Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałWitold Kubicki Został zmieniony 6 lat temu
1
Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera - ujęcie teoretyczne r. Aneta Żurek
2
Kierunki realizacji polityki oświatowej państwa ogłoszone przez Ministra Edukacji Narodowej w roku szkolnym 2014/2015 Wspieranie rozwoju dziecka młodszego na 1-szym i kolejnych etapach edukacyjnych w związku z obniżeniem wieku realizacji obowiązku szkolnego; Podniesienie jakości kształcenia ponadgimnazjalnego w zakresie umiejętności określonych w podstawie programowej, ze szczególnym uwzględnieniem umiejętności w zakresie matematyki; Profilaktyka agresji i przemocy w szkołach; Edukacja włączająca uczniów niepełnosprawnych
3
Historia: Leo Kanner – 1943 Hans Asperger – 1944
Na przestrzeni lat zmienił się sposób definiowania autyzmu, zmieniły się obowiązujące kryteria diagnostyczne, ale i zmieniły się metody terapeutyczne
4
Prawdopodobna przyszłość:
….rośnie liczba dzieci, uczniów ze spektrum… ….jeśli nie już dziś, to prawdopodobnie w przyszłości będziesz miał ucznia ze spektrum…… ….obecność takiego ucznia niewątpliwie wpływa na warunki edukacyjne i społeczne grupy…..
5
„autos”
6
Autyzm: ……wiedza na temat tego problemu w dużej mierze daje się sprowadzić do zewnętrznych oznak – symptomów widocznych w zachowaniu osób dotkniętych tym zaburzeniem. Przyczyny ich nietypowego zachowania pozostają w sferze przypuszczeń i poszukiwań…….. E. Pisula „Małe dziecko z autyzmem”
7
Spektrum autyzmu:
8
75 % autystów jest niepełnosprawnych intelektualnie autyzm ni Niepełnosprawność intelektualna
9
Jest to zaburzenie rozwoju Autyzm wpływa na rozwój, a rozwój na autyzm
10
Dziecko uczęszczające do przedszkola, szkoły lub ośrodka może posiadać orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, jeżeli jest niepełnosprawne, niedostosowane społecznie lub jest zagrożone niedostosowaniem społecznym. Według prawa oświatowego, uczeń niepełnosprawny to ... dalsza treść na slajdzie.
11
Kształcenie specjalne
Kształcenie specjalne dzieci/uczniów niepełnosprawnych może być organizowane we wszystkich typach szkół: w szkołach podstawowych w gimnazjach ponadgimnazjalnych w szkołach ponadgimnazjalnych oraz we wszystkich rodzajach przedszkoli i szkół: ogólnodostępnych ogólnodostępnych z oddziałami integracyjnymi ogólnodostępnych z oddziałami specjalnymi integracyjnych specjalnych
12
Uczeń z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
Zespołowa praca nauczycieli i specjalistów W ramach zespołu opracowanie indywidualnego programu edukacyjno - terapeutycznego Opaska może pomóc w sytuacji utraty przytomności lub zagrożenia życia. Dobrze widoczny i trwały napis na opasce w dwóch językach, po polsku i po angielsku. Oznaczenia medyczne oraz telefony ratunkowe.
13
Autyzm: ….to całościowe, rozległe zaburzenie rozwoju. Wpływa ono na przebieg różnych procesów i znacznie ogranicza możliwości samodzielnego, niezależnego od opieki innych ludzi życia……… E. Pisula „Małe dziecko z autyzmem”
14
Podsumowanie - kierunki działań Zespołu i elementy IPET
Rozpoznanie potrzeb, możliwości i ograniczeń psychofizycznych ucznia wymaga współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców. W IPET określa się indywidualnie zróżnicowane procedury osiągania celów. Część terapeutyczna IPET ma na celu wspieranie ucznia w osiąganiu sukcesu. Brak skuteczności IPET najczęściej jest konsekwencją: – nieprawidłowo przeprowadzonego rozpoznania możliwości i ograniczeń ucznia; – nieprawidłowo określonych celów; – nietrafnie zaprojektowanych procedur osiągania celów; – braku „przenikania” części terapeutycznej programu do części edukacyjnej; – braku współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców na poziomie rozpoznawania specjalnych potrzeb edukacyjnych; – braku współpracy nauczycieli, specjalistów i rodziców na poziomie formułowania i realizacji programu.
15
Wielospecjalistyczna Ocena Poziomu Funkcjonowania Ucznia diagnoza na użytek konstruowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych Podstawą do opracowania IPET są informacje zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego oraz wynik wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, zwanej inaczej diagnozą dla rozwoju, diagnozą funkcjonalną czy diagnozą dla jakości życia.
16
IPET Indywidualne programy edukacyjno - terapeutyczne opracowuje się dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego, niezależnie od tego, czy pobierają naukę w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych, integracyjnych, czy specjalnych Konstruując IPET należy pamiętać o konieczności dostosowania go do konkretnego ucznia, jego osobowości, aktualnego poziomu rozwoju, wiadomości i umiejętności oraz stanu zdrowia
17
IPET W celu zebrania tak szerokiego spektrum wiadomości o dziecku, konieczne jest przygotowywanie i weryfikowanie IPET przez wszystkich nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z danym uczniem. Ewaluacja programu powinna odbywać się, co najmniej raz w roku, podczas spotkań Zespołów. Zasadne jest skonstruowanie jednolitego wzorca IPET, który będzie obowiązywał w danym przedszkolu lub szkole na określonym etapie edukacyjnym.
18
IPET Przygotowywanie IPET należy rozpocząć od określenia celów, jakie każdy nauczyciel i specjalista chce osiągnąć z dzieckiem w ramach swoich zajęć. Realizując IPET nauczyciele powinni kierować się ważnymi zasadami postępowania pedagogicznego. Każdy IPET powinien podlegać ewaluacji.
19
Zaproszenie Uwaga!!! Konferencje:
Dodatkowy termin warsztatów : ”Indywidualizacja pracy z uczniem ze spektrum autyzmu, zespołem Aspergera - ujęcie praktyczne” r. Konferencje: „O wilku mowa…” – kształtowanie postaw proekologicznych w szkole r. godz „ Rok 2014 – rokiem Henryka Sławika” r. godz Warsztaty : listopad- grudzień Czy opracowaliście już Państwo Indywidualny Program Edukacyjno - Terapeutyczny dla swojego ucznia z niepełnosprawnością??? PAC – inwentarz H.C. Gunzburga - jako praktyczne narzędzie diagnostyczne do oceny postępów rozwoju społecznego różnych stopni upośledzenia umysłowego. Skorzystaj z okazji i sprawdź czy twój program rewalidacji indywidualnej jest zgodny z zapisami w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego????
20
Najnowsze informacje z oferty RODN „WOM” zapewnicie sobie Państwo zamawiając naszego NEWSLETTERA.
Zapraszamy także do dzielenia się swoim dorobkiem zawodowym w ramach „przykładów dobrych praktyk”.
21
Dziękuję za uwagę Aneta Żurek
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.