Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
Zmiany w prawie oświatowym
Kliknij, aby dodać notatki. Marcin Miłkowski
2
przyjmowania osób do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli …
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 1 kwietnia 2010 r. w sprawie przyjmowania osób niebędących obywatelami polskimi do publicznych przedszkoli, szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek oraz organizacji dodatkowej nauki języka polskiego, dodatkowych zajęć wyrównawczych oraz nauki języka i kultury kraju pochodzenia (Dz. U. Nr 57, poz. 361) Rozporządzenie weszło w życie 17 kwietnia 2010 r. Zrezygnowano z obowiązku przedkładania, przez cudzoziemców, dyrektorom szkół, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek, wyłącznie zalegalizowanych oraz nostryfikowanych świadectw uzyskanych za granicą. Przyjmowanie cudzoziemców do klas II-VI publicznych szkół podstawowych oraz do publicznych gimnazjów, szkół ponadgimnazjalnych, zakładów kształcenia nauczycieli i placówek będzie mogło odbywać się na podstawie: - świadectwa, zaświadczenia lub innego dokumentu wydanego przez szkołę za granicą, potwierdzającego uczęszczanie przez cudzoziemca do szkoły za granicą i wskazującego klasę lub etap edukacji, który cudzoziemiec ukończył w szkole za granicą, oraz - dokumentu potwierdzającego sumę lat nauki szkolnej cudzoziemca. Jeżeli na podstawie powyższych dokumentów nie będzie możliwe ustalenie sumy lat nauki szkolnej cudzoziemca, suma ta zostanie ustalona na podstawie pisemnego oświadczenia złożonego przez rodzica lub opiekuna cudzoziemca albo przez pełnoletniego cudzoziemca. Jeżeli cudzoziemiec, z jakichkolwiek powodów, nie legitymuje się żadnym świadectwem szkolnym ani dokumentem o wykształceniu, lub nie zna języka polskiego, zostaje przyjęty i zakwalifikowany do odpowiedniej klasy lub na odpowiedni semestr na podstawie rozmowy kwalifikacyjnej. W rozporządzeniu zawarto regulacje dotyczące dodatkowych zajęć lekcyjnych z języka polskiego nie tylko dla cudzoziemców, ale również dla uczniów będących obywatelami polskimi, którzy w związku z migracją rodziców nie mieli możliwości biegłego opanowania języka polskiego. Określono również sposób organizacji dodatkowych zajęć wyrównawczych w zakresie przedmiotów nauczania dla cudzoziemców oraz obywateli polskich, podlegających obowiązkowi szkolnemu lub obowiązkowi nauki, którzy nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki. Organ prowadzący szkołę będzie obowiązany zorganizować w szkole dodatkowe zajęcia wyrównawcze z danego przedmiotu nauczania, jeżeli nauczyciel prowadzący zajęcia edukacyjne z tego przedmiotu stwierdzi konieczność uzupełnienia przez ucznia różnic programowych. Dodatkowe zajęcia wyrównawcze będą prowadzone indywidualnie lub w grupach, w formie dodatkowych zajęć lekcyjnych z danego przedmiotu, w wymiarze nieprzekraczającym jednej godziny lekcyjnej tygodniowo. Maksymalny łączny tygodniowy wymiar godzin lekcyjnych dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego i dodatkowych zajęć wyrównawczych nie może przekraczać 5 godzin tygodniowo w odniesieniu do jednego ucznia. W porównaniu z dotychczas obowiązującymi przepisami obniżona została wymagana liczba cudzoziemców, którzy powinni zostać zgłoszeni, aby zorganizować dla nich naukę języka i kultury kraju pochodzenia. W stosunku do poprzednio obowiązujących przepisów zmieniono zasady przyznawania stypendium dla cudzoziemców. Różnice dotyczą wysokości stypendium oraz zasad zawieszania wypłacania stypendium.
