Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej
Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej Projekt realizowany w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej 1
2
Porządek prezentacji Wykonawcy Studium Wykonalności
Porządek prezentacji Wykonawcy Studium Wykonalności Główne założenia projektu w skrócie Sieci szerokopasmowe Cele projektu SSPW Aktualny stan sieci na terenie województwa Koncepcja sieci regionalnej Harmonogram Ankieter Dyskusja 2
3
SSPW - etap Studium Wykonalności
SSPW - etap Studium Wykonalności SW realizuje konsorcjum: DGA SA (lider projektu) EFICOM InfoStrategia ITTI Nizielski&Borys Consulting 3
4
SSPW - główne założenia projektu
SSPW - główne założenia projektu Inwestor: województwa Budżet SSPW: 300 mln euro Finansowanie: Program Operacyjny Polski Wschodniej budżet województwa Okres realizacji: do 2013 roku 4
5
Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej
Sieć Szerokopasmowa Polski Wschodniej Właściciel sieci: wybudowana infrastruktura będzie własnością województw Polski Wschodniej. Zarządzanie siecią – zasady: zarządzaniem siecią zajmuje się operator infrastruktury, świadczy usługi i udostępnia infrastrukturę na przejrzystych i na równych dla wszystkich zasadach, Operator infrastruktury nie będzie dostarczał usług klientom końcowym. Sieci będzie otwarta dla wszystkich przedsiębiorców telekomunikacyjnych dostarczających usługi szerokopasmowe odbiorcom końcowym 5
6
Sieć szerokopasmowa DEFINICJA sieciowa infrastruktura techniczna
Sieć szerokopasmowa DEFINICJA sieciowa infrastruktura techniczna oferująca duże przepływności w warstwie szkieletowej oraz dostępowej 6
7
Potrzeba usług szerokopasmowych
Potrzeba usług szerokopasmowych Zakłada się że potrzebny jest powszechny dostęp do usług szerokopasmowych Jakie jest pasmo usługi „szerokopasmowej”? 144 kbps 512 kbps 1 Mbps 2 Mpbs 6 Mpbs 15 Mpbs 50 Mbps? 100 Mbps ??? 7
8
Usługi szerokopasmowe
Usługi szerokopasmowe Usługi dostępne przez sieci szerokopasmowe: e-Goverment Telepraca Telemedycyna Zdalne nauczanie (e-learning) Komunikacja głosowa – telefonia VoIP Usługi TV: tradycyjna TV tzw. time-shift TV, Video on Demand telewizja wysokiej rozdzielczości HDTV monitoring – dozór TV Systemy Informacji Przestrzennej - GIS inne.... 8
9
Pasmo Zatem jakie jest pasmo usługi szerokopasmowej ???
Pasmo Zatem jakie jest pasmo usługi szerokopasmowej ??? zmienne, zależne od: - tego kto definiuje (jaką dysponuje infrastrukturą) - okresu definiowania (dawniej mniejsze) - kategorii możliwych do świadczenia usług na dzień dzisiejszy i moment projektowania Sieci Szerokopasmowej dla Województwa Świętokrzyskiego jest to: 6 Mbps dla końcowego odbiorcy (jednego użytkownika) minimalne pasmo dla świadczenia usług TV tradycyjnej jakości (rozdzielczości) pozwala świadczyć usługi telefonii VoIP oraz komfortowo korzystać z tradycyjnych usług internetowych (www-surfing) 9
10
Cel projektu Cel projektu - zapewnienie do 2013 roku dostępu do usług szerokopasmowych na poziomie minimum 6Mbps dla: 90% gospodarstw domowych 100% instytucji publicznych i przedsiębiorców. Realizacja projektu: Budowa na zagrożonych wykluczeniem cyfrowym terenach infrastruktury teleinformatycznej uzupełniającej istniejące, należące do różnych operatorów, zasoby i tworzącej regionalne sieci szkieletowe (budowa elementów pasywnych, takich jak: kanalizacja teletechniczna, przewody, światłowody, maszty, studnie czy lokalizacje węzłów telekomunikacyjnych). Bez podjęcia interwencji publicznej znaczna część mieszkańców Polski Wschodniej nie będzie miała możliwości taniego dostępu do nowoczesnej infrastruktury szerokopasmowej. taniego = na cenach konkurencyjnych, nie obciążonych ponad przeciętnymi kosztami inwestycyjnymi 10
11
Sieć szerokopasmowa rentowność inwestycji jest czynnikiem podrzędnym w stosunku do celu nadrzędnego, jakim jest zwiększenie zasięgu i dostępności usług szerokopasmowych (rachunek ekonomiczny) cel będzie realizowany poprzez budowę infrastruktury w części pasywnej i aktywnej do poziomu węzła dystrybucyjnego NIE BĘDZIE BUDOWANA PĘTLA ABONENCKA rozbudowa infrastruktury ma wspomagać rozwój usług poprzez: obniżenie barier inwestycyjnych konkurencja w usługach 11
