Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
OpublikowałJadwiga Szczepaniak Został zmieniony 6 lat temu
1
Podstawowe zasady wykorzystania wyników egzaminów zewnętrznych
2
Co znajduje się w prezentacji?
Jakie funkcje pełnią egzaminy zewnętrzne? Jak tworzone są arkusze egzaminacyjne? Jakie informacje o egzaminach i wynikach są dostępne na stronie internetowej OKE w Krakowie? Jak pracować z wynikami egzaminacyjnymi?
3
Struktura egzaminów zewnętrznych
Od roku system egzaminów zewnętrznych w Polsce tworzą: Egzamin gimnazjalny, Egzamin maturalny, Egzamin zawodowy (z kwalifikacji). Prezentacja została opracowana dla egzaminu maturalnego. Przykłady wykorzystania i analiz wyników egzaminacyjnych zostały opracowane na podstawie egzaminu maturalnego z matematyki na poziomie podstawowym.
4
Jaką rolę pełnią egzaminy zewnętrzne?
5
Jaką rolę pełnią egzaminy zewnętrzne?
Ocenianie stopnia opanowania przez uczniów wymagań programowych dla celów rekrutacji na studia Przekazywanie w obrębie systemu oświaty rzetelnej informacji o osiągnięciach szkolnych poszczególnych uczniów Ewaluacja, w tym autoewaluacja pracy szkół Monitorowanie procesów edukacyjnych w skali kraju, województwa i powiatu
6
Ocenianie stopnia opanowania przez uczniów wymagań programowych dla celów rekrutacji na studia
Rekrutacja na studia powinna wynikać z oceny dotychczasowych osiągnięć szkolnych uczniów. Osiągnięcia uczniów powinny być obiektywnie i precyzyjnie zmierzone oraz porównywalne między latami pod względem treści i trudności. Wyniki egzaminacyjne powinny zależeć od wiedzy i umiejętności uczniów, którzy rozwiązują w szkołach takie same zadania. System egzaminów zewnętrznych pozwala na spełnienie przedstawionych warunków.
7
Przekazywanie w obrębie systemu oświaty profesjonalnej informacji o osiągnięciach szkolnych poszczególnych uczniów Egzaminy mówią nam dużo o uprzednich osiągnięciach szkolnych uczniów. Na podstawie informacji o wynikach egzaminów można podejmować decyzje o indywidualizacji programów nauczania czy działaniach wyrównawczych (jest to funkcja diagnostyczna egzaminu).
8
Ewaluacja, w tym autoewaluacja pracy szkół
Na podstawie wyników egzaminacyjnych uczniów danej szkoły można dokonywać ewaluacji jej pracy. Na podstawie analiz osiągnięć uczniów określa się mocne i słabe strony szkoły oraz wiąże się otrzymane rezultaty z pracą dydaktyczną. Istotne, by pamiętać, że na wyniki szkoły oprócz pracy nauczycieli wpływają także zdolności i umiejętności samych uczniów oraz wpływ środowiska, z którego pochodzą. Ewaluacja, a zwłaszcza autoewaluacja pracy szkoły zawsze musi uwzględniać kontekst, w jakim funkcjonuje szkoła. Ważne dla ewaluacji szkół jest zastosowanie do analizy danych egzaminacyjnych metody edukacyjnej wartości dodanej (EWD).
9
Monitorowanie procesów edukacyjnych w skali kraju
Krajowy system egzaminów dostarcza niezwykle bogatego zbioru danych. Dzięki nim można monitorować skutki wprowadzanych reform oraz zmiany zachodzące spontanicznie w oświacie. Wymaga to stabilności struktury egzaminów w czasie oraz ich porównywalności między latami.
10
Gdzie można znaleźć wyniki egzaminacyjne?
11
Rodzaje informacji o egzaminach i wynikach dostępne na stronie OKE w Krakowie
Informacje o egzaminach Informacje dotyczące przebiegu i organizacji egzaminu Informacje o wynikach egzaminacyjnych
12
Informacje dotyczące organizacji i przebiegu egzaminu
Struktura egzaminu Terminy Przebieg egzaminu Organizacja egzaminu w szkole Zakres materiału obecny na egzaminie
13
Informacje dotyczące organizacji i przebiegu egzaminu – gdzie ich szukać?
