Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Leszek Morąg, nauczyciel-konsultant PCEN

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Leszek Morąg, nauczyciel-konsultant PCEN"— Zapis prezentacji:

1 Leszek Morąg, nauczyciel-konsultant PCEN
Zadania dyrektora dot. oceniania nauczycieli wynikające ze zmian w prawie oświatowym od 1 września 2018 r. Przykłady dobrych praktyk Cele główne wspomaganie dyrektorów w zakresie zarządzania jednostkami oświatowymi doskonalenie umiejętności pracy przy tworzeniu prawa wewnątrzszkolnego poprzez: uporządkowanie przepisów i przypomnienie ich znaczenia, analityczne i krytyczne podejście do własnych zarządzeń. Leszek Morąg, nauczyciel-konsultant PCEN Zadania dyrektora dot. oceniania nauczycieli wynikające ze zmian w prawie oświatowym od 1 września 2018 r. Przykłady dobrych praktyk

2 Awans zawodowy i ocena pracy nauczyciela - zmiany w przepisach prawa od 1 września 2018 r.
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. poz. 2203) wprowadziła zmiany do ustawy Karta nauczyciela z 26 stycznia 1982 r. (Dz.U. z 2017 r. poz i 2203) Obecnie Dz. U. z 2018 r. poz. 967

3 Najważniejsze zmiany ocenę dorobku zawodowego za okres stażu, nauczyciela ubiegającego się o nadanie stopnia awansu zawodowego, zastąpiła ocena pracy uwzględniająca m.in. „stopień realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela” (art. 6a ust. 1 pkt. 1 i 2 KN) cykliczność oceniania - „co 3 lata pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego” (art. 6a ust. 1 pkt. 3 KN) nauczyciel otrzymuje ocenę: wyróżniającą, bardzo dobrą, dobrą, negatywną (art. 6a ust. 4 KN) opiekun stażu opracowuje „opinię o dorobku zawodowym nauczyciela” za okres stażu – wcześniej „projekt oceny dorobku zawodowego” (art. 9c ust. 5 KN) Art. 6a.1. Praca nauczyciela podlega ocenie. Oceny pracy nauczyciela dokonuje się: 1) po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego; 2) po zakończeniu dodatkowego stażu, o którym mowa w art. 9g ust. 8; 3) co 3 lata pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego. ……….. 4. Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym: 1) ocena wyróżniająca; 2) ocena bardzo dobra; 3) ocena dobra; 4) ocena negatywna. Art. 9c. 5. Zadaniem opiekuna stażu, o którym mowa w ust. 4, jest udzielanie nauczycielowi pomocy, w szczególności w przygotowaniu i realizacji w okresie stażu planu rozwoju zawodowego nauczyciela, oraz opracowanie opinii o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu.

4 Ocena pracy Przepis prawa opis art. 6 a ust. 1 KN
Ocena pracy: 1) po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego 2) po zakończeniu dodatkowego stażu, o którym mowa w art. 9g ust. 8 3) co 3 lata pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego  art. 6a ust. 1a KN co 3 lata pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego i mianowanego, jeżeli w tym czasie nauczyciele nie rozpoczęli stażu na kolejny stopień awansu zawodowego (jeżeli rozpoczęli - to dokonujemy po zakończeniu stażu) – WYDŁUŻENIE CYKLU 3-LETNIEGO art. 6a ust. 5a KN Rada Rodziców jest zobowiązana przedstawić opinię o pracy nauczyciela w terminie 14 dni od dnia otrzymania zawiadomienia. Nieprzedstawienie opinii nie wstrzymuje dokonywania oceny art. 6a ust. 9 KN w terminie 14 dni od dnia doręczenia prawo do odwołania się od oceny do kuratora oświaty, za pośrednictwem dyrektora (treść w arkuszu oceny) Art. 6a. 1. Praca nauczyciela podlega ocenie. Oceny pracy nauczyciela dokonuje się: 1) po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego; 2) po zakończeniu dodatkowego stażu, o którym mowa w art. 9g ust. 8; 3) co 3 lata pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego. 1a. W przypadku gdy termin, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, upływa w okresie odbywania przez nauczyciela kontraktowego lub nauczyciela mianowanego stażu na kolejny stopień awansu zawodowego, oceny pracy dokonuje się po zakończeniu tego stażu. Art. 9g.8. Nauczyciel, który nie uzyskał akceptacji lub nie zdał egzaminu odpowiednio przed komisjami, o których mowa w ust. 1-3, może ponownie złożyć wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy, z tym że: 1) nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy mogą przystąpić ponownie do egzaminu przed komisją egzaminacyjną tylko jeden raz w danej szkole; 2) nauczyciel mianowany, w przypadku powtórnego nieuzyskania akceptacji, przed kolejnym ubieganiem się o uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej jest obowiązany do odbycia stażu w wymiarze określonym w art. 9c ust. 1 pkt 2. Art. 6a.5. Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, który przy jej dokonywaniu: zasięga opinii rady rodziców, z wyjątkiem szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców; …. 9. Od ustalonej oceny pracy, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia, przysługuje: 1) nauczycielowi - prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora szkoły, do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli - prawo wniesienia odwołania, za pośrednictwem dyrektora placówki, do kuratora oświaty; 2) dyrektorowi szkoły, nauczycielowi, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora szkoły, oraz nauczycielowi pełniącemu w zastępstwie obowiązki dyrektora szkoły przez okres co najmniej 6 miesięcy, a także dyrektorowi placówki doskonalenia nauczycieli, nauczycielowi, któremu czasowo powierzono pełnienie obowiązków dyrektora placówki doskonalenia nauczycieli, oraz nauczycielowi pełniącemu w zastępstwie obowiązki dyrektora placówki doskonalenia nauczycieli przez okres co najmniej 6 miesięcy - prawo złożenia wniosku o ponowne ustalenie oceny jego pracy do organu, który tę ocenę ustalił.

5 Uwaga – możliwe SKRÓCENIE CYKLU 3-LETNIEGO
Art. 6a. 1d. Ocena pracy nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego może być także dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej, z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek: 1) nauczyciela; 2) organu sprawującego nadzór pedagogiczny, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – kuratora oświaty; 3) organu prowadzącego szkołę; 4) rady szkoły; 5) rady rodziców. Art. 6a. 1d. Ocena pracy nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego może być także dokonana w każdym czasie, nie wcześniej jednak niż po upływie roku od dokonania oceny poprzedniej, z inicjatywy dyrektora szkoły lub na wniosek: 1) nauczyciela; 2) organu sprawującego nadzór pedagogiczny, a w przypadku nauczycieli placówek doskonalenia nauczycieli – kuratora oświaty; 3) organu prowadzącego szkołę; 4) rady szkoły; 5) rady rodziców.

