Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Narada dotycząca wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017 oraz organizacji.

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "Narada dotycząca wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017 oraz organizacji."— Zapis prezentacji:

1 Narada dotycząca wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017 oraz organizacji roku szkolnego 2017/2018 (publiczne i niepubliczne szkoły ponadgimnazjalne, CKU, CKP, ODiDZ)

2 Program narady Powitanie uczestników.
Wystąpienie Lubuskiego Kuratora Oświaty. Wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego sprawowanego na szkołami i placówkami przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017 . kontrole przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty; kontrole w trybie działań doraźnych, skargi; ewaluacje całościowe i problemowe; wspomaganie. Monitorowanie pracy szkół i placówek. Rekomendacje do dalszej pracy. Przerwa. Kształcenie zawodowe w systemie dualnym w szkołach województwa lubuskiego. film promujący kształcenie zawodowe; przykłady dobrych praktyk w zakresie kształcenia zawodowego: Zespół Szkół im. Marii Skłodowskiej-Curie w Kostrzynie nad Odrą; Zespół Szkół Technicznych w Skwierzynie; Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego „Elektryk” w Nowej Soli; praca na wakacje – oferta firmy Audit-Doradztwo Personalne.

3 Program narady Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2017/2018: kierunki polityki oświatowej państwa, planowe działania w zakresie nadzoru pedagogicznego, monitorowanie pracy szkół i placówek. Zmiany w prawie oświatowym. Zadania dyrektora w kontekście zmian w prawie oświatowym. Oferty lubuskich placówek doskonalenia nauczycieli na rok szkolny 2017/2018. Informacja o „Szkole Promującej Zdrowie”. Komunikaty, podsumowanie i zakończenie narady.

4 Liczba nadzorowanych szkół i placówek
Lubuski Kurator Oświaty 1265 szkół i placówek 745 samodzielnych 520 w zespołach 874 dyrektorów Na podstawie danych SIO z r.

5 Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2016/2017

6 Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa ustalone przez MEN na rok szkolny 2016/2017
Minister Edukacji Narodowej na rok szkolny 2016/2017 ustalił następujące podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa: Upowszechnianie czytelnictwa, rozwijanie kompetencji czytelniczych wśród dzieci i młodzieży. Rozwijanie kompetencji informatycznych dzieci i młodzieży w szkołach i placówkach. Kształtowanie postaw. Wychowanie do wartości. Podniesienie jakości kształcenia zawodowego w szkołach ponadgimnazjalnych poprzez angażowanie pracodawców w proces dostosowania kształcenia zawodowego do potrzeb rynku pracy. Przygotowanie do wdrożenia od roku szkolnego 2017/2018 nowej podstawy programowej. Rok szkolny 2016/2017 ogłoszony został przez Ministra Edukacji Narodowej Rokiem Wolontariatu

7 Podstawowe kierunki polityki oświatowej państwa ustalone przez MEN
W związku z realizacją podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa Lubuski Kurator Oświaty w roku szkolnym 2016/2017: przeprowadził 176 kontroli przewidzianych w Planie Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania, przeprowadził 124 kontrole w trybie działań doraźnych na sygnalizowane nieprawidłowości w szkołach i placówkach związane z problematyką kierunków, 23 skargi i 6 kontroli wynikających z art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty, przeprowadził 48 ewaluacji zewnętrznych w zakresie wymagań uwzględniających problematykę kierunków polityki oświatowej państwa, przeprowadził 1 monitorowanie wynikające z danego kierunku, podejmował wiele działań na polecenie MEN, ORE wynikających z kierunków polityki oświatowej państwa.

8 Wyniki i wnioski wynikające z nadzoru pedagogicznego sprawowanego nad szkołami i placówkami przez Lubuskiego Kuratora Oświaty

9 Kontrole przewidziane w Planie Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty

10 Realizacja kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017 Temat kontroli Plan Wykonanie Temat 1: Prawidłowość organizacji i funkcjonowania biblioteki szkolnej. 156 Kontrolą objęto: 77 szkół podstawowych, 41 gimnazjów, 12 liceów ogólnokształcących, 13 techników, 13 zasadniczych szkół zawodowych. Temat 2: Realizacja kształcenia dualnego w ramach praktycznej nauki zawodu. 20 3 technika, w tym 2 technika w których realizowano kształcenie dualne, 17 zasadniczych szkół zawodowych, w których realizowano kształcenie dualne. Razem: 176

11 Realizacja kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017

12 Liczba wydanych zaleceń po kontroli w zakresie prawidłowości organizacji i funkcjonowania biblioteki szkolnej Temat 1: Prawidłowość organizacji i funkcjonowania biblioteki szkolnej.

13 udostępniania książek i innych źródeł informacji,
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017 Technika i zasadnicze szkoły zawodowe: Statuty nie określają szczegółowo organizacji biblioteki szkolnej i zadań nauczyciela bibliotekarza, w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie: udostępniania książek i innych źródeł informacji, tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną, rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się, organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.

14 Biblioteki nie współpracują z rodzicami uczniów.
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017 Technika i zasadnicze szkoły zawodowe c.d.: W statutach szkół nie zostały określone zasady współpracy biblioteki szkolnej z nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) uczniów. W bibliotekach nie prowadzi się działalności rozwijającej wrażliwość kulturową i społeczną. Biblioteki nie współpracują z rodzicami uczniów. W zdecydowanej większości szkół pracuje jeden nauczyciel.

15 Liczba wydanych zaleceń po kontroli w zakresie realizacji kształcenia dualnego w ramach praktycznej nauki zawodu. Temat 2: Realizacja kształcenia dualnego w ramach praktycznej nauki zawodu.

16 listy uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu,
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017 Technika i zasadnicze szkoły zawodowe: Umowy o praktyczną naukę zawodu, zawarte pomiędzy dyrektorem szkoły a pracodawcą przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu nie określają: listy uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu, listy uczniów odbywających praktyczną naukę zawodu z podziałem na grupy, zakresu praktycznej nauki zawodu, praw i obowiązków stron umowy ze szczególnym uwzględnieniem praw i obowiązków określonych w paragrafie 8 PNZ, sposobu ponoszenia przez strony umowy kosztów realizacji praktycznej nauki zawodu wraz z kalkulacją tych kosztów, dodatkowych ustaleń stron umowy związanych z odbywaniem praktycznej nauki zawodu, w tym sposobu zgłaszania i uwzględniania wniosków, o których mowa w paragrafie 4 ust. 6a PNZ.

17 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017 Technika i zasadnicze szkoły zawodowe c.d.: Szkoła kierująca uczniów na praktyczną naukę zawodu nie przygotowuje kalkulacji ponoszonych przez szkołę kosztów realizacji praktycznej nauki zawodu w ramach przyznanych przez organ prowadzący środków finansowych. Statuty szkół nie określają szczegółowej organizacji praktycznej nauki zawodu. Umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego zawarte pomiędzy młodocianym a pracodawcą nie określają sposobu dokształcania teoretycznego. Podmioty przyjmujące młodocianych na praktyczną naukę zawodu zapewniają w szczególności nieodpłatne posiłki profilaktyczne i napoje przysługujące pracownikom na danym stanowisku pracy, zgodnie z przepisami w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów.

18 Działania doraźne prowadzone, gdy zaistnieje potrzeba podjęcia działań nieprzewidzianych w Planie Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty

19 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów Kontrole w trybie działań doraźnych są przeprowadzane przez organ sprawujący nadzór pedagogiczny w sytuacji, gdy zaistnieje potrzeba przeprowadzenia w szkole lub placówce działań nieujętych w Planie Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty. W roku szkolnym 2016/2017 przeprowadzono 124 kontrole w trybie działań doraźnych w terminie od 1 września 2016 r. do 30 czerwca 2017 r., w szkołach i placówkach nadzorowanych przez 101 dyrektorów. Ponadto rozpatrzono 23 skargi i przeprowadzono 6 kontroli wynikających z art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty.