Są dostępne na stronie OKE w Krakowie ( - należy kliknąć w zakładkę Egzamin maturalny. Dodatkowo, informacji można szukać na stronie Centralnej Komisji Egzaminacyjnej ( w zakładce Egzamin maturalny. Graficzne pokazanie, jak dojść do tego miejsca
14
Informacje o wynikach egzaminacyjnych
Indywidualne wyniki uczniowskie Wyniki na poziomie powiatów Raporty podsumowujące przebieg egzaminu Wyniki szkół
15
Informacje o wynikach egzaminacyjnych
Dostęp do tych danych jest ograniczony do uczniów i pracowników szkół, do których oni uczęszczali Indywidualne wyniki uczniowskie Wyniki na poziomie powiatów Raporty podsumowujące przebieg egzaminu Wyniki szkół
16
Informacje o wynikach egzaminacyjnych
Dostęp do tych danych jest ograniczony do uczniów i pracowników szkół, do których oni uczęszczali Indywidualne wyniki uczniowskie Wyniki na poziomie powiatów Raporty podsumowujące przebieg egzaminu Ogólne wyniki dla szkół są dostępne powszechnie Wyniki szkół
17
Informacje o wynikach egzaminacyjnych
Dostęp do tych danych jest ograniczony do uczniów i pracowników szkół, do których oni uczęszczali Indywidualne wyniki uczniowskie Wyniki na poziomie powiatów Raporty podsumowujące przebieg egzaminu Ogólne wyniki dla szkół są dostępne powszechnie Wyniki szkół Szczegółowe wyniki szkół są dostępne dla pracowników szkoły
18
Informacje o wynikach egzaminacyjnych
Dostęp do tych danych jest ograniczony do uczniów i pracowników szkół, do których oni uczęszczali Indywidualne wyniki uczniowskie Wyniki na poziomie powiatów Raporty podsumowujące przebieg egzaminu Ogólne wyniki dla szkół są dostępne powszechnie Wyniki szkół Szczegółowe wyniki szkół są dostępne dla pracowników szkoły Raporty oraz wyniki na poziomie powiatów są ogólnodostępne
19
Wyniki szkół
20
Wyniki szkół – co jest dostępne?
Podstawowe informacje o wynikach egzaminacyjnych w szkole: liczba osób zdających dany egzamin; zdawalność, czyli procent osób, które otrzymały świadectwo maturalne; średni wynik uzyskany przez uczniów z danego przedmiotu – uwaga, przedmioty obowiązkowe i dodatkowe przedstawiane są w osobnych zestawieniach.
21
Wyniki szkół – kto i po co może z nich skorzystać?
Zainteresowani nimi są pracownicy szkoły, organy nadzorujące szkoły, organy prowadzące szkoły, rodzice oraz opinia publiczna. Stanowią źródło informacji o osiągnięciach uczniów danych szkół. Przyglądając się wynikom, należy pamiętać, że na rezultaty uczniów wpływają czynniki szkolne, społeczne oraz indywidualne zdolności i wysiłek ucznia.
22
Wyniki szkół – kto i po co może z nich skorzystać?
Wyciągając wnioski o osiągnięciach szkoły trzeba brać pod uwagę kontekst, w jakim zostały uzyskane dane rezultaty. Lepszym sposobem uchwycenia wpływu szkoły na osiągnięcia ucznia jest edukacyjna wartość dodana (EWD). Uwaga – sposoby wykorzystania wyników szkół w ramach analizy wewnątrzszkolnej zostanie opisana w dalszej części prezentacji.
23
Wyniki szkół – gdzie ich szukać?
Wyniki szkół są dostępne na stronie należy kliknąć w zakładkę Wyniki egzaminów; następnie należy wybrać, który egzamin nas interesuje – np. Egzamin maturalny; po kliknięciu zostajemy przekierowani na stronę, na której znajdują się wyniki egzaminacyjne – zestawienia z najbardziej aktualnej sesji znajdują się na samej górze ekranu. Wyniki szkół są dostępne w następujących zestawieniach (odpowiednio dla każdego województwa i typu szkoły): zdawalność egzaminu maturalnego w szkołach ( osobno w maju i po wszystkich sesjach) w 2017 r., średnie wyniki z przedmiotów obowiązkowych w maju 2017 roku, średnie wyniki z przedmiotów dodatkowych w maju 2017 roku. Graficzne pokazanie dostępu
24
Wyniki szkół – gdzie ich szukać?
