Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Zmiany w prawie oświatowym stan prawny na październik 2017 obowiązujący od stycznia 2018 oraz września 2018,2019, 2020 dr Tomasz Grad.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Zmiany w prawie oświatowym stan prawny na październik 2017 obowiązujący od stycznia 2018 oraz września 2018,2019, 2020 dr Tomasz Grad."— Zapis prezentacji:

1 Zmiany w prawie oświatowym stan prawny na październik 2017 obowiązujący od stycznia 2018 oraz września 2018,2019, 2020 dr Tomasz Grad

2 Wejście w życie przepisów prawa
„Warunkiem wejścia w życie ustaw, rozporządzeń oraz aktów prawa miejscowego jest ich ogłoszenie.” Konstytucja RP art. 88 ust. 1 /kon1.htm

3 Publikacja aktów normatywnych
Rządowe Centrum Legislacji: Dziennik Ustaw Rzeczypospolitej Polskiej i Monitor Polski wydaje Prezes Rady Ministrów przy pomocy Rządowego Centrum Legislacji: Internetowy System Aktów Prawnych

4 Ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz
Ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych (Dz.U. z 2017 r., poz. 2203) - art. 76. W ustawie z dnia 26 stycznia 1982 r. – Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2017 r. poz. 1189) wprowadza się następujące zmiany:

5 Zmiany, które wchodzą w życie 1 stycznia 2018 r.
Zniesiono możliwość przeniesienia nauczyciela do innej szkoły bez jego zgody (uchylono art. 19 KN). Do nauczycieli przeniesionych do innej szkoły na podstawie art. 19 KN, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia r., przepis ten stosuje się do końca okresu, na jaki zostali przeniesieni (art. 131 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).

6 c.d W art. 23 ust. 1 pkt 2 KN wprowadzono zmianę w zasadach rozwiązywania stosunku pracy z nauczycielami z powodu czasowej niezdolności do pracy spowodowanej chorobą(182 dni oraz 270 dni-gruźlica,ciążą miesięcy świadczenie rehabilitacyjne); uchylono również ust. 2 (okresy rozwiązania stosunku pracy) w art. 27 – ujednolicono zasady rozwiązywania stosunku pracy z ww. przyczyny.

7 Sprawy socjalne W art. 53 ust. 3a KN uregulowano sprawę ZFŚS dla nauczycieli emerytów szkół likwidowanych lub przekazywanych do prowadzenia osobom prawnym lub fizycznym ( JST wskazuje szkołę) W art. 54 uchylono ustępy: 1,2,3,4,6,7,8 oraz uchylono art. 56, 58, 60 KN dot. uprawnień nauczycieli do działki gruntu szkolnego, zajmowania mieszkań w budynkach szkolnych, z zastrzeżeniem zachowania uprawnień do końca okresu, na jaki zostały one przyznane tym nauczycielom, emerytom, rencistom, którzy do dnia 1 stycznia 2018 r. korzystali z uprawnień określonych w art. 54 ust. 1 lub 4, art. 56 lub art. 60 KN (art. 135 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych)

8 Urlopy W art. 64 ust.2a KN uregulowano kwestie urlopu wypoczynkowego dyrektora szkoły, jego zastępcy oraz innych nauczycieli zajmujących stanowiska kierownicze w szkole, a także nauczyciela, który przez okres co najmniej 10 miesięcy pełni obowiązki kierownicze w zastępstwie 35 dni roboczych w czasie ustalonym w planie urlopów. Uwaga: dyrektorowi i ww. nauczycielom zajmującym stanowiska kierownicze, którzy przed dniem 1 stycznia 2018 r. nie wykorzystali przysługującego im urlopu uzupełniającego, urlopu tego udziela się na dotychczasowych zasadach (art. 140 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).

9 c.d W art. 64 ust 3a KN ustalono, że nauczycielowi, który w ramach jednego stosunku pracy realizuje obowiązki nauczyciela zarówno w szkole feryjnej, jak i szkole nieferyjnej przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego określonego dla nauczyciela szkoły, w której nauczyciel realizuje większą liczbę godzin zajęć, a w przypadku realizowania w tych szkołach równej liczby godzin zajęć nauczycielowi przysługuje prawo do urlopu wypoczynkowego określonego dla nauczyciela szkoły feryjnej (uwaga: Ilekroć w ustawie jest mowa o szkołach bez bliższego określenia – rozumie się przez to przedszkola, szkoły i placówki oraz inne jednostki organizacyjne wymienione w art. 1 ust. 1, a także odpowiednio ich zespoły)

10 c.d W art. 66 ust.1 KN wprowadzono zapis umożliwiający przyznanie nauczycielowi prawa do urlopu wypoczynkowego (tzw. urlop uzupełniający) także po urlopie dla poratowania zdrowia W art. 67d KN wprowadzono prawo do obniżenia wymiaru zatrudnienia nauczyciela posiadającego prawo do urlopu wychowawczego (na wniosek nauczyciela) do wymiaru nie niższego niż ½ obecnego wymiaru

11 c.d W art. 67e KN zawarto odrębne uregulowanie uprawnień związanych z rodzicielstwem, dotyczące zwolnienia od pracy z tytułu opieki nad dzieckiem do lat nauczycielowi wychowującemu przynajmniej jedno dziecko w wieku do 14 lat przysługuje w ciągu roku kalendarzowego zwolnienie od pracy w wymiarze 2 dni

