Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałArtur Kołodziejczyk Został zmieniony 6 lat temu
1
Wydział Funduszy Europejskich i Polityki Regionalnej
Wrocław r. SZKOLENIE DLA WNIOSKODAWCÓW DOTYCZĄCE WYPEŁNIANIA WNIOSKÓW APLIKACYJNYCH W RAMACH DZIAŁANIA 1.2, 1.4, 3.1, 3.2, 3.3. ZPORR z zakresu: wsparcia zarządzania ochroną środowiska, wykorzystania odnawialnych źródeł energii, poprawy jakości powietrza, infrastruktury turystycznej oraz projektów promocyjnych Omówienie załączników Prowadzący : Dariusz Koprowski Wydział Funduszy Europejskich i Polityki Regionalnej Departament Rozwoju Regionalnego Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego
2
SZKOLENIE WSPÓŁFINANSOWANE PRZEZ UNIĘ EUROPEJSKĄ ZE ŚRODKÓW EUROPEJSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU REGIONALNEGO W RAMACH POMOCY TECHNICZNEJ ZPORR ORAZ SRODKÓW SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA DOLNOŚLĄSKIEGO I BUDŻETU PAŃSTWA.
3
Załącznik nr 1 Studium wykonalności
ELEMENTY, KTÓRE MUSI ZAWIERAĆ STUDIUM WYKONALNOŚCI PROJEKTU INWESTYCYJNEGO W RAMACH ZPORR : I WPROWADZENIE 1.1 Zasady ogólne 1.2 Podstawowe definicje II STRUKTURA STUDIUM 1. Wnioski z przeprowadzonej analizy - podsumowanie 2. Definicja projektu 3. Charakterystyka projektu 3.1 Podstawowe informacje 3.1.1 Tytuł 3.1.2 Lokalizacja projektu 3.2 Odniesienie do zatwierdzonej strategii rozwoju danego obszaru, w tym rozwoju infrastruktury drogowej
4
3.3 Analiza otoczenia społeczno-gospodarczego projektu
3.4 Uwarunkowania realizacji projektu 3.5 Zidentyfikowane problemy 3.6 Logika interwencji 3.6.1 Cele projektu – oddziaływanie 3.6.2 Komplementarność z innymi działaniami/programami Rezultaty Produkty 3.7 Analiza instytucjonalna Wykonalność instytucjonalna projektu. Status prawny beneficjenta Trwałość projektu 3.8 Analiza prawna wykonalności inwestycji 3.9 Plan wdrożenia Projektu
5
4. Analiza techniczna i/lub technologiczna
5. Analizy specyficzne dla sektora - Analizy ruchowe 6. Analiza finansowa 7. Analiza ekonomiczna 7.1 Analiza wrażliwości 8. Analiza oddziaływania na środowisko 9. Podsumowanie i wnioski Oświadczenie beneficjenta – dochód generowany przez projekt – zgodnie z definicją „znaczącego dochodu netto”.
6
Kopia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
Załącznik nr 2 Ocena oddziaływania na środowisko – raport oddziaływania na środowisko wymagany prawem polskim Załącznik nr 3 Dokumenty dotyczące zagospodarowania przestrzennego (zaznacz właściwy podpunkt: a, b, c) Kopia decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu b) Potwierdzenie zgodności Projektu z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego c) Potwierdzenie lokalizacji inwestycji celu publicznego
7
Kopia pozwolenia na budowę lub zgłoszenia budowy Załącznik nr 5
Wyciąg z dokumentacji technicznej (projekt i opis techniczny) Beneficjenci końcowi jako wymagany załącznik muszą przedstawić wykaz z projektu budowlanego, zawierający: numery tomów, tytuły i autorów opracowań. Ponadto, na żądanie Urzędu Marszałkowskiego, Instytucji Pośredniczącej lub Instytucji Zarządzającej beneficjent końcowy jest zobowiązany do dostarczenia pełnej dokumentacji technicznej projektu. Załącznik nr 6 Mapy, szkice lokalizacyjne sytuujące projekt
8
Załącznik nr 7 Potwierdzenie prawa do dysponowania gruntem lub obiektami – oświadczenie o prawie dysponowania nieruchomością na cele budowlane (oświadczenie inwestora). Generalną zasadą jest, że dofinansowaniu mogą podlegać jedynie projekty realizowane na terenie (w obiekcie) należącym do Beneficjenta. W przypadku robót budowlanych wymagających jedynie czasowego zajęcia terenu nie będącego własnością Beneficjenta, np. ułożenie podziemnych rurociągów, kabli itp., wyżej wymienione oświadczenie musi zostać poprzedzone uzyskaniem zgody właścicieli gruntów na czasowe zajęcie terenu. Ze względu na okres monitorowania projektu, który wynosi pięć lat od jego zakończenia dopuszcza się prawo dysponowania nieruchomością w formie dzierżawy na okres równy czasowi inwestycji plus minimum pięć lat. Należy w tym miejscu przypomnieć, że w dotychczasowej praktyce realizacji projektów wspieranych środkami Unii Europejskiej przypadki cofnięcia dofinansowania projektu wiązały się często z brakiem posiadania prawa dysponowania nieruchomością przez Beneficjenta projektu.
