Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Kurs materiałów niebezpiecznych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Kurs materiałów niebezpiecznych"— Zapis prezentacji:

1 Kurs materiałów niebezpiecznych
SafetyNet educations Modul 4 © SafetyNet Nederland bv. All intellectual property rights with respect to the Website and study material remain with SafetyNet Nederland. Without the prior written consent of SafetyNet Nederland it is not allowed to disclose, multifold, save or offer for sale (parts of) this presentation, information on the Website or other course material displayed on the Website, in any possible way.

2 Zarządzanie incydentami:
Czy masz odpowiednie wyposażenie ochrony osobistej, sprzęt gaśniczy, szkolenie, itp. Pomyśl, co może pójść nie tak. Kupuj substancje tylko, jeśli spełniasz wszystkie wymogi. Czy masz przygotowane scenariusze na wypadek incydentu. W razie incydentu: postępowanie według procedur / MSDS. Kurs materiałów niebezpiecznych

3 Kurs materiałów niebezpiecznych
MSDS: Karta charakterystyki substancji / preparatu: dokument zawierający zbiór informacji kluczowych dla bezpieczeństwa, w szczególności o zagrożeniach stwarzanych przez substancje lub preparat, zasadach bezpiecznego stosowania, przechowywania, postępowania w sytuacjach awaryjnych. Dla substancji i preparatów niebezpiecznych kartę charakterystyki zapewnia podmiot wprowadzający substancję lub preparat do obrotu (sprzedawca), na życzenie odbiorcy, bezpłatnie przy pierwszej dostawie lub przy aktualizacji karty. Kurs materiałów niebezpiecznych

4 Karta charakterystyki zawiera następujące informacje:
1. identyfikację substancji/preparatu oraz identyfikację producenta, importera lub dystrybutora; 2. identyfikacja zagrożeń; 3. skład/informacja o składnikach; 4. pierwszą pomoc; 5. postępowanie w przypadku pożaru; 6. postępowanie w przypadku niezamierzonego uwolnienia do środowiska; 7. postępowanie z substancją/preparatem i jej/jego magazynowanie; 8. kontrolę narażenia i środki ochrony indywidualnej; 9. właściwości fizykochemiczne; 10. stabilność i reaktywność; 11. informacje toksykologiczne; 12. informacje ekologiczne; 13. postępowanie z odpadami; 14. informacje o transporcie; 15. informacje dotyczące przepisów prawnych; 16. inne informacje. Kurs materiałów niebezpiecznych

5 Przeprowadź ewakuację budynku, gdy sytuacja wymknie się spod kontroli.
Szybka ewakuacja w przypadku wycieku niebezpiecznych substancji może uratować zdrowie i życie wielu ludzi. Dlatego też ewakuacja musi zostać przeprowadzona sprawnie i profesjonalnie: Pracownicy odpowiedzialni za ewakuację poszczególnych przestrzeni budynku muszą być obecni na miejscu. W przypadku nieobecności / choroby należy zorganizować zastępstwo. Punkty zbiórki są odpowiednio oznakowane. Listy gości zabierane się do punktów zbiórki. Do punktów zbiórki należy zabrać listę substancji niebezpiecznych sporządzoną przez straż pożarną. W punkcie zbiórki odbywa się liczenie pracowników. W punkcie zbiórki obecna jest osoba odpowiedzialna za informowanie służb ratunkowych o substancjach niebezpiecznych. Przy wyborze miejsca zbiórki należy wziąć pod uwagę możliwość wycieku substancji niebezpiecznych. Kurs materiałów niebezpiecznych

6 Narażenie na substancję niebezpieczną.
  Przy każdym narażeniu na substancję niebezpieczną może wystąpić negatywny efekt bezpośrednio po narażeniu na nią lub po pewnym czasie. To, co w danym momencie nie prowadzi do choroby ciała może przez dłuższy okres czasu doprowadzić do stałej niepłodności. Niebezpieczne substancje mogą w różny sposób przenikać do naszego organizmu: -               poprzez nasze oczy skutkiem czego będzie uszkodzenie wzroku -               poprzez drogi oddechowe. -               poprzez kontakt ze skórą. -               poprzez połknięcie. Kurs materiałów niebezpiecznych

