 3.Użyteczna ewaluacja wewnętrzna; 4.Wewnętrzne, pogłębione analizy osiągnięć uczniów; 5.Systemowe monitorowanie wprowadzanych działań dydaktyczno- metodycznych; 6.Ocena skuteczności pracy nauczycieli/szkoły; 7.Wykorzystywanie badań/doniesień zewnętrznych; 8.Opinie/orzeczenia - opis prognozowanych efektów i zaleceń dla szkół; 9.Proces lekcyjny ukierunkowany na wzajemne uczenie i wpływanie uczniów na jego organizację; 10. Umiejętności matematyczne, rozumowanie matematyczne; 11. Bezpieczeństwo; 12. Kwalifikacje nauczycieli; 13. Dokumentowanie, w tym opis uzyskiwanych efektów.
14
WSPOMAGANIE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015
15
Działania podejmowane przez Kuratora Oświaty : Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Przygotowywanie i podawanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej Kuratorium analiz wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli. Promowanie wykorzystania ewaluacji w procesie doskonalenia jakości działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkół i placówek. Upowszechnianie przykładów dobrych praktyk. Organizowanie konferencji i narad dla dyrektorów szkół/placówek oraz jednostek samorządu terytorialnego.
16
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 WNIOSKI Z DZIAŁALNOŚCI WSPOMAGAJĄCEJ: Prowadzona przez kuratora analiza: wyników kształcenia w poszczególnych typach szkół, treści zaleceń wydanych dyrektorom szkół/placówek w wyniku kontroli planowych i doraźnych oraz wyników ewaluacji zewnętrznych wskazuje na określenie zakresu wspomagania i odpowiada potrzebom dyrektorów i nauczycieli. Publikowane materiały z działań wspomagających dyrektorów i nauczycieli szkół (narad, konferencji, seminariów i warsztatów) umożliwiają wykorzystanie ich w pracy szkoły i przyczyniają się do podejmowania nowych działań edukacyjnych. Narady i konferencje organizowane we współpracy z JST i instytucjami wspierającymi oświatę, z udziałem specjalistów i ekspertów mają wpływ na jakość pracy szkół i placówek. Rozpoznanie potrzeb dyrektorów i nauczycieli szkół i placówek województwa wielkopolskiego (ankieta on-line) umożliwia przygotowanie tematów grantów kuratora, narad i konferencji; szczególnie dużym zainteresowaniem cieszyły się konferencje/seminaria w zakresie edukacji prawnej,
17
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 WNIOSKI Z DZIAŁALNOŚCI WSPOMAGAJĄCEJ (CD.): Działania wspomagające kuratora wobec szkół i placówek, które osiągają niskie wyniki egzaminów zewnętrznych (granty i konferencje tematyczne) przyczyniły się do podniesienia efektów kształcenia. Inspirowanie dyrektorów do realizacji projektów edukacyjnych z wykorzystaniem nowych technologii i nowatorskich metod nauczania poprawia skuteczność działań edukacyjnych i zaangażowanie uczniów w proces uczenia się. Analiza wyników pełnionego przez Wielkopolskiego Kuratora Oświaty nadzoru pedagogicznego wskazuje na nieprawidłowości w działaniu dyrektorów szkół i placówek wynikające m.in. z niedostatecznej znajomości przepisów prawa i ich stosowania. Upowszechnianie i zachęcanie dyrektorów i nauczycieli do wykorzystywania dobrych praktyk oraz innowacji przyczynia się do wprowadzania i popularyzacji skutecznych rozwiązań edukacyjnych.
18
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.