Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
STATUT SZKOŁY I PRZEDSZKOLA
w nowym prawie oświatowym
2
Statut jako akt prawa wewnątrzszkolnego
3
RATYFIKOWANE UMOWY MIĘDZYNARODOWE
ŹRÓDŁA PRAWA – Konstytucja RP - rozdział III jako dwie kategorie : a) źródła prawa powszechnie obowiązującego, b) akty o charakterze wewnętrznym. KONSTYTUCJA USTAWY oraz RATYFIKOWANE UMOWY MIĘDZYNARODOWE ROZPORZADZENIA AKTY PRAWA MIEJSCOWEGO STATUT jako akt prawa wewnętrznego
4
Źródła prawa wewnątrzszkolnego
Szkoła funkcjonuje w oparciu o….. Akt założycielski Art. 88 Prawa oświatowego Statut Art Prawa oświatowego Art. 102 Prawa oświatowego Regulaminy organów szkoły Rada pedagogiczna – art. 73 ust. 2 Prawa oświatowego Rada szkoły – art. 81 ust. 8 Prawa oświatowego Rada Rodziców – art. 83 ust. 4 Prawa oświatowego Samorząd Uczniowski – art. 85 ust. 3 i 4 Prawa oświatowego Programy i plany pracy szkoły na podstawie Podstawy programowej Ramowych planów nauczania Arkusz organizacji szkoły (Art. 110 Prawa oświatowego) Organizacja pracy szkoły (Art.70 ust. 2 pkt 1 Prawa oświatowego)
5
cel regulacji statutowych
Statut szkoły publicznej i przedszkola publicznego jest nadawany przez organ założycielski i prowadzący szkołę uchwałą o charakterze aktu prawa wewnętrznego – stanowi załącznik do tej uchwały; podstawą jego wydania jest przepis ustawy Prawo oświatowe; reguluje funkcjonowanie szkoły w obszarach i aspektach nieuregulowanych w aktach powszechnie obowiązującego prawa oświatowego i prawa pracy; jest aktem prawa, tzn. formułuje normy bezwzględnie obowiązujące; obowiązuje wszystkich wewnątrz danej jednostki oświatowej (dyrektora, nauczycieli, pracowników administracji i obsługi, uczniów, społeczne organy szkoły); może być nowelizowany wyłącznie uchwałami odpowiedniego organu szkoły (rady szkoły lub w razie jej niepowołania – rady pedagogicznej); podlega kontroli kuratora oświaty co do zgodności aktami prawa powszechnie obowiązującego;
6
specyfika regulacji statutowych
obejmuje treści, do ustanawiania których ma kompetencje wskazane w ustawie; reguluje sprawy, których nie rozstrzygają przepisy ustaw i rozporządzeń; nie może uchylać ani zmieniać przepisów wykraczających poza swój zakres przedmiotowy; nie może powtarzać przepisów zamieszczonych w innych aktach prawnych;
7
zakres regulacji statutowych
podmiotowy (krąg podmiotów, do których się odnosi); zakład administracyjny: personel + użytkownicy przedmiotowy (stosunki, które reguluje): charakterystyka szkoły zakres jej działalności działające w szkole organy organizacja obsługi użytkowników zakres władztwa nad użytkownikami
8
Zawartość statutu szkoły
Rozdział 1 Postanowienia ogólne § 1. Rozdział zawiera: nazwę i typ szkoły oraz jej siedzibę, a w przypadku gdy szkoła wchodzi w skład zespołu szkół – także nazwę tego zespołu; imię szkoły, o ile zostało nadane; nazwę i siedzibę organu prowadzącego szkołę; nazwę zawodu lub zawodów, w których kształci szkoła – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; określenie formy kształcenia – stacjonarnej lub zaocznej – w przypadku szkoły dla dorosłych; warunki stosowania sztandaru szkoły, godła szkoły oraz ceremoniału szkolnego, o ile zostały ustanowione lub w rozdziale VII – Ceremoniał Szkoły lub Postanowienia końcowe.