Należy kliknąć w zakładkę Wyniki egzaminów Graficzne pokazanie dostępu
25
Wyniki szkół – gdzie ich szukać?
Wybieramy, który egzamin nas interesuje, np. egzamin maturalny Graficzne pokazanie dostępu
26
Wyniki szkół – gdzie ich szukać?
Zdawalność egzaminu maturalnego Graficzne pokazanie dostępu Średnie wyniki z przedmiotów obowiązkowych w maju 2017 roku Średnie wyniki z przedmiotów dodatkowych w maju 2017 roku
27
Wyniki szkół w powiatach
28
Wyniki na poziomie powiatów – co jest dostępne?
Podstawowe informacje o wynikach egzaminacyjnych uczniów przystępujących do egzaminu w szkole w danym powiecie: liczba osób zdających dany egzamin; zdawalność, czyli procent osób, które otrzymały świadectwo maturalne; średni wynik uzyskany przez uczniów z danego przedmiotu – uwaga, przedmioty obowiązkowe i dodatkowe przedstawiono w osobnych zestawieniach; zestawienia zostały przygotowane także w rozbiciu na typ szkoły (licea ogólnokształcące oraz technika).
29
Wyniki na poziomie powiatów – kto i po co może z nich skorzystać?
Zainteresowani nimi są głównie organy prowadzące szkoły oraz opinia publiczna. Stanowią źródło informacji o przebiegu egzaminu i osiągnięciach uczniów w całym województwie. Stanowią punkt odniesienia wyniku, uzyskiwanego przez uczniów szkół działających w danym województwie.
30
Wyniki na poziomie powiatów – gdzie ich szukać?
Wyniki na poziomie powiatów są dostępne na stronie należy kliknąć w zakładkę Wyniki egzaminów; następnie wybrać, który egzamin nas interesuje, np. Egzamin maturalny; po kliknięciu zostajemy przekierowani na stronę, na której znajdują się wyniki egzaminacyjne – zestawienia z najbardziej aktualnej sesji znajdują się na samej górze ekranu. Wyniki na poziomie powiatów są dostępne w następujących zestawieniach (odpowiednio dla każdego województwa i typu szkoły): zdawalność egzaminu maturalnego w powiatach w 2017 r., zdawalność egzaminu maturalnego w powiatach w maju w 2017 r., średnie wyniki z przedmiotów obowiązkowych w powiatach w maju 2017 r., średnie wyniki z przedmiotów dodatkowych w powiatach w maju 2017 r., sprawozdania zbiorcze wyników egzaminów maturalnych dla poszczególnych powiatów w 2017 r. Dodać informacje o raportach dla powiatów
31
Wyniki na poziomie powiatów – gdzie ich szukać?
sprawozdania zbiorcze dla poszczególnych powiatów Wyniki na poziomie powiatu Graficzne pokazanie dostępu
33
Raporty podsumowujące przebieg egzaminu
34
Raporty podsumowujące przebieg egzaminu – co jest dostępne?
Wstępna informacja o egzaminie. Podstawowe informacje o wynikach egzaminacyjnych uczniów przystępujących do egzaminu w danym województwie: liczba osób zdających dany egzamin; zdawalność, czyli procent osób, które otrzymały świadectwo maturalne; średni wynik uzyskany przez uczniów z danego przedmiotu; zestawienia zostały przygotowane także w rozbiciu na typ szkoły (licea ogólnokształcące oraz technika).
35
Raporty podsumowujące przebieg egzaminu – co jest dostępne?
Sprawozdania przedmiotowe z egzaminu maturalnego. Podstawowe informacje o wynikach egzaminacyjnych uczniów przystępujących do egzaminu w danym województwie: liczba osób zdających dany egzamin; zdawalność, czyli procent osób, które otrzymały świadectwo maturalne; średni wynik uzyskany przez uczniów z danego przedmiotu; zestawienia zostały przygotowane także w rozbiciu na typ szkoły (licea ogólnokształcące oraz technika). Zestawienia zawierają wyniki w podziale na płeć, typ miejscowości, w której zlokalizowana jest szkoła. Rozwiązywalność zadań z danego egzaminu, wraz z komentarzem dotyczącym mocnych i słabych stron zdających egzamin oraz jakościową analizą zadań na podstawie wyników uzyskany przez uczniów w całej Polsce.