12 c.d W art. 73 wprowadzono zmiany w zasadach udzielania urlopu dla poratowania zdrowia. Nauczycielowi zatrudnionemu w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony, po przepracowaniu nieprzerwanie co najmniej 7 lat w szkole w wymiarze nie niższym niż 1/2 obowiązkowego wymiaru zajęć, dyrektor szkoły udziela urlopu dla poratowania zdrowia w celu przeprowadzenia zaleconego leczenia choroby zagrażającej wystąpieniem choroby zawodowej lub choroby, w której powstaniu czynniki środowiska pracy lub sposób wykonywania pracy odgrywają istotną rolę, lub na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową – w wymiarze nieprzekraczającym jednorazowo roku. Wprowadzono zmianę podmiotu orzekającego o potrzebie udzielenia urlopu - lekarz medycyny pracy.)

13 c.d Lekarz będzie mógł też zlecić wykonanie badań pomocniczych lub konsultacji specjalistycznych. W tym celu przewidziano nową procedurę, w której w pierwszej kolejności nauczyciel będzie składał pisemny wniosek o udzielenie urlopu zdrowotnego do dyrektora, a następnie dyrektor będzie kierował nauczyciela na badania do lekarza medycyny pracy. Udzielenie urlopu będzie możliwe dopiero po przedłożeniu przez nauczyciela orzeczenia lekarskiego. Koszt badań poniesie szkoła  (art. 73 ust. 10, ust. 10a, 10h Karty Nauczyciela).

14 c.d Z kolei skierowanie na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitację uzdrowiskową będzie wystawiał lekarz podstawowej opieki zdrowotnej. Skierowanie będzie musiało być potwierdzone przez oddział wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia właściwy ze względu na miejsce zamieszkania nauczyciela. Brak potwierdzenia na skierowaniu będzie obligował dyrektora do odmowy udzielenia nauczycielowi urlopu dla poratowania zdrowia. Jednakże prawidłowe skierowanie zawierające stosowne potwierdzenie nie może być w żaden sposób zakwestionowane przez dyrektora. Dyrektor musi wówczas udzielić urlopu zdrowotnego na okres wskazany w skierowaniu (art. 73 ust. 12 Karty Nauczyciela).

15 Ważne!! Nauczyciel, który zmaga się z nowotworem po stycznia 2018 r. nie skorzysta z urlopu dla poratowania zdrowia z tego powodu, ponieważ nowotwór nie jest chorobą choćby pośrednio związaną ze środowiskiem lub sposobem wykonywania pracy. W takim przypadku nauczycielowi pozostanie uzyskanie skierowania na leczenie lub rehabilitację uzdrowiskową. Dyrektor nie będzie już mógł udzielić urlopu zdrowotnego w przypadku choroby niezwiązanej z pracą nauczyciela, chyba że urlop ma być wykorzystany na leczenie lub rehabilitację uzdrowiskową.

16 Ważne!! Od 1 stycznia 2018 r. urlop uzupełniający będzie przysługiwał także w przypadku niewykorzystania urlopu wypoczynkowego w okresie ferii szkolnych z powodu urlopu dla poratowania zdrowia  (art. 66 ust. 1 Karty Nauczyciela).

17 Zmiany, które wchodzą w życie 1 września 2018 r.
Art. 1 ust.1 pkt 2c KN - objęcie przepisami KN nauczycieli innych form wychowania przedszkolnego prowadzonych przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące JST. W art. 6 KN do obowiązków nauczycieli dodano, że nauczyciel ma obowiązek doskonalić się zawodowo, zgodnie z potrzebami szkoły. Zwiększa się też zakres odpowiedzialności nauczycieli , zarówno w aspekcie prawnym jak i dyscyplinarnym

18 Ocena pracy nauczyciela
Szczegółowe kryteria oceny pracy odpowiednio nauczyciela stażysty, nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego. Projekt rozporządzenia ws. kryteriów jest konsultowany. Konsultacje zakończą się r

19 Oceny pracy nauczycieli art. 6a
ocena pracy nauczyciela zyskuje jeszcze większą rangę. Od oceny tej będzie zależała m.in. możliwość szybszego zdobycia stopni awansu zawodowego czy uzyskania lepszego wynagrodzenia. Dodatkowo praca nauczycieli będzie dokonywana cyklicznie – co 3 lata – niezależnie od tego, czy nauczyciele realizują staż lub chcą ubiegać się o stanowisko kierownicze. Dyrektorzy szkół będą też mieli nowy obowiązek stworzenia regulaminu oceny pracy nauczycieli. 

20 Oceny pracy nauczyciela dokonuje się
po zakończeniu stażu na stopień nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego co 3 lata pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela kontraktowego, nauczyciela mianowanego i nauczyciela dyplomowanego Ocena pracy zastępuje ocenę dorobku zawodowego

21 Kryteria oceny pracy nauczyciela
dotyczą stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 42 ust. 2 oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe i obejmują wszystkie obszary działalności szkoły odpowiednio do posiadanego stopnia awansu zawodowego. Szczegółowe kryteria oceny pracy nauczycieli i dyrektorów zostaną określone w rozporządzeniu.