6 Kryteria oceny pracy nauczyciela po 1 września 2018 r.
Art. 6a ust. 1e. ustawy KN Kryteria oceny pracy nauczyciela dotyczą stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe i obejmują wszystkie obszary działalności szkoły odpowiednio do posiadanego stopnia awansu zawodowego. (teksty w notatkach) Art. 6a ust. 12 ustawy KN - „Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania … określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe kryteria i tryb dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze …” Art. 6. Nauczyciel obowiązany jest: 1) rzetelnie realizować zadania związane z powierzonym mu stanowiskiem oraz podstawowymi funkcjami szkoły: dydaktyczną, wychowawczą i opiekuńczą, w tym zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć organizowanych przez szkołę; 2) wspierać każdego ucznia w jego rozwoju; 3) dążyć do pełni własnego rozwoju osobowego; 3a) doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły; (dodany; wejdzie w życie z dniem 1 września 2018 r.) 4) kształcić i wychowywać młodzież w umiłowaniu Ojczyzny, w poszanowaniu Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, w atmosferze wolności sumienia i szacunku dla każdego człowieka; 5) dbać o kształtowanie u uczniów postaw moralnych i obywatelskich zgodnie z ideą demokracji, pokoju i przyjaźni między ludźmi różnych narodów, ras i światopoglądów. Art. 42 ust. 2 Art Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć nie może przekraczać 40 godzin na tydzień. 2. W ramach czasu pracy, o którym mowa w ust. 1, oraz ustalonego wynagrodzenia nauczyciel obowiązany jest realizować: 1) zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze, prowadzone bezpośrednio z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz, w wymiarze określonym w ust. 3 lub ustalonym na podstawie ust. 4a albo ust. 7; 2) inne zajęcia i czynności wynikające z zadań statutowych szkoły, w tym zajęcia opiekuńcze i wychowawcze uwzględniające potrzeby i zainteresowania uczniów; 3) zajęcia i czynności związane z przygotowaniem się do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym. Art. 5 ustawy Prawo oświatowe Art. 5. Nauczyciel w swoich działaniach dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych ma obowiązek kierowania się dobrem uczniów, troską o ich zdrowie, postawę moralną i obywatelską, z poszanowaniem godności osobistej ucznia. Art. 6a 12. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, a w stosunku do nauczycieli szkół artystycznych, zakładów poprawczych, schronisk dla nieletnich odpowiednio – minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego oraz Minister Sprawiedliwości, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw oświaty i wychowania, określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowe kryteria i tryb dokonywania oceny pracy nauczycieli, w tym nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze, szczegółowy zakres informacji zawartych w karcie oceny pracy, skład i sposób powoływania zespołu oceniającego oraz szczegółowy tryb postępowania odwoławczego, mając na uwadze konieczność zapewnienia odpowiedniego poziomu wykonywania pracy przez nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, a w przypadku nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze także wykonywania obowiązków związanych z zajmowanym stanowiskiem, zróżnicowania szczegółowych kryteriów oceny pracy dla poszczególnych stopni awansu zawodowego oraz uwzględnienia w szczegółowych kryteriach oceny pracy dokonywanej po zakończeniu stażu stopnia realizacji planu rozwoju zawodowego nauczyciela.

7 Nauczyciel stażysta Przepis prawa opis Art. 9c ust. 1 pkt. 1 KN
Czas stażu – rok i 9 miesięcy (było 9 miesięcy) Art. 10 ust. 2 i 3 KN Nauczyciel zatrudniony na okres dwóch lat szkolnych (umowa o pracę) – zastrzeżenie w ust. 7 (notatki) Art. 9g ust. 1 KN Egzamin przed komisją egzaminacyjną w składzie: dyrektor lub wicedyrektor jako przewodniczący, przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, przedstawiciel organu prowadzącego szkołę, ekspert z listy ekspertów prowadzonej przez MEN opiekun stażu Art. 9g ust. 8 KN Nauczyciel, który nie który nie zdał egzaminu może złożyć wniosek (zgoda dyrektora), odbyć staż 9 miesięcy i ponownie przystąpić do egzaminu tylko jeden raz w danej szkole (nowa umowa o pracę) Art. 6a ust. 2a Dyrektor dokonuje oceny pracy nauczyciela w terminie nie dłuższym niż 21 dni od złożenia sprawozdania (a nie „oceny dorobku zawodowego”) Art. 9c. 1. Staż, z zastrzeżeniem ust. 2, trwa w przypadku ubiegania się o awans na stopień: nauczyciela kontraktowego - rok i 9 miesięcy; nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego - 2 lata i 9 miesięcy. Art Z osobą posiadającą wymagane kwalifikacje, rozpoczynającą pracę w szkole, stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony obejmujący 2 lata szkolne w celu odbycia stażu wymaganego do uzyskania awansu na stopień nauczyciela kontraktowego, z zastrzeżeniem ust. 7. W przypadkach, o których mowa w art. 9g ust. 8, w razie ustalenia dodatkowego stażu, z nauczycielem stażystą nawiązuje się stosunek pracy na czas określony na kolejny rok szkolny. 3. W szczególnych przypadkach uzasadnionych potrzebami szkoły z osobą, o której mowa w ust. 2, legitymującą się wymaganym poziomem wykształcenia, lecz nieposiadającą przygotowania pedagogicznego, dopuszczalne jest nawiązanie stosunku pracy, o ile osoba ta zobowiąże się do uzyskania przygotowania pedagogicznego w trakcie odbywania stażu. ……………………… 7. W przypadku zaistnienia potrzeby wynikającej z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela, w tym w trakcie roku szkolnego, z osobą rozpoczynającą pracę w szkole, z nauczycielem kontraktowym lub z nauczycielami, o których mowa w ust. 5, stosunek pracy nawiązuje się na podstawie umowy o pracę na czas określony. Art. 9g. 1. Komisję egzaminacyjną dla nauczycieli ubiegających się o awans na stopień nauczyciela kontraktowego powołuje dyrektor szkoły. W skład komisji wchodzą: 1) dyrektor lub wicedyrektor szkoły, jako przewodniczący komisji; 2) przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny; 3) przedstawiciel organu prowadzącego szkołę; 4) ekspert z listy ekspertów prowadzonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania; 5) opiekun stażu. ……. 8. Nauczyciel, który nie uzyskał akceptacji lub nie zdał egzaminu odpowiednio przed komisjami, o których mowa w ust. 1-3, może ponownie złożyć wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy, z tym że: 1) nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy mogą przystąpić ponownie do egzaminu przed komisją egzaminacyjną tylko jeden raz w danej szkole; Art.6a.2a. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, dyrektor szkoły jest obowiązany dokonać oceny pracy nauczyciela w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, o którym mowa w art. 9c ust. 3.