36
Raporty podsumowujące przebieg egzaminu – kto i po co może z nich skorzystać?
Zainteresowani są nimi dyrektorzy i nauczyciele szkół, przedstawiciele instytucji oświatowych (MEN, KO) oraz opinia publiczna. Stanowią podsumowanie osiągnięć uczniów, zdających egzamin z danego przedmiotu. Zawierają szereg szczegółowych informacji dotyczących zadań, wraz z komentarzem, przez co są szczególnie cenne dla nauczycieli.
37
Raporty podsumowujące przebieg egzaminu – gdzie ich szukać?
Raporty podsumowujące przebieg egzaminu są dostępne na stronie należy kliknąć w zakładkę Wyniki egzaminów; następnie należy wybrać, który egzamin nas interesuje, np. Egzamin maturalny; po kliknięciu zostajemy przekierowani na stronę, na której znajdują się wyniki egzaminacyjne – zestawienia z najbardziej aktualnej sesji znajdują się na samej górze ekranu; klikając w nazwę województwa poniżej napisu „Wstępna informacja o wynikach egzaminu maturalnego po wszystkich sesjach w 2017 roku” lub „Wstępna informacja o wynikach egzaminu maturalnego w maju 2017 r.” możemy uzyskać do niej dostęp; by uzyskać dostęp do raportów przedmiotowych należy kliknąć w Sprawozdania przedmiotowe z egzaminu maturalnego w 2017 roku. Pokazać dostęp graficznie
38
Sprawozdania przedmiotowe
Sprawozdania przedmiotowe zawierają podstawowe dane statystyczne dla województwa. Oprócz danych statystycznych w sprawozdaniu znajdują się: poziom wykonania zadań w województwie, analiza jakościowa zadań, dokładne omówienie zadań z rozwiązaniami uczniowskimi dla poziomu podstawowego i rozszerzonego danego egzaminu maturalnego.
39
Sprawozdania przedmiotowe
40
Indywidualne wyniki uczniowskie - uczeń
41
Indywidualne wyniki uczniowskie – co jest dostępne dla ucznia?
Każdy z piszących egzamin, po ogłoszeniu jego wyników, ma dostęp do swoich indywidualnych rezultatów. Dostęp do nich jest możliwy po wejściu do systemu OBIEG. Po wejściu do systemu należy wybrać zakładkę "Uczeń", a następnie zalogować się wpisując PESEL jako login oraz hasło otrzymane w szkole. W przypadku zgubienia hasła należy zwrócić się do szkoły po nowe hasło. Uczniowie mają dostęp do: sumy punktów oraz procentu punktów otrzymanych z każdego zdawanego egzaminu; informacji o otrzymaniu lub nie świadectwa maturalnego; wyniku uzyskanego za każde zadanie z każdego zdawanego przedmiotu (wraz z informacją o prawidłowej odpowiedzi w przypadku zadań zamkniętych); porównania wyniku uzyskanego przez ucznia na tle innych uczniów zdających egzamin z danego przedmiotu w szkole, gminie, powiecie i województwie (przedstawienie wyniku ucznia na wykresie rozkładu); treści zadań egzaminacyjnych. Dostęp graficzny
42
Indywidualne wyniki uczniowskie – jak mogą wykorzystać je uczniowie?
Dzięki dostępowi, każdy piszący egzamin może sprawdzić swoje wyniki w dniu ich ogłoszenia. Dzięki temu wie, czy zdał lub nie egzamin maturalny. Uczniowie chcący kontynuować naukę na studiach dzięki informacji o swoich rezultatach mają szansę już wtedy dowiedzieć się, czy mają szansę dostać się na wybrany kierunek studiów. Dodatkowo, informacja o wynikach na poziomie pojedynczego zadania daje uczniom możliwość sprawdzenia, w jakich zadaniach popełnili oni błędy.
43
Indywidualne wyniki uczniowskie – gdzie ich szukać?