22 Kryteria oceny pracy dyrektora szkoły
dotyczą stopnia realizacji obowiązków określonych w art. 6 i art. 7 oraz w art. 68 ust. 1, 5 i 6 ustawy – Prawo oświatowe, a w przypadku realizowania przez dyrektora szkoły zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych – także obowiązków określonych w art. 42 ust. 2 oraz w art. 5 ustawy – Prawo oświatowe

23 Projekt zakłada!! Nauczyciel stażysta będzie oceniany w oparciu o 8(18) kryteriów oceny pracy. Kryteria oceny pracy nauczyciela kontraktowego będą obejmowały kryteria określone dla nauczyciela stażysty oraz 5(8) kryteriów oceny pracy określonych dla nauczycieli kontraktowych. Nauczyciel mianowany będzie oceniany z uwzględnieniem kryteriów określonych dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, a dodatkowo 5(7) kryteriów przewidzianych dla nauczycieli na tym stopniu awansu zawodowego.

24 c.d Dla nauczyciela dyplomowanego, obok konieczności spełnienia kryteriów określonych dla nauczyciela stażysty, kontraktowego i mianowanego, określone zostały 2 kryteria obligatoryjne, które muszą być spełnione przez wszystkich nauczycieli na tym stopniu awansu zawodowego, a ponadto nauczyciele ci muszą spełnić co najmniej trzy kryteria spośród czterech do wyboru.

25 c.d ewaluację własnej pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a także utrzymywanie efektów tej pracy na wysokim poziomie; efektywną współpracę z podmiotami pozaszkolnymi działającymi na rzecz ucznia; 3) spełnianie co najmniej trzech z poniższych kryteriów, obejmujących: a) opracowywanie i wdrażanie innowacyjnych programów dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych, profilaktycznych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły, z uwzględnieniem potrzeb uczniów, b) upowszechnianie dobrych praktyk edukacyjnych, c) dążenie do pełni własnego rozwoju osobistego poprzez opracowanie autorskiej publikacji naukowej, przeprowadzanie i analizowanie badań naukowych z zakresu oświaty oraz wykorzystywanie wyników tych badań do podnoszenia jakości pracy szkoły, d) przeprowadzenie ewaluacji działań wynikających z pełnionej funkcji lub realizowanych zadań poza szkołą, związanych z oświatą oraz wykorzystywanie wyników do podnoszenia jakości pracy szkoły. e) współpracę z Centralną Komisją Egzaminacyjną lub okręgową komisją egzaminacyjną w charakterze egzaminatora, autora zadań lub recenzenta.

26 c.d Wspólnym kryterium dla nauczyciela stażysty, nauczyciela kontaktowego oraz nauczyciela mianowanego, których ocena pracy dokonywana jest na zakończenie stażu na kolejny stopień awansu zawodowego, jest też stopień realizacji planu rozwoju zawodowego.

27 c.d Warunkiem uzyskania przez nauczyciela oceny wyróżniającej jest spełnienie na najwyższym poziomie wszystkich kryteriów oceny pracy odpowiednio do posiadanego stopnia awansu zawodowego, z zastrzeżeniem ust. 2. Warunkiem uzyskania oceny wyróżniającej przez nauczyciela dyplomowanego jest spełnienie na najwyższym poziomie wszystkich kryteriów oceny pracy, o których mowa w § 2 ust. l, § 3 ust. l oraz § 4 ust. l, § 5 pkt 1-6 oraz co najmniej dwóch z wymagań określonych w § 5 pkt 7.

28 § 5 pkt 7. opracowywanie i wdrażanie programów, innowacji i działań edukacyjnych, wychowawczych i opiekuńczych lub innych związanych z oświatą, powiązanych ze specyfiką szkoły i placówki, w szczególności z uwzględnieniem dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, współpraca z podmiotami pozaszkolnymi działającymi na rzecz dziecka, opracowanie autorskiej publikacji z zakresu oświaty lub rozwoju dziecka, spełniającej kryteria poprawności merytorycznej lub badawczej, przeprowadzanie analizowanie badań naukowych z zakresu oświaty, w szczególności związanych ze specyfiką potrzebami szkoły, oraz wykorzystywanie wyników tych badań do podnoszenia jakości pracy szkoły.

29 W przypadku otrzymania przez nauczyciela co najmniej jednej negatywnej opinii, o których mowa w art. 6a ust. 5 Karty Nauczyciela, nauczyciel nie może otrzymać oceny wyróżniającej. Rada Rodziców, Opiekuna Stażu, Samorząd Uczniowski, Doradca metodyczny, nauczyciel dyplomowany

30 c.d W projekcie określone zostały procentowe poziomy spełniania kryteriów oceny pracy nauczyciela, od których uzależnione jest otrzymanie oceny wyróżniającej, oceny bardzo dobrej, oceny dobrej, a także oceny negatywnej.

31 c.d Ustalanie oceny pracy nauczyciela polega na ustaleniu poziomu spełniania wszystkich kryteriów oceny pracy, które nauczyciel musi spełnić na danym stopniu awansu zawodowego, przy pomocy wskaźników oceny pracy określonych w regulaminie, o którym mowa w art. 6a ust. 14 Karty Nauczyciela.

