Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
i Dokumentacji Europejskiej (OIDE)
BIBLIOTEKA SEJMOWA Ośrodek Informacji i Dokumentacji Europejskiej (OIDE) 00–902 Warszawa, ul. Wiejska 4/6/8 (budynek K) 1. Charakterystyka OIDE 2. Zadania OIDE 3. Formy realizacji zadań OIDE 4. Bazy obsługiwane przez OIDE 5. Wystawy OIDE
2
1. Charakterystyka OIDE • Ośrodek Informacji i Dokumentacji Europejskiej stanowi wydział Biblioteki Sejmowej • powstał w efekcie realizacji programu „Parlamentarne procedury legislacyjne”, Phare 2000 • został powołany do obsługi posłów, senatorów, personelu kancelarii Sejmu i Senatu oraz użytkowników zewnętrznych w zakresie wyszukiwania i udzielania szeroko rozumianej, obiektywnej i bezstronnej, informacji europejskiej OIDE nie zajmuje się sporządzaniem ekspertyz ani opinii. OIDE opiera się w swojej działalności na: - zasobach Biblioteki Sejmowej posiadającej bogate zbiory o profilu europejskim - własnym księgozbiorze podręcznym - źródłach internetowych (bazy aktów prawnych i rejestry dokumentów instytucji UE) - odpłatnych serwisach (Agence Europe, European Voice, Europolitics, archiwa prasowe)
3
2. Zadania OIDE OIDE dostarcza informacji o:
• Unii Europejskiej: jej prawie, strukturach, głównych kierunkach działania i debatach, ze szczególnym uwzględnieniem Parlamentu Europejskiego • sejmowych debatach na temat UE • pracy Komisji do Spraw UE, a w szczególności o rozpatrywaniu przez tę komisję projektów unijnych aktów prawnych • stanie wykonania prawa UE w pracach legislacyjnych Sejmu • aktywności Sejmu RP w zakresie szeroko pojętej współpracy międzyparlamentarnej (parlamenty państw członkowskich UE, Parlament Europejski, inne)
4
3. Formy realizacji zadań
3.1. Prowadzenie bezpośredniej obsługi informacyjnej użytkowników 3.2. Utrzymywanie serwisu internetowego OIDE 3.3. Publikowanie serii wydawniczej „Zeszyty OIDE”
5
3.1. PROWADZENIE BEZPOŚREDNIEJ OBSŁUGI INFORMACYJNEJ UŻYTKOWNIKÓW:
a) wyszukiwanie aktów prawnych UE, orzeczeń ETS i innych unijnych dokumentów oraz publikacji; b) wyszukiwanie polskich aktów prawnych dotyczących członkostwa Polski w UE lub wykonujących prawo UE; c) udzielanie informacji faktograficznych (UE i członkostwa Polski w UE); d) opracowywanie bibliografii, przygotowywanie materiałów informacyjnych na tematy z zakresu szeroko rozumianej integracji europejskiej.
6
3.2. UTRZYMYWANIE SERWISU INTERNETOWEGO OIDE, którego zadaniem jest:
a) ułatwiać dostęp do informacji: - przewodnik po portalu EUROPA (dokumenty i proces legislacyjny UE), aktualności – serwisy prasowe unijne, polskie i inne (Presseurop) - bibliografie, czasopisma, publikacje. b) prezentować prace i działania Sejmu: - debaty i uchwały Sejmu – linki do stenogramów i do tekstów uchwał, - współpraca Sejmu z rządem w stanowieniu prawa UE – „Dokumenty UE rozpatrywane przez Komisję ds. UE” (baza SUE), - baza UST - wykonywanie prawa UE w pracach legislacyjnych Sejmu, - publikowanie dokumentów europejskiej współpracy międzyparlamentarnej Sejmu – strona „Współpraca międzyparlamentarna w sprawach UE”
7
3.3. PUBLIKOWANIE SERII WYDAWNICZEJ „ZESZYTY OIDE”
Zadaniem serii jest prezentowanie źródeł informacji o prawie UE, przybliżanie istotnych z parlamentarnego punktu widzenia zagadnień integracji europejskiej oraz publikacja związanych z tym informacji i dokumentów. Zeszyty są dostępne na stronie internetowej OIDE. Przykładowe tytuły: A. Ogonowska „Vademecum informacji o prawie Unii Europejskiej”; K. Myszona „Projekt Traktatu ustanawiającego Konstytucję dla Europy: Przewodnik”; „Parlament Europejski. Wybrane zagadnienia”; „Europejska współpraca międzyparlamentarna. Kierunki rozwoju”; „Źródła informacji o Unii Europejskiej. Zarys problematyki”; „Raporty COSAC”, „Obywatelstwo Unii Europejskiej”
8
4. Bazy obsługiwane przez OIDE
4.1. Publikacja strony „Dokumenty UE rozpatrywane przez Komisję do Spraw Unii Europejskiej” (baza SUE) 4.2. Zarządzanie bazą UST - „Wykonywanie i dostosowanie prawa” 4.3. Obsługa sieci wymiany informacji między parlamentami narodowymi Unii Europejskiej – IPEX (Interparliamentary EU Information Exchange)
9
4. 1. PUBLIKOWANIE STRONY „DOKUMENTY UE ROZPATRYWANE PRZEZ KOMISJĘ DS
4.1. PUBLIKOWANIE STRONY „DOKUMENTY UE ROZPATRYWANE PRZEZ KOMISJĘ DS. UNII EUROPEJSKIEJ” (BAZA SUE) Strona ta zawiera: • tekst projektu aktu prawnego lub innego dokumentu UE • informacje związane z przebiegiem prac SUE nad tym dokumentem (daty wpływu, posiedzeń komisji, zapis ustaleń, ew. opinia SUE oraz biuletyn z posiedzenia komisji) • linki kierujące do informacji o rozpatrywaniu dokumentu w Unii Europejskiej. OIDE zajmuje się publikacją rekordów na stronie internetowej.