8 Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela na podstawie rozporządzenia z 29 maja 2018 r. (Dz. U. poz. 1133) – n. stażysta § Kryteria oceny pracy nauczyciela stażysty obejmują: 1) poprawność merytoryczną i metodyczną prowadzonych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; 2) dbałość o bezpieczne i higieniczne warunki nauki, wychowania i opieki; 3) znajomość praw dziecka, w tym praw określonych w Konwencji o Prawach Dziecka, przyjętej dnia 20 listopada 1989 r. (Dz. U. z 1991 r. poz. 526), ich realizację oraz kierowanie się dobrem ucznia i troską o jego zdrowie z poszanowaniem jego godności osobistej; 4) wspieranie każdego ucznia, w tym ucznia niepełnosprawnego, w jego rozwoju oraz tworzenie warunków do aktywnego i pełnego uczestnictwa ucznia w życiu szkoły oraz środowiska lokalnego; 5) kształtowanie u uczniów szacunku do drugiego człowieka, świadomości posiadanych praw oraz postaw obywatelskiej, patriotycznej i prospołecznej, w tym przez własny przykład nauczyciela; 6) współpracę z innymi nauczycielami; 7) przestrzeganie przepisów prawa z zakresu funkcjonowania szkoły oraz wewnętrznych uregulowań obowiązujących w szkole, w której nauczyciel jest zatrudniony; 8) poszerzanie wiedzy i doskonalenie umiejętności związanych z wykonywaną pracą, w tym w ramach doskonalenia zawodowego; 9) współpracę z rodzicami. – WYŁĄCZENIE, NOTATKI 3. Kryteria oceny pracy nauczyciela stażysty, dokonywanej po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego, obejmują także stopień realizacji planu rozwoju zawodowego. § Kryterium oceny pracy, o którym mowa w ust. 1 pkt 9, nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w szkole dla dorosłych, kolegium pracowników służb społecznych, bibliotece pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli.

9 Nauczyciel kontraktowy
Przepis prawa opis Art. 9f ust. 2 KN Jeżeli w okresie stażu następuje zmiana miejsca zatrudnienia zalicza się okres odbytego staży pod warunkiem podjęcia zatrudnienia w ciągu trzech miesięcy i otrzymania co najmniej dobrej oceny pracy za okres stażu dotychczasowego (a nie „oceny dorobku zawodowego”) Art. 9d ust. 4 KN Od dnia nadania stopnia awansu trzy lata do rozpoczęcia kolejnego stażu (było dwa lata) – „może rozpocząć staż” Art. 9d ust. 4a KN Skrócenie „okresu oczekiwania” do dwóch lat, jeśli otrzyma wyróżniająca ocenę pracy Art. 9g ust. 8 KN Nauczyciel, który nie zdał egzaminu może złożyć wniosek (zgoda dyrektora) odbyć staż 9 miesięcy i ponownie przystąpić do egzaminu tylko jeden raz w danej szkole Art. 6a ust. 2a Dyrektor dokonuje oceny pracy nauczyciela w terminie nie dłuższym niż 21 dni od złożenia sprawozdania (a nie „oceny dorobku zawodowego”) Art. 9f .2. Nauczycielowi kontraktowemu i nauczycielowi mianowanemu, którzy w okresie trwania stażu zmienili miejsce zatrudnienia, do stażu, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 2, zalicza się okres dotychczas odbytego stażu, jeżeli podjęli zatrudnienie w szkole nie później niż w okresie 3 miesięcy po ustaniu poprzedniego stosunku pracy i za okres dotychczas odbytego stażu otrzymali co najmniej dobrą ocenę pracy. Art. 9d.4. Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 3 lat, a nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 4 lat od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego. 4a. Nauczyciel kontraktowy i nauczyciel mianowany, legitymujący się wyróżniającą oceną pracy, może rozpocząć staż na kolejny stopień awansu zawodowego po przepracowaniu w szkole co najmniej 2 lat od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego. Art. 9g.8. Nauczyciel, który nie uzyskał akceptacji lub nie zdał egzaminu odpowiednio przed komisjami, o których mowa w ust. 1-3, może ponownie złożyć wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy, z tym że: 1) nauczyciel stażysta i nauczyciel kontraktowy mogą przystąpić ponownie do egzaminu przed komisją egzaminacyjną tylko jeden raz w danej szkole; Art.6a.2a. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, dyrektor szkoły jest obowiązany dokonać oceny pracy nauczyciela w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, o którym mowa w art. 9c ust. 3.

10 Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela na podstawie rozporządzenia z 29 maja 2018 r. (Dz. U. poz. 1133) – n. kontraktowy § Kryteria oceny pracy nauczyciela kontraktowego obejmują kryteria określone w § 2 ust. 1 oraz: 1) planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć; 2) diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem; 3) analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno-wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy; 4) wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego; 5) realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 Karty Nauczyciela. 2. Kryteria oceny pracy nauczyciela kontraktowego dokonywanej po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela mianowanego obejmują także stopień realizacji planu rozwoju zawodowego. § Kryteria oceny pracy nauczyciela kontraktowego obejmują kryteria określone w § 2 ust. 1 oraz: 1) planowanie, organizowanie i prowadzenie zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych wynikających ze specyfiki szkoły i zajmowanego stanowiska, z wykorzystaniem metod aktywizujących ucznia, w tym narzędzi multimedialnych i informatycznych, dostosowanych do specyfiki prowadzonych zajęć; 2) diagnozowanie potrzeb i możliwości ucznia oraz indywidualizowanie pracy z uczniem; 3) analizowanie własnej pracy, wykorzystywanie wniosków wynikających z tej analizy do doskonalenia procesu dydaktyczno–wychowawczego i opiekuńczego oraz osiąganie pozytywnych efektów pracy; 4) wykorzystywanie w pracy wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego; 5) realizowanie innych zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 Karty Nauczyciela, w tym udział w przeprowadzaniu egzaminów, o których mowa w art. 42 ust. 2b pkt 2 Karty Nauczyciela. 2. Kryteria oceny pracy nauczyciela kontraktowego dokonywanej po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela mianowanego obejmują także stopień realizacji planu rozwoju zawodowego.