32 1) nie mniejszym niż 95% – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą;
W przypadku ustalenia poziomu spełniania kryteriów oceny pracy nauczyciela na poziomie: 1) nie mniejszym niż 95% – nauczyciel otrzymuje ocenę wyróżniającą; 2) nie mniejszym niż 80% – nauczyciel otrzymuje ocenę bardzo dobrą; 3) nie mniejszym niż 55% – nauczyciel otrzymuje ocenę dobrą; 4) mniejszym niż 55% – nauczyciel otrzymuje ocenę negatywną.

33 Dyrektorzy szkół mają też nowy obowiązek stworzenia regulaminu oceny pracy nauczycieli
Dyrektor szkoły, po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej oraz zakładowych organizacji związkowych, ustala regulamin określający wskaźniki oceny pracy nauczycieli, odnoszące się do poziomu spełniania poszczególnych kryteriów oceny pracy nauczycieli na poszczególnych stopniach awansu zawodowego oraz uwzględniające specyfikę pracy w danej szkole.

34 Ważne! Oceny pracy nauczyciela kontraktowego i nauczyciela mianowanego dokonuje się po raz pierwszy na nowych zasadach do dnia 31 sierpnia 2021 r., a jeżeli nauczyciel w tym okresie rozpocznie staż na kolejny stopień awansu zawodowego – po zakończeniu tego stażu; Oceny pracy nauczyciela dyplomowanego, który w dniu 1 września 2018 r. legitymuje się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole od dnia uzyskania stopnia nauczyciela dyplomowanego, dokonuje się po raz pierwszy na nowych zasadach do dnia 30 czerwca 2020 r. (art. 123 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych).

35 Skala oceny Ocena pracy nauczyciela ma charakter opisowy i jest zakończona stwierdzeniem uogólniającym: 1) ocena wyróżniająca; 2) ocena bardzo dobra; 3) ocena dobra; 4) ocena negatywna

36 Oceny pracy nauczyciela dokonuje dyrektor szkoły, który przy jej dokonywaniu:
zasięga opinii rady rodziców;(obowiązek!) w przypadku nauczyciela stażysty i nauczyciela kontraktowego – zasięga opinii opiekuna stażu o dorobku zawodowym nauczyciela za okres stażu; może zasięgnąć opinii samorządu uczniowskiego; na wniosek nauczyciela zasięga, a z własnej inicjatywy może zasięgnąć opinii właściwego doradcy metodycznego na temat pracy nauczyciela, a w przypadku braku takiej możliwości – opinii innego nauczyciela dyplomowanego lub mianowanego,

37 Oceny pracy dyrektora szkoły
dokonuje organ sprawujący nadzór pedagogiczny w porozumieniu z organem prowadzącym szkołę

38 Organ odwoławczy będzie mógł zobowiązać dyrektora do ponownego ustalenia oceny
Nowością jest, że organ rozpoznający odwołanie od ustalonej oceny lub wniosek o jej ponowne ustalenie, będzie mógł nie tylko samodzielnie ustalić nową ocenę, ale też przekazać sprawę do ponownego rozpoznania, jeżeli stwierdzi, że w toku oceny doszło do naruszenia prawa(art. 6a ust. 10a Karty Nauczyciela w brzmieniu od 1 września 2018 r.).

39 Korzyści podstawa prawna wg  Karty Nauczyciela w brzmieniu od 1 września 2018 r.
Ocena wyróżniająca dodatek za wyróżniającą pracę dla nauczyciela dyplomowanego (który legitymuje się co najmniej 5- letnim stażem pracy w szkole od dnia nadania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego (art. 33a ust. 1) skrócenie ścieżki awansu zawodowego dla nauczyciela kontraktowego i mianowanego – możliwość rozpoczęcia stażu na kolejny stopień awansu zawodowego już po 2 latach od uzyskania dotychczasowego stopnia awansu zawodowego (art. 9d ust. 4a) możliwość uzyskania stopnia awansu zawodowego nauczyciela dyplomowanego przez dyrektora szkoły bez konieczność odbywania stażu (art. 9e ust. 1).

40 Ocena bardzo dobra możliwość ubiegania się o nadanie wyższego stopnia awansu zawodowego (art. 9d ust. 1) możliwość kontynuacji stażu po zmianie miejsca zatrudnienia (art. 9f ust. 2)

41 Ocena dobra możliwość ubiegania się o nadanie wyższego stopnia awansu zawodowego (art. 9b ust. 1) możliwość kontynuacji stażu po zmianie miejsca zatrudnienia (art. 9f ust. 2).

42 Ocena negatywna Negatywne konsekwencje:
brak możliwości ubiegania się o nadanie wyższego stopnia awansu zawodowego (art. 9b ust. 1) brak możliwości kontynuacji stażu po zmianie miejsca zatrudnienia (art. 9f ust. 2) obligatoryjne rozwiązanie stosunku pracy nauczyciela (art. 23 ust. 1 pkt 5) Nauczyciel stażysta nadal nie będzie mógł kontynuować stażu w innej placówce w przypadku zmiany miejsca pracy.

43 (art. 9a ust. 5 Karty Nauczyciela w brzmieniu od 1 września 2018 r.).
Awans zawodowy Zmiany w awansie zawodowym nauczycieli wchodzą w życie 1 września 2018 r. Nauczyciele akademiccy, posiadający stopień naukowy oraz legitymujący się co najmniej letnim okresem pracy w szkole wyższej, z dniem nawiązania stosunku pracy w szkole uzyskują stopień nauczyciela mianowanego. (art. 9a ust. 5 Karty Nauczyciela w brzmieniu od 1 września 2018 r.).

