Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera  - ujęcie teoretyczne 10.10.2014r. Aneta Żurek zurek@womczest.edu.pl.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera  - ujęcie teoretyczne 10.10.2014r. Aneta Żurek zurek@womczest.edu.pl."— Zapis prezentacji:

1 Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera  - ujęcie teoretyczne r. Aneta Żurek

2 Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministra Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2014/2015 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego na 1-szym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego; Podniesienie jakości kształcenia ponadgimnazjalnego w zakresie umiejętności określonych w podstawie programowej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności w zakresie matematyki; Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach; Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych

3 Historia: Leo Kanner – 1943 Hans Asperger – 1944
Na przestrzeni lat zmienił się sposób definiowania autyzmu, zmieniły się obowiązujące kryteria diagnostyczne, ale i zmieniły się metody terapeutyczne

4 Prawdopodobna przyszłość:
….rośnie liczba dzieci, uczniów ze spektrum… ….jeśli nie już dziś, to prawdopodobnie w przyszłości będziesz miał ucznia ze spektrum…… ….obecność takiego ucznia niewątpliwie wpływa na warunki edukacyjne i społeczne grupy…..

5 „autos”

6 Autyzm: ……wiedza na temat tego problemu w dużej mierze daje się sprowadzić do zewnętrznych oznak – symptomów widocznych w zachowaniu osób dotkniętych tym zaburzeniem. Przyczyny ich nietypowego zachowania pozostają w sferze przypuszczeń i poszukiwań…….. E. Pisula „Małe dziecko z autyzmem”

7 Spektrum autyzmu:

8 75 % autystów jest niepełnosprawnych intelektualnie autyzm ni Niepełnosprawność intelektualna

9 Jest to zaburzenie rozwoju Autyzm wpływa na rozwój, a rozwój na autyzm

10 Dziecko uczęszczające do przedszkola, szkoły lub ośrodka może posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jeżeli jest niepełnosprawne, niedostosowane społecznie lub jest zagrożone niedostosowaniem społecznym. Według prawa oświatowego, uczeń niepełnosprawny to ... dalsza treść na slajdzie.

11 Kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne dzieci/uczniów niepełnosprawnych może być organizowane we wszystkich typach szkół: w szkołach podstawowych w gimnazjach ponadgimnazjalnych w szkołach ponadgimnazjalnych oraz we wszystkich rodzajach przedszkoli i szkół: ogólnodostępnych ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi integracyjnych specjalnych

12 Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Zespołowa praca nauczycieli i specjalistów W ramach zespołu opracowanie indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego Opaska może pomóc w sytuacji utraty przytomności lub zagrożenia życia. Dobrze widoczny i trwały napis na opasce w dwóch językach, po polsku i po angielsku. Oznaczenia medyczne oraz telefony ratunkowe.

13 Autyzm: ….to całościowe, rozległe zaburzenie rozwoju. Wpływa ono na przebieg różnych procesów i znacznie ogranicza możliwości samodzielnego, niezależnego od opieki innych ludzi życia……… E. Pisula „Małe dziecko z autyzmem”

14 Podsumowanie - kierunki działań Zespołu i elementy IPET
Rozpoznanie potrzeb, możliwości i ograniczeń psychofizycznych ucznia wymaga współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców. W IPET określa się indywidualnie zróżnicowane procedury osiągania celów. Część terapeutyczna IPET ma na celu wspieranie ucznia w osiąganiu sukcesu. Brak skuteczności IPET najczęściej jest konsekwencją: – nieprawidłowo przeprowadzonego rozpoznania możliwości i ograniczeń ucznia; – nieprawidłowo określonych celów; – nietrafnie zaprojektowanych procedur osiągania celów; – braku „przenikania” części terapeutycznej programu do części edukacyjnej; – braku współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców na poziomie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych; – braku współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców na poziomie formułowania i realizacji programu.

15 Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia diagnoza na użytek konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych Podstawą do opracowania IPET są informacje zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wynik wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, zwanej inaczej diagnozą dla rozwoju, diagnozą funkcjonalną czy diagnozą dla jakości życia.

16 IPET Indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne opracowuje się dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od tego, czy pobierają naukę w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych, czy specjalnych Konstruując IPET należy pamiętać o konieczności dostosowania go do konkretnego ucznia, jego osobowości, aktualnego poziomu rozwoju, wiadomości i umiejętności oraz stanu zdrowia

17 IPET W celu zebrania tak szerokiego spektrum wiadomości o dziecku, konieczne jest przygotowywanie i weryfikowanie IPET przez wszystkich nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z danym uczniem. Ewaluacja programu powinna odbywać się, co najmniej raz w roku, podczas spotkań Zespołów. Zasadne jest skonstruowanie jednolitego wzorca IPET, który będzie obowiązywał w danym przedszkolu lub szkole na określonym etapie edukacyjnym.

18 IPET Przygotowywanie IPET należy rozpocząć od określenia celów, jakie każdy nauczyciel i specjalista chce osiągnąć z dzieckiem w ramach swoich zajęć. Realizując IPET nauczyciele powinni kierować się ważnymi zasadami postępowania pedagogicznego. Każdy IPET powinien podlegać ewaluacji.

19 Zaproszenie Uwaga!!! Konferencje:
Dodatkowy termin warsztatów : ”Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera - ujęcie praktyczne” r. Konferencje: „O wilku mowa…” – kształtowanie postaw proekologicznych w szkole r. godz „ Rok 2014 – rokiem Henryka Sławika” r. godz Warsztaty : listopad- grudzień Czy opracowaliście już Państwo Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny dla swojego ucznia z niepełnosprawnością??? PAC – inwentarz H.C. Gunzburga - jako praktyczne narzędzie diagnostyczne do oceny postępów rozwoju społecznego różnych stopni upośledzenia umysłowego. Skorzystaj z okazji i sprawdź czy twój program rewalidacji indywidualnej jest zgodny z zapisami w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego????

20 Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA.
Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrych praktyk”.

21 Dziękuję za uwagę Aneta Żurek


Pobierz ppt "Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera  - ujęcie teoretyczne 10.10.2014r. Aneta Żurek zurek@womczest.edu.pl."

Podobne prezentacje


Reklamy Google