Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAntoni Zębik Został zmieniony 10 lat temu
1
Warunki dla konkurencyjności rynku szkolnictwa wyższego Gospodarka-Edukacja-Nauka
Seminarium Otwartość, mobilność i umiędzynarodowienie uczelni, a konkurencyjność szkolnictwa wyższego w Polsce do 2040 roku 17 XII 2013 Prof. Andrzej Rabczenko Pracodawcy RP
2
Warunki dla konkurencyjności szkolnictwa wyższego:
Edukacja na najwyższym poziomie (zorientowana na praktykę) Nauka w czołówce światowej Silny związek Nauki z Gospodarką
3
Co do tego jest potrzebne?
Przebudowa systemu Gospodarka-Edukacja-Nauka
4
Kluczowe elementy zmian
Współpraca Edukacji i Nauki z Administracją Struktura uczelni Sposób transferu wiedzy z Nauki do Gospodarki
5
Niezbędne posunięcia Przegląd zasad finansowania Inny związek Edukacji i Nauki Miejsce Nauki w Gospodarce
6
Czy zmiany są niezbędne?
Krótki przykład stanu obecnego Jak finansowana jest edukacja wyższa w uczelniach publicznych?
7
MNiSW wypracowało algorytm:
Dotacja podstawowa Składnik studencko-doktorancki Przeciętna kosztochłonność Składnik kadrowy Składnik badawczy Składnik wymiany
8
Razem ok. 60 współczynników!
Składnik dostępności kadry Gdzie Razem ok. 60 współczynników!
9
A co z finansowaniem nauki i transferu wiedzy?
10
Problemy systemowe Gospodarka Nauka Edukacja
11
Administracja i G-E-N Gospodarka Gospodarka A A Nauka Edukacja
12
Pracodawcy RP proponują:
Spójny system Gospodarka-Edukacja-Nauka GEN
13
Proste myślenie o Edukacji
Autonomiczna edukacja finansowana z czesnego Indywidualne ścieżki studiów Kontrola efektów studiowania I etap studiów – szkoła zawodu
14
Proste myślenie o Nauce
Zadaniowe finansowanie badań naukowych Zmiany mechanizmów konkursowych Fundusz projektów własnych Projekty narodowe
15
Proste myślenie o związku Nauki z Gospodarką
Finansowanie „proof of concept” Proaktywna rola biur transferu wiedzy Repozytorium Własności Intelektualnej
16
Równouprawnienie karier
Edukator Kreator nauki Kreator aplikacji praktycznych Kompilator „Rzemieślnik” nauki
17
Koncepcja Centrów Wiedzy
Tworzenie wiedzy: Instytuty n/b uczelniane, PAN, resortowe … Przetwarzanie wiedzy: Centra zaawansowanych technologii, unikalnych konstrukcji … Kumulacja wiedzy: Centra monitoringu zjawisk politycznych, kulturowych … Praktykowanie wiedzy: Kliniki medyczne, prawne, ośrodki aparatury unikalnej, pracownie referencyjne …
18
Cel strategiczny - współpraca
Gospodarka Edukacja Nauka
19
Centralne zarządzanie? Swoboda kontrolowana przez potrzeby?
Konieczna debata Paradygmat systemu Centralne zarządzanie? czy Swoboda kontrolowana przez potrzeby?
20
Polska – Kraj czeladników czy inżynierów?
21
Dziękuję
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.