20 Kontrole w trybie działań doraźnych przeprowadzono:
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów Kontrole w trybie działań doraźnych przeprowadzono: Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technikum Zasadnicza Szkoła Zawodowa Szkoła policealna PPP SOSW RAZEM: a)     na wniosek, prośbę, w związku z informacją pozyskaną od: MEN 2 Organu prowadzącego szkołę lub placówkę 1 3 Prokuratury - Rzecznika Praw Obywatelskich Rodziców 30 5 42 Uczniów Nauczycieli 4 6 Rzecznika Praw Dziecka Innych podmiotów, np. policja, sądy b)   na skutek stwierdzenia przez Kuratora Oświaty potrzeby przeprowadzenia kontroli w trybie działań doraźnych 9 33 11 66 12 68 18 8 124

21 Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli:
Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów W przypadku 79 kontroli w trybie działań doraźnych wydano 151 zaleceń. W przypadku 45 kontroli w trybie działań doraźnych nie wydano zaleceń. Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technikum Zasadnicza Szkoła Zawodowa Szkoła policealna PPP SOSW RAZEM Obszary funkcjonowania szkół i placówek będące przedmiotem kontroli: zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki. 4 25 2 37 przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów, a także przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki, w szczególności niestosowanie przez nauczycieli w ocenianiu bieżącym zapisów WO 3 1 9 realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania 7 13 przestrzeganie przez szkołę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia 24 32 przestrzeganie statutu szkoły lub placówki 5 16 zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami inne, w szczególności dotyczące nieprawidłowego sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły, niewłaściwej współpracy z rodzicami, pomocy psychologiczno-pedagogicznej 22 35 Razem: 11 89 17 12 151

22 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum Ogólnokształcące Technikum Zasadnicza Szkoła Zawodowa Szkoła policealna Liceum dla dorosłych Szkoła policealna dla dorosłych PPP SOSW RAZEM: Zgłaszane nieprawidłowości w obszarach funkcjonowania szkół i placówek: zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki, 4 25 2 37 Zgłaszane nieprawidłowości: brak dokumentacji powypadkowej, działań zapewniających eliminowanie niepożądanych zachowań uczniów i nadzoru nauczycieli na uczniami podczas przerw; nierównomierne rozłożenie zajęć lekcyjnych w poszczególnych dniach tygodnia, niewłaściwa reakcja szkoły na wypadek ucznia w szkole, niezapewnienie bezpieczeństwa podczas zajęć pozalekcyjnych i wycieczek szkolnych. Przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia, 1 24 3 32 Zgłaszane nieprawidłowości: brak poszanowania przez nauczycieli godności ucznia. Inne, w szczególności dotyczące nieprawidłowego sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły i niewłaściwej współpracy z rodzicami. 22 35 Zgłaszane nieprawidłowości: brak nadzoru dyrektora szkoły nad realizacją podstawy programowej, pracą nauczycieli, prowadzoną dokumentacją przebiegu nauczania, pełnieniem dyżurów przez nauczycieli; nieprzestrzeganie trybu podejmowania uchwał oraz pozyskiwania opinii rady pedagogicznej, zła współpraca z nauczycielami, rodzicami i samorządem uczniowskim; brak organizacji pomocy adekwatniej do rozpoznanych potrzeb ucznia we współpracy z rodzicami i poradnią psychologiczno-pedagogiczną; brak zajęć rewalidacyjnych i specjalistycznych, działań wspierających rodziców i nauczycieli, dokumentowania udzielanej pomocy; nieprawidłowa organizacja nauczania indywidualnego.

23 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów

24 Wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego ustalone w wyniku przeprowadzonych kontroli w trybie działań doraźnych i innych kontroli wynikających z odrębnych przepisów

25 Ewaluacje zewnętrzne całościowe i problemowe

26 Ewaluacje zewnętrzne

27 Realizacja ewaluacji zewnętrznych w roku szkolnym 2016/2017
Lp. Typ szkoły/placówki Liczba ewaluacji: problemowe całościowe łącznie 1. Szkoły podstawowe 18 4 22 2. Gimnazja  6 2 8 3. Licea ogólnokształcące 5 - 4. Technika 7 5. Zasadnicze szkoły zawodowe 3 6. Placówki doskonalenia nauczycieli 1 7. Placówki kształcenia ustawicznego i inne, o których mowa w art. 2 pkt. 3a ustawy Suma 42 48

28 Nie spełnia wymagań na poziomie podstawowym
Wymagania wobec szkół Lp. Nazwa wymagania Nie spełnia wymagań na poziomie podstawowym Polecenie art. 34 ust. 2b 1. Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów. 2. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się. X PPEK 3. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. 4. Uczniowie są aktywni. PPEKiW 5. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne. PPEW 6. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.  PPEK 7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. 8. Promowana jest wartość edukacji. 9. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki. 10. Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju. 11. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych. 12. Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi. PPEK – program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia, PPEW – program i harmonogram poprawy efektywności wychowania, PPEKiW – program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia i wychowania.

29 Nie spełnia wymagań na poziomie podstawowym
Ewaluacje zewnętrzne Wymagania wobec placówek o których mowa w art. 2 pkt 3a ustawy (CKP, CKU, ODiDZ) Lp. Nazwa wymagania Nie spełnia wymagań na poziomie podstawowym Polecenie art. 34 ust. 2b 1. Szkoła lub placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój uczniów. 2. Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się. X PPEK 3. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej. 4. Uczniowie są aktywni. PPEKiW 5. Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne. PPEW 6. Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji.  PPEK 7. Nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych. 8. Promowana jest wartość edukacji. 9. Rodzice są partnerami szkoły lub placówki. 10. Wykorzystywane są zasoby szkoły lub placówki oraz środowiska lokalnego na rzecz wzajemnego rozwoju. 11. Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych. 12. Zarządzanie szkołą lub placówką służy jej rozwojowi. PPEK – program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia, PPEW – program i harmonogram poprawy efektywności wychowania, PPEKiW – program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia i wychowania.

30 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego CHARAKTERYSTYKA WYMAGANIA NA POZIOMIE WYSOKIM Podstawa prawna: § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia: „Szkoła lub placówka spełnia badane wymagania, jeżeli realizuje każde z tych wymagań co najmniej na poziomie podstawowym”. CHARAKTERYSTYKA WYMAGANIA NA POZIOMIE PODSTAWOWYM

31 Spełnianie wymagań w technikach

32 Wnioski wynikające z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych w technikach
Organizacja procesów edukacyjnych nie umożliwia uczniom w pełni powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie. Nieprzywiązywanie w szkole należytej wagi do formułowania wniosków i rekomendacji z analizy wyników egzaminów zewnętrznych oraz ewaluacji i badań wewnętrznych oraz nie upowszechnianie ich wśród w nauczycieli, nie sprzyja systemowemu planowaniu i realizowaniu podejmowanych działań. Młodzież, poza ustalaniem terminów prac pisemnych, ma niewielki wpływ na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się, co wpływa na ich niskie poczucie współdecydowania o organizacji procesów edukacyjnych.

33 Spełnianie wymagań w zasadniczych szkołach zawodowych

34 Wnioski wynikające z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych w zasadniczych szkołach zawodowych
W szkołach nie prowadzi się analiz jakościowych i kontekstowych wyników egzaminów zewnętrznych, tym samym brak jest wniosków i rekomendacji na podstawie, których nauczyciele planują i podejmują działania służące podnoszeniu jakości procesów edukacyjnych. Zajęcia pozalekcyjne nie są dla dużej grupy młodzieży interesujące oraz tak zaplanowane, że nie mogą z nich korzystać, ze względu na niedostosowany plan lekcji. Organizacja procesów edukacyjnych nie umożliwia uczniom w pełni powiązanie różnych dziedzin wiedzy i jej wykorzystanie, a otwieranie uczniom przestrzeni do współdecydowania o przebiegu procesów edukacyjnych nie jest powszechną praktyką stosowaną przez nauczycieli.

35 Spełnianie wymagań w szkołach ponadgimnazjalnych

36 Spełnianie wymagań w placówkach kształcenia ustawicznego i innych, o których mowa w art. 2 pkt 3a ustawy

37 Wnioski wynikające z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych w placówkach kształcenia ustawicznego oraz innych, o których mowa w art. 2 pkt 3a ustawy W placówkach podejmowane są skuteczne i adekwatne do potrzeb działania wychowawcze i profilaktyczne, co przyczynia się do kształtowania relacji opartych na powszechnym wzajemnym szacunku i zaufaniu. Stosowanie indywidualizacji procesu edukacyjnego kształtuje wśród słuchaczy i kursantów poczucie, że otrzymują pełne wsparcie ze strony nauczycieli i z powodzeniem przezwyciężają trudności edukacyjne i unikają niepowodzeń szkolnych. Umożliwianie słuchaczom i kursantom uczestnictwa we współdecydowaniu w sprawach zasad obowiązujących w placówce wpływa na ich powszechne poczucie bezpieczeństwa fizycznego i psychicznego.

