Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałKaja Lica Został zmieniony 9 lat temu
1
Partycypacyjne badanie w działaniu (participatory action research) jako nieklasyczne podejście badawcze w polityce społecznej
2
Wstępna charakterystyka PBwD
Nie jest metodą badawczą sensu stricte Podejście jakościowe, zwykle przystępowanie do badania bez formułowanych a priori założeń nt. badanego zjawiska Różnorodność elastycznych podejść (małe, duże grupy, słaba, silna aktywność polityczna, różne cele praktyczne itd.) Wykorzystywane różne techniki: wywiad grupowy, wywiad pogłębiony, eksperyment, wtórna analiza danych, analiza dokumentów urzędowych Definicja Borgatty i Montgomery: „rodzina różnorodnych koncepcji żywego badania, zmierzającego do stworzenia wspólnoty osób zaangażowanych we wspólne rozwiązywanie praktycznych problemów”
3
III) NOWA JAKOŚĆ W BADANIACH POTRZEB – PARTYCYPACJA OBYWATELI - Uwagi nt. partycypacji obywatelskiej
Partycypacja obywatelska – bezpośredni udział obywateli w tworzeniu polityki (społecznej) Partycypacja to różnorodne zjawiska: Partycypacja sformalizowana (np. konsultacje społeczne) i nieformalna (np. udział obywateli w proteście, partycypacja osób / organizacji społecznych, na etapie tworzenia założeń programu, pisania programu i jego realizacji partycypacja może mieć różne „stopnie intensywności” (następny slajd) Główne instrumenty partycypacji obywatelskiej na poziomie lokalnym w Polsce: referenda lokalne konsultacje społeczne lokalna obywatelska inicjatywa uchwałodawcza
4
Dlaczego obecnie partycypacja obywateli w tworzeniu polityki społecznej tak ważna?
Zmiana filozofii kształtowania lokalnej polityki (społecznej) – w kierunku modelu „zarządzania sieciowego” Rywalizacja regionalna, krajowa, międzynarodowa potrzeba ukierunkowywania lokalnych polityk na takich aktorów, którzy mogą pomóc władzom lokalnym we wzroście konkurencyjności Potrzeba bardziej efektywnego dostarczania usług lokalnych Spadek zainteresowania obywateli sprawami publicznymi, w tym polityką – tzw. „deficyt demokratyczny” Poszukiwanie nowych źródeł legitymizacji władz lokalnych
5
Najważniejsze cechy PBwD
Partycypacja – bezpośrednie zaangażowanie osób badanych w realizację badania Korzystanie z niestandardowych form wiedzy (np. oral history, zbiorowe przekonania, umiejętności twórcze) Przyczynianie się do wzmocnienia (empowerment) badanych (zwiększenie pewności siebie dla działania w sferze publicznej) Przyczynianie się do zmiany lokalnych stosunków władzy Wzrost świadomości uczestników Pobudzanie do działania politycznego Powyższe cechy mogą mieć różne interpretacje: np. działanie polityczne: min.: organizowanie się, max: radykalna transformacja
6
Charakterystyka PBwD wg. Bradbury i Fine (2008)
wzrost dobrostanu człowieka wyłaniający się instrument służący rozwojowi partycypacja i demokracja rozwiązywanie praktycznych spraw tworzenie i wykorzystywanie wiedzy w działaniu
7
Typologia modeli PBwD Model pierwszoosobowy: wgląd w indywidualną pracę zawodową – orientacja na przeszłość – praca pedagoga/ pracownika socjalnego Model drugoosobowy: badanie np. problemów grupy – orientacja na teraźniejszość Model trzecioosobowy: powielanie wypracowanych rozwiązań w innych środowiskach – orientacja na przyszłość – organizowanie środowiska lokalnego
8
Klasyczne badania w działaniu a aktualne koncepcje partycypacyjnego badania w działaniu
Klasyczne badania w działaniu (action research) Kurt Lewin, l. 40. XX w. brak partycypacji, podmioty: behavioral science practicioner” (praktyk nauk behawioralnych) i the scientific community (społeczność poddawana badaniu naukowemu), celowe zabiegi na rzecz uczestników badania, zmierzające do osiągnięcia konkretnych efektów: np. poprawa ekonomiki przedsiębiorstwa cel badania ustalany przez instytucję, organizację finansującą badanie Aktualne partycypacyjne badania w działaniu (participatory action research) partycypacja badanych już na etapie definiowania celów, problemów badawczych badanie wspiera „facylitator” – pomaga organizować działania sponsorowane zwykle przez niezależną organizację lub samofinansowane przez badaną wspólnotę ma na celu zebranie informacji na temat problemu szczególnie ważnego dla wspólnoty
9
Standardy jakości w PBwD
przejrzystość procesu badawczego świadomość jego przebiegu wśród uczestników artykulacja wyborów dokonywanych w trakcie przeprowadzania badania
10
PBwD w polityce społecznej – przykłady historyczne: l 30. XXw
Helena Radlińska: celem badań środowiskowych jest nie tylko odpowiedzenie na pytanie, „jak jest”, ale przede wszystkim – określenie, jakimi drogami dokonać przekształceń stosownie do podmiotowych dążeń i możliwości Stanisław Rychliński: lustracje społeczne: badanie środowiska społecznego dla dokonania przeobrażeń: „lustracja realizacyjna” „Bezrobotni z Marienthalu” – wczesne action research?