10
Załącznik nr 8 Oświadczenie Beneficjenta o zabezpieczeniu środków niezbędnych do zrealizowania Projektu, w przypadku instytucji społecznych statut i odpowiednia uchwała organu stanowiącego
11
Załącznik nr 9 Poświadczenia o współfinansowaniu Projektu przez instytucje partycypujące finansowo w kosztach Załącznik nr 10 Kopia zawartej umowy (porozumienia lub innego dokumentu) określającej role w realizacji Projektu, wzajemne zobowiązania stron, odpowiedzialność wobec dysponenta środków unijnych Załącznik nr 11 Bilans za ostatni rok (potwierdzony przez głównego księgowego lub biegłego rewidenta) zgodnie z Ustawą o rachunkowości, w przypadku jednostek samorządu terytorialnego zaświadczenie z RIO
13
Załącznik nr 12 Rachunek zysków i strat przynajmniej za ostatni rok (potwierdzony jw.). Załącznik nr 13 Oświadczenie Beneficjenta lub instytucji odpowiedzialnej za funkcjonowanie Projektu po jego zakończeniu o zachowaniu celów Projektu zgodnych z wnioskiem aplikacyjnych w ciągu 5 lat od daty decyzji w sprawie dofinansowania ze środków EFRR
15
Wypis z Krajowego Rejestru Sądowego,
Załącznik nr 14 Wypis z Krajowego Rejestru Sądowego, Ewidencji Działalności Gospodarczej, Rejestru Stowarzyszeń, Fundacji lub innego dokumentu tej rangi Załącznik nr 15 Oświadczenie Beneficjenta o możliwości odzyskania podatku VAT
17
Poświadczona kopia dokumentu rejestrowego,
Załącznik nr 16 Poświadczona kopia dokumentu rejestrowego, świadcząca, iż Beneficjent nie działa w celu osiągania zysku Załącznik nr 17 Inne niezbędne załączone dokumenty wymagane prawem polskim lub kategorię projektu m. in.: Deklaracja o gotowości aktualizacji wniosku aplikacyjnego, (dla Działania 3.3) PROGRAM REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH (dla Działania 3.1, 3.2) PLAN ROZWOJU LOKALNEGO
19
PROGRAM REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH
PRZYKŁADOWA STRUKTURA DOKUMENTU – PROGRAM REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH – ELEMENTY, KTÓRE MOŻNA WYKORZYSTAĆ PODCZAS OPRACOWANIA DOKUMENTU I. CHARAKTERYSTYKA OBECNEJ SYTUACJI W MIEŚCIE Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr I: Obszary problemowe: 1) Zagospodarowanie przestrzenne, - Granice stref ochrony konserwatorskiej - Uwarunkowania ochrony środowiska - Własność gruntów i budynków - Infrastruktura techniczna, - Identyfikacja problemów. 2) Gospodarka - Główni pracodawcy/ struktura i trendy - Struktura podstawowych branż gospodarki znajdującej się na terenie miasta /trendy - Ilość podmiotów gospodarczych i osób zatrudnionych w danych sektorach/trendy
20
- Struktura demograficzna i społeczna/trendy
3) Sfera społeczna - Struktura demograficzna i społeczna/trendy - Określenie grup społecznych wymagających wsparcia w ramach programu rewitalizacji - Stan i zróżnicowanie dochodowości gospodarstw domowych - Struktura organizacji pozarządowych - Identyfikacja problemów. 4) Tabela z podstawowymi danymi statystycznymi dotyczącymi ww. sektorów 5) Analiza SWOT II. NAWIĄZANIE DO STRATEGICZNYCH DOKUMENTÓW DOTYCZĄCYCH ROZWOJU PRZESTRZENNO- SPOŁECZNO GOSPODARCZEGO MIASTA I REGIONU Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr II: 1) Strategia Rozwoju Województwa, 2) Strategia Rozwoju Gospodarczego Gminy (jeśli istnieje), 3) Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego Gminy (jeśli istnieje),
21
4) Dokumenty dotyczące polityk w różnych sektorach społeczno-
gospodarczych (o ile istnieją): - mieszkalnictwo, - infrastruktura i usługi komunalne, - rozwój przedsiębiorczości, - gospodarowanie gruntami, - ochrona dziedzictwa kulturowego, - polityka komunikacji społecznej, - polityka transportu, - polityka społeczna związana z przeciwdziałaniem patologiom społecznym, o ile ww. dokumenty istnieją. 5) Plan kilkuletniego zagospodarowania przestrzennego III. ZAŁOŻENIA PROGRAMU REWITALIZACJI Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr III: 1) Podokresy programowania: , i lata następne 2) Zasięg terytorialny rewitalizowanego obszaru (wyznaczenie granic) i uzasadnienie (obligatoryjnie) 3) Podział na projekty i zadania inwestycyjne, 4) Kryteria wyboru pilotażu i kolejność realizacji, 5) Oczekiwane wskaźniki osiągnięć.