11 Nauczyciel mianowany Przepis prawa opis Art. 9f ust. 2 KN
Jeżeli w okresie stażu następuje zmiana miejsca zatrudnienia zalicza się okres odbytego staży pod warunkiem podjęcia zatrudnienia w ciągu trzech miesięcy i otrzymania co najmniej dobrej oceny pracy za okres stażu dotychczasowego (a nie „oceny dorobku zawodowego”) Art. 9d ust. 4 KN Od dnia nadania stopnia awansu cztery lata do rozpoczęcia kolejnego stażu (był jeden rok) - „może rozpocząć staż” Art. 9d ust. 4a KN Skrócenie „okresu oczekiwania” do dwóch lat, jeśli otrzyma wyróżniającą ocenę pracy Art. 9g ust. 8 KN Nauczyciel, który nie uzyskał akceptacji komisji kwalif. może złożyć wniosek (zgoda dyrektora), odbyć staż 9 miesięcy i ponownie przystąpić do egzaminu. Jeśli ponownie nie uzyska akceptacji, to odbywa staż 2 lata i 9 miesięcy Art. 6a ust. 2a Dyrektor dokonuje oceny pracy nauczyciela w terminie nie dłuższym niż 21 dni od złożenia sprawozdania (a nie „oceny dorobku zawodowego”) Art. 9f .2. Nauczycielowi kontraktowemu i nauczycielowi mianowanemu, którzy w okresie trwania stażu zmienili miejsce zatrudnienia, do stażu, o którym mowa w art. 9c ust. 1 pkt 2, zalicza się okres dotychczas odbytego stażu, jeżeli podjęli zatrudnienie w szkole nie później niż w okresie 3 miesięcy po ustaniu poprzedniego stosunku pracy i za okres dotychczas odbytego stażu otrzymali co najmniej dobrą ocenę pracy. Art. 9d.4. Nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 3 lat, a nauczyciel mianowany może rozpocząć staż na stopień nauczyciela dyplomowanego po przepracowaniu w szkole co najmniej 4 lat od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego. 4a. Nauczyciel kontraktowy i nauczyciel mianowany, legitymujący się wyróżniającą oceną pracy, może rozpocząć staż na kolejny stopień awansu zawodowego po przepracowaniu w szkole co najmniej 2 lat od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego. Art. 9g.8. Nauczyciel, który nie uzyskał akceptacji lub nie zdał egzaminu odpowiednio przed komisjami, o których mowa w ust. 1-3, może ponownie złożyć wniosek o podjęcie odpowiednio postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego po odbyciu, na wniosek nauczyciela i za zgodą dyrektora szkoły, dodatkowego stażu w wymiarze 9 miesięcy, z tym że: 2) nauczyciel mianowany, w przypadku powtórnego nieuzyskania akceptacji, przed kolejnym ubieganiem się o uzyskanie akceptacji komisji kwalifikacyjnej jest obowiązany do odbycia stażu w wymiarze określonym w art. 9c ust. 1 pkt 2. Art.6a.2a. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 1 i 2, dyrektor szkoły jest obowiązany dokonać oceny pracy nauczyciela w terminie nie dłuższym niż 21 dni od dnia złożenia sprawozdania, o którym mowa w art. 9c ust. 3.

12 Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela na podstawie rozporządzenia z 29 maja 2018 r. (Dz. U. poz. 1133) – n. mianowany § Kryteria oceny pracy nauczyciela mianowanego obejmują kryteria określone w § 2 ust. 1 i § 3 ust. 1 oraz: 1) podejmowanie innowacyjnych rozwiązań organizacyjnych, programowych lub metodycznych w prowadzeniu zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych; 2) pobudzanie inicjatyw uczniów przez inspirowanie ich do działań w szkole i środowisku pozaszkolnym oraz sprawowanie opieki nad uczniami podejmującymi te inicjatywy; WYŁĄCZENIE, NOTATKI 3) prowadzenie oraz omawianie zajęć otwartych dla nauczycieli lub rodziców; 4) wykorzystywanie wiedzy i umiejętności nabytych w wyniku doskonalenia zawodowego do doskonalenia własnej pracy oraz pracy szkoły; 5) realizowanie powierzonych funkcji lub innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły. 3. Kryteria oceny pracy nauczyciela mianowanego dokonywanej po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego obejmują także stopień realizacji planu rozwoju zawodowego. § 4. 2. Kryterium oceny pracy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, nie dotyczy nauczyciela zatrudnionego w poradni psychologiczno-pedagogicznej, bibliotece pedagogicznej lub placówce doskonalenia nauczycieli. 3. Kryteria oceny pracy nauczyciela mianowanego dokonywanej po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela dyplomowanego obejmują także stopień realizacji planu rozwoju zawodowego.