11
Najważniejsze zastosowania PBwD w polityce społecznej
Lokalna diagnoza społeczna: Np. „stała twórcza diagnoza środowiska lokalnego” P. Wołkowińskiego Np.: metoda Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej (CAL) : PBwD dla odnalezienia i uruchomienia potencjału społecznego środowiska lokalnego + stworzenie mapy zasobów i potrzeb Programy polityki społecznej na rzecz inkluzji społecznej Przygotowywanie programów polityki społecznej adresowanych do konkretnych grup – wykorzystanie doświadczeń grup i osób (experiental expertise) Ewaluacja lokalnych usług publicznych, w szczególności adresowanych do konkretnych grup społecznych
12
Diagnoza lokalna przy pomocy PBwD – podejście Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej (CAL)
1) Faza poznania środowiska (w sferach: ludzie, instytucje, miejsca, tradycja oraz doświadczenia) - wykorzystywanie zastanych źródeł o środowisku. 2) Diagnoza najważniejszych problemów mieszkańców, a w szczególności określonych grup mieszkańców - wykorzystanie m.in. wywiadów, ankiet i obserwacji. 3) Przygotowanie mapy zasobów i potrzeb, w szczególności uwzględniającej „nie od razu widoczne zasoby” (ta mapa: to m.in.. zapis działania – ludzie kontakty, motywacje do współpracy) 4) Wywołanie aktywności obywateli wokół odkrywanej sfery potrzeb i zasobów - możliwe wykorzystanie kampanii informacyjnych, happeningów, „kontrolowanej sytuacji konfliktowej”. 5) Wnioski: „nakreślenie profilu społeczności” –określenie charakterystyki danej społeczności i wyznaczanie priorytetów dla rozwoju i działań
13
Przykłady praktyczne: jak domy kultury diagnozują potrzeby kulturalne mieszkańców i zasoby lokalne (badanie Zoom na dom kultury – 13 dk na mazowszu) Przeprowadzanie badań ankietowych w społecznościach lokalnych (8 z 13 dk) Strony i fora internetowe (2 z 13 dk) Społeczne rady programowe i sejmiki kultury (2 z 13 dk): „na początku roku kulturalnego staraliśmy się rozmawiać o nowych propozycjach. Spotykali się dyrektorzy różnych instytucji, z burmistrzem, z zarządem, z komisją kultury i dyskutowaliśmy różne formy, że w przyszłym roku przenieść sejmik do urzędu, po to żeby poukładać choćby ich kalendarz imprez. (dyr. W) Uczestnictwo dyrektorów w lokalnych forach dialogu: Tutaj jest stary system, który obowiązuje we wszystkich mniejszych wsiach i miejscowościach, czyli tak zwane zebrania wiejskie. Takie zebranie odbywa się co najmniej raz w miesiącu i działają takie rzeczy, które się nazywają rada sołecka. Wszystkie dziesięć miejscowości naszej gminy mają rady sołeckie i wszystkie mają zebrania wiejskie co miesiąc. Ja na wszystkie zebrania wiejskie jestem zapraszany. Nie tylko wójt. Pan dyrektor centrum kultury, bo: a panie dyrektorze, my chcemy w Trzcianach boisko. Kiedy Pan nam zrobi boisko? (dyr. J)
14
Krytyka i ograniczenia PBwD
Zarzuty dotyczące metodologii Nie sposób szerzej generalizować wniosków Adekwatna szczególnie do badania lokalnych układów: środowisk, grup, przedsiębiorstw Uwikłana w ideologię: być może realizacja celów emancypacyjnych utrudnia badanie Bardzo elastyczna: być może grozi to dowolnością i niską jakością badania Zarzuty dotyczące współczesnego zastosowania Stosowana coraz częściej przez potężne instytucje: Bank Światowy, rządy krajów – czy możliwe, aby te podmioty wspierały aktywność polityczną i emancypację wykluczonych? Bywa stosowana przez mało skuteczne samorządy lokalne, albo takie samorządy które potrzebują legitymizacji dla realizowania „aspołecznych” celów
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.