9
Zawartość statutu szkoły
Rozdział 2 Zakres działalności szkoły § 2. Rozdział zawiera: cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania uczniom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia; W przypadku szkoły dla dzieci i młodzieży cele i zadania szkoły określone w statucie uwzględniają program wychowawczo-profilaktyczny szkoły. zakres zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy i nauczyciela bibliotekarza, oraz innych pracowników szkoły, w tym także zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę, a także sposób i formy wykonywania tych zadań dostosowane do wieku i potrzeb uczniów oraz warunków środowiskowych szkoły; formy opieki i pomocy uczniom, którym z przyczyn rozwojowych, rodzinnych lub losowych jest potrzebna pomoc i wsparcie.
10
Zawartość statutu szkoły
Rozdział 3 Organy szkoły § 3. Rozdział opisuje organy szkoły oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów szkoły oraz sposób rozwiązywania sporów między nimi.
11
Zawartość statutu szkoły
Rozdział 4 Organizacja pracy szkoły § 4.1. Rozdział zawiera: organizację pracy szkoły, w tym organizację oddziałów sportowych, mistrzostwa sportowego, dwujęzycznych, integracyjnych, specjalnych i klas wstępnych, o których mowa w art. 25 ust. 3, z uwzględnieniem organizacji nauczania i oceniania w tych klasach, oraz organizację nauczania języka mniejszości narodowych, mniejszości etnicznych lub języka regionalnego, jeżeli szkoła takie oddziały lub nauczanie prowadzi, organizację wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli szkoła takie wspomaganie prowadzi, a także zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeśli szkoła takie zajęcia prowadzi; szczegółową organizację praktycznej nauki zawodu – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; organizację zajęć edukacyjnych w ramach kształcenia zawodowego – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; organizację pracowni szkolnych, w szczególności pracowni ćwiczeń praktycznych, pracowni symulacyjnych oraz warsztatów szkolnych dla realizacji zajęć praktycznych, jeżeli szkoła takie pracownie i warsztaty posiada; organizację dodatkowych zajęć dla uczniów, zwiększających szanse ich zatrudnienia, jeżeli szkoła takie zajęcia prowadzi; organizację kształcenia ogólnego i zawodowego w przypadku pracowników młodocianych – w przypadku szkoły prowadzącej kształcenie zawodowe; organizację wewnątrzszkolnego systemu doradztwa zawodowego; sposób organizacji i realizacji działań w zakresie wolontariatu; organizację biblioteki szkolnej oraz warunki i zakres współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami oraz innymi bibliotekami; organizację internatu, o ile został w szkole zorganizowany; organizację świetlicy z uwzględnieniem warunków wszechstronnego rozwoju ucznia – w przypadku szkoły podstawowej i szkoły prowadzącej kształcenie specjalne, o której mowa w art. 127 ust. 1.
12
Zawartość statutu szkoły
Rozdział 4 Organizacja pracy szkoły § 4. 2. W przypadku szkoły dla dzieci i młodzieży statut określa także: 1) organizację współdziałania z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży; 2) organizację i formy współdziałania szkoły z rodzicami w zakresie nauczania, wychowania, opieki i profilaktyki; 3) organizację współdziałania ze stowarzyszeniami lub innymi organizacjami w zakresie działalności innowacyjnej. 3. W przypadku szkoły dla dorosłych statut określa także zasady uczęszczania na wybrane zajęcia edukacyjne przez osoby przygotowujące się do egzaminów eksternistycznych, o których mowa w art. 10 ustawy o systemie oświaty.
13
Zawartość statutu szkoły
Rozdział 5 Ocenianie wewnątrzszkolne uczniów § 5. Rozdział opisuje szczegółowe warunki i sposób oceniania wewnątrzszkolnego uczniów, o którym mowa w art. 44b ustawy o systemie oświaty.
14
Zawartość statutu szkoły
Rozdział Uprawnienia i obowiązki uczniów § 6. Rozdział zawiera: prawa i obowiązki uczniów, w tym przypadki, w których uczeń może zostać skreślony z listy uczniów szkoły, a także tryb składania skarg w przypadku naruszenia praw ucznia; rodzaje nagród i warunki ich przyznawania uczniom oraz tryb wnoszenia zastrzeżeń do przyznanej nagrody; rodzaje kar stosowanych wobec uczniów oraz tryb odwoływania się od kary; przypadki, w których dyrektor szkoły podstawowej może wystąpić do kuratora oświaty z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły.