38 Typ szkoły Liczba szkół
Szkoły i placówki, które otrzymały polecenie Lubuskiego Kuratora Oświaty opracowania Programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania w roku szkolnym 2016/2017 Typ szkoły Liczba szkół szkoła podstawowa 3 gimnazjum 6 liceum ogólnokształcące 2 technikum zasadnicza szkoła zawodowa 1 Razem: 14 W przypadku niespełnienia wymagania, które nie skutkuje opracowaniem Programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania, szkoła lub placówka wdraża działania mające na celu poprawę stanu spełniania danego wymagania.

39 Wspomaganie szkół i placówek

40 Wspomaganie szkół i placówek
Organ sprawujący nadzór pedagogiczny wspomaga szkoły i placówki w szczególności poprzez: Przygotowywanie i podawanie do publicznej wiadomości na stronie internetowej organu analiz, wyników sprawowanego nadzoru pedagogicznego, w tym wniosków z ewaluacji zewnętrznych i kontroli: opracowywanie analiz okresowych i całościowych w kontekście tematyki kontroli przewidzianych w planie nadzoru pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty, kontroli w trybie działań doraźnych oraz zakresu ewaluacji. Promowanie wykorzystania ewaluacji w procesie doskonalenia jakości działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej szkoły lub placówki: konferencje regionalne dotyczące ewaluacji organizowane przy współpracy z ORE, informacje o wynikach ewaluacji na stronie internetowej SEO, dystrybucja do szkół i placówek publikacji książkowych na temat ewaluacji, realizacja zadań: ,,Wdrożenie działań na rzecz poprawy efektywności kształcenia w szkołach województwa lubuskiego”, „Szkoła promująca zdrowie”.

41 Monitorowanie pracy szkół i placówek

42 Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa ustalone przez MEN na rok szkolny 2016/2017 W roku szkolnym 2016/2017 z polecenia Ministra Edukacji Narodowej monitorowany był temat „Monitorowanie liczby uczniów technikum i zasadniczej szkoły zawodowej realizujących kształcenie dualne w ramach praktycznej nauki zawodu” Monitorowaniem objęto 106 szkół ponadgimnazjalnych prowadzących kształcenie zawodowe. Na ankietę odpowiedziały 93 szkoły, co stanowi 87,7% wszystkich szkół objętych monitorowaniem.

43 Rekomendacje do dalszej pracy

44 Rekomendacje do dalszej pracy wynikające z analizy wyników kontroli w trybie działań doraźnych
W związku z dużą liczbą zaleceń wydanych w obszarze przestrzegania praw dziecka i praw ucznia, wskazane jest zaplanować nadzór w tym obszarze w zakresie: organizacji pomocy psychologiczno - pedagogicznej, w tym wynikającej z zaleceń i wskazań określonych w opiniach i orzeczeniach, współpracy z rodzicami dzieci wymagających objęcia opieką psychologiczno – pedagogiczną, realizacji zadań pedagoga/psychologa wynikających z pomocy psychologiczno-pedagogicznej, kontroli w zakresie przestrzegania przepisów prawa dotyczących organizacji, realizacji nadzoru pedagogicznego, w tym nadzoru pedagogicznego prowadzonego przez dyrektora szkoły w zakresie pomocy psychologiczno – pedagogicznej. Należałoby zwiększyć efektywność nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora poprzez planowanie działań adekwatnych do potrzeb szkoły/placówki oraz konsekwentną ich realizację. Wzmóc działania w celu zapewnienia bezpieczeństwa uczniom w czasie zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych w szkołach/placówkach i działania zapewniające eliminowanie niepożądanych zachowań uczniów. Wskazana jest realizacja form doskonalenia zawodowego dla dyrektorów/nauczycieli w zakresie udzielania i dokumentowania pomocy psychologiczno – pedagogicznej, a także skutecznej współpracy dyrektorów/ nauczycieli i komunikowania się z rodzicami.

45 Rekomendacje do dalszej pracy wynikające ze zgromadzonych danych podczas przeprowadzonych ewaluacji
Na podstawie zgromadzonych danych podczas przeprowadzonych ewaluacji sformułowano następujące rekomendacje dotyczące podejmowanych działań mających na celu doskonalenie jakości pracy szkół w województwie lubuskim w roku szkolnym 2017/2018: Na poziomie sprawowanego przez dyrektorów szkół wewnętrznego nadzoru pedagogicznego należy zwrócić większą uwagę na: monitorowanie realizacji działań wychowawczych i profilaktycznych dostosowanych do potrzeb uczniów; prowadzenie obserwacji w kontekście realizowanych przez nauczycieli procesów edukacyjnych z wykorzystaniem metod stwarzających uczniom możliwość aktywnego uczenia się, umożliwiających podejmowanie decyzji, a także pod kątem indywidualizacji i udzielania pełnej informacji zwrotnej uczniom na każdym etapie uczenia się.

46 Uwagi dotyczące zaleceń
Dyrektor szkoły lub placówki zobowiązany jest egzekwować udzielanie kary nauczycielowi, gdy rozpatrzona skarga lub zbadana sprawa w piśmie potwierdza zasadność wskazanych zarzutów. Dyrektor szkoły lub placówki, w terminie 30 dni od dnia otrzymania zaleceń, a w przypadku wniesienia zastrzeżeń – w terminie 30 dni od dnia otrzymania pisemnego zawiadomienia o nieuwzględnieniu zastrzeżeń, jest zobligowany powiadomić: organ sprawujący nadzór pedagogiczny o sposobie realizacji zaleceń, organ prowadzący szkołę lub placówkę o otrzymanych zaleceniach oraz o sposobie ich realizacji.

47 Przerwa

48 Kształcenie zawodowe w systemie dualnym w szkołach województwa lubuskiego

49 Dualny system kształcenia
Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z dnia 15 grudnia 20110r. w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2010 r. Nr 244, poz.1626) Rozporządzenie MEN z dnia 11 sierpnia 2015r. zmieniające rozporządzenie w sprawie praktycznej nauki zawodu (Dz. U. z 2015 r. poz.1183) Warunki: kształcenie zawodowe teoretyczne w szkole kształcenie zawodowe praktyczne u pracodawcy, w wymiarze: w przypadku zasadniczej szkoły zawodowej - liczba godzin zajęć praktycznych odbywanych u pracodawcy nie może być niższa od minimalnej liczby godzin kształcenia zawodowego praktycznego określonej w ramowym planie nauczania dla zasadniczej szkoły zawodowej (tj. 970 godzin w trzyletnim okresie kształcenia), zgodnie z (rozp. MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z poz 204 z późn zm.);

50 Dualny system kształcenia
w przypadku technikum i szkoły policealnej - liczba godzin zajęć odbywanych u pracodawcy nie może być niższa od 30 % i nie wyższa niż 100% minimalnej liczby godzin kształcenia zawodowego praktycznego określonej w ramowym planie nauczania odpowiednio dla technikum lub szkoły policealnej, zgodnie z rozporządzenie MEN z dnia 7 lutego 2012r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012r. poz. 204 z późn zm.), co stanowi: dla technikum – godzin w czteroletnim okresie nauczania, dla szkoły policealnej – godzin w dwuletnim okresie nauczania. Łączny wymiar godzin praktycznej nauki zawodu, w tych szkołach jest równy sumie liczby godzin zajęć praktycznych określonych w programie nauczania i liczby godzin praktyk zawodowych. w przypadku branżowej szkoły I stopnia – zgodnie z rozporządzeniem w sprawie praktycznej nauki zawodu wydanym na podstawie art.120 ust. 4 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe

51 Dualny system kształcenia
Zajęcia praktyczne u pracodawców odbywają się na podstawie: umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego, zawartej pomiędzy młodocianym a pracodawcą; umowy o praktyczną naukę zawodu, zawartą pomiędzy dyrektorem szkoły a pracodawcą przyjmującym uczniów na praktyczną naukę zawodu. Zajęcia praktyczne u pracodawcy (oraz praktyki zawodowe) organizuje się: w czasie trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych; w okresie ferii letnich w przypadkach uzasadnionych specyfiką zawodu, z tym że dla tych uczniów skróceniu ulega czas trwania zajęć dydaktyczno-wychowawczych. Pracodawca, u którego realizowane są zajęcia praktyczne na zasadach dualnego systemu kształcenia, może zgłaszać dyrektorowi szkoły wnioski do treści programu nauczania, w zakresie zajęć praktycznych, które są u niego realizowane w sposób określony w umowie

52 Kształcenie dualne w szkołach województwa lubuskiego

53 Kształcenie dualne w szkołach województwa lubuskiego

54 Film promujący kształcenie zawodowe https://youtu.be/Fi_vH-i_DXs

55 Przykłady dobrych praktyk w zakresie kształcenia zawodowego
Zespół Szkół im. Marii Skłodowskie-Curie w Kostrzynie nad Odrą, Zespół Szkół Technicznych w Skwierzynie, Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego „Elektryk” w Nowej Soli.

