Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
ZESPÓŁ DOWNA, czyli edukacja 20 lat później
2
Prezentacja jest zbiorem moich prywatnych poglądów
Dziękuję Miastu Wrocław i ludziom Oświaty z tego Miasta
3
1991 niepełnosprawność Niewidzący, niesłyszący, porażenie mózgowe,
niepełnosprawność ruchowa 1991 edukacja Stworzenie dobrego prawa edukacyjnego w oparciu o zobowiązania międzynarodowe
4
1991 ustawa o ustroju oświaty
Gdzie jest zespół Downa? Gdzie jest autyzm? Wyszlifowanie zdolności, któRe dadzą funkcjonalność
5
PRZEDSZKOLE w ramach integracji
MODEL EDUKACJI INTEGRACYJNEJ DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W 1991 W POLSCE OPIEKA MEDYCZNA PRZEDSZKOLE w ramach integracji SZKOŁA INTEGRACYJNA SZKOŁA SPECJALNA Jak najdłużej
6
To deficyty wszystkie oprócz poznawczych
NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ 1991 To deficyty wszystkie oprócz poznawczych To problemy wszystkie z wyjątkiem intelektualnych Po to by dziecko mogło mieć PRZYSZŁOŚĆ!
7
Niepełnosprawność intelektualna 1991
Zespół Downa 1991 Zdrowie nie gwarantowało przeżycia Dojście do okresu edukacji-instytucje specjalne Niepełnosprawność intelektualna 1991 Edukacja podstawowa Instytut specjalny
8
ZMIANY 1990-2000 1991-2000 wzrost przeżywalności ZD 1990-1995
Pierwsza fala autyzmu 1990 powstają pierwsze ośrodki wczesnej interwencji ZMIANY
9
1990 Powstaje pierwszy ośrodek wczesnej interwencji we Wrocławiu Powstaje pierwsza szkoła zajmująca się konkretną niepełnosprawnością 1991 Uchwalona zostaje pierwsza ustawa oświatowa Powstają pierwsze szkoły integracyjne z modelem integracji różnych niepełnosprawności, powstają szkoły specjalne dla ZD 1999 Powstaje pierwsza publiczna szkoła dla autystów w Polsce Prowadzone są pierwsze projekty edukacyjne w ramach pilotaży
10
2004 Pierwszy pilotaż edukacyjny w zakresie niepełnosprawności intelektualnej w Warszawie i Łodzi Kolejna duża „fala” autystów 2006 Pierwszy program wczesnego wspomagania rozwoju dzieci niepełnosprawnych intelektualnie we Wrocławiu Programy wspierane przez Miasto Wrocław 2009 Rusza program edukacji przedszkolnej w ramach edukacji masowej dla osób z ZD we Wrocławiu Objęcie opieką wszystkich dzieci z ZD w przygotowanych do tego 4 placówkach
11
WE WROCŁAWIU DZIECKO Z ZESPOŁEM DOWNA IDZIE DO PRZEDSZKOLA W WIEKU OKOŁO 3 LAT RAZEM Z RÓWIEŚNIKAMI.
12
Osoba z ZD w 2011 roku
13
Niewidzący, niesłyszący, porażenie mózgowe,
1991 niepełnosprawność Niewidzący, niesłyszący, porażenie mózgowe, niepełnosprawność ruchowa 2011 Niewidzący, niesłyszący, porażenie mózgowe, niepełnosprawność ruchowa, NIEPEŁNOSPRAWNOŚĆ INTELEKTUALNA
14
Ustawa o ustroju oświaty Dobre zmiany Bez przepisów wykonawczych
1991 Ustawa o ustroju oświaty Dobre zmiany Bez przepisów wykonawczych 2009 Dobre uściślenia Przepisy wykonawcze
15
SZKOŁA PODSTAWOWA W POLSCE 2011
REJONIZACJA SZKOŁY MASOWE, INTEGRACYJNE, SPECJALNE FINANSOWANIE EDUKACJI Z KOSZYKA NAUCZYCIELE NIEPRZYGOTOWANI DO PROWADZENIA ZAJĘĆ Z DZIEĆMI Z DEFICYTAMI BIERNI RODZICE
16
EFEKT Szkoła specjalna Brak szans na integrację, pracę To jest
17
MOŻLIWA ZMIANA? JAKA SZKOŁA? JAKI CEL?
