Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
OKO W OKO SIŁA WIZUALIZACJI
2
Wizualizacja * „przedstawienie czegoś w formie odbieranej wzrokiem, za pomocą obrazu, ikony, piktogramu..” (definicja –Słownik Języka Polskiego wyd. PWN) * „...odnosi się do grupy umiejętności wzrokowych, które istota ludzka może rozwijać poprzez patrzenie i jednoczesne włączenie innego zmysłu..” (definicja J. Debesa -Visual Literacy- 1969)
3
Jak zapamietać by pamiętać !?
Playground- (plac zabaw)- grunt, ziemia Barber-(fryzjer)-barbarzyńca, obcinać Comfortable-(wygodny)-komfort, wygoda Budowanie „haków” pamięciowych Budowanie systemu skojarzeń
4
Uczeń wobec obrazu Obraz pomaga w szybkim zapamiętywaniu wyrazów, informacji i powiązań między nimi. Zwraca uwagę na przedstawianą rzecz angażując zainteresowanie i emocje ucznia Motywuje do aktywnego uczestnictwa w lekcji wspomaga zapamiętywanie nowych informacji, ich przetwarzanie i organizowanie dzięki skojarzeniom wizualnym
5
Uczeń wobec obrazu Przekazuje informacje samodzielne lub w połączeniu z tekstem Ułatwia rozpoznawanie, rozumienie i rozwiązywanie problemów dzięki przedstawieniu związków pomiędzy poszczególnymi elementami Skłania ucznia do formułowania wypowiedzi ustnych
6
Pomoce dydaktyczne Obrazy statyczne Plakaty Plansze Widokówki
Fotografie Rysunki kredą na tablicy Schematy wykonane przez uczniów Wycinki z magazynów Rzutnik Projektor Magnetofon Magnetowid Sprzęt DVD Internet Media wizualne Media audiowizualne
7
ZAPAMIĘTUJEMY! 10 %z tego, co przeczytaliśmy
20 % z tego, co usłyszeliśmy 30 % z tego, co zobaczyliśmy 40 % informacji będących połączeniem sygnałów dźwiękowych i wizualnych ( wg. badań Berna Steinbrinka)
8
Zalety wizualnego uczenia
Ekonomia czasu(uczenie przebiega szybciej) Skuteczność uczenia, łatwość w odtwarzaniu Łatwość skupienia uwagi Pomoc w rozumieniu przez skojarzenia Całościowe poznanie i rozumienie otaczającego świata Ułatwienie w zakresie wizualizacji zagadnień trudnych i abstrakcyjnych
9
Zalet część druga Przybliżanie treści dydaktycznych do rzeczywistości Kształcenie naturalnych procedur rozwiązywania problemów Wzrost aktywności badawczej, poznawczej, twórczej Wzrost spójności zdobywanej wiedzy Wzrost samodzielności w procesie uczenia się
10
Wady wizualnego uczenia
Nadmiar pomocy może rozpraszać ucznia Brak korespondencji między wizualnymi a werbalnymi sposobami przyswajania wiedzy Brak namysłu intelektualnego Komputer nie zastąpi nauczyciela ( potrzeba interakcji) Nieuzasadnione użycie stylu wizualnego (kategoryzacja treści)
11
Jak pracować efektywnie!
Wiedza na temat znaczenia prawej i lewej półkuli mózgu Znajomość stylu uczenia się grup młodzieży Uwzględnienie potrzeb i możliwości ucznia Posługiwanie się pozytywnym językiem łączenie technik ( wizualne, audytywne, kinestetyczne) Umiejętność gospodarowania czasem, koncentracja na najważniejszych aspektach
12
Przykład dobrej wizualizacji
14
Zasada KISS !! „Keep It Simple and Short” (ma być prosto i zwięźle)
Czas maksymalnej percepcji jest krótki Odpowiednia kolejność prezentowanych treści Najlepiej pamięta się to, co ma miejsce na początku i na końcu zajęć
15
Kompetencje językowe a techniki wizualizacji
Kompetencja leksykalna. Kompetencja gramatyczna. Kompetencja kulturowa. Sprawności receptywne.( rozumienie tekstu czytanego i słuchanego) Sprawności produktywne.( pisanie i mówienie)
16
Kompetencja leksykalna.
Wyjaśnianie znaczeń wyrazów za pomocą demonstracji bezpośredniej lub pośredniej Diagramy leksykalne tworzone z centralnie umieszczonego obrazu na tablicy Mind mapy i clustery „burza mózgów” przy zagadnieniu rozrysowanym na planszy lub flash cards
17
Kompetencja gramatyczna
Obrazy analogiczne lub logiczne: schematy, przedstawienia graficzne, symbole Ułatwienie zapamiętywania: śmieszne rysunki, wykrzykniki, ludziki Obraz przedstawiający sytuację do reakcji językowej (czas przeszły, tryb przypuszczający) „dyktando obrazkowe” czyli praca w parach, opis szczegółowy obrazka
18
Kompetencja kulturowa
Obrazem przedstawiamy elementy realioznawstwa i kulturoznawstwa Informacje z dziedziny życia codziennego, zwyczajach, świętach, scenach obyczajowych, sposobie jedzenia, mieszkania Ważne są fotografie, przezrocza, zdjęcia z gazet lub internetu, filmiki obyczajowe
19
Sprawności receptywne
Prezentowanie obrazków wraz z tekstem do czytania lub słuchania Układanie obrazków w kolejności odpowiadającej przebiegowi wydarzeń w tekście Tworzenie własnych projektów Obraz jako bodziec do budowania wypracowań, historyjek
20
Sprawności produktywne
Budowanie dialogów w oparciu o scenę z obrazka Realizacja obrazów w czterech kategoriach: przestrzennej, czasowej, komunikatywnej i socjalnej Ukazywanie obrazka część po części, tworzenie wypowiedzi w oparciu o przypuszczenia
21
Dziękuję za uwagę mgr Joanna Fibich
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.