3
szkolnictwo zawodowe ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 kwietnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. Nr 60, poz. 374) Nowelizacja obowiązuje od 28 kwietnia 2010 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 24 marca 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 61, poz. 378); Nowelizacja obowiązuje od 29 kwietnia 2010 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. Nr 103, poz. 652); Rozporządzenie weszło w życie 29 czerwca 2010 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach: cieśla, elektryk, opiekunka środowiskowa, opiekun w domu pomocy społecznej, posadzkarz, renowator zabytków architektury, technik elektryk, technik leśnik, technik prac biurowych i technik wiertnik (Dz. U. Nr 125, poz. 845) Rozporządzenie weszło w życie 28 lipca 2010 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 8 kwietnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. Nr 60, poz. 374) Nowelizacja obowiązuje od 28 kwietnia 2010 r. ---- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 24 marca 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. Nr 61, poz. 378) Rozporządzenie weszło w życie 29 kwietnia 2010 r. --- ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 10 marca 2010 r. w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe (Dz. U. Nr 103, poz. 652) Rozporządzenie weszło w życie 29 czerwca 2010 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 17 czerwca 2010 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach: cieśla, elektryk, opiekunka środowiskowa, opiekun w domu pomocy społecznej, posadzkarz, renowator zabytków architektury, technik elektryk, technik leśnik, technik prac biurowych i technik wiertnik (Dz. U. Nr 125, poz. 845) Rozporządzenie weszło w życie 28 lipca 2010 r.
4
szkolnictwo zawodowe ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach: elektromechanik, górnik eksploatacji otworowej, korektor i stroiciel instrumentów muzycznych, krawiec, mechanik precyzyjny, pszczelarz, technik górnictwa otworowego, technik informatyk, technik rachunkowości i zegarmistrz. (Dz. U. Nr 154, poz. 1033) Rozporządzenie obowiązuje od 8 września 2010 r. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 29 lipca 2010 r. w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach: elektromechanik, górnik eksploatacji otworowej, korektor i stroiciel instrumentów muzycznych, krawiec, mechanik precyzyjny, pszczelarz, technik górnictwa otworowego, technik informatyk, technik rachunkowości i zegarmistrz. (Dz. U. Nr 154, poz. 1033) Rozporządzenie obowiązuje od 8 września 2010 r.
5
świadectwa - nie przewiduje się przepisów regulujących warunki i tryb wydawania świadectw w szkołach ponadpodstawowych , gdyż szkoły te obecnie nie funkcjonują już w systemie oświaty - nie przewiduje się przepisu umożliwiającego szkołom wydawanie świadectw szkolnych promocyjnych na drukach według własnego wzoru, zatwierdzonego przez kuratora oświaty. Szkoły, które opracowały własne wzory świadectw szkolnych promocyjnych (zatwierdzone przez kuratora oświaty), będą mogły wydawać świadectwa według tych wzorów do roku szkolnego 2010/2011; arkusze ocen uczniów szkoły podstawowej, gimnazjum i szkoły ponadgimnazjalnej, założone na drukach według dotychczasowych wzorów, oraz indeksy, wydane na drukach według dotychczasowych wzorów, są prowadzone na tych drukach do czasu zakończenia przez ucznia nauki w danej szkole, obowiązkiem szkół w roku szkolnym 2009/2010 było założenie dla uczniów klasy I szkoły podstawowej i uczniów klasy I gimnazjum arkuszy ocen na drukach według nowych wzorów, określonych w załączniku nr 3 do przedmiotowego rozporządzenia. - arkusze ocen uczniów szkół ponadgimnazjalnych mogą być zakładane na drukach według dotychczasowych wzorów (albo na drukach według nowych wzorów określonych w przedmiotowym rozporządzeniu). Podobnie indeksy, na drukach według dotychczasowych wzorów, mogą być zakładane do roku szkolnego 2010/2011 włącznie (albo na drukach według nowych wzorów określonych w przedmiotowym rozporządzeniu) - legitymacje szkolne i legitymacje przedszkolne dla dzieci niepełnosprawnych, na drukach według dotychczasowych wzorów, mogą być wydawane do roku szkolnego 2010/2011 włącznie (mogą być również wydawane na drukach według nowych wzorów określonych w przedmiotowym rozporządzeniu) - zaświadczenia o spełnianiu obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, na druku według dotychczasowego wzoru, mogą być wydawane do roku szkolnego 2010/2011 włącznie. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 28 maja 2010 r. w sprawie świadectw, dyplomów państwowych i innych druków szkolnych (Dz. U. Nr 97, poz. 624) Rozporządzenie weszło w życie 15 czerwca 2010 r.
6
wykonywanie zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 18 maja 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym (Dz. U. Nr 109, poz. 712) Rozporządzenie weszło w życie 7 lipca 2010 r. Dostosowanie do obowiązujących przepisów w zakresie dopuszczania do użytku w szkole programów nauczania.
7
rodzina USTAWA z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 125, poz. 842) Ustawa weszła w życie 1 sierpnia 2010 r. Ustawa wprowadza zakaz stosowania kar cielesnych wobec dzieci, wzmacnia ochronę ofiar przemocy, kładzie nacisk na profilaktykę.