13 Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczyciela na podstawie rozporządzenia z 29 maja 2018 r. (Dz. U. poz. 1133) – n. dyplomowany § 5. Kryteria oceny pracy nauczyciela dyplomowanego obejmują kryteria określone w § 2 ust. 1, § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 oraz: 1) ewaluację własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy szkoły; 2) efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi; 3) dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela: a) opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów, b) upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty, c) przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły, d) współpracę z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne. § 5. Kryteria oceny pracy nauczyciela dyplomowanego  obejmują kryteria określone w § 2 ust. 1, § 3 ust. 1 i § 4 ust. 1 oraz: 1) ewaluację własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz wykorzystywanie jej wyników do doskonalenia własnej pracy i pracy szkoły; 2) efektywne realizowanie zadań na rzecz ucznia we współpracy z podmiotami zewnętrznymi; 3) dwa z poniższych kryteriów, wskazane przez nauczyciela: a) opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów nauczania, programów wychowawczo-profilaktycznych lub innych programów wynikających ze specyfiki szkoły lub zajmowanego stanowiska, z uwzględnieniem potrzeb uczniów, b) upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, w szczególności przygotowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty, c) przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub zadań związanych z oświatą realizowanych poza szkołą oraz wykorzystywanie jej wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły, d) współpracę z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną, w szczególności w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta, placówkami doskonalenia nauczycieli lub szkołami wyższymi w zakresie opieki nad studentami odbywającymi praktyki pedagogiczne.  I WERSJA 1) ewaluację własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a także utrzymywanie efektów tej pracy na wysokim poziomie; 2) efektywną współpracę z podmiotami pozaszkolnymi działającymi na rzecz ucznia; 3) spełnianie co najmniej trzech z poniższych kryteriów, obejmujących: a) opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, profilaktycznych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, z uwzględnieniem potrzeb uczniów, b) upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, c) dążenie do pełni własnego rozwoju osobistego poprzez opracowanie autorskiej publikacji naukowej, przeprowadzanie i analizowanie badań naukowych z zakresu oświaty oraz wykorzystywanie wyników tych badań do podnoszenia jakości pracy szkoły, d) przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub realizowanych zadań poza szkołą, związanych z oświatą oraz wykorzystywanie wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły, e) współpracę z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta.

14 Okres przejściowy (z ustawy o finasowaniu zadań ośw.)
Przepis prawa opis Art. 123 u.f.z.o. Przepisy dotychczasowe dot. oceny nauczyciela stosuje się do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 września 2018 r. „Pierwsza ocena” dla n. kontraktowych i mianowanych do 31 sierpnia 2021 r., a gdy w trakcie stażu, to po jego zakończeniu. „Pierwsza ocena” dla n. dyplomowanych do 30 czerwca 2020 r. Art. 124 u.f.z.o. Z mocy prawa stopień n. mianowanego dla nauczyciela ze stopniem naukowym zatrudnionego 1 września 2018 r. Art. 125 u.f.z.o. Staż na kolejny stopień awansu zawodowego nauczyciela rozpoczęty i niezakończony przed dniem 1 września 2018 r. jest odbywany według dotychczasowych przepisów. Art. 126 u.f.z.o. Do postępowań o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 września 2018 r., stosuje się przepisy dotychczasowe. Art Do postępowań w sprawie dokonania oceny pracy nauczyciela, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 września 2018 r., stosuje się przepisy dotychczasowe. 2. Oceny pracy nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego dokonuje się po raz pierwszy na zasadach określonych w art. 6a ustawy zmienianej w art. 76, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do dnia 31 sierpnia 2021 r., a jeżeli nauczyciel w tym okresie rozpocznie staż na kolejny stopień awansu zawodowego - po zakończeniu tego stażu. 3. Oceny pracy nauczyciela dyplomowanego, który w dniu 1 września 2018 r. legitymuje się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego, dokonuje się po raz pierwszy na zasadach określonych w art. 6a ustawy zmienianej w art. 76, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, do dnia 30 czerwca 2020 r. Art Nauczyciele zatrudnieni w dniu 1 września 2018 r. w szkole, posiadający stopień naukowy oraz legitymujący się co najmniej pięcioletnim okresem pracy w szkole wyższej, z tym dniem uzyskują z mocy prawa stopień nauczyciela mianowanego, chyba że już uzyskali ten stopień na podstawie przepisów dotychczasowych. Art Staż na kolejny stopień awansu zawodowego nauczyciela rozpoczęty i niezakończony przed dniem 1 września 2018 r. jest odbywany według dotychczasowych przepisów. Art Do postępowań o nadanie nauczycielom stopnia awansu zawodowego, wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 września 2018 r., stosuje się przepisy dotychczasowe.

15 Okres przejściowy (z ustawy o finasowaniu zadań ośw.)
Przepis prawa opis Art. 129 u.f.z.o. Jeżeli nauczyciel do r. zmienił miejsce zatrudnienia a za dotychczasowy okres otrzymał ocenę dorobku zawodowego będzie ona uwzględniona przy ocenie pracy po zakończeniu całego stażu Art. 127 u.f.z.o. Zakończony staż do r. - ocena i postępowanie kwalifikacyjne dokonuje się na podstawie przepisów dotychczasowych Art. 128 u.f.z.o. Nauczyciel stażysta, który do r. odbył staż rozpoczęty na początku roku szkolnego 2017/18 - ocena i postępowanie kwalifikacyjne dokonuje się na podstawie przepisów dotychczasowych Art. 130 u.f.z.o. W roku szkolnym 2018/2019 nauczyciel kontraktowy będzie mógł rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego jeżeli przepracował co najmniej dwa lata od dnia nadania stopnia, czyli tak jak przed zmianą Art. 91b ust. 2 pkt. 4 KN Nauczyciele zatrudnieniu w puntach przedszkolnych lub w zespołach wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby fizyczne oraz inne osoby prawne podlegają procedurze awansu zawodowego jeżeli zatrudnieni są co najmniej na pół etatu Art W przypadku nauczycieli, którzy zakończyli staż na kolejny stopień awansu zawodowego przed dniem 1 września 2018 r., lecz do tego dnia nie otrzymali oceny dorobku zawodowego za okres stażu lub nie złożyli wniosku o podjęcie postępowania kwalifikacyjnego lub egzaminacyjnego, ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu jest dokonywana oraz postępowanie kwalifikacyjne lub egzaminacyjne jest prowadzone według dotychczasowych przepisów. Art W przypadku nauczyciela stażysty, który w dniu 1 września 2018 r. odbywa staż na kolejny stopień awansu zawodowego, rozpoczęty z początkiem roku szkolnego 2017/2018, ocena dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu jest dokonywana oraz postępowanie kwalifikacyjne na stopień nauczyciela kontraktowego jest prowadzone według dotychczasowych przepisów. Art W przypadku nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego, który do dnia 1 września 2018 r. w trakcie odbywania stażu na kolejny stopień awansu zawodowego zmienił miejsce zatrudnienia i za okres dotychczas odbytego stażu otrzymał pozytywną ocenę dorobku zawodowego, ocena ta jest uwzględniana do oceny pracy dokonywanej po zakończeniu całego stażu. Art W roku szkolnym 2018/2019 nauczyciel kontraktowy może rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego, jeżeli legitymuje się co najmniej dwuletnim okresem pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego. Art. 91b ust. 2 pkt 4 przedszkolach, o których mowa w art. 1 ust. 2 pkt 2 lit. b, w wymiarze co najmniej 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, w tym do nauczyciela zatrudnionego na stanowisku dyrektora, mają zastosowanie przepisy art. 9a-9i, art. 22 ust. 3 i 4, art. 49 ust. 1 pkt 2 i 3, art. 51, art. 70a ust. 3, 4 i 6 oraz art. 88.

