Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałMałgorzata Obarzanek Został zmieniony 9 lat temu
1
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
2
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne do udziału w tworzeniu strategii zajęć w szkole i innych placówkach edukacyjnych, 3. wdrożenie do refleksyjnego stosunku do procesu kształcenia.
3
TREŚCI MERYTORYCZNE PRZEDMIOTU 1. Teoria kształcenia – dydaktyka ogólna jako subdyscyplina pedagogiki i jej aspekty 2. Historia rozwoju myśli dydaktycznej oraz współczesne tendencje w kształceniu ogólnym 3. Osobowość i kompetencje nowoczesnego nauczyciela 4. Konwencjonalne i problemowe/aktywizujące metody kształcenia oraz ich rola w realizacji celów współczesnej dydaktyki 5. Formy, zasady i środki kształcenia 6. Ewaluacja, pomiar dydaktyczny i refleksja w procesie kształcenia
4
Zakładane efekty kształcenia Po zakończeniu cyklu wykładów student będzie: 1.rozumiał rolę nauczyciela, trenera lub instruktora w nowoczesnej szkole lub na zajęciach szkoleniowych w różnorodnych placówkach edukacyjnych i medycznych 2.potrafił poprowadzić proces kształcenia w różnych instytucjach w świetle współczesnych trendów i tendencji w edukacji 3.poprawnie analizował i wnioskował obszar problemów dydaktycznych w różnych aspektach i perspektywach
5
4. rozumiał rolę, oczekiwania i potrzeby ucznia w współczesnej szkole lub na kursach z zakresu pierwszej pomocy 5. poprawnie organizował zajęcia szkolne oraz kursowe, posługiwał się różnorodnymi metodami kształcenia i stosownie dobierając do ich przeprowadzenia właściwe środki dydaktyczne 6. rozumiał konieczność diagnozy oraz pomiaru jakości efektów własnej pracy oraz pracy swoich uczniów 7. rozwijał w sobie oraz w swoich uczniach potrzebę kształcenia ustawicznego.
6
Literatura literatura podstawowa: Bereźnicki F., Podstawy kształcenia ogólnego. Kraków 2011. Klus – Stańska D., Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa 2010. Kupisiewicz Cz., Dydaktyka. Kraków 2012. Śliwerski B., Myśleć jak pedagog. Gdańsk 2010.
7
literatura uzupełniająca: Bąbel P., Wiśniak M., Jak uczyć, żeby nauczyć. Warszawa 2008. Niemierko B., Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki. Warszawa 2007. Dryden G., Vos J., Rewolucja w uczeniu się. Poznań 2000. Mietzel G., Psychologia kształcenia. Gdańsk 2002.
8
Cykl zajęć w postaci wykładów kończy się zaliczeniem Warunkiem uzyskania zaliczenia jest obecność studenta na czterech z pięciu spotkań wykładowych. Każdą kolejną nieobecność należy zaliczyć w formie kolokwium na koniec cyklu zajęć. Ilość pytań na kolokwium będzie uzależniona od liczby nieobecności – za jedną nieobecność ponad dopuszczalną: test z 10 pytaniami (zaliczenie student otrzymuje za minimum 6 punktów), za dwie nieobecności ponad dopuszczalną: test z 20 pytaniami (zaliczenie student otrzymuje za minimum 11 punktów), za trzy nieobecności ponad dopuszczalną: test z 30 pytaniami (zaliczenie student otrzymuje za minimum 16 punktów), za cztery nieobecności ponad dopuszczalną: test z 40 pytaniami (zaliczenie student otrzymuje za minimum 21 punktów).
9
Przebieg i data zaliczenia: Wpis ocen zaliczeniowych odbędzie na ostatnim wykładzie (tylko dla tych, którzy będą spełniać warunki, czyli z maksymalnie jedną nieobecnością). Kolokwium dla studentów z 2, 3, 4 i 5-cioma nieobecnościami odbędzie się dnia 22 maja 2014, a wpis zaliczeń 30 maja 2014.
10
konsultacje piątki 15.00-16.00 KA budynek C, pokój 334b lub mail: ania@kozuh.netania@kozuh.net ania.kozuh.net
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.