7 Siedem pytań przy udzielaniu pomocy ofierze wypadku.
Czy istnieje zagrożenie dla siebie samego przy zbliżeniu się do ofiary wypadku? Czy ofiara wypadku znajduje się w niebezpieczeństwie? Czy naprawdę istnieje konieczność przemieszczenia ofiary wypadku? Czy ofiara wypadku jest przytomna? Czy ofiara wypadku jeszcze oddycha? Czy da się wyczuć tętno ofiary czy jest ono słabe? Jeżeli jest to możliwe, to należy pozostać przy ofierze wypadku. Kurs materiałów niebezpiecznych

8 Kurs materiałów niebezpiecznych
Pożar: Do powstania pożaru potrzebne są trzy elementy: tlen [utleniacz], temperatura [bodziec energetyczny] i materiał palny. Nazywamy to trójkątem pożaru. Brak któregokolwiek z tych czynników spowoduje przerwanie procesu palenia. Kurs materiałów niebezpiecznych

9 Kurs materiałów niebezpiecznych
Gaszenie pożaru. W zwalczaniu pożaru mamy do dyspozycji różne środki. Każdy środek gaśniczy posiada specyficzne właściwości, które najlepiej wykorzystać przy określonym rodzaju pożaru. Woda: Jest jej dużo i jest prawie zawsze dostępna. Gaszenie przy pomocy wody powoduje, że woda otoczona gorącą temperaturą przekształca się w parę, co wypiera tlen. Obniżenie temperatury powoduje gaśnięcie ognia. Woda nie jest polecana w przypadku pożaru urządzeń elektrycznych będących pod napięciem, ponieważ woda jest dobrym przewodnikiem prądu. Również pożarów olejów nie należy gasić wodą. Proszki gaśnicze: Większość czerwonych gaśnic, które wiszą na ścianach, jest wypełnionych proszkami gaśniczymi. Dzieje się tak, ponieważ proszki gaśnicze nie są drogie, a są trwałe. Gaszenia proszkami gaśniczymi nie poleca się w przypadku drogiej aparatury, ponieważ proszki te mogą ją uszkodzić. Niektóre substancje chemiczne należy gasić proszkami gaśniczymi, ponieważ nie mogą one wchodzić w kontakt z wodą (ADR 4.3) Kurs materiałów niebezpiecznych

10 Kurs materiałów niebezpiecznych
Gaszenie pożaru.   Piana gaśnicza:   Przy gaszeniu pianą gaśniczą (AFFF) paląca się jednostka zostaje pokryta pianą i odcięta od tlenu. Piany nie należy stosować również przy pożarach urządzeń elektrycznych znajdujących się pod napięciem i piana gaśnicza może spowodować również poważne szkody. Dwutlenek węgla : Dwutlenek węgla jest stosowane przede wszystkich do gaszenia pożarów urządzeń elektrycznych pod napięciem i pożarów cieczy. Dwutlenek węgla nie przewodzi prądu ani nie powoduje dużych szkód. Gaz ten jednak może zamrażać skórę, może powodować duszności u człowieka w zamkniętym pomieszczeniu, a na wolnym powietrzu szybko się ulatnia. Kurs materiałów niebezpiecznych

11 Postępowanie podczas pożaru.
W trakcie pożaru należy przedsięwziąć jeszcze kilka innych środków: Należy pozostać nisko przy ziemi, aby wdychać jak najmniej dymu. Jeżeli to konieczne należy pełzać na rękach i nogach w kierunku wyjścia. Twarz najlepiej przykryć wilgotną chustką, przez którą można próbować oddychać. Jeżeli ubrania zaczną się palić należy rzucić się na ziemię i zwinąć się w kulkę w celu stłumienia płomieni. Zanim otworzy się zamknięte drzwi należy skontrolować ich temperaturę. Jeżeli powierzchnia drzwi jest gorąca to przypuszczalnie w pomieszczeniu za drzwiami znajduje się już ogień. Należy wtedy poszukać innego wyjścia. Kurs materiałów niebezpiecznych