12
Polska Wschodnia – stan faktyczny
Polska Wschodnia – stan faktyczny Na początku 2007 r. ponad milion gospodarstw domowych w województwach Polski Wschodniej nie miało dostępu do Internetu szerokopasmowego, Powód? ograniczony zasięg istniejących sieci telekomunikacyjnych, techniczne nieprzystosowanie sieci abonenckich operatorów telefonii stacjonarnej do realizacji usług szerokopasmowych. 12
13
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie Powiat kielecki Wyniki na podstawie ankiet od operatorów Oznaczone 3 kategorie obszarów: „białe” – brak możliwości świadczenia usług szerokopasmowych „szare” – usługi dostępne w ograniczonym zakresie (np. jeden operator) „czarne” – usługi dostępne, możliwość wyboru operatorów Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. na podstawie inwentaryzacji 13
14
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie Powiat buski Wyniki na podstawie ankiet od operatorów Oznaczone 3 kategorie obszarów: „białe” – brak możliwości świadczenia usług szerokopasmowych „szare” – usługi dostępne w ograniczonym zakresie (np. jeden operator) „czarne” – usługi dostępne, możliwość wyboru operatorów Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. na podstawie inwentaryzacji 14
15
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie Powiat jędrzejowski Wyniki na podstawie ankiet od operatorów Oznaczone 3 kategorie obszarów: „białe” – brak możliwości świadczenia usług szerokopasmowych „szare” – usługi dostępne w ograniczonym zakresie (np. jeden operator) „czarne” – usługi dostępne, możliwość wyboru operatorów Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. na podstawie inwentaryzacji 15
16
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie Powiat kazimierski Wyniki na podstawie ankiet od operatorów Oznaczone 3 kategorie obszarów: „białe” – brak możliwości świadczenia usług szerokopasmowych „szare” – usługi dostępne w ograniczonym zakresie (np. jeden operator) „czarne” – usługi dostępne, możliwość wyboru operatorów Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. na podstawie inwentaryzacji 16
17
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie Powiat konecki Wyniki na podstawie ankiet od operatorów Oznaczone 3 kategorie obszarów: „białe” – brak możliwości świadczenia usług szerokopasmowych „szare” – usługi dostępne w ograniczonym zakresie (np. jeden operator) „czarne” – usługi dostępne, możliwość wyboru operatorów Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. na podstawie inwentaryzacji 17
18
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie Powiat opatowski Wyniki na podstawie ankiet od operatorów Oznaczone 3 kategorie obszarów: „białe” – brak możliwości świadczenia usług szerokopasmowych „szare” – usługi dostępne w ograniczonym zakresie (np. jeden operator) „czarne” – usługi dostępne, możliwość wyboru operatorów Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. na podstawie inwentaryzacji 18
19
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie Powiat ostrowiecki Wyniki na podstawie ankiet od operatorów Oznaczone 3 kategorie obszarów: „białe” – brak możliwości świadczenia usług szerokopasmowych „szare” – usługi dostępne w ograniczonym zakresie (np. jeden operator) „czarne” – usługi dostępne, możliwość wyboru operatorów Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. na podstawie inwentaryzacji 19
20
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie Powiat pińczowski Wyniki na podstawie ankiet od operatorów Oznaczone 3 kategorie obszarów: „białe” – brak możliwości świadczenia usług szerokopasmowych „szare” – usługi dostępne w ograniczonym zakresie (np. jeden operator) „czarne” – usługi dostępne, możliwość wyboru operatorów Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. na podstawie inwentaryzacji 20
21
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie Powiat sandomierski Wyniki na podstawie ankiet od operatorów Oznaczone 3 kategorie obszarów: „białe” – brak możliwości świadczenia usług szerokopasmowych „szare” – usługi dostępne w ograniczonym zakresie (np. jeden operator) „czarne” – usługi dostępne, możliwość wyboru operatorów Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. na podstawie inwentaryzacji 21
