Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałAgnieszka Chudzicki Został zmieniony 11 lat temu
1
Konkurs Nr I/POKL/INN-P.VI/2011 – projekty innowacyjne testujące Bartosz Szurmiński Kierownik Zespołu ds. Informacji i Promocji Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Olsztyn, 12-13 września 2011 r. Spotkanie współfinansowane przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
2
2 Konkurs Nr I/POKL/INN-P.VI/2011 Konkurs zamknięty 3 500 000 PLN Dostępna kwota – 3 500 000 PLN Nabór wniosków: 21 października – 20 listopada 2011 r. Projekty innowacyjne testujące (opcjonalnie z komponentem ponadnarodowym) w temacie: Poszukiwanie metod wspierania powrotu migrantów na polski rynek pracy
3
3 Kryteria dostępu Projekt jest realizowany w partnerstwie z jednostką wchodzącą w skład Publicznych Służb Zatrudnienia. Projekt wykorzystuje rezultaty i produkty projektu Powrót do domu – psychospołeczne mechanizmy adaptacyjne migrantów powrotnych z terenu województwa warmińsko-mazurskiego. Okres realizacji projektu nie przekracza 24 miesięcy. Projektodawca w okresie realizacji projektu prowadzi biuro projektu na terenie woj. warmińsko-mazurskiego, z możliwością udostępnienia pełnej dokumentacji wdrażanego projektu oraz zapewniające uczestnikom projektu możliwość osobistego kontaktu z kadrą projektu.
4
4 Produkt finalny projektu zakłada wykorzystanie w woj. warmińsko- mazurskim wiedzy i umiejętności zdobytych przez migrantów poza krajem, które nie były dotychczas stosowane w regionie 5 pkt. Projekt jest realizowany w partnerstwie ponadnarodowym 5 pkt. Kryteria strategiczne
5
5 Wszystkie podmioty – z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych). O dofinansowanie nie mogą występować podmioty, które w ciągu 3 ostatnich lat dopuściły się wykorzystania środków publicznych niezgodnie z przeznaczeniem, wykorzystania z naruszeniem właściwych procedur lub pobrania ich nienależnie lub w nadmiernej wysokości. Z uwagi na specyfikę projektów innowacyjnych testujących istotne znaczenie ma potencjał Wnioskodawcy, który w znacznym stopniu może przyczynić się do prawidłowej realizacji projektu. Istotne jest doświadczenie Wnioskodawcy, potencjał badawczy oraz potencjał do upowszechniania i wdrażania produktu wypracowanego w ramach projektu. Beneficjenci
6
6 Celem projektów innowacyjnych testujących - będących przedmiotem konkursu - jest poszukiwanie nowych, lepszych, bardziej efektywnych sposobów rozwiązywania problemów w obszarze związanym ze zmniejszeniem emigracji zarobkowej i wspierania powrotu migrantów na polski rynek pracy. Projekty te muszą uwzględniać wypracowanie nowego produktu (rozumianego jako model/narzędzie/instrument), jego przetestowanie oraz upowszechnienie i włączenie do głównego nurtu polityki. Temat konkursu
7
7 Zgodnie z założonym kryterium dostępu projekty złożone na konkurs muszą wykorzystywać rezultaty i produkty projektu: Powrót do domu - psychospołeczne mechanizmy adaptacyjne migrantów powrotnych z terenu województwa warmińsko-mazurskiego współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego (Poddziałanie 6.1.1 PO KL), który w okresie 01.09.2009-20.07.2010 został zrealizowany przez Grupę IQS. Temat konkursu
8
8 Następujące opracowania powstałe w ramach ww. projektu znajdują się na stronie Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie w zakładce: Statystyki i analizy, podzakładce: Badania (http://www.up.gov.pl/index.php?id=324): Migracje zarobkowe i powrotne - raport ekspercki; Raport całościowy z części jakościowej; Raport zbiorczy z części ilościowej (PAPI); Raport z badania przedsiębiorców; Raport z badania jakości usług powiatowych urzędów pracy w województwie warmińsko-mazurskim; Raporty jakościowe dla powiatów; Raporty ilościowe dla powiatów; Pakiet Pierwszej Pomocy dla osób migrujących zarobkowo. Temat konkursu