56 oferta firmy Audit - Doradztwo Personalne
Praca na wakacje oferta firmy Audit - Doradztwo Personalne

57 Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2017/2018

58 Kierunki polityki oświatowej państwa ustalone przez MEN
Na rok szkolny 2017/2018 Minister Edukacji Narodowej ustalił następujące kierunki polityki oświatowej państwa: Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego. Podniesienie jakości edukacji matematycznej, przyrodniczej i informatycznej. Bezpieczeństwo w internecie. Odpowiedzialne korzystanie z mediów społecznych. Wprowadzanie doradztwa zawodowego do szkół i placówek. Wzmacnianie wychowawczej roli szkoły. Podnoszenie jakości edukacji włączającej w szkołach i placówkach systemu oświaty.

59 Planowe działania w zakresie nadzoru pedagogicznego

60 Ewaluacje zewnętrzne

61 wszystkich ewaluacji w roku szkolnym
Ewaluacje zewnętrzne Liczbę ewaluacji zewnętrznych w rozbiciu na poszczególne typy szkół i placówek oraz zakresy ewaluacji problemowych na rok szkolny 2017/2018 ustalił Minister Edukacji Narodowej 6 lipca 2017r.: Lp. Rodzaj ewaluacji Wskaźnik 1. Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej 60% wszystkich ewaluacji w roku szkolnym 2. Ewaluacja problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Lubuskiego Kuratora Oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego 40% Razem 100%

62 Ewaluacje zewnętrzne W przedszkolach, innych formach wychowania przedszkolnego oraz oddziałach przedszkolnych zorganizowanych w szkołach podstawowych – w zakresie wymagań: Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Ministra Edukacji Narodowej Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej Kształtowane są postawy i respektowane normy społeczne

63 Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez
Ewaluacje zewnętrzne Planowana liczba ewaluacji zewnętrznych podana zostanie w Planie Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2017/2018 w terminie do 31 sierpnia 2017r. (strona internetowa Kuratorium Oświaty) Ewaluacje problemowe w zakresie wymagań ustalonych przez Lubuskiego Kuratora Oświaty na podstawie wniosków z nadzoru pedagogicznego

64 Kontrole podejmowane przez Kuratora Oświaty, przewidziane w Planie Nadzoru Pedagogicznego, przeprowadzane z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez MEN

65 inne formy wychowania przedszkolnego
Kontrole podejmowane przez Kuratora Oświaty, przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego, przeprowadzane z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez MEN Tematy kontroli i ich liczbę w rozbiciu na poszczególne typy szkół i placówek oraz terminy ich realizacji na rok szkolny 2017/2018 ustalił Minister Edukacji Narodowej:  Temat: Zgodność z przepisami prawa przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do przedszkoli na rok szkolny 2018/2019 Typ szkoły/placówki: Publiczne: przedszkola inne formy wychowania przedszkolnego oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych Termin realizacji: Procent podmiotów objętych kontrolą: Liczba podmiotów objętych kontrolą:

66 Publiczne i niepubliczne: przedszkola
Kontrole podejmowane przez Kuratora Oświaty, przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego, przeprowadzane z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez MEN Tematy kontroli i ich liczbę w rozbiciu na poszczególne typy szkół i placówek oraz terminy ich realizacji na rok szkolny 2017/2018 ustalił Minister Edukacji Narodowej:  Temat: Ocena prawidłowości realizacji zadań szkół i przedszkoli w zakresie organizacji nauki języka mniejszości narodowej, etnicznej i języka regionalnego oraz własnej historii i kultury Typ szkoły/placówki: Publiczne i niepubliczne: przedszkola szkoły organizujące naukę języka mniejszości narodowej, etnicznej i języka regionalnego oraz własnej historii i kultury Termin realizacji: Procent szkół i przedszkoli objętych kontrolą: Liczba szkół i przedszkoli objętych kontrolą:

67 Publiczne i niepubliczne: szkoły ogólnodostępne
Kontrole podejmowane przez Kuratora Oświaty, przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego, przeprowadzane z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez MEN Tematy kontroli i ich liczbę w rozbiciu na poszczególne typy szkół i placówek oraz terminy ich realizacji na rok szkolny 2017/2018 ustalił Minister Edukacji Narodowej: Temat: Ocena prawidłowości zapewnienia warunków i organizacji kształcenia uczniów niepełnosprawnych w szkołach ogólnodostępnych Typ szkoły/placówki: Publiczne i niepubliczne: szkoły ogólnodostępne Termin realizacji: Procent szkół objętych kontrolą: Liczba szkół objętych kontrolą:

68 poradnie psychologiczno-pedagogiczne
Kontrole podejmowane przez Kuratora Oświaty, przewidziane w planie nadzoru pedagogicznego, przeprowadzane z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez MEN Tematy kontroli i ich liczbę w rozbiciu na poszczególne typy szkół i placówek oraz terminy ich realizacji na rok szkolny 2017/2018 ustalił Minister Edukacji Narodowej:  Temat: Ocena prawidłowości współpracy publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych z przedszkolami i szkołami Typ szkoły/placówki: Publiczne: poradnie psychologiczno-pedagogiczne Termin realizacji: Procent podmiotów objętych kontrolą: Liczba podmiotów objętych kontrolą:

69 Monitorowanie pracy szkół i placówek

70 Monitorowanie pracy szkół i placówek
Minister Edukacji Narodowej ustalił, że w roku szkolnym 2017/2018 monitorowanie będzie obejmowało: Zapewnienie bezpieczeństwa uczniom podczas zajęć na strzelnicach funkcjonujących w szkołach Organizację pomocy psychologiczno-pedagogicznej we wszystkich typach szkół

71 Zmiany w przepisach prawa oświatowego

72 Akty prawne opublikowane
Zmiany w przepisach prawa oświatowego wchodzące w życie 1 września 2017 r. Akty prawne opublikowane (stan na 30 sierpnia 2017 r.)

73 Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Nazwa aktu prawnego Dziennik Ustaw Uwagi Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe 2017 r, poz. 59 zmiana: poz. 949 Data wejścia w życie: 1 września 2017 r., z wyjątkiem: art. 18 ust. 4, art. 47 ust. 3 pkt 2 oraz rozdziału 6, które wchodzą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia; art. 47 ust. 1 pkt 1 lit. c, d, g oraz pkt 4, które wchodzą w życie z dniem 1 września r. Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe 2017 r., poz. 60 Część przepisów ustawowych wchodzi w życie w terminach innych niż 1 września 2017 r. Ustawa zmienia m.in. przepisy ponad stu ustaw, w tym ustawy Karta Nauczyciela np. w zakresie awansu zawodowego (art. 4 pkt 3-4). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej. 2017 r., poz. 356 Podstawa programowa uległa zmianie w związku ze zmianą ustroju szkolnego.

74 Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Nazwa aktu prawnego Dziennik Ustaw Uwagi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego 2017 r., poz. 622 Nowe uregulowania wynikające z art. 46 ust.1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli 2017 r., poz. 649 Istotniejsze zmiany dotyczą: - zespołów nauczycieli; - organizacji oddziałów w tym oddziałów przedszkolnych oraz oddziałów przysposabiających do pracy; - opracowywania arkuszy organizacji szkół i placówek. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 marca 2017 r. w sprawie oddziałów i szkół sportowych oraz oddziałów i szkół mistrzostwa sportowego 2017 r., poz. 671 Zachowano większość obowiązujących obecnie rozwiązań. Zmiany dot. m.in.: funkcjonowania oddziałów mistrzostwa sportowego, oddziałów sportowych, szkolenia sportowego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół 2017 r., poz. 703 Zgodnie z treścią § 9 rozporządzenia, jego przepisy stosuje się m.in. począwszy od roku szkolnego 2017/2018 w: a) klasach I, IV i VII szkoły podstawowej, a w latach następnych również w kolejnych klasach szkoły podstawowej, b) branżowej szkole I stopnia dla uczniów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum, c) szkole specjalnej przysposabiającej do pracy, d) semestrach I szkoły policealnej, a w latach następnych również w kolejnych semestrach szkoły policealnej.