22
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie Powiat skarżyski Wyniki na podstawie ankiet od operatorów Oznaczone 3 kategorie obszarów: „białe” – brak możliwości świadczenia usług szerokopasmowych „szare” – usługi dostępne w ograniczonym zakresie (np. jeden operator) „czarne” – usługi dostępne, możliwość wyboru operatorów Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. na podstawie inwentaryzacji 22
23
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie Powiat staszowicki Wyniki na podstawie ankiet od operatorów Oznaczone 3 kategorie obszarów: „białe” – brak możliwości świadczenia usług szerokopasmowych „szare” – usługi dostępne w ograniczonym zakresie (np. jeden operator) „czarne” – usługi dostępne, możliwość wyboru operatorów Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. na podstawie inwentaryzacji 23
24
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie Powiat starachowicki Wyniki na podstawie ankiet od operatorów Oznaczone 3 kategorie obszarów: „białe” – brak możliwości świadczenia usług szerokopasmowych „szare” – usługi dostępne w ograniczonym zakresie (np. jeden operator) „czarne” – usługi dostępne, możliwość wyboru operatorów Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. na podstawie inwentaryzacji 24
25
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie
Wyniki inwentaryzacji: Województwo Świętokrzyskie Powiat włoszczowski Wyniki na podstawie ankiet od operatorów Oznaczone 3 kategorie obszarów: „białe” – brak możliwości świadczenia usług szerokopasmowych „szare” – usługi dostępne w ograniczonym zakresie (np. jeden operator) „czarne” – usługi dostępne, możliwość wyboru operatorów Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. na podstawie inwentaryzacji 25
26
Klasyfikacja obszarów
Klasyfikacja obszarów obszary „białe”: całkowity brak podaży usług szerokopasmowego dostępu do Internetu na przyjętym w projekcie poziomie (przedsiębiorcy telekomunikacyjni nie świadczą takich usług na danym obszarze lub ich uzyskanie jest ograniczone barierami, np. ekonomicznymi, które ograniczają dostęp potencjalnych klientów) obszary „szare”: istnieje infrastruktura szkieletowa i dystrybucyjna tylko jednego operatora (zazwyczaj sieć operatora „zasiedziałego”), nie ma konkurencji obszary „czarne”: usługi szerokopasmowego dostępu do Internetu są oferowane poprzez dwóch lub więcej przedsiębiorców telekomunikacyjnych skutecznie konkurujących ze sobą na danym obszarze 26
27
Założenia koncepcyjne
Założenia koncepcyjne Projekt zakłada budowę na zagrożonych wykluczeniem cyfrowym terenach województwa infrastruktury teleinformatycznej spełniającej kryteria: Neutralność technologiczna Rozszerzenie istniejących zasobów Stworzenie regionalnej sieci szkieletowej Równy dostęp dla wszystkich operatorów Właścicielem sieci będzie Województwo 27
28
SSPW – podział zadań 3-warstwowy model: w ramach projektu środkowa warstwa 28
29
SSPW – model eksploatacji (2)
Operator dla Operatorów (Carrier of Carriers) zarządza powstałą infrastrukturą NIE obsługuje użytkowników końcowych sprzedaje na równych zasadach usługi wszystkim chętnym przedsiębiorcom telekomunikacyjnym Operatorzy sieci dostępowych obsługują użytkowników końcowych budują własne sieci dostępowe lub korzystają z istniejącej 29
30
Partnerzy - współpraca
Partnerzy - współpraca Kluczowym czynnikiem determinującym powodzenie projektu jest współpraca ze wszystkimi zainteresowanymi stronami Zainteresowane strony: samorząd szczebla wojewódzkiego, powiatowego i gminnego operatorzy i przedsiębiorcy telekomunikacyjni Inni dysponenci infrastruktury teleinformatycznej Konsultacje - uzgodnienie zakresu rzeczowego koniecznej rozbudowy sieci Zdefiniowanie terenów, na których wymagana jest interwencja z pieniędzy publicznych Wsparcie obszarów, na których inwestycje są dla firm telekomunikacyjnych nieopłacalne 30
31
Oczekiwania Samorządy: Operatorzy: Dysponenci infrastruktury
