Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Produktlokalny.pl RYNEK ŻYWNOŚCI LOKALNEJ W (MAŁO)POLSCE – BARIERY, PARADOKSY I MOŻLIWE ROZWIĄZANIA.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Produktlokalny.pl RYNEK ŻYWNOŚCI LOKALNEJ W (MAŁO)POLSCE – BARIERY, PARADOKSY I MOŻLIWE ROZWIĄZANIA."— Zapis prezentacji:

1 produktlokalny.pl RYNEK ŻYWNOŚCI LOKALNEJ W (MAŁO)POLSCE – BARIERY, PARADOKSY I MOŻLIWE ROZWIĄZANIA

2 produktlokalny.pl Rynek żywności lokalnej jest nadmiernie uregulowany – te same przepisy i wymagania stosowane są do małych, lokalnych producentów - rolników i przetwórców, jak i do dużych gospodarstw i przetwórni działających na skalę przemysłową, -ramy regulacyjne są niespójne, różne instytucje stosują różne niepowiązane interpretacje, -regulacje zapisane są w wielu aktach prawnych różnego szczebla, nieczytelne dla przeciętnego obywatela, - same przepisy często niejasne i niejednoznaczne … PROBLEM PODSTAWOWY

3 produktlokalny.pl Wspólnie z Małopolską Izbą Rolniczą przeprowadziliśmy 44 spotkań z rolnikami/przetwórcami, w których uczestniczyli przedstawiciele sanepidu i służby weterynaryjnych (listopad 2012-styczeń 20130 W konsultacjach we wszystkich powiatach małopolskich uczestniczyło 961 osób (wypełnony 761 ankiet) Przerowadzono szereg dodaktowych konsultacji z ekspertami i partnerami MIR oraz Fundacji Sprzedaż bezpośrednia - konsultacje

4 produktlokalny.pl 1. Bez barier, dodatkowych zabiegów i legalnie rolnicy w Małopolsce (podobnie jak w całej Polsce) mogą sprzedawać konsumentom właściwie TYLKO PŁODY ROLNE oraz -DRÓB i ZAJĘCZAKI, pod warunkiem, że w całości, -DZICZYZNA - SUSZE I KISZONKI, pod warunkiem, że NIEPRZETWORZONE (sic!) - JAJKA, pod warunkiem, że do opakowania konsumenta… - MLEKO I SMIETANĘ (ale już nie masło..) - MIÓD Efekt?

5 produktlokalny.pl 2. Rolnicy nie mogą sprzedawać produktów przetworzonych – co często decyduje o jakiejkolwiek opłacalności gospodarstwa. Każde przetwórstwo jest traktowane jak działalność gospodarcza, a więc aby je realizować trzeba założyć przedsiębiorstwo. To z kolei pozbawia gospodarza statusu rolnika… furtki: zarejestrowanie produktu tradycyjnego uzyskanie statusu ChNP lub ChOG gospodarstwo agroturystyczne Efekt?

6 produktlokalny.pl 3. Rolnicy nie mogą legalnie wytwarzać na sprzedaż oraz sprzedawać: - masła - serów (twarogi, bunce, wędzone, kozie) - mięsa (jagnięcina, cielęcina..) - tradycyjnych wędlin (szynki, kiełbasy..) - dżemów, konfitur, soków - nie mówiąc już o nalewkach, cydrach, winach owocowych… Efekt?

7 produktlokalny.pl 1.Pomoc dla zainteresowanych rolników w legalizacji przetwórstwa: - poprzez rejestrację nowych produktów tradycyjnych (odstępstwa), - poprzez założenie przedsiębiorstwa, - poprzez zarejestrowanie zakładu typu MOL (produkcja marginalna, ograniczona i lokalna) Rozwiązanie? Funkcjonalne – nasza odpowiedź w projekcie PLM /1

8 produktlokalny.pl 2. Rozwinięcie lokalnego zaplecza usług przetwórczych: -uruchomienie modelowego Inkubatora kuchennego -pomoc w uruchamianiu usług kuchennych na bazie istniejących zarejestrowanych w Sanepid i PIW lokalnych kuchni i ubojni (sharing) 3. Rozwijanie przetwórstwa w ramach ekonomii społecznej. Rozwiązanie? Funkcjonalne – nasza odpowiedź w projekcie PLM /2

9 produktlokalny.pl 1.Uproszczenie i ujednolicenie systemu przepisów regulujących wytwarzanie i sprzedaż żywności lokalnej - ujednolicenie terminologii stosowanej przez różne instytucje publiczne i urzędy - uspójnienie i ułatwienie przepisów dot. rynku rolnego, bezpieczeństwa żywności, działalności rolniczej, działalności gospodarczej, opodatkowania Rozwiązanie? Systemowe – propozycje zmian w prawie krajowym

10 produktlokalny.pl 2. Wprowadzenia ułatwień dla rolników-wytwórców żywności lokalnej z małych gospodarstw rodzinnych, sprzedawanej: a/ w niewielkich ilościach, b/ bezpośrednio w gospodarstwie lub bezpośrednio przez gospodarzy – w tym w pierwszym rzędzie dopuszczenie sprzedaży bezpośredniej przetworów owocowych, warzywnych, masła i serów 1.` Rozwiązanie? Systemowe – propozycje zmian w prawie krajowym

11 produktlokalny.pl PRODUKT LOKALNY MAŁOPOLSKA 5 –letnie przedsięwzięcie Fundacji Partnerstwo dla Środowiska, które ma na celu zbudowanie (odtworzenie?) systemu produkcji i sprzedaży żywnościowych produktów lokalnych w oparciu o wybrane subregiony Małopolski …..a by w ten sposób ożywić gospodarkę lokalną, zapewnić ochronę wartości przyrodniczych i kulturowych, i co za tym idzie, podnieść jakości życia ich mieszkańców

12 produktlokalny.pl PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI CZŁONKOWSKIMI UNII EUROPEJSKIEJ rozwój lokalnej przedsiębiorczości i przetwórstwa w oparciu o partnerską inicjatywę edukacji ekonomicznej mieszkańców oraz regionalny system marketingu produktów z Małopolski Produkt Lokalny Małopolska

13 Copyright by Fundacja Partnerstwo dla Środowiska Rafał Serafin – rafal.serafin@fpds.plrafal.serafin@fpds.pl Bożena Pietras Goc – bozena.pietras@fpds.plbozena.pietras@fpds.pl FUNDACJA PARTNERSTWO DLA ŚRODOWISKA Plac Matejki 5/6, 31-157 Kraków tel.: +48 12 430 24 65 kom. +48-601-402117 www.fpds.pl www.produktlokalny.pl Zapraszamy do współpracy


Pobierz ppt "Produktlokalny.pl RYNEK ŻYWNOŚCI LOKALNEJ W (MAŁO)POLSCE – BARIERY, PARADOKSY I MOŻLIWE ROZWIĄZANIA."

Podobne prezentacje


Reklamy Google