Należy kliknąć w zakładkę OBIEG Graficzne pokazanie dostępu
44
Indywidualne wyniki uczniowskie – gdzie ich szukać?
Uczeń klika w odpowiednią zakładkę, następnie loguje się do systemu
45
Rozkłady wyników uczniów na tle zdających dany przedmiot
Rozkład w szkole
46
Indywidualne wyniki uczniowskie - szkoła
47
Wyniki uczniowskie – co jest dostępne dla nauczycieli?
Dla każdej ze szkół, której uczniowie pisali egzamin maturalny, przygotowano zestawienie wyników uczniowskich w arkuszu Excel. Dostęp do niego jest możliwy po wejściu do systemu OBIEG. Po wejściu do systemu należy wybrać zakładkę Dyrektor, a następnie zalogować się wpisując kod szkoły jako login oraz hasło. Wyniki egzaminów znajdują się w zakładce Materiały. Oprócz informacji o wynikach, w systemie OBIEG dyrektor i pracownicy szkoły mają dostęp do dokumentacji i formularzy potrzebnych do organizacji egzaminu maturalnego w szkole. Dostęp graficzny
48
Indywidualne wyniki uczniowskie – co jest dostępne dla nauczycieli?
Dyrektor oraz nauczyciele szkoły, w której uczniowie pisali egzamin, mają dostęp do następujących informacji w arkuszu Excel: ogólna informacji o zdawalności; średni wynik (w procentach) otrzymany z każdego zdawanego w szkole egzaminu; liczba zdających dany egzamin; wynik uzyskany przez każdego ucznia za pojedyncze zadanie oraz suma punktów za wszystkie zadania, w ramach każdego z przedmiotów zdawanych przez danego ucznia; wykonanie zadań w procentach, w podziale na klasy oraz w ramach całej szkoły (wraz z podaniem informacji o wykonaniu zadań w gminie, powiecie i województwie).
49
Dyrektor szkoły loguje się po kliknięciu w zakładkę
Indywidualne wyniki uczniowskie dostępne dla szkoły – gdzie ich szukać? Dyrektor szkoły loguje się po kliknięciu w zakładkę
50
Należy kliknąć w zakładkę Materiały
Indywidualne wyniki uczniowskie dostępne dla szkoły – gdzie ich szukać? Należy kliknąć w zakładkę Materiały
51
Indywidualne wyniki uczniowskie – dane dostępne dla dyrektora i nauczycieli
Wyniki za poszczególna zadania w ramach danego przedmiotu dla każdego ucznia Ogólna informacja o zdawalności oraz o średnich wynikach Wizytówka: Informacja o zawartości arkusza
52
Indywidualne wyniki uczniowskie – ogólna informacja o zdawalności
Zdawalność matury w szkole Wyniki w szkole: przedmioty zdawane obowiązkowo Wyniki w szkole: przedmioty zdawane dodatkowo
53
Dane z arkusza Excel: indywidualne wyniki uczniowskie – do czego można je wykorzystać?
Podsumowanie przebiegu egzaminu maturalnego w danym roku. Informacje o zdawalności uczniów oraz o średnim wyniku uczniów szkoły z danego egzaminu (przedmiotu). Średnie wyniki szkoły z poszczególnych egzaminów maturalnych są ważnymi wskaźnikami informującymi o jej pracy. Ważne: aby poprawnie analizować średni wynik szkoły, musimy mieć jakiś punkt odniesienia – zwykle stanowi go średnia powiatu, województwa lub kraju (informacje, ile wynoszą można znaleźć w sprawozdaniach przedmiotowych).
54
Wyniki uczniowskie: – ogólna informacja o zdawalności – do czego można je wykorzystać?
Analizy średnich wyników są często nadużywane - zwykle ich interpretacja jest zbyt rozległa. Następuje dążenie do wyjaśnienia wszystkiego, co dzieje się w szkole, na podstawie kilku zaledwie liczb. Należy pamiętać, że średnia jako parametr statystyczny jest wrażliwa na małą liczbę uczniów (w grupach mniej niż 10 uczniów staje się bardzo zawodna) oraz na rozkłady wyników, znacznie odbiegające od rozkładu normalnego. W analizach wewnątrzszkolnych analizy powinny rozpoczynać się od średnich wyników, ale ich rozwinięciem jest analiza rozwiązywalności zadań przez uczniów w ramach poszczególnych przedmiotów.