75 Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Nazwa aktu prawnego Dziennik Ustaw Uwagi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach 2017 r., poz. 860 Podstawa programowa kształcenia w zawodach uległa zmianie w związku ze zmianą ustroju szkolnego. Ustawa z dnia 21 kwietnia 2017 r. o zmianie ustawy o systemie informacji oświatowej oraz niektórych innych ustaw 2017 r., poz. 949 Z dniem 1 września 2017 r. wchodzą w życie: art. 2 pkt 1, 4 i 5, art. 4 pkt 1, 4–9 i 13 oraz art. 10 ust. 1, 3, 4, 7 i 8. Z dniem 2 września 2017 r. wchodzą w życie: art. 1 pkt 7 lit. c w zakresie pkt 28b, pkt 10, 13, 16, 17, 22 i 23. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 2 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego 2017 r., poz.1117 Główny cel: dostosowanie sposobu realizacji zajęć „wychowanie do życia w rodzinie” do nowych typów szkół.

76 Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Nazwa aktu prawnego Dziennik Ustaw Uwagi Rozporządzenie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z dnia 26 maja 2017 r. w sprawie typów szkół artystycznych publicznych i niepublicznych 2017 r., poz.1125 Data wejścia w życie: , z tym że przepisy § 6 ust. 2 oraz § 9 ust. 2 i 6 pkt 1 weszły w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach 2017 r., poz.1147 Główny cel: konieczność dostosowania przepisów rozporządzenia do nowego ustroju szkolnego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 czerwca 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu realizacji edukacji dla bezpieczeństwa 2017 r., poz.1239 Główny cel: dostosowanie sposobu realizacji obowiązkowej edukacji dla bezpieczeństwa do nowych typów szkół, wprowadzonych ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 29 czerwca r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego 2017 r., poz.1322 Nowym rozwiązaniem jest przepis § 2, w którym uściślono rodzaje możliwych grup ćwiczebnych i dopuszczono grupy: oddziałowe, międzyoddziałowe, międzyklasowe i (w przypadku zespołów szkół) międzyszkolne. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 lipca 2017 r. w sprawie ramowych statutów: publicznej placówki kształcenia ustawicznego, publicznej placówki kształcenia praktycznego oraz publicznego ośrodka dokształcania i doskonalenia zawodowego 2017 r., poz. 1451 Na podstawie delegacji ustawowej (art. 112 ust. 2 Prawa oświatowego).

77 Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Nazwa aktu prawnego Dziennik Ustaw Uwagi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty 2017 r., poz.1512 Przyjęte regulacje są podobne do tych, które obowiązywały w przypadku egzaminu gimnazjalnego. Po raz pierwszy uczniowie będą zdawać nowy egzamin w roku szkolnym 2018/2019. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r. w sprawie oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy w szkołach publicznych 2017 r., poz.1534 Obowiązuje tylko w szkołach o których mowa w art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych warunków przechodzenia ucznia ze szkoły publicznej lub szkoły niepublicznej o uprawnieniach szkoły publicznej jednego typu do szkoły publicznej innego typu albo do szkoły publicznej tego samego typu 2017 r., poz. 1546 Delegacja wynikająca z art. 164 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949). Wchodzi w życie po upływie 14 dni od daty ogłoszenia (17.08), czyli 1 września 2017 r.

78 Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Nazwa aktu prawnego Dziennik Ustaw Uwagi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia 2017 r. w sprawie przypadków, w których do publicznej lub niepublicznej szkoły dla dorosłych można przyjąć osobę, która ukończyła 16 albo 15 lat, oraz przypadków, w których osoba, która ukończyła ośmioletnią szkołę podstawową, może spełniać obowiązek nauki przez uczęszczanie na kwalifikacyjny kurs zawodowy 2017 r., poz. 1562 Na podstawie delegacji wynikającej z art. 36 ust ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia 2017 r. w sprawie warunków i trybu udzielania zezwoleń na indywidualny program lub tok nauki oraz organizacji indywidualnego programu lub toku nauki 2017 r., poz. 1569 Dyrektor zezwala na indywidualny program lub tok nauki po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej oraz poradni psychologiczno-pedagogicznej. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli 2017 r., poz. 1575 § 27. Nauczyciele zatrudnieni w dniu wejścia w życie rozporządzenia na podstawie mianowania, którzy spełniali wymagania kwalifikacyjne na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują nabyte kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym 2017 r., poz.1578

79 Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Nazwa aktu prawnego Dziennik Ustaw Uwagi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia 2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji oraz sposobu przeprowadzania konkursów, turniejów i olimpiad 2017 r., poz. 1580 Główny cel : dostosowanie do nowego ustroju szkolnego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia 2017 r. w sprawie regulaminu konkursu na stanowisko dyrektora publicznego przedszkola, publicznej szkoły podstawowej, publicznej szkoły ponadpodstawowej lub publicznej placówki oraz trybu pracy komisji konkursowej 2017 r., poz.1587 Główne zmiany dotyczą dokumentów, jakie ma dołączać kandydaci na dyrektora. Zrezygnowano ze zgody na przetwarzanie danych osobowych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach 2017 r., poz. 1591

80 Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Nazwa aktu prawnego Dziennik Ustaw Uwagi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora oraz inne stanowisko kierownicze w publicznym przedszkolu, publicznej szkole podstawowej, publicznej szkole ponadpodstawowej oraz publicznej placówce 2017 r., poz. 1597 Wynika z delegacji ustawowej i wprowadza szereg zmian w stosunku do regulacji dotychczasowych. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia 2017 r. w sprawie organizacji roku szkolnego 2017 r., poz. 1603 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia r. w sprawie publicznych placówek oświatowo-wychowawczych, młodzieżowych ośrodków wychowawczych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodków wychowawczych, ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych oraz placówek zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania 2017 r., poz. 1606 Niektóre z nowych rozwiązań: - rezygnacja ze szczegółowego definiowania ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych (§ 1 pkt 1 lit. f) - możliwość przyjmowania do specjalnych ośrodków wychowawczych dzieci i młodzieży posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na zagrożenie niedostosowaniem społecznym (§ 34 pkt 7) - dostosowanie do nowego ustroju szkolnego

81 Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Nazwa aktu prawnego Dziennik Ustaw Uwagi Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia r. zmieniające rozporządzenie w sprawie egzaminu czeladniczego, egzaminu mistrzowskiego oraz egzaminu sprawdzającego, przeprowadzanych przez komisje egzaminacyjne izb rzemieślniczych 2017 r., poz. 1607 Wydane na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 22 marca 1989 r. o rzemiośle (Dz. U. z 2016 r. poz oraz z 2017 r. poz. 60) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek 2017 r., poz. 1611 Wykonanie upoważnienia zawartego w art. 44 ust. 3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59 i 949). Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia sierpnia 2017 r. w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży 2017 r., poz. 1616

82 Przewidywane zmiany w wybranych przepisach prawa oświatowego, będące aktualnie w fazie procedowania

83 Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Nazwa aktu prawnego Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno‑pedagogicznych Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie w sprawie wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia   Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków i sposobu wykonywania przez przedszkola, szkoły i placówki publiczne zadań umożliwiających podtrzymywanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej i językowej uczniów należących do mniejszości narodowych i etnicznych oraz społeczności posługującej się językiem regionalnym.  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji. 

84 Wybrane akty prawne, które weszły w życie przed 1 września 2017 r.

85 Zmiany w przepisach prawa oświatowego
Nazwa aktu prawnego Dziennik Ustaw Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego na lata szkolne 2017/2018–2019/2020 do trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum i branżowej szkoły I stopnia, dla kandydatów będących absolwentami dotychczasowego gimnazjum. 2017 r., poz. 586 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 marca 2017 r. w sprawie przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego oraz postępowania uzupełniającego do publicznych przedszkoli, szkół i placówek. 2017 r., poz. 610 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 maja 2017 r. w sprawie warunków i sposobu wspomagania nauczania języka polskiego, historii, geografii, kultury polskiej i innych przedmiotów nauczanych w języku polskim wśród Polonii i Polaków zamieszkałych za granicą oraz dzieci pracowników migrujących 2017 r., poz.1042

86 Wybrane akty prawne, które weszły w życie przed 1 września 2017 r.

87 Wybrane zadania dyrektora w kontekście zmian w prawie oświatowym

88 System edukacji do 1 września 2017r. : od 1 września 2017r. :

89 Struktura szkół zawodowych od roku szkolnego 2017/2018
 BRANŻOWA SZKOŁA I STOPNIA (powstaje z przekształcenia ZSZ) Klasy zasadniczej szkoły zawodowej w branżowej szkole I stopnia 2017/2018 2018/2019 2019/2020 2020/2021 2021/2022 I klasa BS absolwenci G absolwenci SP II klasa ZSZ III klasa BRANŻOWA SZKOŁA II STOPNIA (zostaje utworzona od roku szkolnego 2020/2021) BS II st. absolwenci BS I st.