16 „Chronologia zdarzeń” po 1 września 2018 r.
wniosek o rozpoczęcie stażu (z wyjątkiem nauczyciela stażysty) – art. 9d.1 ustawy Karta nauczyciela czas stażu: rok i 9 miesięcy (stażysta) oraz 2 lata i 9 miesięcy pozostali nauczyciele – art. 9c.1 plan rozwoju zawodowego - art. 9c.3 zatwierdzenie planu rozwoju zawodowego - art. 9c.3 sprawozdanie z realizacji planu rozwoju zawodowego – art. 9c.3 ocena pracy, a nie ocena za okres stażu (21 dni od dnia złożenia sprawozdania) – art. 6a.2a ponadto: przepisy dotychczasowe dot. oceny nauczyciela stosuje się do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem 1 września 2018 r. – art u.f.z.o. wniosek do organu o podjęcie postępowania egzaminacyjnego lub kwalifikacyjnego (n. mianowany), w tym terminy złożenia wniosku bez zmian – art. 9d.7 egzamin lub postępowanie kwalifikacyjne i akt nadania stopnia awansu zawodowego (decyzja administracyjna) – art. 9g rozpoczęcie stażu na kolejny stopień awansu (kontraktowy – 3 lata, mianowany – 4 lata) – art. 9d ust. 4 i 4a

17 Ocenianie nauczyciela na podstawie rozporządzenia z 29 maja 2018 r. (Dz. U. poz. 1133)
§ Ocenę pracy nauczyciela ustala się po ustaleniu poziomu spełniania wszystkich kryteriów oceny pracy określonych dla danego stopnia awansu zawodowego, z zastosowaniem wskaźników oceny pracy określonych w regulaminie, o którym mowa w art. 6a ust. 14 Karty Nauczyciela. 2. W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95% i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą; 2) 80% i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą; 3) 55% i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą; 4) poniżej 55% – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną. § Ocenę pracy nauczyciela ustala się po ustaleniu poziomu spełniania wszystkich kryteriów oceny pracy określonych dla danego stopnia awansu zawodowego, z zastosowaniem wskaźników oceny pracy określonych w regulaminie, o którym mowa w art. 6a ust. 14 Karty Nauczyciela. 2. W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy na poziomie: 1) 95% i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą; 2) 80% i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą; 3) 55% i powyżej – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą; 4) poniżej 55% – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną. I WERSJA § Ustalanie oceny pracy nauczyciela polega na ustaleniu poziomu spełniania wszystkich kryteriów oceny pracy, które nauczyciel musi spełnić na danym stopniu awansu zawodowego, przy pomocy wskaźników oceny pracy określonych w regulaminie, o którym mowa w art. 6a ust. 14 Karty Nauczyciela. 2. W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy nauczyciela na poziomie: 1) nie mniejszym niż 95% – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą; 2) nie mniejszym niż 80% – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą; 3) nie mniejszym niż 55% – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą; 4) mniejszym niż 55% – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.

18 Dodatek za wyróżniającą pracę nauczyciela, po 1 września 2020 r.
Do Karty nauczyciela został wprowadzony nowy składnik wynagrodzenia (art. 33a, po 1 września 2020 r.). Nie ma on charakteru uznaniowego. Należy się „z urzędu" nauczycielowi dyplomowanemu, który: przepracował min. 3 lata w szkole od dnia nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego; legitymuje się wyróżniającą oceną pracy (notatki – wyciąg z listu MEN pt. „Rok szkolny 2017/2018 – kolejny etap budowania Dobrej Szkoły”) „500+dla nauczyciela – dodatek za wyróżniającą się pracę. Od 1 września 2020 r. będzie nowy dodatek dla nauczycieli za wyróżniającą pracę. Docelowo od września 2022 r. wyniesie on ok. 500 zł. Grupą uprawnioną do otrzymania dodatku będą nauczyciele dyplomowani legitymujący się najwyższą oceną pracy (oceną wyróżniającą). Szacujemy, że koszty tego dodatku wyniosą w 2020 r. (za 4 miesiące) ok. 44 mln zł, w 2021 r. – 175 mln, a docelowo rocznie ok. 600–700 mln zł. Finansowanie tego dodatku będzie w ramach środków uwolnionych w związku ze zmianami w systemie awansu zawodowego – wydłużeniem podstawowej ścieżki awansu z 10 do 15 lat i tym samym spowolnieniem tempa wydatkowania środków na zwiększenie wynagrodzenia dla nauczycieli uzyskujących kolejny stopień awansu. Koszty dodatku za wyróżniającą pracę zostały oszacowane na podstawie wysokości dodatku obowiązującego w danym roku oraz prognozowanej liczby etatów nauczycieli dyplomowanych, którzy otrzymają dodatek w kolejnych latach (przy założeniu, że dodatek ten w związku z warunkiem jego uzyskania otrzyma 1/3 liczby etatów nauczycieli dyplomowanych).” Ustawa KN po 1 września 2020 r. Art. 33a. 1. Nauczycielowi dyplomowanemu legitymującemu się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole od dnia nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego oraz wyróżniającą oceną pracy przysługuje dodatek za wyróżniającą pracę w wysokości 16% kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej. 2. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, zatrudniony w niepełnym wymiarze zajęć, ma prawo do dodatku za wyróżniającą pracę w wysokości proporcjonalnej do wymiaru zatrudnienia. 3. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, nabywa prawo do dodatku za wyróżniającą pracę: 1) z dniem 1 stycznia - w przypadku uzyskania ostatecznej wyróżniającej oceny pracy w okresie od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego dany rok kalendarzowy; 2) z dniem 1 września - w przypadku uzyskania ostatecznej wyróżniającej oceny pracy w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca danego roku kalendarzowego. 4. Prawo do dodatku za wyróżniającą pracę wygasa z ostatnim dniem miesiąca kalendarzowego, w którym uzyskana przez nauczyciela ocena pracy niższa niż ocena wyróżniająca stała się ostateczna. 5. Dodatku za wyróżniającą pracę nie uwzględnia się przy obliczaniu kwot wydatkowanych na średnie wynagrodzenia nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3.