10
4.2. ZARZĄDZANIE BAZĄ UST - „WYKONYWANIE
I DOSTOSOWANIE PRAWA” Baza przedstawia działalność ustawodawczą Sejmu w zakresie wykonywania prawa UE. Od 1 maja 2004 r. pozwala na wyszukiwanie projektów ustaw (a następnie ustaw): - co do których Rada Ministrów zadeklarowała, że wykonują one prawo UE - w przypadku projektów ustaw innych niż rządowe – co do których Marszałek Sejmu rozstrzygnął, że wykonują one prawo Unii Europejskiej. Od października 1997 r. do 30 kwietnia 2004 r. do bazy wprowadzano te projekty ustaw, które zawierały pozytywne opinie o ich zgodności z prawem Unii Europejskiej.
11
4.2. ZARZĄDZANIE BAZĄ UST Baza UST zawiera dwa rodzaje rekordów: a) opisy ustaw uchwalonych przez Sejm lub opisy projektów ustaw (w toku prac sejmowych). Należy podkreślić, że po uchwaleniu ustawy w opisie rekordu pozostawia się informacje charakterystyczne dla druku projektu ustawy (numer druku, wnioskodawca). b) opisy aktów prawa wspólnotowego, do których nawiązują poszczególne projekty ustaw. Do 30 kwietnia 2004 r. w bazie UST uwzględniano tylko te akty UE, których przedmiot, zgodnie opinią dołączoną do projektu ustawy, był w całości lub częściowo regulowany w danym projekcie ustawy. Od 1 maja 2004 r. do bazy wprowadzane są akty UE, które zostały wyraźnie wymienione w projekcie ustawy, uzasadnieniu lub opinii do projektu jako te, które są wykonywane przez dany projekt. Rekordy polskich i unijnych aktów prawnych zostały ze sobą wzajemnie powiązane.
12
http://www.ipex.eu/ipex/cms/pid/ - od stycznia 2007
4.3. OBSŁUGA SIECI WYMIANY INFORMACJI MIĘDZY PARLAMENTAMI NARODOWYMI UNII EUROPEJSKIEJ – IPEX (Interparliamentary EU Information Exchange) - od stycznia 2007 Zawartość strony internetowej IPEX: • baza danych, do której – od 1 stycznia 2006 roku – są przesyłane w sposób automatyczny projekty legislacyjne i dokumenty konsultacyjne Komisji Europejskiej (w językach angielskim i francuskim) • kalendarz spotkań międzyparlamentarnych w Unii Europejskiej • komentarze Komisji Europejskiej do opinii parlamentów narodowych przesyłanych w ramach „inicjatywy Barrosa” • strona Konferencji Przewodniczących Parlamentów UE
13
INFORMACJE O PRACY SEJMU W IPEX
Każdy parlament narodowy (każda izba parlamentu narodowego) jest gospodarzem dotyczącej go części bazy IPEX. Wkłada do bazy własne informacje, dokumenty lub linki związane z rozpatrywaniem poszczególnych dokumentów UE. Parlamenty (izby) mogą również sygnalizować w bazie swoje zastrzeżenia co do zgodności projektów legislacyjnych z zasadą pomocniczości (proporcjonalności). Za sejmową część bazy IPEX odpowiada OIDE. Ponadto wszystkie istotne dokumenty dotyczące IPEX są dostępne z naszej strony:
14
5. Wystawy OIDE http://libr.sejm.gov.pl/oide/wystawy
„Europa wolnych narodów. Idea zjednoczenia kontynentu w polskiej myśli XIX wieku” Warszawa, maj 2008 „Federalism in the History of Poland. The free with the free, the equal with the equal” Bruksela, kwiecień 2009
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.