Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Szkolny organizator rozwoju edukacji (SORE)
„Bezpośrednie wsparcie rozwoju szkół poprzez wdrożenie zmodernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli w Powiecie Brzeskim”
3
Źródła informacji o pracy szkół
Okręgowe Komisje Egzaminacyjne -wyniki System Ewaluacji Oświaty –raporty z ewaluacji szkół Projekt EWD – przetworzone wyniki egzaminacyjne Strony WWW szkół …….
4
Średnie wyniki egzaminacyjne
Według badań (dr J. Herczyńskiego) najważniejszym czynnikiem określającym jakość szkoły – w opinii samorządowców (63,5%) są wyniki egzaminów zewnętrznych System motywowania finansowego - w opinii samorządowców, uwzględnia przede wszystkim wyniki egzaminów zewnętrznych i aktywność dyrektorów w pozyskiwaniu środków unijnych (71%) J. Fijas, Proces budżetowy w oświacie, Warszawa 2012 J. Herczyński, Wskaźniki oświatowe, Warszawa 2012
5
Funkcje systemu egzaminacyjnego
ocena osiągnięć szkolnych uczniów w świetle wymagań programowych (funkcja selekcyjna) diagnoza (opis) osiągnięć szkolnych uczniów monitorowanie procesów edukacyjnych ewaluacja szkół ze względu na wyniki nauczania
6
Gdzie szukać wyników egzaminacyjnych
7
Sprawdzian w klasie VI szkoły podstawowej 2012 rok
8
Sprawdzian w klasie VI szkoły podstawowej 2012 rok
W skład powiatu brzeskiego wchodzi 7 gmin 49 szkół podstawowych w tym: 4 szkoły z wynikami niskimi, 34 szkoły z wynikami średnimi, 11 szkół z wynikami wysokimi
9
Zakres treści informacji o wynikach nauczania w szkołach – ogólnie dostępny
11
Informacje o wynikach nauczania egzamin gimnazjalny
14
Zakres treści informacji o wynikach nauczania w szkołach – ogólnie dostępny
18
Problemy wynikające z stosowania skali surowych wyników
Uniemożliwia porównywanie wyników pomiędzy latami Duże zróżnicowanie arkuszy pomiędzy latami utrudnia orientację, czy dany wynik jest wysoki czy też niski Powoduje błędne oceny pracy szkół, jeżeli nie uwzględnimy potencjału, możliwości uczniów uczęszczających do danej szkoły Może doprowadzić do niesprawiedliwej oceny pracy szkoły, jest obrazem poziomu opanowania wiedzy przedmiotowej nie wkładu pracy grona pedagogicznego
19
Jak komunikować wyniki egzaminacyjne, żeby były one przydatne do oceny pracy szkoły?
Konsekwencją używania średniego wyniku do oceny szkoły jest również: przecenianie małych różnic w wyniku – stosowanie krótkiej skali staninowej (często 1-3 stanin szkoła ma się sama „naprawić”) nie uwzględnianie liczebności, ani rozproszenia wyników fałszywy sygnał o efektywności nauczania (nie uwzględnia zasobów na wejściu)
20
Co to jest EWD? EWD jest jedną z metod statystycznych analizowania wyników egzaminacyjnych Efektem zastosowania metody są wskaźniki EWD Wskaźnik EWD jest miarą efektywności nauczania w danej szkole w zakresie sprawdzanym egzaminami zewnętrznymi Wskaźniki EWD są jednym ze sposobów komunikowania wyników egzaminacyjnych
21
Idea edukacyjnej wartości dodanej
Wyniki końcowe Wyniki egzaminacyjne Płeć, dysleksja wkład szkoły w końcowe wyniki egzaminacyjne Nauka w szkole Zasoby na wejściu Efekty pracy
22
Efektywność nauczania w gimnazjach
Lata, dla których podano średnie wyniki egzaminacyjne i wskaźniki EWD 1 2006 2007 2008 2 2009 3 2010 4 2011 5 2012 Efektywność nauczania w gimnazjach
23
EWD gimnazjalne - wskaźniki trzyletnie – graficzna prezentacja
Wynik egzaminacyjny i wskaźnik EWD to miary uzupełniające się Łącznie uzyskujemy pełniejszą informację o szkole Pozycja szkoły prezentowana jest w układzie współrzędnych – na wykresie Oś pozioma oznacza średni trzyletni wynik egzaminacyjny szkoły, a oś pionowa symbolizuje trzyletnią EWD szkoły
24
Gimnazja w powiecie - aktualne dane 2010-2012
Część humanistyczna
25
Gimnazja w powiecie - aktualne dane 2010-2012
Część matematyczno-przyrodnicza
26
Trzyletnie wyniki egzaminacyjne i EWD – wyniki aktualne
Bielcza Szczepanów Borzęcin Część humanistyczna Część matematyczno-przyrodnicza
27
Gmina Borzęcin część humanistyczna
Szczepanów Borzęcin Bielcza
28
Część matematyczno-przyrodnicza 2006-2012
Bielcza Przyborów Borzęcin
29
Brzesko – część humanistyczna 2006-2012
30
Brzesko – część matematyczno-przyrodnicza 2006-2012
Jadowniki Gimnazjum nr 1 w Brzesku Gimnazjum nr 2 w Brzesku
31
Gmina Dębno- 3 gimnazja (najmniejsze usunięto z rys.)
