Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Ekonomia Społeczna w perspektywie Małopolski
dr hab. Jarosław Górniak, prof. UJ Dr Barbara Worek Seweryn Krupnik Centrum Ewaluacji i Analizy Polityk Publicznych Uniwersytet Jagielloński
2
Agenda Informacja o Centrum Informacja o zrealizowanych badaniach
Najważniejsze wyzwania Planowane działania EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
3
Centrum Ewaluacji i Analizy Polityk Publicznych
Założenia: Analiza PES w kontekście polityk publicznych Każde działanie publiczne wymaga uzasadnienia tzn. pokazania, że jest najlepszym możliwym sposobem dochodzenia do celów publicznych EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
4
Zrealizowane badania w obszarze ES (2007 – 2008)
dla Małopolskiej Agencji Rozwoju Regionalnego popyt na zakładanie PES wśród NGO rynek usług szkoleniowych i doradczych dla przedsiębiorstw społecznych uwarunkowania prawne dla Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Krakowie diagnoza małopolskich PES raporty dostępne na stronie: EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
5
Najważniejsze wnioski
Duże zainteresowanie przedsiębiorczością społeczną Koncepcja przedsiębiorczości społecznej (wsparcie publiczne, rozwiązania prawne) jest niejasna Zróżnicowanie działań i problemów różnych kategorii PES Niewystarczająca przychylność instytucji publicznych Deficyty wiedzy i umiejętności wśród wszystkich interesariuszy (instytucje wspierające PES, JST, PES) EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
6
Poziomy wyzwań dla Ekonomii Społecznej
Obszar Otoczenie pośrednie Otoczenie bezpośrednie PES Podmioty Politycy, decydenci na poziomie centralnym Instytucje (potencjalnie) wspierające PES Osoby zarządzające PES Wyzwania Wizja, legitymizacja, jakość rządzenia Wiedza, brak przychylności Kompetencje, wsparcie EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
7
Otoczenie pośrednie Brak jasnej i komunikowalnej wizji PES
Problem legitymizacji PES Ambiwalentna rola funduszy unijnych Niestabilność i niejasność rozwiązań (prawo, model finansowania) Brak elastyczności/adekwatności rozwiązań odgórnych do wewnętrznie zróżnicowanej rzeczywistości. EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
8
Wizja przedsiębiorczości społecznej
cele przedsiębiorczości społecznej dobre praktyki diagnoza wizja rozwiązania prawne model finansowy wiedza/ umiejętności wdrażanie EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
9
Otoczenie bezpośrednie
Brak wiedzy/umiejętności wynikający z braku wizji w otoczeniu pośrednim. Brak przychylności wynikający z braku legitymizacji (zwłaszcza JST). EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
10
PES Zróżnicowanie (spółdzielnie socjalne a CIS-y i ZAZ-y)
Cele społeczne a myślenie rynkowe Problemy w kontaktach z otoczeniem wynikające z braku legitymizacji Potrzebne wsparcie: finansowe, infrastrukturalne, szkoleniowo – doradcze EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
11
Podsumowanie wyzwań Wyzwania kluczowe: wizja społeczna legitymizacja
odpowiedzialność EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
12
Wyzwania badawcze Zniechęcenie do badań i zmęczenie badaniami wśród PES i ich otoczenia Słabe przekonanie o użyteczności wyników badań Identyfikacja nieskutecznych działań EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
13
Planowane działania Monitoring przedsiębiorczości społecznej jako jedno z działań Małopolskiego Paktu na rzecz Ekonomii Społecznej Pomiar efektywności społecznej EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
14
Dziękujemy!!! Jarosław Górniak Barbara Worek Seweryn Krupnik raporty dostępne na stronie: EKONOMIA SPOŁECZNA W MAŁOPOLSCE
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.