90 Struktura szkół zawodowych od roku szkolnego 2017/2018
Szkoła TECHNIKUM (4 LETNIE) TECHNIKUM (5 LETNIE) (powstaje z przekształcenia Technikum 4 –letniego z dniem 1 września 2019r.) Oddział 2017/2018 2018/2019 2019/2020 2020/2021 2021/2022 2022/2023 2023/2024 I klasa T 4L absolwenci G T 5L absolwenci SP 8L absolwenci SP II klasa III klasa IV klasa absolwenci gimnazjum V klasa

91 Struktura liceów ogólnokształcących od roku 2017/2018
Szkoła LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE (3 - LETNIE) LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE (4 - LETNIE) powstaje z przekształcenia LO 3-letniego z dniem 1 września 2019r Oddział 2017/2018 2018/2019 2019/2020 2020/2021 2021/2022 2022/2023 I klasa LO 3L absolwenci G LO 4L absolwenci SP LO 3L absolwenci G II klasa III klasa IV klasa

92 Zadania dyrektora w roku szkolnym 2017/2018
1. Wdrażanie nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach (PPKZ) i podstawy programowej kształcenia ogólnego (PPKO) Typ szkoły PPKZ PPKO Programy Szkolny plan Branżowa szkoła I stopnia NOWA Nowy program dla zawodu Nowe programy do przedmiotów ogólnokształcących Tygodniowy rozkład zajęć Art.110 ust.4 ustawy Prawo oświatowe Szkoła Policealna (I semestr) Nowy program dla zawodu Technikum (klasa I) STARA Szkolny plan nauczania

93 Zadania dyrektora w roku szkolnym 2017/2018
Podstawy prawne (do wdrażanie podstawy programowej): Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo Oświatowe (Dz. U poz.59); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 marca 2017 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz.U poz. 622); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 31 marca 2017 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz.U poz. 860); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U poz. 356); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U poz.703); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U poz. 649).

94 Wdrażanie podstawy programowej w województwie lubuskim
2016/ Zmiana podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa Przygotowanie szkół do realizacji nowej podstawy programowej Szkolenia prowadzone przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli: Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze Samorządowy Ośrodek Doskonalenia i Doradztwa w Zielonej Górze Liczba zaplanowanych szkoleń Liczba zrealizowanych szkoleń Planowana liczba nauczycieli uczestniczących w szkoleniach Liczba nauczycieli uczestniczących w szkoleniach (stan na r.) 65 73 3730 4926

95 Zadania dyrektora w roku szkolnym 2017/2018
2. Realizacja obowiązującej podstawy programowej Typ szkoły PPKZ PPKO Programy Szkolny plan TECHNIKUM (klasy: II, III, IV) STARA Obowiązujący Szkolny plan nauczania KLASY ZSZ w branżowej szkole I stopnia SZKOŁA POLICEALNA (od II semestru) SZKOŁY DLA DOROSŁYCH

96 Zadania dyrektora w roku szkolnym 2017/2018
Podstawy prawne (do realizacji podstawy programowej): Ustawa z dnia 7 września 1991 r. O systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2011 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U. z 2012 r., poz. 7 z późn. zm.); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 13 grudnia 2016 r. w sprawie klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego (Dz. U z 2016 r. poz. 2094); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie podstawy programowej kształcenia w zawodach (Dz. U. z 2012 r., poz. 184 z późn. zm.); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2012 r. poz. 977 z późn. zm.); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z poz. 204 z późn. zm.); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 24 lipca 2015 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym (Dz. U. z 2015 r. poz.1113).

97 Zadania dyrektora w roku szkolnym 2017/2018
3. Aneksy do arkuszy organizacji szkół (do 30 września 2017r.) Podstawa prawna: Art.110 ust. 5 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 59) §17 ust.8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz. U. z 2017 poz. 649). Uwagi do arkuszy organizacji szkół, które prosimy uwzględniać w aneksach: aneks sporządza się w formie opisowej wskazując zmiany w stosunku do stanu w arkuszu organizacji szkoły zatwierdzonego w maju 2017 r., również wtedy, gdy dyrektor sporządza nowy arkusz z powodu dużej liczby zmian; aneks powinien uwzględniać uwagi zawarte w negatywnej opinii Lubuskiego Kuratora Oświaty do arkusza organizacji szkoły (szkół), przekazanej organowi prowadzącemu szkołę;

98 Zadania dyrektora w roku szkolnym 2017/2018
należy stosować właściwe nazewnictwo np. w przypadku zespołu szkół piszemy: Arkusz organizacji szkół w Zespole Szkół … - i wymienić szkoły stosując ich pełne nazwy (zapis Arkusz organizacji Zespołu Szkół … nie jest właściwy); w arkuszu wyraźnie zaznaczyć typy szkół (wszystkie oddziały danego typu szkoły wpisać kolejno obok siebie); nazwy oddziałów - arkusz nie powinien zawierać zwyczajowych nazw dla oddziałów, jak np. profil biologiczny, klasa humanistyczna, technikum logistyczne itp.; jeśli w arkuszu występują skróty lub inne oznaczenia, np. literowe dla oddziałów (TB, IBC, itp.), to należy przedstawić ich opis (legendę); nazwy obowiązkowych i dodatkowych zajęć edukacyjnych (w arkuszu) – powinny być: zgodne z ramowym i szkolnym planem nauczania/tygodniowym rozkładem zajęć, napisane pełnym brzmieniem; nazwy nauczanych przez nauczycieli przedmiotów lub prowadzonych zajęć wymieniane w załączniku nr 1 do arkusza muszą być zgodne z zapisami w arkuszu (przykład negatywny: w arkuszu mamy nazwę przedmiotu uzupełniającego – edukacja filmowa, w załączniku – warsztaty filmowe).

99 Zadania dyrektora w roku szkolnym 2017/2018
Szkolny plan (tygodniowy rozkład zajęć lub szkolny plan nauczania) stanowi załącznik do arkusza organizacji – aneksu, jeżeli zmiany w arkuszu wynikają ze zmian w szkolnym planie (nazwy przedmiotów, liczby godzin itp.); Tygodniowy rozkład zajęć - opracowany na podstawie odpowiedniego załącznika rozporządzenia MEN z dnia 28 marca 2017r. w sprawie ramowych planów nauczania (Dz.U. z 2017r., poz. 703); Szkolny plan nauczania - opracowany na podstawie ramowych planów nauczania dla danego typu szkoły wg rozporządzenia MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z 2012r. poz. 204, z późn. zm.); Szkolny plan nauczania dla klasy I technikum, opracowany według załącznika nr 8 rozp. MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych z uwzględnieniem zmian (§1 pkt 6 rozp. MEN z dnia 29 grudnia 2014 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych – Dz. U. z 2014 r., poz. 1993) - zawiera opis realizacji kształcenia zawodowego (dla danego zawodu) zgodnie z nową podstawa programową dla tego zawodu i odpowiednio nowym programu nauczania dla zawodu, określającym nazwy przedmiotów w kształceniu zawodowym teoretycznym i praktycznym (niekoniecznie takie same jak w klasie II –IV);

100 Zadania dyrektora w roku szkolnym 2017/2018
Proponuje się, by tygodniowy rozkład zajęć/szkolny plan nauczania dla danego oddziału zawierał takie elementy, jak: pełne brzmienie typu szkoły, nazwa i symbol cyfrowy zawodu, podbudowa, oznaczenie i nazwa kwalifikacji, zgodnie z podstawą programową kształcenia w danym zawodzie, wszystkie elementy zgodnie z odpowiednim ramowym planem nauczania, w tym godziny do dyspozycji dyrektora; w tygodniowym rozkładzie zajęć - godziny przeznaczone na zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz na doradztwo zawodowe, opis kształcenia zawodowego (zarówno przedmiotowego, jak i modułowego ze wskazaniem na kształcenie dualne); w przypadku kształcenia przedmiotowego – nazwy przedmiotów w kształceniu zawodowym teoretycznym, wynikające z programu nauczania (liczba godzin), przedmioty w kształceniu zawodowym praktycznym, w tym praktyka zawodowa, realizowana w wymiarze określonym w podstawie programowej kształcenia w danym zawodzie (liczba godzin); dla oddziałów kształcących pracowników młodocianych – opis organizacji kształcenia zawodowego teoretycznego i praktycznego;

101 Zadania dyrektora w roku szkolnym 2017/2018
Godziny do dyspozycji dyrektora przeznacza się odpowiednio na: szkolny plan nauczania – zgodnie z §2 ust.1 pkt 5) rozp. MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. nr 32 z 2012 r. poz. 204 z późn. zm.): okresowe lub roczne zwiększenie liczby godzin wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zajęcia realizujące potrzeby i zainteresowania uczniów, z uwzględnieniem art.42 ust.2 pkt 2 ustawy KN; tygodniowy rozkład zajęć – na podstawie §2 ust.1 pkt 4) rozp. MEN z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U poz.703): zajęcia rozwijające zainteresowanie i uzdolnienia uczniów, w szczególności zajęcia związane z kształtowaniem aktywności i kreatywności uczniów, w przypadku szkół prowadzących kształcenie zawodowe – również na zajęcia związane z kształtowaniem kompetencji zawodowych, w przypadku liceum ogólnokształcącego dla dorosłych – również na realizację przedmiotów w zakresie rozszerzonym. Aneks do arkusza organizacji branżowej szkoły I stopnia powinien uwzględniać godziny przeznaczone na zajęcia z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej (realizowane zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art.47 ust.1 pkt 5 ustawy – Prawo oświatowe) oraz na doradztwo zawodowe.