8
przeciwdziałanie narkomanii
USTAWA z dnia 10 czerwca 2010 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 143, poz. 962) Ustawa wchodzi w życie 25 sierpnia 2010 r. Zmiana dotyczy objęcia kontrolą ustawową substancji chemicznych, które wchodzą w skład produktów sprzedawanych w sklepach z tzw. dopalaczami
9
sport USTAWA z dnia 25 czerwca 2010 r. o sporcie (Dz. U. Nr 127, poz. 857) Data ogłoszenia: 15 lipca 2010 r. Data wejścia w życie: 16 października 2010 r. (art. 58) zmiany w ustawie o systemie oświaty, m.in.: Przedszkola są obowiązane do prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach, Szkoły są obowiązane do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Obowiązkowy wymiar zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas IV - VI szkół podstawowych i uczniów gimnazjów wynosi 4 godziny lekcyjne, a dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych - 3 godziny lekcyjne, w ciągu tygodnia. Ustawa określa zasady uprawiania i organizowania sportu Szczególnym rodzajem klubu sportowego jest uczniowski klub sportowy Art. 58. W ustawie z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z poźn. zm.) wprowadza się następujące zmiany: w art. 3 pkt 11c w art. 9 ust. 5 po art. 13 dodaje się art. 13a // „11c) oddziale sportowym — należy przez to rozumieć oddział szkolny, w którym są prowadzone zajęcia sportowe obejmujące szkolenie sportowe, zorganizowany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 9 ust. 5;”; 2) w art. 9 ust. 5 otrzymuje brzmienie: „5. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury fizycznej, określi, w drodze rozporządzenia, warunki tworzenia, organizacji oraz działania oddziałów i szkół sportowych oraz szkół mistrzostwa sportowego, uwzględniając umożliwienie uczniom godzenia zajęć sportowych z nauką, w szczególności poprzez odpowiednią organizację zajęć dydaktycznych.”; 3) po art. 13 dodaje się art. 13a w brzmieniu: „Art. 13a. 1. Przedszkola są obowiązane do prowadzenia zajęć rozwijających sprawność fizyczną dzieci poprzez zapewnienie udziału w zajęciach ruchowych, grach i zabawach. 2. Szkoły, z wyłączeniem szkół dla dorosłych, są obowiązane do prowadzenia zajęć wychowania fizycznego. Obowiązkowy wymiar zajęć wychowania fizycznego dla uczniów klas IV—VI szkół podstawowych i uczniów gimnazjów wynosi 4 godziny lekcyjne, a dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych — 3 godziny lekcyjne, w ciągu tygodnia. 3. Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw kultury fizycznej, określi, w drodze rozporządzenia, dopuszczalne formy realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego, mając w szczególności na względzie potrzeby zdrowotne uczniów, specyfikę ich zainteresowań sportowych, warunki realizacji zajęć wychowania fizycznego oraz tradycje sportowe danego środowiska lub szkoły.”.
10
sport Tracą moc: 1) ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675, z późn. zm.), z wyjątkiem art. 43; 2) ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298, z późn. zm.) Dotychczasowe przepisy wykonawcze zachowują moc do dnia wejścia w życie nowych przepisów. Tracą moc: 1) ustawa z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej (Dz. U. z 2007 r. Nr 226, poz. 1675, z późn. zm.), z wyjątkiem art. 43; 2) ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o sporcie kwalifikowanym (Dz. U. Nr 155, poz. 1298, z późn. zm.)
11
wychowanie przedszkolne
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr 148, poz. 991) Ustawa wchodzi w życie 1 września 2010 r. Zmiana dotyczy organizacji przedszkoli i ustalania odpłatności za ich świadczenia udzielane przez przedszkola oraz określa obowiązki przedszkola publicznego oraz publicznej innej formy wychowania przedszkolnego.
12
nauczyciele Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lipca 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli, ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagradzania za pracę w dniu wolnym od pracy (Dz. U. Nr 131, poz. 885) Rozporządzenie wchodzi w życie 1 września 2010 r.