15
Zawartość statutu przedszkola
Rozdział 1 Postanowienia ogólne § 1. Rozdział zawiera: nazwę i rodzaj przedszkola oraz jego siedzibę; nazwę i siedzibę organu prowadzącego; warunki stosowania sztandaru przedszkola, godła przedszkola oraz ceremoniału przedszkolnego, o ile zostały ustanowione. lub w rozdziale VII – Ceremoniał przedszkola lub Postanowienia końcowe.
16
Zawartość statutu przedszkola
Rozdział 2 Zakres działalności przedszkola § 2. Rozdział zawiera: cele i zadania przedszkola wynikające z przepisów prawa, w tym w zakresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, organizowania opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi, umożliwiania dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa oraz zasad promocji i ochrony zdrowia; sposób realizacji zadań przedszkola, z uwzględnieniem wspomagania indywidualnego rozwoju dziecka oraz wspomagania rodziny w wychowaniu dziecka i przygotowaniu go do nauki w szkole, a w przypadku dzieci niepełnosprawnych - ze szczególnym uwzględnieniem rodzaju niepełnosprawności; zakres zadań nauczycieli oraz innych pracowników, w tym zadań związanych z: a) zapewnieniem bezpieczeństwa dzieciom w czasie zajęć organizowanych przez przedszkole, b) współdziałaniem z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju, c) planowaniem i prowadzeniem pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialnością za jej jakość, d) prowadzeniem obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci oraz dokumentowaniem tych obserwacji, e) współpracą ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, opiekę zdrowotną i inną; formy współdziałania z rodzicami oraz częstotliwość organizowania kontaktów z rodzicami; zasady odpłatności za pobyt dzieci w przedszkolu i korzystanie z wyżywienia ustalone przez organ prowadzący.
17
Zawartość statutu szkoły
Rozdział 3 Organy przedszkola § 3. Rozdział opisuje organy przedszkola oraz ich szczegółowe kompetencje, a także szczegółowe warunki współdziałania organów przedszkola oraz sposób rozwiązywania sporów między tymi organami.
18
Zawartość statutu przedszkola
Rozdział Organizacja pracy przedszkola § 4. Rozdział zawiera: czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola, w uzgodnieniu z radą przedszkola, a w przypadku braku rady przedszkola - z radą rodziców; organizację pracy przedszkola, w tym organizację wczesnego wspomagania rozwoju dzieci, jeżeli przedszkole takie wspomaganie prowadzi, a także zajęć rewalidacyjno-wychowawczych, jeżeli przedszkole takie zajęcia prowadzi; sposób sprawowania opieki nad dziećmi w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem; szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo.
19
Zawartość statutu przedszkola
Rozdział 5 Uprawnienia i obowiązki uczniów § 5. Rozdział opisuje prawa i obowiązki dzieci, w tym przypadki, w których dyrektor przedszkola może skreślić dziecko z listy uczniów;
20
niepowtarzalność statutu
Tworzy rozwiązania dostosowane do specyfiki danej szkoły/przedszkola, takie, jak: typ szkoły, forma kształcenia, zawody; nazwa, imię, siedziba, sztandar, ceremoniał; sposób realizacji zadań; istniejące w szkole organy i szczegółowe kompetencje tych organów; przyjęte rozwiązania organizacyjne; szczegółowe warunki oceniania: kryteria oceniania zachowania, warunki podwyższania ocen, sposób informowania rodziców, sposób uzasadniania wystawionych ocen, sposób ustalania ocen bieżących i śródrocznych, terminy ustalania ocen śródrocznych i rocznych, stosowanie ocen opisowych; sposób postępowania z użytkownikami;
21
w zakresie języka prawnego aktu w zakresie konstrukcji
wymogi formalne Kształt przepisów konstruuje się zgodnie z zasadami techniki prawodawczej w zakresie języka prawnego aktu w zakresie konstrukcji w zakresie oznaczania i systematyzacji przepisów.