Usunięto z rysunku gimnazjum z najmniejszą liczą uczniów Część humanistyczna
32
Gmina Dębno- 3 gimnazja (najmniejsze usunięto z rys.)
Usunięto z rysunku gimnazjum z najmniejszą liczą uczniów Część matematyczno-przyrodnicza
33
Gmina Iwkowa - 2 gimnazja
Część humanistyczna
34
Gmina Iwkowa - 2 gimnazja
Część matematyczno-przyrodnicza
35
Gmina Szczurowa - 2 gimnazja
Część humanistyczna
36
Gmina Szczurowa - 2 gimnazja
Część matematyczno-przyrodnicza
37
Szkoły otrzymały narzędzia do Prowadzenia analiz wyników egzaminów
38
Mogą Prowadzić Analizy wewnątrzszkolne z zastosowaniem Kalkulatora EWD 100
39
Część humanistyczna Język polski Historia i wos
40
Część matematyczno-przyrodnicza
Matematyka Przedmioty przyrodnicze
41
Licea ogólnokształcące Zachęcamy do studiowania Sprawozdań CKE i OKE
42
Wskaźnik humanistyczny
43
Wskaźnik - język polski
44
Wskaźnik matematyczno-przyrodniczy
45
Wskaźnik matematyczny
46
Technika Wskaźnik humanistyczny
47
Wskaźnik matematyczno-przyrodniczy
48
Analizy efektywności nauczania matematyki w latach 2010-2012 w szkole
49
Szkoły maturalne - technikum
Matematyka 2010 rok Szkoły maturalne - technikum Przykład technikum w Bochni
50
Matematyka 2011 Technikum w Bochni
51
Matematyka 2012 Zestawienie zbiorcze – EWD matematyka
52
Zdawalność egzaminu maturalnego według powiatów
56
Ewaluacyjna funkcja wskaźników egzaminacyjnych
Wskaźniki egzaminacyjne pokazują jak jest, ale nie pokazują dlaczego tak jest Odpowiedzi na pytanie „dlaczego tak jest” należy poszukiwać na drodze ewaluacji wewnętrznej
57
Ewaluacja wewnętrzna Jak jest? Jak powinno być? Dlaczego nie jest tak jak powinno być? Co zrobić, żeby było tak jak powinno być? Wskaźniki EWD jako wskaźniki monitorujące skuteczność podjętych działań Wskaźniki EWD jako dowody spełnienia (lub nie) wymagań Wskaźniki EWD jako impuls do ewaluacji wewnętrznej
58
Do każdego działania należy się przygotować
Gdybym miał 1 godzinę na rozwiązanie problemu, od którego zależałoby moje życie, to 45 minut poświęciłbym na sformułowanie problemu, 10 minut na sprawdzenie, czy dobrze problem sformułowałem, a 5 minut przeznaczyłbym na rozwiązanie. Do odpowiedniej interpretacji danych egzaminacyjnych konieczne jest konfrontowanie, łączenie informacji otrzymanych z egzaminów zewnętrznych oraz z innych źródeł Nie ma rzeczywistości samej w sobie, są tylko obrazy widziane z różnych perspektyw. A. Einstein
59
Uwagi końcowe Nie ma gotowych recept, jak poprawić pracę szkoły mierzoną wynikami egzaminacyjnymi Każda szkoła wymaga podjęcia innych działań Często podejmowane działania nie przynoszą efektów Jakie czynniki powodują trudności w podejmowaniu decyzji???
60
Pamiętajmy, że analiza wyników egzaminacyjnych to tylko element pracy szkoły
61
Dziękuję za uwagę Anna Rappe
W prezentacji wykorzystano materiały zespołu EWD oraz opracowania dr M. K. Szmigel
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.