55
Indywidualne wyniki uczniowskie – zadania
W kolejnych zakładkach znajdują się wyniki z poszczególnych egzaminów Znajdują się tutaj wyniki każdego ucznia za poszczególne zadanie Ten sam arkusz należy przewinąć w prawą stronę, by uzyskać dostęp do następnych informacji.
56
Indywidualne wyniki uczniowskie – zadania
W arkuszu dostępne są także informacje o poziomie wykonania zadań dla każdej z klas, całej szkoły oraz w całej gminie, powiecie i województwie. Ułatwia to znacznie analizę rozwiązywalności zadań w ramach danego egzaminu. Znajdują się tutaj także informacje: o wyniku ucznia z egzaminu, Powodzeniu na egzaminie oraz czy dana osoba przystępowała do egzaminu po raz pierwszy.
57
Indywidualne wyniki uczniowskie – informacje o zadaniach – do czego można je wykorzystać?
Analiza rozwiązywalności zadań z danego przedmiotu daje nam informację o wiedzy i umiejętnościach uczniów, rozwiązujących dany egzamin. Zadania można powiązać z konkretnymi działaniami dydaktycznymi. By to zrobić, należy najpierw dokładnie przeanalizować zawartość arkusza egzaminacyjnego, który rozwiązywali uczniowie oraz kartotekę testu. Dostęp do tych materiałów został opisany we wcześniejszych częściach materiału. Omówienie poszczególnych zadań oraz wskazówki dydaktyczne można znaleźć także w materiałach filmowych, przygotowanych przez głównych egzaminatorów OKE w Krakowie. Są one dostępne na portalu telewizyjnym OKE w Krakowie.
58
Indywidualne wyniki uczniowskie – informacje o zadaniach – do czego można je wykorzystać?
Dane w arkuszu Excel z każdego egzaminu, pozwalają na graficzną prezentację wyników w sposób, który szkoła uznaje za najbardziej odpowiedni (głównie są to rozkłady wyników i histogramy). Dane w tym formacie pozwalają także na pogłębione analizy w szkole, w ramach których można brać pod uwagę dodatkowe informacji o kontekście uzyskania wyników przez uczniów.
59
Najważniejsze zasady analizy wyniku egzaminacyjnego w szkole
60
Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych
Pamiętaj, że wyniki egzaminacyjne zawsze należy rozważyć w odniesieniu do kontekstu, w jakim zostały uzyskane. Wykorzystuj wszystkie informacje o wynikach, które są dostępne – średnie nie mówią wszystkiego. Aby poprawnie korzystać z parametrów statystycznych, należy znać podstawowe zasady ich wykorzystywania. Najwięcej można dowiedzieć się analizując wyniki uczniów, uzyskane za poszczególne zadania.
61
Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych
Informacje o średnich wynikach w województwie lub powiecie stanowią punkt odniesienia do analiz – dzięki nim można ocenić, czy wyniki jest niski lub wysoki. Rezultaty uzyskiwane przez uczniów należy próbować powiązać z praktykami dydaktycznymi nauczycieli i szkoły. Analiza powinna obejmować zarówno dobre jak i słabe rezultaty – należy wiedzieć, co doprowadziło do sukcesu, jak i co należy poprawić.
62
Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych
Egzaminy informują nas o osiągnięciach uczniów. Natomiast na ich wyniki wpływają: praca szkoły, indywidualne zdolności i praca uczniów oraz czynniki społeczne. Analiza edukacyjnej wartości dodanej (EWD) pozwala na lepsze uchwycenie wpływu szkoły na osiągnięcia uczniów.
63
Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych
Pamiętaj, że wyniki egzaminacyjne zawsze należy rozważyć w odniesieniu do kontekstu, w jakim zostały uzyskane. Wynik egzaminu Czynniki szkolne Czynniki Indywidualne Czynniki społeczne
64
Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych
Wykorzystuj wszystkie informacje o wynikach, które są dostępne – średnie nie mówią wszystkiego. Im większa populacja tym lepsze parametry statystyczne Średni wynik daje najlepsze rezultaty, gdy mamy dużą liczbę uczniów. Wyniki danej grupy uczniowskiej widać najlepiej na wykresie, zawierającym rozkład wyników z danego egzaminu.