19 Dodatek za wyróżniającą pracę nauczyciela, po 1 września 2020 r.
W okresie od 1 września 2020 r. do 31 sierpnia 2022 r. dodatek ten ma wynosić: od 1 września 2020 r. do 31 sierpnia 2021 r. – 3% od 1 września 2021 r. do 31 sierpnia 2022 r. – 6%  kwoty bazowej - art. 133 ustawy o finansowaniu zadań publicznych Od 1 września 2022 r. ma wynosić 16% kwoty bazowej - art. 33a KN. Wysokość dodatku jest proporcjonalna do wymiaru zatrudnienia ustawa o finansowaniu zadań publicznych Art Dodatek za wyróżniającą pracę w wysokości określonej w art. 33a ust. 1 ustawy zmienianej w art. 76, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, po raz pierwszy przysługuje od dnia 1 września 2022 r. 2. W okresie od dnia 1 września 2020 r. do dnia 31 sierpnia 2022 r. dodatek za wyróżniającą pracę dla nauczyciela dyplomowanego zatrudnionego w pełnym wymiarze zajęć ustala się w wysokości: 1) od dnia 1 września 2020 r. do dnia 31 sierpnia 2021 r. - 3%, 2) od dnia 1 września 2021 r. do dnia 31 sierpnia 2022 r. - 6% - kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej. 3. Dodatek, o którym mowa w ust. 1 i 2, przysługuje nauczycielowi dyplomowanemu legitymującemu się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole od dnia nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego oraz wyróżniającą oceną pracy dokonaną na zasadach określonych w art. 6a ustawy zmienianej w art. 76, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

20 Dodatek za wyróżniającą pracę nauczyciela, po 1 września 2020 r.
Warunkiem otrzymania dodatku będzie uzyskanie wyróżniającej oceny pracy na zasadach, które mają obowiązywać od 1 września 2018 r. Prawo do dodatku nauczyciel nabędzie z dniem: 1 stycznia – w przypadku uzyskania prawomocnej wyróżniającej oceny pracy w okresie do 1 lipca do 31 grudnia roku poprzedzającego dany rok kalendarzowy; 1 września – w przypadku uzyskania prawomocnej wyróżniającej oceny pracy w okresie od 1  stycznia do 30 czerwca danego roku kalendarzowego. Prawo do dodatku wygasa z ostatnim dniem miesiąca kalendarzowego, w którym uzyskana kolejna ocena pracy jest niższa niż ocena wyróżniająca. Ustawa KN po 1 września 2020 r. Art. 33a. 1. Nauczycielowi dyplomowanemu legitymującemu się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole od dnia nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego oraz wyróżniającą oceną pracy przysługuje dodatek za wyróżniającą pracę w wysokości 16% kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej. 2. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, zatrudniony w niepełnym wymiarze zajęć, ma prawo do dodatku za wyróżniającą pracę w wysokości proporcjonalnej do wymiaru zatrudnienia. 3. Nauczyciel, o którym mowa w ust. 1, nabywa prawo do dodatku za wyróżniającą pracę: 1) z dniem 1 stycznia - w przypadku uzyskania ostatecznej wyróżniającej oceny pracy w okresie od dnia 1 lipca do dnia 31 grudnia roku poprzedzającego dany rok kalendarzowy; 2) z dniem 1 września - w przypadku uzyskania ostatecznej wyróżniającej oceny pracy w okresie od dnia 1 stycznia do dnia 30 czerwca danego roku kalendarzowego. 4. Prawo do dodatku za wyróżniającą pracę wygasa z ostatnim dniem miesiąca kalendarzowego, w którym uzyskana przez nauczyciela ocena pracy niższa niż ocena wyróżniająca stała się ostateczna. 5. Dodatku za wyróżniającą pracę nie uwzględnia się przy obliczaniu kwot wydatkowanych na średnie wynagrodzenia nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3.

21 Ocena pracy nauczyciela - zasady
Na ocenę pracy nauczyciela i dyrektora szkoły nie mogą mieć wpływu jego przekonania religijne i poglądy polityczne, a także odmowa wykonania przez niego polecenia służbowego, gdy odmowa taka wynikała z uzasadnionego przekonania, że wydane polecenie było sprzeczne z dobrem ucznia albo dobrem publicznym (art. 6a ust. 1g KN) Oceny dokonuje dyrektor szkoły, który przy jej ustaleniu • zasięga opinii rady rodziców • zasięga opinii opiekuna stażu (nie dotyczy nauczyciela mianowanego) • może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego • na wniosek nauczyciela zasięga, a z własnej inicjatywy może zasięgnąć opinii właściwego doradcy metodycznego (art. 6a ust. 5 KN) Doręczenia – zgodnie z KPA (art. 6a ust. 8b KN) Art. 6a.1g. Na ocenę pracy nauczyciela i dyrektora szkoły nie mogą mieć wpływu jego przekonania religijne i poglądy polityczne, a także odmowa wykonania przez niego polecenia służbowego, gdy odmowa taka wynikała z uzasadnionego przekonania, że wydane polecenie było sprzeczne z dobrem ucznia albo dobrem publicznym. Art. 6a. 5. Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, który przy jej dokonywaniu: 1) zasięga opinii rady rodziców, z wyjątkiem szkół i placówek, w których nie tworzy się rad rodziców; 2) w przypadku nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego - zasięga opinii opiekuna stażu o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu; 3) może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego; 4) na wniosek nauczyciela zasięga, a z własnej inicjatywy może zasięgnąć opinii właściwego doradcy metodycznego na temat pracy nauczyciela, a w przypadku braku takiej możliwości - opinii innego nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego, a w przypadku nauczyciela publicznego kolegium pracowników służb społecznych - opinii opiekuna naukowo-dydaktycznego. Art. 6a.8b Przy dokonywaniu oceny pracy do doręczeń stosuje się odpowiednio przepisy art. 39, art. 42, art. 43, art. 44, art. 46 i art. 47 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego.