22
Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr IV:
IV. PLANOWANE DZIAŁANIA W LATACH 2004 – 2006 I W LATACH NASTĘPNYCH NA OBSZARZE REWITALIZOWANYM Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr IV: IVa. PLANOWANE DZIAŁANIA PRZESTRZENNE (TECHNICZNO MATERIALNE) W L – 2006 I W LATACH NASTĘPNYCH NA OBSZARZE REWITALIZOWANYM w układzie : nazwa planowanego działania, etapy działania wraz z czasem realizacji, oczekiwane rezultaty, Instytucje i podmioty uczestniczące we wdrażaniu, nakłady do poniesienia CELE SZCZEGÓŁOWE REWITALIZACJI – wybór priorytetów w tym np.: 1) działania dotyczące rozwoju infrastruktury technicznej 2) działania dotyczące rozwoju transportu 3) działania dotyczące restrukturyzacji przemysłu, 4) działania dotyczące remontów i renowacji istniejących zasobów mieszkaniowych, 5) działania dotyczące budowy nowych mieszkań, 6) działania dotyczące rozwoju infrastruktury społecznej, kulturalnej, turystycznej 7) zabezpieczenie puli mieszkań rotacyjnych i zamiennych
23
IVb. PLAN DZIAŁAŃ GOSPODARCZYCH W L.2004 – 2006 I W
LATACH NASTĘPNYCH NA OBSZARZE REWITALIZOWANYM w układzie : nazwa planowanego działania, etapy działania wraz z czasem realizacji, oczekiwane rezultaty, Instytucje i podmioty uczestniczące we wdrażaniu, nakłady do poniesienia CELE SZCZEGÓŁOWE REWITALIZACJI – wybór priorytetów w tym np.: 1) działania dotyczące wspierania przedsiębiorczość, 2) działania dotyczące rozwoju turystyki bądź innych sektorów gospodarki lokalnej 3) działania dotyczące uruchamiania finansowych mechanizmów wsparcia (np. lokalny fundusz poręczeń) 4) Inne działania wynikające z programów pomocowych dotyczące rozwoju MŚP, IVc. PLAN DZIAŁAŃ SPOŁECZNYCH W L – 2006 I W LATACH NASTĘPNYCH NA OBSZARZE REWITALIZOWANYM w układzie: nazwa planowanego działania, etapy działania wraz z czasem realizacji, oczekiwane rezultaty, Instytucje i podmioty uczestniczące we wdrażaniu, nakłady do poniesienia 1) działania dotyczące rozwoju zasobów ludzkich, 2) działania dotyczące przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu, 3) działania dotyczące walki z patologiami społecznemu, 4) działania dotyczące tworzenia równych szans,
24
5) działania dotyczące zapobieganiu zjawisku bezrobocia,
6) działania dotyczące zapobieganiu zjawisku bezdomności, 7) działania na rzecz aktywizacji środowisk dziecięcych i młodzieżowych, 8) działania dotyczące przekwaterowywania mieszkańców rewitalizowanych terenów, 9) działania dotyczące uruchamiania systemu grantów dla organizacji pozarządowych V. PLAN FINANSOWY REALIZACJI REWITALIZACJI NA LATA 2004 – 2006 (OBLIGATORYJNIE) I NA LATA NASTĘPNE (FAKULT.) Źródła finansowania programu rewitalizacji obszarów miejskich w latach 2004 – 2006 - Budżet JST, - Budżet państwa, - Środki prywatne, - Środki UE, - Inne. VI. SYSTEM WDRAŻANIA Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr VI: 1) Wybór prawnej formy zarządzającego programem
25
VII. SPOSOBY MONITOROWANIA, OCENY I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ
Elementy, które można wykorzystać podczas opracowania rozdziału Nr VIII: 1) System monitorowania programu rewitalizacji, 2) Sposoby oceny programu rewitalizacji, 3) Sposoby inicjowania współpracy pomiędzy sektorem publicznym, prywatnym i organizacjami pozarządowymi 4) Public Relations programu rewitalizacji W Programach tych powinny być uwzględniane takie elementy, które można wykorzystać ze względu na specyfikę lokalnych uwarunkowań. Akceptowane będą lokalne programy rewitalizacji, które będą zawierać m.in. następujące informacje dotyczące: - Zasięgu terytorialnego rewitalizowanego obszaru (wyznaczenie granic) i uzasadnienie - Planowanych działań/zadań w latach (obligatoryjnie) i w latach następnych (fakultatywnie) na obszarze rewitalizowanym (wymienione z nazwy oraz podany przedział czasowy), - Planowanych wskaźników produktów, rezultatów i oddziaływania;
26
- Planu finansowego realizacji rewitalizacji w latach 2004-2006
(obligatoryjnie)i w latach następnych (fakultatywnie); - Systemu okresowej aktualizacji we współpracy z lokalnymi partnerami społeczno-gospodarczymi. - Sposobów monitorowania, oceny i komunikacji społecznej.
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.