9
9 Projekty innowacyjne testujące Projekty innowacyjne testujące - mają na celu wypracowanie nowych rozwiązań, ich upowszechnienie oraz włączanie do głównego nurtu polityki. Projekty te muszą być realizowane w dwóch etapach: III Etap przygotowaniaEtap wdrożenia Przedmiot konkursu
10
10 diagnoza i analiza problemu - wypracowanie produktu wymaga zidentyfikowania rzeczywistych potrzeb, problemów i ich przyczyn; projekt innowacyjny powinien opierać się na przeprowadzonych wcześniej badaniach/analizach lub takie badania/analizy przewidywać w pierwszym etapie; UWAGA! Niezależnie od diagnozy i analizy przeprowadzonej w ramach I etapu realizacji projektu innowacyjnego, Wnioskodawca zobowiązany jest przedstawić analizę obecnej sytuacji w uzasadnieniu potrzeby realizacji projektu (część 3.1 wniosku o dofinansowanie). tworzenie partnerstwa (jeżeli jest przewidziane) – wspólne wypracowanie reguł i zasad współpracy oraz podziału zadań partnerów nakierowanych na osiągnięcie danego celu/efektów; precyzyjne wskazanie obowiązujących w partnerstwie procedur decyzyjnych; Etap przygotowania (3 – 8 miesięcy)
11
11 opracowanie wstępnej wersji produktu oraz strategii wdrażania projektu innowacyjnego (zwanej dalej strategią) – jest ona podstawą weryfikacji realizacji pierwszego etapu; od momentu opracowania wstępnej wersji produktu muszą być uwzględnione działania upowszechniające i włączające do głównego nurtu polityki; przekazanie strategii do sekretariatu sieci tematycznej - nie później niż w terminie 8 miesięcy od daty rozpoczęcia realizacji projektu. Sieć tematyczna opiniuje strategię w terminie 20 dni od daty jej złożenia przez Beneficjenta i przekazuje swoją opinię, za pośrednictwem sekretariatu sieci tematycznej, do IOK (akceptacja przez IOK, ewentualne korekty); Przygotowanie strategii przez Beneficjenta i jej akceptacja przez IOK warunkują przejście do drugiego etapu realizacji i tym samym możliwość kontynuacji projektu. Etap przygotowania (3 – 8 miesięcy)
12
12 testowanie opracowanego produktu – jest to element konieczny dla wypracowania skutecznych produktów; analiza rzeczywistych efektów testowanego produktu – wyniki powinny pozwolić na modyfikację wypracowanego produktu; w celu badania m. in. jego efektywności Wnioskodawca musi uwzględnić ewaluację zewnętrzną produktu finalnego po zakończeniu etapu testowania; opracowanie produktu finalnego – po przetestowaniu produktu i analizie wyników testowania, uwzględniającej ewaluację zewnętrzną, Beneficjent przystępuje do opracowania ostatecznej wersji produktu; opis produktu przekazywany jest do Regionalnej Sieci tematycznej dla woj. warmińsko-mazurskiego (UM) celem dokonania walidacji (nie krócej niż 60 dni przed rozpoczęciem ostatniej fazy realizacji projektu); walidacja produktu - w terminie 30 dni od daty przekazania przez sekretariat opisu produktu na posiedzenie sieci tematycznej; Etap wdrożenia
13
13 upowszechnienie i włączenie do głównego nurtu polityki – projekty innowacyjne mają sens, o ile ich rezultaty zostaną wykorzystane w praktyce i rzeczywiście przyczyniają się do zwiększenia skuteczności i efektywności realizowanej polityki; oprócz działań upowszechniających i włączających do głównego nurtu polityki, stanowiących ostatnią podsumowującą fazę wdrażania projektu innowacyjnego, Projektodawca musi uwzględnić powyższe działania od momentu opracowania wstępnej wersji produktu przez wszystkie kolejne fazy realizacji projektu; intensywność działań upowszechniających może być różna w poszczególnych fazach realizacji projektu; Empowerment - zasada zaangażowania w proces wypracowania innowacyjnych rozwiązań przedstawicieli grup docelowych; wskazane jest zaangażowanie przyszłych odbiorców w opracowanie koncepcji wniosku o dofinansowanie projektu i realizację projektu (od pierwszej fazy – diagnozy i analizy problemu)!!! Etap wdrożenia