13
program „Owoce w szkole”
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 lipca 2010 r. w sprawie realizacji przez Agencję Rynku Rolnego zadań związanych z wdrożeniem na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej programu „Owoce w szkole” w roku szkolnym 2010/2011 (Dz. U. Nr 136, poz. 913) Rozporządzenie weszło w życie 27 lipca 2010 r. Program obejmuje udostępnianie dzieciom uczęszczającym do klas I—III szkół podstawowych oraz ogólnokształcących szkół muzycznych I stopnia, zwanych dalej „szkołami podstawowymi”, w roku szkolnym 2010/2011 jabłek, gruszek, truskawek, marchwi, rzodkiewki, papryki słodkiej, soków owocowych, warzywnych lub owocowo-warzywnych, zwanych dalej „owocami i warzywami”, w okresie od dnia: 1) 18 października 2010 r. do dnia 11 lutego 2011 r. - szkoły podstawowe składają wniosek w terminie do dnia 10 września 2010 r. 2) 31 stycznia 2011 r. do dnia 17 czerwca 2011 r. - szkoły podstawowe składają wniosek w terminie do dnia 12 listopada 2010 r.
14
uczniowie ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW z dnia 17 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków udzielania pomocy finansowej uczniom na zakup podręczników oraz wypłaty uczniom zasiłku powodziowego na cele edukacyjne Dz. U. Nr 153, poz Rozporządzenie wchodzi w życie 7 września 2010 r.
15
ocenianie ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. (Dz. U. Nr 156, poz. 1046) Rozporządzenie obowiązuje od 1 września 2010 r. , z wyjątkiem: 1) § 34 ust. 1 rozporządzenia wymienionego w § 1 niniejszego rozporządzenia w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, który wchodzi w życie z dniem 31 sierpnia 2010 r.; 2) § 32 ust. 2 i 3, § 35 ust. 3, 4a i 6, § 38 ust. 5 i 6, § 42 ust. 2, 2a—2e, § 48 ust. 1, 5, 5a i 5b, § 54 ust. 3, § 55 ust. 2, 2b i 4, § 57 ust. 1, 2, 4, 4c i 5, § 60 ust. 4 i 5, § 63 ust. 1 pkt 3 i 6, § 65 ust. 1 pkt 3, § 69 ust. 1, § 71 ust. 2, § 72 ust. 2 i 3, § 73 ust. 1, 5 i 6, § 74, § 75, § 76 ust. 4, § 85a ust. 2, § 85b ust. 2, § 87 ust. 1, § 93b, § 97 ust. 2 i 5, § 101, § 104 ust. 5, § 105 ust. 1a, 1b, 4, 7 i 7a, § 131 ust. 2 i § 133a rozporządzenia wymienionego w § 1 niniejszego rozporządzenia w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2011 r.; 3) § 1 pkt 53 lit. a i pkt 60 lit. b niniejszego rozporządzenia, które wchodzą w życie z dniem 1 września 2011 r.; 4) § 35 ust. 1 rozporządzenia wymienionego w § 1 niniejszego rozporządzenia w brzmieniu nadanym niniejszym rozporządzeniem, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2013 r. Czego dotyczy zmiana: doprecyzowano przepisy dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów w szkołach dla dzieci i młodzieży oraz dostosowano przepisy do zmian wynikających z wejścia w życie nowej podstawy programowej, wprowadzono przepisy obligujące uczniów gimnazjum do realizacji zespołowego projektu edukacyjnego (dotyczy uczniów klas, w których obowiązuje nowa podstawa programowa), zmieniono przepisy dotyczące oceniania, klasyfikowania i promowania słuchaczy w szkołach dla dorosłych, zmieniono zasady przeprowadzania egzaminu gimnazjalnego począwszy od roku szkolnego 2011/2012 r. w związku z nową podstawą programową, ujednolicono zasady przystępowania do egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego dla wszystkich zdających ten przedmiot jako przedmiot obowiązkowy od roku szkolnego 2011/2012, wprowadzono zmiany dotyczące części ustnej egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego od roku szkolnego 2011/2012, wprowadzono od roku szkolnego 2011/2012 zmiany dotyczące zasad przystępowania do egzaminu maturalnego z języka obcego nowożytnego jako przedmiotu dodatkowego, wprowadzono od roku szkolnego 2011/2012 zmiany w zasadach przystępowania do egzaminu maturalnego z języka obcego na tzw. poziomie dwujęzycznym dla absolwentów szkół lub oddziałów dwujęzycznych, doprecyzowano inne przepisy dotyczące egzaminu maturalnego oraz egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, dostosowano przepisy rozporządzenia do przepisów ustawy z dnia 6 stycznia 2005 r. o mniejszościach narodowych i etnicznych oraz o języku regionalnym (Dz. U. Nr 17, poz. 141 oraz z 2009 r. Nr 157, poz. 1241).