Oczekiwania Samorządy: Określenie osób współpracujących i kanałów obiegu informacji Organizacja spotkań informacyjno-promocyjnych Określenie potrzeb (obiekty do podłączenia) Bieżące konsultacje Operatorzy: Konsultacje dotyczące aktualnego stanu infrastruktury oraz planów rozbudowy Określenie zapotrzebowania i modelu współpracy Dysponenci infrastruktury Konsultacje dotyczące infrastruktury możliwej do udostępnienia 31
32
Wstępna koncepcja sieci na terenie Województwa Świętokrzyskiego
długość sieci szkieletowej: ~409 km długość sieci dystrybucyjnej: ~1136km liczba węzłów szkieletowych: 8 liczba węzłów dystrybucyjnych: 165 UWAGA: Prezentowana koncepcja ulegnie zmianie w trakcie prowadzonych prac studyjno-projektowych! Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. 32
33
Wstępna koncepcja sieci na terenie Województwa Świętokrzyskiego
Założenia techniczne: Obszary dystrybucyjne sieci nie muszą pokrywać się z podziałem administracyjnym Obszary dystrybucyjne wyznacza logika techniczna budowy sieci oraz demografia Liczba obszarów dystrybucyjnych dla sieci Województwa Świętokrzyskiego: 7 Mapka poglądowa Opracowanie: ITTI sp. z o.o. UWAGA: Prezentowana koncepcja ulegnie zmianie w trakcie prowadzonych prac studyjno-projektowych! 33
34
Przewidywany harmonogram prac
Przewidywany harmonogram prac Zakończenie projektu: Zakończenie realizacji SW dla obszarów: Rozpoczęcie realizacji SW: Zakończenie realizacji ankiet: najpóźniej czas realizacji ankiet: 2-3 tygodnie na całe województwo (wymaga bliskiej współpracy z przedstawicielami samorządu) Rozpoczęcie realizacji ankiet: najpóźniej: do ich rozpoczęcia konieczne są spotkania inicjujące na szczeblu wojewódzkim oraz spotkania zespołów wykonawczych na szczeblu powiatowym 34
35
„Ankieter” https://torn.itti.com.pl/studium/
„Ankieter” Jednoznaczna identyfikacja użytkowników na podstawie loginów i haseł Obsługa wysoce wyspecjalizowanych kwestionariuszy Sprawdzanie poprawności wprowadzanych danych: Na etapie wypełniania – kontrola formatu Po wypełnieniu – kontrola osoby nadzorującej ankietę Śledzenie statusu respondentów 35
36
„Ankieter” 36
37
Ankieter Pytanie 2: Podmioty gospodarcze Kategoria przedsiębiorstwa
Ankieter Pytanie 2: Podmioty gospodarcze Kategoria przedsiębiorstwa Liczba zatrudnionych: roczne jednostki robocze – RJR (w oparciu o umowę o pracę) Roczny obrót Całkowity bilans roczny Średnie < 250 50 mln euro 43 mln euro Małe < 50 10 mln euro Mikro < 10 2 mln euro 37
38
Ankieter Pytanie 5: Skupiska podmiotów gospodarczych
Ankieter Pytanie 5: Skupiska podmiotów gospodarczych parki technologiczne parki przemysłowe parki technologiczno – przemysłowe inkubatory przedsiębiorczości klastry specjalna strefa ekonomiczna ograniczmy się do tych form skupisk gospodarczych o określonej formie organizacyjno- prawnej 38
39
Ankieter Pytanie 9: Obszary chronione
Ankieter Pytanie 9: Obszary chronione Należy wskazać nazwę obszaru chronionego, obszaru NATURA Opis, to głównie powierzchnia + cenne informacje środowiskowe. 39
40
„Ankieter” 40
41
„Ankieter” 41
42
Ankieter Pytanie 14: Dokumenty strategiczne i planistyczne
Pytanie 14: Dokumenty strategiczne i planistyczne Dokumenty strategiczne i planistyczne (oprócz strategii rozwoju społeczeństwa informacyjnego). Strategia rozwoju gminy/miasta strategia zrównoważonego rozwoju miasta/gminy programy ochrony środowiska Lokalny Program Rozwoju program rewitalizacji 42
43
Wojewódzkie i powiatowe SW
Sporządzenie wojewódzkiego SW SW dla każdego powiatu W części analiz społeczno-gospodarczych oraz logiki interwencji – poziom powiatu W części finansowej, ekonomicznej i technicznej – poziom obszarów dystrybucyjnych W części prawnej – poziom województwa
44
Zapraszamy do zadawania pytań
Wojciech Ptak Departament Funduszy Strukturalnych zapraszamy do naszych biur Doradztwo Gospodarcze DGA S.A. Biuro w Poznaniu ul. Towarowa Poznań telefon.: , faks: Biuro w Warszawie ul. Emilii Plater Warszawa telefon.: , faks: Marcin Ługawial Departament Funduszy Strukturalnych Zapraszamy do zadawania pytań
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.