102 Zadania dyrektora w roku szkolnym 2017/2018
Inne zadania dyrektora wynikające ze zmian w przepisach prawa oświatowego: Zmiany w statutach - opracowanie statutu branżowej szkoły I stopnia i innych zmian. Termin: do 30 listopada 2017 r. Podstawa prawna: art ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 60); art. 98 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz.59). Uchwalenie programu wychowawczo-profilaktycznego (w porozumieniu z Radą Rodziców) Termin: do 30 września 2017 r. Podstawa prawna: art.26 ust.1 i 2; art. 84 ust.1 pkt 1, ust.3 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r, Prawo Oświatowe (Dz.U. z 2017r. poz. 59).

103 Zadania dyrektora w roku szkolnym 2017/2018
Indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne – ważne do 1 października 2017r. Podstawa prawna: art. 311 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60). Eksperyment w szkole - dostosowanie do przepisów art. 45 ustawy Prawo Oświatowe Termin: do 31 sierpnia 2018 r. Podstawa prawna: art. 306 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60). Od dnia 1 września 2017 r. wszystkie czynności dotyczące organizowania i prowadzenia kształcenia, wychowania i opieki są realizowane z uwzględnieniem odpowiednio art ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo oświatowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 60).

104 Współpraca z wizytatorami Kuratorium Oświaty

105 Współpraca z wizytatorami Kuratorium Oświaty
Wizytatorzy Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. opiniujący arkusze organizacji szkół ponadgimnazjalnych: Krystyna Wiśniewska: szkoły z terenu miasta Gorzowa Wlkp., szkoły z terenu powiatów: sulęcińskiego i świebodzińskiego. Grażyna Kołogrecka-Dul: szkoły z terenu powiatów: gorzowskiego, międzyrzeckiego, strzelecko-drezdeneckiego, słubickiego. Krzysztof Słapczyński: szkoły z terenu miasta Zielona Góra. Marzena Pulik – Sowińska: szkoły z terenu powiatów: zielonogórskiego, krośnieńskiego, nowosolskiego, wschowskiego. Zbigniew Gładki: szkoły z terenu powiatów: żarskiego, żagańskiego.

106 Oferty lubuskich placówek doskonalenia nauczycieli na rok szkolny 2017/2018 w zakresie doskonalenia nauczycieli oraz wspomagania szkół i placówek

107 Oferta Wojewódzkiego Ośrodka Metodycznego w Gorzowie Wielkopolskim na rok szkolny 2017/2018

108 Oferta Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze na rok szkolny 2017/2018

109 Szkoła Promująca Zdrowie

110 Szkoła promująca zdrowie
Szkoła Promująca Zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania określone w podstawach programowych kształcenia ogólnego i innych obowiązujących aktach prawnych i ponadto: Koncepcja pracy szkoły, jej struktura i organizacja sprzyjają uczestnictwu społeczności szkolnej w realizacji działań w zakresie promocji zdrowia oraz skuteczności i długofalowości tych działań. Klimat społeczny szkoły sprzyja zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz rodziców uczniów. Szkoła realizuje edukację zdrowotną i program profilaktyki dla uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz dąży do poprawy skuteczności działań w tym zakresie. Warunki oraz organizacja nauki i pracy sprzyjają zdrowiu i dobremu samopoczuciu uczniów, nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz współpracy z rodzicami.

111 Szkoła promująca zdrowie
Ważne terminy: Do 15 października każdego roku – plan pracy, Do 30 czerwca każdego roku – wnioski o nadanie Wojewódzkiego Certyfikatu (na 3 lata), raporty roczne, wnioski o włączenie szkoły do Lubuskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie. Wnioski o nadanie Krajowego Certyfikatu Pierwsze półrocze każdego roku szkolnego: do 30 grudnia szkoły składają formularz wniosku wraz z załącznikami do wojewódzkiego koordynatora, do 30 stycznia wojewódzcy koordynatorzy przesyłają do ORE wnioski szkół ubiegających się o nadanie Krajowego Certyfikatu wraz z rekomendacją, do 30 marca odbywa się posiedzenie kapituły. Drugie półrocze każdego roku szkolnego: do 30 maja szkoły składają formularz wniosku wraz z załącznikami do wojewódzkiego koordynatora, do 30 czerwca wojewódzcy koordynatorzy przesyłają do ORE wnioski szkół ubiegających się o nadanie Krajowego Certyfikatu wraz z rekomendacją, do 30 września odbywa się posiedzenie kapituły, do 30 października przewodniczący kapituły przedstawia Ministrowi Edukacji Narodowej listę szkół rekomendowanych przez kapitułę do nadania Krajowego Certyfikatu. Informacje i wnioski o krajowy certyfikat :

112 Granty Lubuskiego Kuratora Oświaty: Jak budować w szkole relacje?
Rok szkolny 2017/2018 Listopad 2017r. – Ogólnopolska Konferencja Jubileuszowa 25-lecia Szkoły Promującej Zdrowie Listopad/grudzień 2017 r. – Lubuska Konferencja Jubileuszowa 25-lecia Szkoły Promującej Zdrowie Granty Lubuskiego Kuratora Oświaty: Jak budować w szkole relacje? Szkolenia ośrodków doskonalenia: Promocja zdrowia jako ważne zadanie szkoły i przedszkola, Standardy szkoły i przedszkola promującego zdrowie, Promocja zdrowia nauczycieli i pracowników szkoły ważnym komponentem SzPZ, Mediacje jako alternatywny sposób rozwiązywania konfliktów w szkole. Diagnoza Planowanie Realizacja Monitorowanie Ewaluacja działań

113 23 5 29/150 wnioski o nadanie wojewódzkiego certyfikatu SzPZ
Certyfikaty 2017 wnioski o nadanie wojewódzkiego certyfikatu SzPZ 23 zgłoszenia szkół/ przedszkoli do Lubuskiej Sieci Szkół Promujących Zdrowie 5 raportów rocznych podsumowujących realizację programu w roku szkolnym 2016/2017 29/150

114 Certyfikaty 2017 Lp. Nazwa szkoły Miejscowość 1.
Zespół Szkół Budowlanych i Samochodowych im. Mikołaja Kopernika Gorzów Wielkopolski 2. Zespół Szkół Ogólnokształcących i Ekonomicznych Lubsko

115 Wnioski o włączenie do Lubuskiej Sieci Szkół Promującej Zdrowie
Przedszkole Miejskie nr 4 „Mali Odkrywcy” w Gorzowie Wielkopolskim Przedszkole Miejskie nr 10 im. Jasia i Małgosi w Gorzowie Wielkopolskim Zespół Szkół Mechanicznych im. Zesłańców Sybiru w Gorzowie Wielkopolskim Miejskie Przedszkole nr 11 „Tęczowy Zakątek” w Zielonej Górze Szkoła Podstawowa nr 2 im. Jana Kilińskiego w Krośnie Odrzańskim.