16
dokumentacja przebiegu nauczania
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 24 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. (Dz. U. Nr 156, poz. 1047) Rozporządzenie obowiązuje od 1 września 2010 r. Szkoły i placówki mają 6 miesięcy na dostosowania dokumentacji przebiegu nauczania do wymogów powyższego rozporządzenia (tj. do dnia 1 marca 2011 r.) Zmiany mają charakter porządkujący, między innymi: - doprecyzowano, że dziennik zajęć przedszkola prowadzony jest nie tylko przez przedszkole, ale również przez oddział przedszkolny zorganizowany w szkole podstawowej; - nastąpiła zmiana nazwy zajęć prowadzonych w przedszkolu z „zajęć dydaktyczno – wychowawczych” na „zajęcia wychowawczo – dydaktyczne”; - wykreślono zapis o konieczności zamieszczania w dzienniku zajęć przedszkola (szkoły) oznaczenia realizowanego programu wychowania przedszkolnego lub programu nauczania w związku ze zmianą przepisów w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników; - wprowadzono stosowanie numeru PESEL (Powszechnego Elektronicznego Systemu Ewidencji Ludności) w następującej dokumentacji szkolnej: a) księdze ewidencji dzieci podlegających obowiązkowi rocznego przygotowania przedszkolnego i obowiązkowi szkolnemu oraz księdze ewidencji dzieci i młodzieży, b) księdze uczniów, c) księdze wychowanków; - zastąpiono pojęcie „ośrodek rewalidacyjno – wychowawczy” pojęciem „miejsce realizacji zajęć rewalidacyjno – wychowawczych”; - wprowadzono zmiany w prowadzeniu dzienników zajęć w szkołach dla dorosłych; - dodano w rozporządzeniu przepisy dotyczące sposobu prowadzenia dokumentacji przebiegu zajęć w świetlicy; - wprowadzono nowy dziennik, przeznaczony do celów dokumentowania przez nauczyciela zajęć i czynności realizowanych w ramach godzin zajęć i czynności, o których mowa w art. 42 ust. 2 pkt 2 ustawy – Karta Nauczyciela; - przy przejściu ucznia do innej szkoły odpis arkusza ocen lub potwierdzona przez dyrektora kopia arkusza ocen, tak jak dotychczas jest przesyłany do innej szkoły, albo może być wydawany, za pokwitowaniem, rodzicom (prawnym opiekunom) ucznia lub pełnoletniemu uczniowi; - określono, że wpis tematu zajęć do dziennika elektronicznego stanowi potwierdzenie przeprowadzenia zajęć przez nauczyciela. Szkoły i placówki mają 6 miesięcy na dostosowania dokumentacji przebiegu nauczania do wymogów powyższego rozporządzenia (tj. do dnia 1 marca 2011 r.)
17
warunków tworzenia i organizowania innych form wychowania przedszkolnego
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 sierpnia 2010 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dziennik Ustaw Nr 161, poz. 1080) Rozporządzenie obowiązuje od 1 września 2010 r. z wyjątkiem § 5 ust. 2, który wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. Niniejsze rozporządzenie zastąpiło rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 maja 2009 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 83, poz. 693), które utraciło moc z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (Dz. U. Nr 148, poz. 991) W rozporządzeniu zawarto regulacje uściślające i doprecyzowujące dotychczas obowiązujące przepisy. Rozporządzenie określa warunki tworzenia oraz zasady działania zarówno publicznych, jak i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego. Rozporządzenie uwzględnia konieczność dostosowania form wychowania przedszkolnego do sytuacji i potrzeb lokalnych, a także możliwość prowadzenia zajęć tylko w niektóre dni tygodnia. Minimalny dzienny wymiar godzin nauczania, wychowania i opieki, świadczonych przez te formy, został ustalony z uwzględnieniem liczby dzieci uczęszczających do tych form. Minimalne wymiary godzin zajęć dotyczą zarówno publicznych, jak i niepublicznych innych form wychowania przedszkolnego. W związku z ustawowym objęciem od 1 września 2011 r. dzieci 5-letnich rocznym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym, w § 5 ust. 2 rozporządzenia dodano przepis, według którego skreślenie z listy wychowanków przez organ prowadzący nie dotyczy dzieci, które będą realizowały powyższy obowiązek w publicznym punkcie przedszkolnym lub zespole wychowania przedszkolnego (przepis ten wejdzie w życie z dniem 1 września 2011 r.).
18
Dziękuję za uwagę
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.