18
MODEL WROCŁAWIA - SZKOŁA PODSTAWOWA
SZKOŁA SPECJALNA 2 SZKOŁY MASOWE KONCENTRACJA ZASOBÓW: -NAUCZYCIELI -FINANSOWYCH -SPECJALISTÓW -WSPARCIE I AKTYWIZACJA RODZICÓW -PRZYGOTOWANIE ZAJĘĆ DLA DZIECI KONCENTRACJA DZIECI I RODZICÓW: -PRZYJAŹŃ PRZYGOTOWANIE SPECJALISTÓW, NAUCZYCIELI , PROGRAMÓW -SPECJALIZACJA SZKOŁY (SPORT, SZTUKA) -WSPÓLNE ZAJĘCIA INTEGRACJA:
19
DLACZEGO? INTEGRACJA TO ROZPROSZENIE ZASOBÓW, BRAK SPECJALIZACJI
INTEGRACJA TO BEZMIAR KONIECZNEJ WIEDZY NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW INTEGRACJA TO UTRZYMYWANIE WSZYSTKIEGO BEZ ZMIAN INTEGRACJA JEST SKIEROWANA NA SYSTEM A NIE NA DZIECKO, KAŻDE DZIECKO
20
KLASA MODEL KLASY 0-3 KLASA – do 20 dzieci w tym 2-3 dzieci z ZD
MENTOR WYCHOWAWCA MODEL KLASY 0-3 KLASA – do 20 dzieci w tym 2-3 dzieci z ZD WYCHOWAWCA – nauczyciel prowadzący całą klasę MENTOR – osoba wspomagająca dzieci z ZD, przebywa z dziećmi po zajęciach
21
Jaki jest cel takiego modelu?
-wyodrębnić zdolności i zainteresowania -w klasach 0-3 zbudować pewność siebie -zbudować zdolność do komunikacji DZIECKO : -ma uczyć i motywować wszystkich uczniów -ma kształtować siłę klasy-jako całości -ma rozwijać zdolności uczniów NAUCZYCIEL : -zasoby i ich finansowanie mają być adekwatne do uczniów -ma być wyspecjalizowaną jednostką oświatową SZKOŁA: -uczestnictwo wspólne w zajęciach pozalekcyjnych -aktywizacja poprzez szkolenia i porady RODZICE:
22
DZIECKO IDZIE DO 4 KLASY ZNANE SĄ ZDOLNOŚCI DZIECKA
MOŻLIWY JEST INDYWIDUALNY PROGRAM DZIECKO FUNKCJONUJE RAZEM Z KLASĄ I RAZEM Z PRZYJACIÓŁMI SZKOŁA UZYSKUJE SPECJALIZACJĘ NAUCZYCIEL JEST NAUCZYCIELEM, MENTOR WSPARCIEM MOŻLIWOŚĆ ELASTYCZNOŚCI PROGRAMOWEJ, SPECJALIZOWANEJ
23
-JAK ZAPEWNIĆ AKCEPTACJĘ -JAK ZAPEWNIĆ ZDROWIE DZIECKO :
PROBLEMY -JAK ZAPEWNIĆ AKCEPTACJĘ -JAK ZAPEWNIĆ ZDROWIE DZIECKO : -JAK OCHRONIĆ NAUCZYCIELA PRZED OCENĄ ZA WYNIKI W NAUCE DZIECKA Z ZD -JAK PODOŁAĆ BIUROKRACJI NAUCZYCIEL : -JAK ZAPEWNIĆ STAŁE ZABEZPIECZENIE FINANSOWE -JAK MOTYWOWAĆ SZKOŁE DO PROGRAMU SZKOŁA: -JAK PRZEKONAĆ RODZICÓW DO WSPÓŁFINANSOWANIA/WSPÓŁODPOWIEDZIALNOŚCI -JAK PRZEKONAĆ ŻE DZIECKO MOŻE… RODZICE:
24
DZIECKO SYSTEM BRAK DOSTOSOWANIA ISTNIEJE USTRÓJ CZAS NA ZMIANY ZD
Nie jest dzisiaj skazane na śmierć Medycyna poprawia funkcjonowanie Wczesna Interwencja zwiększa potencjały rozwojowe dziecka Wczesne wspomaganie przystosowuje go do włączenia Dziecko z ZD to dziecko zdolne, które osiąga wiele w innym czasie Dziecko z ZD potrzebuje wzorców BRAK DOSTOSOWANIA ISTNIEJE USTRÓJ CZAS NA ZMIANY
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.