14
14 Maksymalny okres realizacji projektu – 24 miesiące; Z uwagi na specyfikę projektów innowacyjnych testujących należy uwzględnić w harmonogramie realizacji projektu odpowiedni czas potrzebny na realizację wszystkich wymaganych etapów projektu oraz na działania związane z akceptacją Strategii i procesem walidacji produktu/-ów; Niezłożenie Strategii w wymaganym terminie i na warunkach opisanych szczegółowo w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL, lub brak akceptacji złożonej Strategii przez IOK, skutkować będzie rozwiązaniem umowy o dofinansowanie projektu!!! Wymagania czasowe
15
15 W związku z faktem, że od akceptacji Strategii zależy zgoda na realizację drugiego etapu projektu oraz dalsze finansowanie działań projektowych, przygotowując harmonogram jego realizacji, po zakończeniu realizacji etapu pierwszego sugeruje się zaplanowanie około 28 - dniowej przerwy w realizacji zasadniczych, merytorycznych, zadań projektowych. Okres ten powinien znaleźć również odzwierciedlenie w budżecie projektu, który w tym czasie powinien zakładać jedynie utrzymanie zasadniczego zespołu projektowego i biura projektu. Podjęcie na szerszą skalę działań merytorycznych, zaplanowanych w drugim etapie, jeszcze przed uzyskaniem akceptacji Strategii formalnie jest możliwe, ale wyłącznie na ryzyko Projektodawcy; Wymagania czasowe
16
16 Niezłożenie opisu produktu do walidacji w wymaganym terminie i na warunkach opisanych szczegółowo w Zasadach dokonywania wyboru projektów w ramach PO KL, lub brak ostatecznej walidacji produktu finalnego, może skutkować rozwiązaniem umowy o dofinansowanie projektu lub pomniejszeniem kwoty jego dofinansowania; Czas przeznaczony na walidację produktu finalnego (ok. 30 dni) musi zostać uwzględniony w harmonogramie projektu jako okres ograniczonego działania Beneficjenta. Podjęcie na szerszą skalę zasadniczych działań projektowych, związanych z upowszechnianiem i włączaniem produktu finalnego, zaplanowanych na końcowy okres realizacji etapu drugiego, jeszcze przed pozytywną walidacją produktu finalnego, formalnie jest możliwe, ale wyłącznie na ryzyko Projektodawcy. Wymagania czasowe
17
17 Projektodawca powinien wykazać niezbędność zaplanowanego do wypracowania, w trakcie projektu, produktu finalnego (rozwiązania/instrumentu/metody) dla osiągnięcia celu projektu, wynikającego z realizacji Tematu; Wnioskodawca zobowiązany jest przedstawić we wniosku o dofinansowanie projektu innowacyjnego szczegółowy opis produktu finalnego; Projektodawca zobowiązany jest do opisania wartości dodanej wykazując jednocześnie przewagę proponowanego, innowacyjnego rozwiązania nad dotychczasową praktyką; Wartość dodana w projektach innowacyjnych powinna dotyczyć nowego rozwiązania/modelu i wiązać się z produktem finalnym bardziej niż z korzyściami wynikającymi ze wsparcia EFS. Produkty i wartość dodana
18
18 Projektodawca ubiegający się o dofinansowanie projektu przewidującego komponent współpracy ponadnarodowej zobowiązany jest przedstawić we wniosku o dofinansowanie również wartość dodaną wynikającą ze współpracy ponadnarodowej; Wartość dodaną stanowią w tym przypadku konkretne cele (co najmniej jeden cel szczegółowy projektu) i produkty możliwe do osiągnięcia wyłącznie we współpracy ponadnarodowej, których nie udałoby się zrealizować w projekcie o zasięgu tylko krajowym, bez udziału partnerów zagranicznych. Produkty i wartość dodana
19