44 Dłuższy staż na stopień nauczyciela kontraktowego
Zmiany obejmą także długość stażu na stopień nauczyciela kontraktowego. Aby uzyskać wyższy stopień awansu zawodowego, stażysta będzie musiał zrealizować staż w wymiarze 1 roku i 9 miesięcy. Aby staż mógł być dokończony, w nowelizacji przewidziano obowiązek zawarcia z nauczycielem stażystą umowy o pracę na czas określony obejmujący dwa lata szkolne (art. 9c ust. 1 pkt 1 oraz art. 10 ust. 2 Karty Nauczyciela w brzmieniu od 1 września 2018 r.)

45 Egzamin zamiast komisji dla stażysty
Rozmowa kwalifikacyjna przeprowadzana z nauczycielem ubiegającym się o stopień nauczyciela kontraktowego przez komisję kwalifikacyjną, zostanie zastąpiona egzaminem przeprowadzanym przez komisję egzaminacyjną. Zmiana dotyczy nie tylko nazewnictwa. W odróżnieniu od dotychczasowego komisji kwalifikacyjnej, w skład komisji egzaminacyjnej będą wchodziły także osoby spoza szkoły, a mianowicie: przedstawiciel organu sprawującego nadzór pedagogiczny, przedstawiciel organu prowadzącego szkołę ekspert z listy ekspertów ustalonej przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania a także, jak dotychczas, dyrektor lub wicedyrektor szkoły oraz opiekun stażu (art. 9b ust. 1 pkt 1 i art. 9g ust. 1 Karty Nauczyciela w brzmieniu od 1 września 2018 r.).

46 Dłuższa przerwa między awansami
Wydłuży się także okres pracy w szkole wymagany do rozpoczęcia stażu na stopień nauczyciela mianowanego i dyplomowanego. Staż będzie można rozpocząć po przepracowaniu w szkole co najmniej 3 lat w przypadku nauczyciela kontraktowego na mianowanego (było 2 lata) a 4 lat w przypadku nauczyciela mianowanego na dyplomowanego (był 1 rok) Nauczyciele, którzy uzyskają wyróżniającą ocenę pracy będą mogli rozpocząć jednak staż wcześniej – już po 2 latach od dnia nadania poprzedniego stopnia awansu zawodowego (kontraktowy i mianowany) (art. 9d ust. 4 i ust. 4a Karty Nauczyciela w brzmieniu od 1 września 2018 r.).

47 Ważne! W roku szkolnym 2018/2019 nauczyciel kontraktowy będzie mógł rozpocząć staż na stopień nauczyciela mianowanego, jeżeli będzie legitymował się co najmniej 2-letnim okresem pracy w szkole od dnia nadania stopnia awansu nauczyciela kontraktowego.

48 Kontynuacja stażu po przywróceniu do pracy
Nowością jest rozwiązanie pozwalające na kontynuację stażu po przywróceniu nauczyciela do pracy prawomocnym wyrokiem sądu pracy. W takim przypadku okres stażu odbytego przed rozwiązaniem lub wygaśnięciem stosunku pracy zostanie uwzględniony w stażu. Oznacza to w praktyce możliwość kontynuacji stażu przerwanego w wyniku niezgodnego z prawem zwolnienia z pracy. Bez znaczenia pozostanie wówczas długość przerwy w zatrudnieniu

49 Nawiązanie, zmiana i rozwiązanie stosunku pracy
Art. 10 ust.2 KN - umowę z nauczycielem rozpoczynającym pracę w szkole nawiązuje się na dwa lata szkolne w celu odbycia stażu na stopień nauczyciela kontraktowego.  Zmianą art. 10 ust. 8a KN zniesiono wymóg przedstawienia informacji z Krajowego Rejestru Karnego w przypadku nawiązania kolejnego stosunku pracy w tej samej szkole w ciągu 3 miesięcy od dnia ustania poprzedniego stosunku pracy. Dodano art. 10a, które reguluje zasady zatrudniania nauczycieli w przedszkolach, szkołach, placówkach niepublicznych oraz publicznych prowadzonych przez osoby fizyczne i prawne inne niż jst. nauczyciele ci będą mogli być zatrudniani wyłącznie na podstawie umowy o pracę, zgodnie z Kodeksem Pracy (dotychczas zdarzało się, że były zawierane umowy cywilnoprawne).

50 Wymiar czasu pracy nauczyciela
Od 1 września 2018 r. organy prowadzące utracą kompetencje do określania pensum specjalistów oraz zasad liczenia tzw. pensum łączonego. Kwestie te zostały ujednolicone i wnikają wprost z ustawy – Karta Nauczyciela.

51 c.d W art. 42 ust. 3 pkt 12 KN ustalono, że nauczyciele posiadający kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej zatrudniani dodatkowo w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego oraz współorganizowania kształcenia uczniów niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie oraz zagrożonych niedostosowaniem społecznym będą pracować w tygodniu 20 godzin

52 W art. 42 KN dodano ust. 5c w którym uregulowano tygodniowy wymiar zajęć nauczycieli realizujących w ramach stosunku pracy obowiązki określone dla stanowisk o różnym tygodniowym obowiązkowym wymiarze godzin zajęć. obowiązkowy wymiar godzin zajęć ustala się jako iloraz łącznej liczby realizowanych godzin i sumy części etatów realizowanych w ramach poszczególnych tygodniowych wymiarów godzin zajęć, przy czym wynik zaokrągla się do pełnych godzin w ten sposób, że czas zajęć do pół godziny pomija się, a powyżej pół godziny liczy się za pełną godzinę. Godziny wyliczone ponad ten wymiar stanowią godziny ponadwymiarowe.”