65
Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych
Najwięcej można dowiedzieć się analizując wyniki uczniów, uzyskane za poszczególne zadania. Wykonanie zadań przez ucznia możemy przedstawiać graficznie (jako średnią w klasie lub w szkole), albo jako wyniki poszczególnych uczniów.
66
Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych
Informacje o średnich wynikach w województwie i powiecie stanowią punkt odniesienia do analiz – dzięki nim można ocenić, czy wynik jest niski czy wysoki. Ta Tą samą informację możemy przedstawić w różnej postaci – graficzna prezentacja jest zwykle łatwiejsza w analizie.
67
Najważniejsze zasady analizy danych egzaminacyjnych
Informacje o średnich wynikach zadań w klasach są pomocne przy analizie opanowania poszczególnych partii materiału w oddziałach . Ta Przykładowe uwagi po analizie danych egzaminacyjnych. W klasie B w większości zadań jest zdecydowanie wyższy poziom ich wykonania niż w pozostałych klasach. W klasie A zadania 27, 28 i 29 zostały rozwiązane na bardzo niskim poziomie.
68
Jak można podsumowywać analizy?
Analizę wyników szkoły można podsumować na różne sposoby. Jednym z nich jest analiza SWOT. Technika analityczna SWOT polega na posegregowaniu posiadanych informacji na cztery grupy (cztery kategorie czynników strategicznych): S (Strengths) – mocne strony: wszystko to co stanowi atut, przewagę, zaletę; W (Weaknesses) – słabe strony: wszystko to co stanowi słabość, barierę, wadę; O (Opportunities) – szanse: wszystko to co stwarza szansę korzystnej zmiany; T (Threats) – zagrożenia: wszystko to co stwarza niebezpieczeństwo zmiany niekorzystnej.
69
Obraz szkoły na podstawie wyniku egzaminu
Mocne strony szkoły Wpisz tutaj wszystkie te elementy, które uważasz za mocne strony szkoły. Mogą to być zadania, za które uzyskano w szkole wynik lepszy niż w gminie lub powiecie, duża liczba uczniów z wysokimi wynikami. Pamiętaj – o tym, co jest mocną stroną szkoły należy myśleć odnosząc się do uwarunkowań, w jakiej przyszło jej funkcjonować. Słabe strony szkoły Wpisz tutaj wszystkie te elementy, które uważasz za słabe strony szkoły. Mogą to być zadania z niskimi wynikami, duża liczba uczniów z niskimi wynikami. Pamiętaj – o tym, co jest słabą stroną szkoły należy myśleć odnosząc się do uwarunkowań, w jakiej przyszło jej funkcjonować. Możliwości rozwoju Wpisz tutaj te elementy, które dobrze wróżą na przyszłoroczny egzamin. Może to być fakt polepszania się wyników w szkole, albo sukces działań dydaktycznych, który miał poprawić funkcjonowanie szkoły i jej efekty kształcenia. Bariery rozwoju Wpisz tutaj te elementy, które mogą sugerować zagrożenia w pracy szkoły i niskie wyniki. Mogą być to powtarzające się niskie wyniki za zadania mierzące pewien typ umiejętności, lub niepowodzenia w działaniach dydaktycznych nastawionych na poprawę wyników egzaminacyjnych uczniów.
70
Problemy i możliwe rozwiązania
Nie można porównywać wprost wyników egzaminacyjnych z roku na rok Można sprawdzić, czy wynik jest lepszy/gorszy od średniego wyniku w kraju, województwie lub powiatu W szkołach liczących mniej niż 10 uczniów analiza statystyczna nie jest miarodajna Można prześledzić wyniki uczniów z poszczególnych zadań Wyniki szkoły zależą nie tylko od pracy nauczycieli, ale także od indywidualnych i społecznych uwarunkowań uczniów Analiza wyników egzaminacyjnych zawsze powinna brać pod uwagę kontekst pracy szkoły
71
Pracownia ds. Analiz Wyników Egzaminacyjnych OKE w Krakowie
Dziękujemy za uwagę Pracownia ds. Analiz Wyników Egzaminacyjnych OKE w Krakowie
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.