116 Komunikaty

117 Dotacje

118 Baza ofert pracy dla nauczycieli
Komunikaty Baza ofert pracy dla nauczycieli W okresie do dnia 31 sierpnia 2023r. dyrektor szkoły prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego informuje kuratora oświaty sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą o wolnych stanowiskach pracy dla nauczycieli poprzez wypełnienie formularza on-line na stronie podmiotowej kuratorium oświaty. Oferty udostępniane są na stronie Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. w zakładce Praca dla nauczycieli. Podstawa prawna: art ust. 1 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017r. poz. 60)

119 Komunikaty Nowa procedura wyrażania zgody na zatrudnienie w szkołach osób niebędących nauczycielami oraz nauczycieli nieposiadających wymaganych kwalifikacji Od dnia 15 sierpnia 2017 r. wniosek o wyrażenie zgody na zatrudnienie nauczyciela nieposiadającego wymaganych kwalifikacji lub o wyrażenie zgody na zatrudnienie osoby niebędącej nauczycielem powinien być wydrukiem wypełnionego formularza on-line umieszczonego pod adresem opatrzonym stosownymi pieczęciami oraz podpisem dyrektora szkoły. Wniosek powinien zostać przesłany do Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim. Do wniosku należy załączyć wskazane w procedurze dokumenty. Nowa procedura jest udostępniona na stronie Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wlkp. w zakładce: Szkoły i organy prowadzące » Dyrektorzy i nauczyciele » Zgody na zatrudnienie

120 Działalność innowacyjna szkół i placówek
Komunikaty Działalność innowacyjna szkół i placówek Od 1 września 2017 r. przestaną obowiązywać przepisy rozporządzenia MENiS z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki, a także przepisy ustawy o systemie oświaty odnoszące się do innowacji. W stosunku do obecnego stanu prawnego zmiany polegają na: zniesieniu konieczności zgłaszania innowacji pedagogicznej kuratorowi oświaty i organowi prowadzącemu, zniesieniu wymagań formalnych warunkujących rozpoczęcie działalności innowacyjnej. W świetle ustawy Prawo oświatowe, działalność innowacyjna jest integralnym elementem działalności szkoły. Zaproponowane w ustawie regulacje prawne dotyczące działalności innowacyjnej określają m.in. obowiązek tworzenia przez szkoły i placówki warunków do rozwoju aktywności, w tym kreatywności uczniów (art. 44 ust. 2 pkt 3). Podstawa prawna: Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017r. Poz. 59)

121 Komunikaty Program Wspierania Zdolności i Talentów „Lubuscy poszukiwacze talentów” W dniu 31 maja 2017 roku zakończył się kolejny etap wdrażania opracowanego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty Programu Wspierania Zdolności i Talentów „Lubuscy poszukiwacze talentów”. Dyrektorzy szkół, które wyrażają chęć przystąpienia do Programu, poproszeni zostali o wypełnienie krótkiej ankiety, w której zadeklarowano chęć przystąpienia szkoły do Programu oraz wskazywano koordynatora Szkolnego Programu Wspierania Zdolności i Talentów. Chęć przystąpienia do Programu zadeklarowało 105 szkół z terenu województwa lubuskiego. Kolejne etapy wdrażania Programu: opracowanie Szkolnych Programów Wspierania Zdolności i Talentów – od 1 czerwca 2017 r. - do 31 sierpnia 2017 r., zaopiniowanie przez Radę Pedagogiczną Szkolnego Programu Wspierania Zdolności i Talentów oraz włączenie go do zestawu programów szkolnych – do 14 września 2017 r., przedstawienie założeń Programu rodzicom podczas pierwszych zebrań oddziałów klasowych oraz oferty zajęć pozalekcyjnych – ustalają szkoły, przekazanie do Kuratorium Oświaty informacji o podjęciu przez Radę Pedagogiczną uchwały o przystąpieniu do Programu (poprzez elektroniczny system ankiet) – wrzesień 2017 r., realizacja zaplanowanych zadań w ramach Szkolnych Programów Wspierania Zdolności i Talentów.

122 Komunikaty W wyniku licznych kontroli w placówkach edukacyjnych stwierdzono stosowanie m.in.: dwuchromianu potasu, dwuchromianu amonu, formaliny, formaldehydu, fenoloftaleiny, a także w nielicznych przypadkach substancji podlegającej ograniczeniu – benzenu. W związku z powyższym, jak również z reorganizacją szkół i tworzeniem nowych pracowni przedmiotowych Lubuski Państwowy Wojewódzki Inspektor Sanitarny pragnie poinformować i zwrócić uwagę, że w celu ochrony zdrowia uczniów i nauczycieli przed skutkami narażenia spowodowanego kontaktami z niebezpiecznymi substancjami chemicznymi, ich mieszaninami, zaleca się rezygnację w procesie dydaktycznym ze stosowania w/w substancji chemicznych i ich mieszanin działających rakotwórczo lub mutagennie na organizm człowieka i stosowanie zastępczych substancji chemicznych mniej niebezpiecznych dla zdrowia.

123 Stypendia Prezesa Rady Ministrów Na co należy zwrócić uwagę?
Wzór wniosku jest corocznie przekazywany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Wzór wniosku jest modyfikowany, zatem należy posługiwać się nowym wzorem zamieszczanym każdorazowo na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim. Szkoły, które nie wskazały kandydata do stypendium Prezesa Rady ministrów zobowiązane są do przesłania pisemnego wyjaśnienia na temat przyczyny braku kandydata. Wyjaśnienia należy przekazać do Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim w tym samym terminie, do którego można składać wnioski o przyznanie stypendium.

124 Stypendia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania Na co należy zwrócić uwagę?
Wzór wniosku jest corocznie przekazywany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Wzór wniosku jest modyfikowany, zatem należy posługiwać się nowym wzorem zamieszczanym każdorazowo na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim. Wnioski należy wypełniać komputerowo, czcionką wskazaną w ogłoszeniu o stypendiach zamieszczanym corocznie na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim. Poszczególne osiągnięcia kandydatów należy opisywać według kolejności podanej w nawiasie każdego punktu tabeli z osiągnięciami, np. ogólnopolską olimpiadę przedmiotową należy opisać w następujący sposób: nazwa olimpiady, organizator, zdobyte miejsce/tytuł najwyższego etapu/stopnia.

125 Stypendia ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania Na co należy zwrócić uwagę?
Powyższe zalecenia podyktowane jest konicznością przekazania zakwalifikowanych wniosków do Ministerstwa Edukacji Narodowej. Wnioski muszą być wypełnione w sposób jednolity. Wniosek należy przesłać drogą poczty tradycyjnej lub osobiście dostarczyć do Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim. Ponadto wniosek należy przekazać drogą poczty elektronicznej na każdorazowo wskazany na stronie internetowej Kuratorium Oświaty w Gorzowie Wielkopolskim adres owy. Do wniosku należy dołączyć potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie wskazanych osiągnięć. W przypadku indywidualnego toku nauki należy dołączyć potwierdzone za zgodność z oryginałem kserokopie arkuszy ocen.

126 Wskazówki na przyszłość
Zaleca się: prawidłowe wypełnianie wniosków o nagrody i odznaczenia dla nauczycieli (zachowanie rozsądku w ilości składanych wniosków i przedstawienie rzetelnego, oczywistego uzasadnienia) prawidłowe wypełnianie wniosków o stypendia Prezesa Rady Ministrów i Ministra Edukacji Narodowej uruchomienie w szkołach procedur przyznawania stypendium za wyniki w nauce oraz osiągnięcia sportowe bardzo dokładne wypisywanie danych uczestników konkursów przedmiotowych, ponieważ na tej podstawie wystawiane są zaświadczenia

127 Wskazówki na przyszłość
systematyczne monitorowanie strony internetowej i komunikatora w elektronicznym systemie ankiet Kuratorium Oświaty, terminową realizację zadań, bez konieczności przypominania przez pracowników Kuratorium Oświaty, rzetelną i terminową realizację zadania związanego z dystrybucją podręczników – przekazywanie danych na platformie i potwierdzanie odbioru pobieranie aktualnych wniosków i innych dokumentów niezbędnych do załatwienia sprawy oraz prawidłowe ich wypełnianie, zgłaszanie wycieczek zagranicznych z kilkudniowym wyprzedzeniem (a nie dzień przed wyjazdem), zobowiązanie nauczycieli do rzetelnego i czytelnego wypełniania dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z obowiązującym prawem oraz monitorowanie i kontrolę tej dokumentacji.

128 Komunikaty Ważne terminy: Plan Nadzoru Pedagogicznego Lubuskiego Kuratora Oświaty na rok szkolny 2017/2018 opublikowany zostanie do dnia 31 sierpnia 2017 r. na stronie internetowej Kuratorium Oświaty. Dyrektor szkoły lub placówki opracowuje na każdy rok szkolny Plan Nadzoru Pedagogicznego, który przedstawia na zebraniu rady pedagogicznej w terminie do dnia 15 września roku szkolnego, którego dotyczy plan.

129 Podsumowanie, zakończenie narady

130 DZIĘKUJĘ


Pobierz ppt "Narada dotycząca wyników i wniosków z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Lubuskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2016/2017 oraz organizacji."

Podobne prezentacje


Reklamy Google