12 Ofiara z ranami oparzeniowymi.
Należy stłumić ogień i uwolnić ofiary. Jeżeli ubrania ofiary palą się nie wolno pozwolić ofierze biec. To tylko roznieca ogień. Ofiarę należy położyć na ziemi palącą się częścią skierowaną do góry a ogień należy ugasić wodą. Jeżeli nie ma pod ręką środka gaśniczego to należy rzucić na ofiarę kurtkę lub koc i poturlać ją tam i z powrotem w celu zdławienia ognia. Kurs materiałów niebezpiecznych

13 Zapobieganie powstawaniu pożaru.
Niektóre środki mogą zapobiegać powstawaniu pożaru. Inne zmniejszają ilość ofiar i ograniczają powstawanie szkód. Należy stosować się do reguł i procedur obowiązujących w zakładzie. Należy kontrolować miejsce pracy i utrzymywać w czystości, bez odpadów, cieczy i brudu. Należy przeprowadzać regularne kontrole aparatury i maszyn i konserwować je. Urządzenia elektryczne należy wyłączać, jeżeli się z nich nie korzysta i zadbać o to, by nie były w ciągłym kontakcie z innymi materiałami. Należy wiedzieć, które materiały są wrażliwe na ogień i postępować ostrożnie z substancjami chemicznymi. Kurs materiałów niebezpiecznych

14 Ofiara, która miała kontakt z substancjami żrącymi.
Skutki działania substancji żrących są w pewnym stopniu porównywalne ze skutkami oparzeń. Jedna substancja żrąca potrafi przeniknąć przez wszystkie warstwy skóry, inna powoduje tylko rany powierzchniowe. Substancje żrące często powodują najpierw uczucie palenia, szczypania, zaczerwienienie a następnie pęcherze. Kurs materiałów niebezpiecznych

15 Ofiara ze skutkami działania substancji żrących.
Należy zrzucić przecinając ubranie. Również przy tej czynności substancja żrąca może poważnie uszkodzić skórę, jeżeli będzie się normalnie ściągać ubranie. Najpierw należy ubrać rękawice (odporne na kwasy) i poczytać kartę bezpieczeństwa. Należy uważać, żeby samemu nie narazić się na działanie substancji żrącej i aby nie wdychać chemikaliów. Kurs materiałów niebezpiecznych

16 Kurs materiałów niebezpiecznych
Atmosfery wybuchowej. Środki chemiczne stwarzające ryzyko powstania atmosfery wybuchowej Ilości palnych gazów lub cieczy palnych, których wybuch mógłby spowodować przyrost ciśnienia przekraczający 5 kPa, mogą znajdować się wyłącznie w pomieszczeniu w wykonaniu przeciwwybuchowym. Stosowanie takich środków wymaga przeprowadzenia odrębnej oceny ryzyka powstania atmosfery wybuchowej. Kurs materiałów niebezpiecznych

17 Ofiara ze skutkami działania substancji żrących
Jeżeli substancje chemiczne dostaną się do oczu (a szczególnie substancje żrące) to należy koniecznie jak najszybciej wypłukać oczy. Zanieczyszczenie oka nie musi być tylko skutkiem działania cieczy, ale może być również spowodowane działaniem gazu żrącego. Jeżeli do dyspozycji jest buteleczka do płukania oczu z wodą zdezynfekowaną (z dzióbkiem do płukania) to głowę ofiary należy ułożyć twarzą w dół, dzióbek należy ułożyć przy zanieczyszczonym oku i ściskać butelkę przez co woda będzie przemywała oko. Jeżeli nie ma pod ręką buteleczki do płukania oczu z dzióbkiem to należy przytrzymać ofiarę prosto do tyłu z twarzą do góry z zanieczyszczonym okiem, nie pozwalając, aby woda dostała się do dobrego oka lub do buzi i nosa. Oko należy zakleić i poradzić się ( z kartą bezpieczeństwa) jak najszybciej jakiegoś lekarza. Jeżeli ofiara przez przypadek połknęła substancje chemiczne to należy usunąć resztki substancji chemicznej na około z całej buzi przy pomocy wody z buteleczki do płukania oczu. Następnie należy podawać ofierze wypadku do picia wodę z buteleczki do płukania oczu w postaci małych łyczków lub jeżeli to możliwe pół szklanki wody z kranu. Uwaga: małe ilości! Nie należy wywoływać wymiotów: to może tylko zaostrzyć stan. Jak najszybciej należy udać się do lekarza z kartą zagrożeń. Kurs materiałów niebezpiecznych