22 Regulamin określający wskaźniki oceny pracy nauczycieli, a nie regulamin oceny pracy
Przepis prawa opis art. 6a ust. 14 KN Dyrektor szkoły jest zobowiązany ustalić regulamin określający wskaźniki oceny pracy nauczycieli. Wskaźniki odnosić się mają do poziomu spełniania poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz uwzględniające specyfikę pracy w danej szkole. Regulamin musi być zaopiniowany przez Radę Pedagogiczną i organizacje związkowe reprezentatywne w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego (Dz. U. poz. 1240) albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, zrzeszających nauczycieli, które przedstawiły dyrektorowi szkoły informację, o której mowa w art. 251 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych. Art. 6a.14. Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej oraz zakładowych organizacji związkowych będących jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego albo jednostkami organizacyjnymi organizacji związkowych wchodzących w skład organizacji związkowych reprezentatywnych w rozumieniu ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o Radzie Dialogu Społecznego i innych instytucjach dialogu społecznego, zrzeszających nauczycieli, które przedstawiły dyrektorowi szkoły informację, o której mowa w art. 251 ust. 2 ustawy z dnia 23 maja 1991 r. o związkach zawodowych, ustala regulamin określający wskaźniki oceny pracy nauczycieli, odnoszące się do poziomu spełniania poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz uwzględniające specyfikę pracy w danej szkole.

23 Rekomendacje wynikające z przykładów dobrych praktyk
w Regulaminie dot. wskaźników …. dać szansę uzyskania oceny wyróżniającej do ewentualnego wykorzystania materiały pomocnicze MEN propozycja regulaminu wypracowana przez zespół nauczycieli powołany zgodnie z § 4 rozp. MEN z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publ. szkół i publ. przedszkoli (Dz. U. poz. 649 oraz z 2018 r. poz. 691) – notatki kryteria i wskaźniki ponumerować (analogia do art KN) odpowiednia skala punktowa (np. 0, 2, 3 – nie spełnia, spełnia częściowo, spełnia) jak najwięcej wskaźników (symulacja); punkty za każdy wskaźnik „wskaźniki … uwzględniające specyfikę pracy w danej szkole” (może 2 Regulaminy) wskaźniki mierzalne; „jakościowe i ilościowe”; przy każdym wskaźniku warto podać (np. w odnośniku) źródła informacji (np. arkusz obserwacji); Regulamin jako swoista karta samooceny „Jeśli wskaźnik nie występuje ze względu na specyfikę stanowiska pracy nauczyciela, to kryterium jest oceniane w odniesieniu do pozostałych wskaźników, a liczbę punktów możliwych do uzyskania przez nauczyciela obniża się odpowiednio.” § Zespół nauczycieli, o którym mowa w art. 111 pkt 5 ustawy, dyrektor szkoły może powołać na czas określony lub nieokreślony. 2. Pracą zespołu kieruje przewodniczący powoływany przez dyrektora szkoły lub przedszkola na wniosek tego zespołu. Dyrektor szkoły, na wniosek przewodniczącego zespołu, może wyznaczyć do realizacji określonego zadania lub zadań zespołu innych nauczycieli, specjalistów i pracowników odpowiednio szkoły lub przedszkola. W pracach zespołu mogą brać udział również osoby niebędące pracownikami tej szkoły lub przedszkola. 3. Zespół określa plan pracy i zadania do realizacji w danym roku szkolnym. Podsumowanie pracy zespołu odbywa się podczas ostatniego w danym roku szkolnym zebrania rady pedagogicznej.

24 Rekomendacje wynikające z przykładów dobrych praktyk
przeliczenie punktów na wartość procentową za pomocą definicji lub wzoru; uwzględnić zasady zaokrąglania oceniając po raz pierwszy warto ograniczyć czas, za który ocenia się (nie było pojęcia aktualna ocena pracy) „…. poprzez ocenę zadań realizowanych w okresie od ostatniej oceny pracy, jednak za okres nie dłuższy niż 5 lat.” nie zapomnieć o tym, że: - kryteria „się sumują”, - „Kryteria oceny pracy nauczyciela …, dokonywanej po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela …, obejmują także stopień realizacji planu rozwoju zawodowego.”, tj. określone w rozp. MEN z dnia 26 lipca 2018 r. w sprawie uzyskiwania stopni awansu zawodowego przez nauczycieli (Dz. U. poz. 1574), - w „okresie przejściowym” zadania z planu nadzoru pedagogicznego pochodzą jeszcze z przepisów dotychczasowych dot. awansu zawodowego, tj. Dz. U. z 2013 r. poz. 393 ZADANIA Z OPUBLIKOWANEGO ROZP. RÓŻNIĄ SIĘ OD ZADAŃ Z PROJEKTU ROZP, np.: § Nauczyciel mianowany ubiegający się o awans na stopień nauczyciela dyplomowanego w okresie odbywania stażu powinien: 1) podejmować działania mające na celu doskonalenie warsztatu pracy, w tym umiejętności stosowania technologii informacyjnej i komunikacyjnej; 2) realizować zadania służące podniesieniu jakości pracy szkoły; 3) pogłębiać wiedzę i umiejętności służące własnemu rozwojowi oraz podniesieniu jakości pracy szkoły, samodzielnie lub przez udział w różnych formach doskonalenia zawodowego; 4) przeprowadzić co najmniej 3 godziny zajęć otwartych dla nauczycieli oraz dokonać ich ewaluacji, w obecności, w miarę możliwości, nauczyciela-doradcy metodycznego w zakresie tych zajęć lub nauczyciela-konsultanta lub przedstawiciela organu sprawującego nadzór pedagogiczny.

25 Rekomendacje wynikające z przykładów dobrych praktyk
w Regulaminie wprowadzić „wzór karty oceny” zastosować rozporządzenie PRM z dnia 20 czerwca 2002 r. w sprawie "Zasad techniki prawodawczej„ (Dz. U. z 2015 r. poz. 283 i 1812) postarać się o „pozytywne” opinie RP i reprezentatywnych organizacji związkowych, którym przedstawia się projekt Regulaminu (zarządzenia) udostępnić Regulamin (zarządzenie) poprzez jego opublikowanie CZY KTOŚ Z PAŃSTWA DYREKTORÓW CHCIAŁBY PODZIELIĆ SIĘ Z UCZESTNIKAMI KONFERENCJI SWOIMI PRZEMYŚLENIAMI I POMYSŁAMI NA TEMAT USTALONEGO PRZEZ SIEBIE REGULAMINU (wydanego zarządzenia)? Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Leszek Morąg, nauczyciel-konsultant PCEN"

Podobne prezentacje


Reklamy Google