53 W art. 42 KN dodano ust. 6a zgodnie z którym dyrektorowi i wicedyrektorowi szkoły oraz innym nauczycielom zajmującym inne stanowiska kierownicze, korzystającym z obniżonego tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć, nie przydziela się godzin ponadwymiarowych, chyba że jest to konieczne dla zapewnienia realizacji ramowego planu nauczania w jednym oddziale, a za zgodą organu prowadzącego szkołę także gdy jest to konieczne dla zapewnienia realizacji ramowego planu nauczania w więcej niż jednym oddziale

54 W art. 42 KN zmieniono ust. 7 pkt 3b
ustalono, że tygodniowy wymiar godzin pedagogów, psychologów, logopedów, terapeutów pedagogicznych, doradców zawodowych, z wyjątkiem nauczycieli zatrudnionych w poradniach psychologiczno- pedagogicznych, nie może przekraczać 22 godzin

55 W art. 42 KN dodano ust. 7b zawierający delegację do ustalenia w drodze rozporządzenia, wykazu zajęć prowadzonych z uczniami lub wychowankami albo na ich rzecz.(dotyczy schronisk dla nieletnich i zakładów poprawczych) W art. 42a KN dodano ust. 1a zawierający uregulowania dot. obniżenia wymiaru pensum nauczyciela niepełnosprawnego korzystającego z obniżonego wymiaru czasu pracy w związku z odrębnymi przepisami.

56 Przykład Po wejściu w życie zmian w Karcie Nauczyciela, nauczyciel z orzeczoną niepełnosprawnością w stopniu znacznym lub umiarkowanym zatrudniony w wymiarze : 18/18 etatu będzie realizował 16 godzin pensum; 22/22 etatu będzie realizował 19 godzin pensum; 30/30 etatu będzie realizował 26 godzin pensum

57 Ważne! Nauczycielowi korzystającemu z obniżonego tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć nie przydziela się godzin ponadwymiarowych

58 Sprawy socjalne Uchylono art. 61 KN dotyczący zasiłku na zagospodarowanie, przy czym nauczyciele, którzy do dnia 1 września 2018 r. spełnili warunki otrzymania jednorazowego zasiłku na zagospodarowanie, obowiązujące przed dniem 1 września 2018 r., zachowują prawo do tego zasiłku (art. 136 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych)

59 Zmiany, które wchodzą w życie 1 stycznia 2019 r.
Środki na doskonalenie zawodowe nauczycieli Zmiana art. 70a – doskonalenie nauczycieli ust. 1: W budżetach organów prowadzących szkoły wyodrębnia się środki na dofinansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli – w wysokości 0,8% planowanych rocznych środków przeznaczonych na wynagrodzenia osobowe nauczycieli (usunięto: z uwzględnieniem doradztwa metodycznego);

60 ust. 4,5,6 W budżetach wojewodów wyodrębnia się środki na wspieranie organizacji doradztwa metodycznego na obszarze województwa, w łącznej wysokości średnich wynagrodzeń nauczyciela dyplomowanego. Z ww. środków, wojewoda udziela jednostkom samorządu terytorialnego prowadzącym placówki doskonalenia nauczycieli zatrudniające doradców metodycznych, dotacji na finansowanie wynagrodzenia tych nauczycieli z tytułu powierzonych zadań doradcy metodycznego

61 W art. 70a dodano ust. 9 zawierający upoważnienie do wydania rozporządzenia, w którym zostaną określone formy doskonalenia zawodowego nauczycieli i rodzaje wydatków związanych z organizacją i prowadzeniem doskonalenia zawodowego nauczycieli, oraz szczegółowe kryteria i tryb przyznawania tych środków, uwzględniając kompetencje organów, w tym kuratorów oświaty oraz dyrektorów szkół i placówek w zakresie planowania i wydatkowania środków na doskonalenie zawodowe nauczycieli

62 Zmiany, które wchodzą w życie 1 września 2020
Art. 30 ust. 1 pkt 2 KN wprowadzenie dodatku za wyróżniającą pracę. Dodano art. 33a KN, zgodnie z którym nauczycielowi dyplomowanemu legitymującemu się co najmniej trzyletnim okresem pracy w szkole od dnia nadania stopnia nauczyciela dyplomowanego oraz wyróżniającą oceną pracy przysługuje dodatek za wyróżniającą pracę w wysokości 16% kwoty bazowej,( od – ,20 zł -16% = 464,32 zł) określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej. Nauczyciel zatrudniony w niepełnym wymiarze zajęć, ma prawo do dodatku za wyróżniającą pracę w wysokości proporcjonalnej do wymiaru zatrudnienia

63 Ważne! Nauczyciel, który raz spełni warunki przyznania dodatku za wyróżniającą pracę będzie go otrzymywał aż do momentu, gdy uzyska niższą niż wyróżniająca ocenę pracy. Warto przypomnieć, że od 1 września 2018 r. ocena pracy ma być dokonywana nie częściej niż raz na rok i nie rzadziej niż raz na 3 lata