18 Szafa awaryjna w magazynie.
W każdym porządnym przedsiębiorstwie powinna istnieć jedna lub więcej szaf awaryjnych. W szafach awaryjnych powinny znajdować się rzeczy, które na wypadek zagrożenia muszą być szybko pod ręką. Należy zainteresować się, gdzie takie szafy są rozmieszczone i co się w nich znajduje. Jeżeli uwalniają się duże ilości niebezpiecznych substancji to należy najpierw poinformować swoich przełożonych, kolegów, że nie należy przebywać w pobliżu, ale czekać na dalsze wskazówki. Kurs materiałów niebezpiecznych

19 Stosowanie opakowań zastępczych
Niebezpieczne środki chemiczne powinny być przechowywane w opakowaniach oryginalnych, zaopatrzonych w oryginalne etykiety. Dopuszczalne jest przeniesienie niebezpiecznego środka chemicznego z opakowania oryginalnego do innego opakowania przy spełnieniu następujących warunków: a) przenoszenie odbywa się według instrukcji odrębnej lub według opisu zamieszczonego w karcie charakterystyk substancji niebezpiecznej b) opakowanie zastępcze zapewnia poziom bezpieczeństwa użytkowania na poziomie co najmniej takim, jak opakowanie oryginalne; c) etykieta nieoryginalna zawiera jednoznaczną nazwę środka chemicznego, znaki ostrzegawcze i opisy środków bezpieczeństwa identyczne, jak na etykiecie oryginalnej, a także nazwisko osoby przenoszącej środek chemiczny, podpis i data. Kurs materiałów niebezpiecznych

20 Kurs materiałów niebezpiecznych
Maski twarzowe. Maski twarzowe mają za zadanie ochronę dróg oddechowych przed wdychaniem substancji szkodliwych, a maski pełnotwarzowe chronią poza tym jeszcze nasze oczy i zapobiegają połknięciu substancji niebezpiecznych. Rękawice i fartuch chronią naszą skórę przed kontaktem z substancją niebezpieczną. Maski powietrzne dzielą się na dwa rodzaje masek: -       doprowadzenie powietrza nie z powietrza z zewnątrz -       doprowadzenie powietrza z powietrza z zewnątrz Kurs materiałów niebezpiecznych

21 Oznakowanie kolorami filtrów pyłowych
Doprowadzenie świeżego powietrza z butli jest oczywiście lepsze niż doprowadzenie tylko przefiltrowanego powietrza. Filtr nigdy nie da 100% gwarancji, że szkodliwa substancja nie dostanie się do dróg oddechowych. Filtr znajdujący się w masce musi być dostosowany do danej substancji szkodliwej. Wkłady filtrowe są oznaczane więc literami i kolorami w zależności od substancji, przed którą chronią: A-brązowy: opary/gazy rozpuszczalników organicznych o punkcie wrzenia wyższym niż 65 °C. B-szary: kwaśne gazy. E-żółty: dwutlenek siarki. K-zielony: amoniak. Kombinacja powyższych substancji. Kurs materiałów niebezpiecznych

22 Zarządzanie incydentami z udziałem materiałów niebezpiecznych.
Zapoznaj się z treścią kart MSDS. Przygotuj scenariusze. Przygotuj techniczne i organizacyjne linie obrony. Bądź przygotowany poprzez regularne ćwiczenie scenariuszy. Pomyśl, zanim coś zrobisz. Kurs materiałów niebezpiecznych

23 Kurs materiałów niebezpiecznych
Główne menu Kurs materiałów niebezpiecznych


Pobierz ppt "Kurs materiałów niebezpiecznych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google