22
nowelizacji dokonuje organ szkoły – rada szkoły lub rada pedagogiczna;
wymogi proceduralne Statut jest uchwalany zgodnie z obowiązującymi procedurami prawnymi: pierwszy statut nadaje organ założycielski (utworzenie, przekształcenie szkoły); nowelizacji dokonuje organ szkoły – rada szkoły lub rada pedagogiczna; przygotowanie projektu statutu należy do kompetencji rady pedagogicznej.
23
Wpływ reformy oświaty na statuty szkół i przedszkoli
24
Odniesienie do nowego stanu prawnego
Aktualny zbiór regulacji oświatowych związanych ze statutami Prawo oświatowe Ustawa o systemie oświaty Karta Nauczyciela Rozporządzenia w sprawie: szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli warunków organizacji praktycznej nauki zawodu bhp w szkołach podstawy programowej kształcenia ogólnego i kształcenia w zawodach zasad oceniania, klasyfikowania i promowania
25
Szczególne rozwiązania proceduralne
Wszystkie przedszkola i szkoły z wyjątkiem gimnazjów otrzymują nowe statuty Przedszkolom i szkołom przekształcającym się z mocy prawa statuty nadają organy wewnętrzne tych jednostek Szkołom przekształcanym decyzją JST statuty nadaje organ stanowiący JST Statuty szkół z oddziałami szkół wychodzących z systemu zawierają odrębne postanowienia dotyczące tych klas Statuty szkół przekształcanych decyzją JST powstają do 31 sierpnia Statuty przedszkoli i szkół przekształcających się z mocy prawa powstają do 30 listopada
26
Monitorowanie i kontrola prawidłowości zapisów w nowych statutach przez związki zawodowe
27
wpływ związku na kształt nowych zapisów statutowych
Uprawnienia związku wynikające z ustawy związkowej: reprezentowanie i obrona interesów zawodowych pracowników szkół i przedszkoli (art. 1 ust. 1, art. 4) współuczestniczenie w tworzeniu korzystnych warunków pracy (art. 6) reprezentowanie pracowników w zakresie praw i interesów zbiorowych (art. 7 ust. 1) kontrola przestrzegania przepisów dotyczących interesów pracowników (art. 8)
28
wpływ związku na kształt nowych zapisów statutowych
Kompetencja organów związkowych: zarząd oddziału (art. 57 ust. 1 pkt 1 Statutu ZNP), upoważniony przez zarząd inny podmiot (art. 57 ust. 3 i 4 Statutu ZNP): prezydium zarządu oddziału, sekretariat zarządu oddziału, poszczególni członkowie sekretariatu zarządu oddziału, prezes oddziału, zarząd ogniska, z zastrzeżeniem regulacji zawartej w art. 24 ust. 3 Statutu, w myśl której w ognisku, w którym nie dokonano wyboru zarządu, jego funkcję pełni prezes.
29
wpływ związku na kształt nowych zapisów statutowych
Prawne formy działania: ustawa o dostępie do informacji publicznej – wniosek o udzielenie informacji nt. projektu aktu prawnego art. 19 ustawy związkowej - opinia do projektu aktu prawnego art. 23 ustawy związkowej – interwencja w razie działań niezgodnych z prawem lub zasadami sprawiedliwości
30
wpływ związku na kształt nowych zapisów statutowych
Treści statutowe ważne z perspektywy zabezpieczenia interesów pracowniczych cele i zadania szkoły wynikające z przepisów prawa oraz sposób ich wykonywania zakres zadań nauczycieli, w tym nauczyciela wychowawcy i nauczyciela bibliotekarza, oraz innych pracowników szkoły organy szkoły oraz ich szczegółowe kompetencje organizacja pracy szkoły
31
wpływ związku na kształt nowych zapisów statutowych
Analiza przykładowych zapisów wzorcowych w tym zakresie
32
dziękujemy za uwagę Zespół Polityki Edukacyjnej ZG ZNP
Warszawa, sierpień 2017
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.