64 Inne istotne zmiany z zakresu spraw kadrowych w szkołach, które wprowadza ustawa o finansowaniu zadań oświatowych likwidacja stanowiska asystenta nauczyciela i asystenta wychowawcy świetlicy.  Z dniem 1 września 2018 r. z ustawy - Prawo oświatowe znikną regulacje dotyczące zatrudniania asystentów nauczycieli. Zgodnie z art. 143 ustawy o finansowaniu zadań oświatowych, osoby zatrudnione w dniu 1 września 2018 r. na stanowisku asystenta mogą dalej je zajmować do dnia 31 sierpnia r

65 możliwość zwiększenia wynagrodzenia osobie zatrudnionej na podstawie ustawy - Prawo oświatowe
Zmianie ulegną także przepisy dotyczące wynagradzania osób niebędących nauczycielami, które są zatrudnianie do prowadzenia zajęć za zgodą kuratora oświaty na podstawie art. 15 ustawy - Prawo oświatowe. Ich wynagrodzenie ma być nie wyższe niż 184% kwoty bazowej. Organy prowadzące zyskają nową kompetencję do upoważnienia dyrektora szkoły do przyznania wynagrodzenia w wyższej wysokości. Upoważnienie to będzie wydawane w indywidualnych przypadkach. Ustawa z 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych art. 86, ust.3 (Dz.U. z r., poz. 2203

66 Inne zmiany w prawie Ewidencja egzaminatorów
Egzaminatorzy przeprowadzający egzamin ósmoklasisty zostali uwzględnieni w ewidencji, wynika to z nowelizacji rozporządzenia w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów.

67 Koniec z dodatkiem za uciążliwość pracy
Z rozporządzenia zniknął przepis o dodatku za uciążliwość pracy (w wysokości 20 proc. wynagrodzenia zasadniczego) - po 1 stycznia r. nauczyciele nie mają już do niego prawa. Rozporządzenie przewiduje jedynie, że dodatek dostaną pedagodzy, którzy zostali przeniesieni do innej placówki i to stąd wynikło ich prawo do dodatku.

68 c.d W nowelizacji rozporządzenia ustalone zostały ramowe programy szkolenia w zakresie egzaminu ósmoklasisty z poszczególnych przedmiotów tego egzaminu: język polski, matematyka, język obcy nowożytny, biologia, chemia, fizyka, geografia, historia, które stanowią załączniki do rozporządzenia.

69 E-zwolnienia lekarskie
Od 1 lipca 2018 papierowe zwolnienia lekarskie całkowicie znikną z obiegu. Zastąpią je elektroniczne zwolnienia lekarskie (tzw. e-ZLA). Wprowadzenie możliwości wystawiania zaświadczeń lekarskich w formie elektronicznej ma na celu usprawnienie i uproszczenie czynności związanych z wystawianiem zaświadczeń.

70 Pracodawca dowie się o zwolnieniu z platformy PUE ZUS
Gdy lekarz wystawi e-ZLA, każdy pracodawca posiadający profil na Platformie Usług Elektronicznych ZUS będzie miał niemal natychmiastową wiedzę o zwolnieniu wystawionym pracownikowi. Nie musi zatem sprawdzać, czy pracownik dostarczył zwolnienie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania ani przekazywać elektronicznego zwolnienia lekarskiego do ZUS nawet wtedy, gdy płatnikiem zasiłków jest ZUS.

71 Podwyżki dla nauczycieli
Prezydent podpisał ustawę budżetową, która przewiduje wzrost kwoty bazowej nauczycieli do wysokości 2.900,20 zł. W konsekwencji wzrośnie wynagrodzenie minimalne w szkołach. Średnie wynagrodzenie nauczycieli stanowi dla: 1)  nauczyciela stażysty %, 2)  nauczyciela kontraktowego %, 3)  nauczyciela mianowanego %, 4)  nauczyciela dyplomowanego % - kwoty bazowej, określanej dla nauczycieli corocznie w ustawie budżetowej. Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy budżetowej na 2018 r. ustalono kwotę bazową dla nauczycieli: 1)   od dnia 1 stycznia 2018 r. – w wysokości 2 752,92 zł; 2)   od dnia 1 kwietnia 2018 r. – w wysokości 2 900,20 zł.

72 Ogólnopolska Sieć Edukacyjna
Uruchomienie Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej to udostępnienie szkołom szerokopasmowego dostępu do Internetu, podnoszenie poziomu kompetencji cyfrowych uczniów oraz umożliwienie wspomagania procesu kształcenia w szkole. Szkoły będą mogły zostać przyłączone do OSE w terminach wynikających z harmonogramu opracowanego przez operatora OSE.

73 Ustawa z 27 października 2017 r. o Ogólnopolskiej Sieci Edukacyjnej (Dz.U. poz. 2184).
Harmonogram ten będzie udostępniany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej operatora OSE i aktualizowany nie rzadziej niż raz na 6 miesięcy. Jeżeli szkoła nie złoży do operatora OSE wniosku o świadczenie usług lub zaprzestanie korzystania z tych usług, organ prowadzący szkołę będzie miał obowiązek zapewnienia tej szkole szerokopasmowego dostępu do Internetu o symetrycznej przepustowości co najmniej 100 Mb/s.