19 Innowacyjność produktu, wypracowanego w ramach projektu lub planowanego do upowszechnienia i włączenia do głównego nurtu polityki w ramach projektów upowszechniających, powinna przejawiać się w co najmniej jednym z poniższych wymiarów: 1.uczestnika projektu/grupy docelowej - nastawienie na wsparcie nowych, nietypowych grup (niekorzystających wcześniej z pomocy/otrzymujących wsparcie innego rodzaju/korzystających z podobnych, ale nieidentycznych form pomocy); Innowacyjność
20
20 2.problemu - rozwiązanie problemu, który do tej pory nie był w wystarczającym stopniu uwzględniony w polityce państwa (nowy problem – brak narzędzi/znany problem – brak narzędzi/znany problem – narzędzia niepozwalające na rozwiązanie problemu); 3.formy wsparcia - wykorzystanie nowych instrumentów w rozwiązywaniu dotychczasowych problemów; przy czym możliwe jest tutaj także adaptowanie rozwiązań sprawdzonych w innych krajach, regionach czy tez w innych kontekstach, np. w stosunku do innej grupy docelowej, a także rozwój, modyfikacja dotychczas stosowanych instrumentów w celu zwiększenia ich adekwatności, skuteczności i efektywności (nowa forma wsparcia/zaadaptowanie na potrzeby projektu formy wsparcia wykorzystywanej w innym sektorze, w stosunku do innej grupy docelowej/zmodyfikowana forma tradycyjna). Innowacyjność
21
21 Grupy docelowe w przypadku projektów innowacyjnych w ramach Priorytetu VI nie zostały wskazane jako osobny katalog w Szczegółowym Opisie Priorytetów PO KL. Projekty innowacyjne muszą wspierać grupy docelowe wpisujące się w cele Priorytetu VI PO KL. Grupa docelowa UżytkownicyOdbiorcy Grupa docelowa osoby/instytucje które otrzymują do stosowania nowe metody działania, nowe technologie, nowe narzędzia osoby, których problemy będą mogły być skutecznie rozwiązane dzięki wdrożeniu nowego produktu
22
22 Grupy docelowe (zarówno użytkowników jak i odbiorców) powinny zostać przedstawione w następujących wymiarach: Wymiar docelowy - wszyscy członkowie grupy docelowej, którzy ostatecznie powinni otrzymać do stosowania/korzystać ze wsparcia z zastosowaniem nowego narzędzia; Wymiar upowszechniania i włączania w ramach projektu – liczba i charakterystyka przedstawicieli grupy docelowej, którym nowe narzędzie przekażemy/którzy będą aktywizowani z wykorzystaniem nowego narzędzia w ramach działań upowszechniających i włączających zastosowanych w projekcie; Wymiar testowania w ramach projektu - liczba i charakterystyka przedstawicieli grupy docelowej, którzy uczestniczyć będą w testowaniu i ocenie produktu w ramach projektu. Grupa docelowa
23
23 W przypadku projektów innowacyjnych ryzyko związane z poszukiwaniem nowych, skutecznych metod rozwiązywania problemów, stanowi nieodzowny element ich realizacji. W związku z tym, w trakcie planowania i realizacji projektów innowacyjnych należy uwzględnić sposoby jego minimalizowania. Dopuszcza się przypadki, w których, mimo realizacji projektu zgodnie z postanowieniami umowy o dofinansowanie projektu, strategią oraz zasadami realizacji projektów innowacyjnych, opracowywane produkty okażą się nieskuteczne bądź działania mające na celu włączenie do polityki, nie przyniosą zakładanych rezultatów. Beneficjent musi dołożyć wszelkich starań, by osiągnąć zakładane cele, a niepowodzenia nie mogą wynikać z nieprawidłowego opracowania i zarządzania projektem. Zaplanowanie adekwatnej do projektu i skutecznej strategii monitorowania oraz strategii zarządzania ryzykiem jest absolutną koniecznością. Ryzyko
24
24 Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie ul. Głowackiego 28 10-448 Olsztyn tel. 89 522 79 00, fax. 89 522 79 01 Punkt Informacyjny EFS tel. 89 522 79 55/65 www.up.gov.pl/pokl b.szurminski@up.gov.pl; m.falkowska@up.gov.pl; k.dobrenko@up.gov.pl
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.