74 Wydawanie orzeczeń i opinii przez poradnie –nowe przepisy
Doprecyzowanie wzorów orzeczeń, dostosowanie ich brzmienia do zmian wprowadzanych w przepisach prawa, a także wprowadzenie wzoru opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka – to główne zmiany wprowadzone w nowym rozporządzeniu w sprawie orzeczeń i opinii. Na co jeszcze trzeba zwrócić uwagę w nowych przepisach?

75 Nowe rozporządzenie reguluje m.in.:
warunki, jakie kurator oświaty powinien uwzględnić przy wskazywaniu publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych uprawnionych do wydawania orzeczeń i opinii dla dzieci i młodzieży niewidomych, słabowidzących, niesłyszących i słabosłyszących i z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera, termin wydania orzeczenia i opinii przez zespół orzekający, udział w posiedzeniu zespołu orzekającego, z głosem doradczym, innych osób, które mogą dostarczyć zespołowi dodatkowych informacji o potrzebach rozwojowych i edukacyjnych ucznia, obowiązek uwzględniania w procesie wydawania orzeczeń i opinii odmienności językowej i kulturowej dzieci/młodzieży należących do mniejszości kulturowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym oraz dzieci/młodzieży, które nie znają języka polskiego albo znają go na poziomie niewystarczającym do korzystania z nauki.

76 Wprowadzone regulacje – dla wszystkich uczniów
Przepisy rozporządzenia stosuje się także do orzeczeń wydawanych dla uczniów dotychczasowych gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych oraz klas tych szkół prowadzonych w szkołach innego typu oraz do dotychczasowych szkół artystycznych do czasu zakończenia kształcenia w tych szkołach i klasach. Należy również zwrócić uwagę, że do postępowań wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie rozporządzenia stosuje się przepisy nowego rozporządzenia.

77 Najbliższe zmiany Ksiądz też zostanie wychowawcą
Resort edukacji zadecydował o łączeniu roli katechety i wychowawcy. Kapłani będą objęci tym przepisem, a o zatrudnianiu katechetów zadecyduje biskup.

78 Informacja o zamiarze zwolnienia nauczyciela trafi do SIO
W systemie informacji oświatowej znajdą się nowe informacje - w tym m.in. o zamiarze zwolnienia nauczyciela.

79 Szkolna legitymacja wkrótce z biletem miesięcznym
Więcej szkół wprowadzi elektroniczne legitymacje szkolne, które będą jednocześnie kartą wejściową do szkoły i biletem komunikacji miejskiej. MEN wprowadzi wzory takich dokumentów do rozporządzenia ws. świadectw i druków szkolnych.

80 RODO: uzyskanie informacji od szkoły nie zawsze bezpłatne
Szkoła nie zawsze udzieli bezpłatnej informacji dotyczącej gromadzonych danych osobowych. Rząd chce ograniczyć obowiązki informacyjne placówek oświatowych. Od 25 maja 2018 r. placówki oświatowe będą miały więcej obowiązków dotyczących ochrony danych osobowych, zmiany w tym zakresie wprowadzi unijne rozporządzenie w tej sprawie, tzw. RODO. 

81 rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki (projekt) Projekt rozporządzenia wprowadza więcej wymogów do spełnienia dla opiekunów wycieczek, którzy nie są pracownikami pedagogicznymi w placówce oświatowej.  Projekt precyzuje, kto będzie mógł zostać kierownikiem wycieczki oraz kto będzie mógł go powołać.  Nowe przepisy będą obowiązywały przy organizacji wycieczek czy wyjazdów w szkołach i placówkach funkcjonujących w ramach nowego systemu szkolnego. 

82 Rodzic opiekunem wycieczki po przedstawieniu zaświadczenia z KRK
według nowych przepisów - podobnie jak dotychczas - opiekunem wycieczki będzie mógł być nauczyciel albo inna, wyznaczona przez dyrektora pełnoletnia osoba. Do przepisów dodaje się natomiast wymóg niekaralności - oznacza to zatem więcej formalności dla rodziców, którzy zgodzą się pojechać na wycieczkę w charakterze opiekuna. Będą musieli wystąpić do Krajowego Rejestru Karnego o zaświadczenie o niekaralności i przedstawić je dyrektorowi - informacja musi dotyczyć ostatnich 12 miesięcy. Kierownikiem wycieczki będzie mógł być jedynie pracownik pedagogiczny szkoły, ponadto wyznaczać go będzie mógł jedynie dyrektor placówki. 

83 Ważne dla szkół średnich
Rozporządzenie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia zostało podpisane! Nowa podstawa dla szkół ponadpodstawowych będzie obowiązywać od roku szkolnego 2019/2020.

84 c.d Nowa podstawa będzie obowiązywać …
… od roku szkolnego 2019/2020 w klasie pierwszej: 4-letniego liceum ogólnokształcącego, 5-letniego technikum, 2–letniej branżowej szkoły II stopnia, zarówno dla uczniów będących absolwentami branżowej szkoły I stopnia, którzy ukończyli gimnazjum oraz tych kończących ośmioletnią szkołę podstawową.

85 Proszę o pytania Dziękuję za uwagę


Pobierz ppt "Zmiany w prawie oświatowym stan prawny na październik 2017 obowiązujący od stycznia 2018 oraz września 2018,2019, 2020 dr Tomasz Grad."

Podobne prezentacje


Reklamy Google