Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

Pobieranie prezentacji. Proszę czekać

ocena, wnioski z zamierzeń obronnych

Podobne prezentacje


Prezentacja na temat: "ocena, wnioski z zamierzeń obronnych"— Zapis prezentacji:

1 ocena, wnioski z zamierzeń obronnych
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Podsumowanie: ocena, wnioski z zamierzeń obronnych w 2017 roku Stefan Nowik Kierownik Oddziału Spraw Obronnych i Obrony Cywilnej Olsztyn, 7-8 grudzień 2017r.

2 Stan zrealizowanych zadań w 2017 roku
Przedsięwzięcia zrealizowano zgodnie z planem zamierzeń (zmiany dotyczyły jedynie terminów- szkolenia , kontrole). Główne przedsięwzięcia to: kwalifikacja wojskowa, wojewódzkie ćwiczenie obronne (OC też), akcja kurierska, szkolenia obronne wewnętrzne i zewnętrzne w tym ich przygotowywanie i prowadzenie, terenowe ćwiczenia obronne jst i służb zespolonych, nadzór na realizacją zadań (kontrole). 1. Przygotowano i przeprowadzono wojewódzkie ćwiczenie obronne pk. KOPERNIK ( ocena ogólna dobra z wnioskami i zaleceniami) 2. Udział grup operacyjnych UW i część jst w ćwiczeniach krajowych i regionalnych tj. DRAGON 17, KOBRA 17, ŁYNA 2017) 3. Przygotowano i przeprowadzono kwalifikacje wojskową w województwie (luty-kwiecień). Do wyróżniających jednostek w tym zakresie można zaliczyć ; Urząd Miejski w Elblągu, Starostwo Powiatowe w Braniewie, Starostwo Powiatowe w N.M. Lubawskim Przeprowadzono ćwiczenia obronne wraz z uruchomieniem treningu akcji kurierskiej w powiatach: braniewskim i giżyckim (włączone do ćwiczenia wojewódzkiego) oraz Urzędzie Miejskim w Elblągu. Włączanie epizodów praktycznych wykonywanych w poszczególnych gminach do powiatowego ćwiczenia obronnego prowadzonego przez starostę sprawdził się w powiecie braniewskim. Akcję kurierska przeprowadzono zgodnie z planem i założeniami do ćwiczenia (problem finansowania, terminowości sprawozdań, aktualność wykazu kurierów ?).

3 W roku 2017 przeprowadzono łącznie 16 treningów akcji kurierskiej.:
Akcja Kurierska W roku 2017 przeprowadzono łącznie 16 treningów akcji kurierskiej.: 1. W powiecie braniewski – 8 (Starostwo Powiatowe oraz urzędy miast i gmin powiatu braniewskiego) – w ramach ćwiczenia wojewódzkiego 2. W powiecie giżyckim – 7 (Starostwo Powiatowe oraz urzędy miast i gmin powiatu giżyckiego) – w ramach ćwiczenia wojewódzkiego 3. W Urzędzie Miejskim w Elblągu. Celem było: prowadzenie funkcjonowania akcji kurierskiej na terenie powiatu braniewskiego i giżyckiego oraz na terenie miasta Elbląga, praktyczne sprawdzenie obiegu informacji w systemie wewnętrznego powiadamiania o wprowadzonym sygnale, uruchomienia akcji kurierskiej, zapoznanie kurierów z podstawowymi zadaniami wynikającymi z zakresu ich działania, współdziałanie sił i środków zabezpieczających przebieg akcji kurierskiej, sprawdzenie skuteczności doręczania wezwań oraz współdziałanie z terenowymi organami administracji wojskowej i samorząd. Dodatkowo uruchomienie akcji kurierskiej przez JW.

4 Jednostka organizacyjna Kwota nie wykorzystana
cd AK 1. Wszystkie ćwiczące jednostki samorządu terytorialnego sporządziły i nadesłały stosowne sprawozdania. Analiza poniesionych kosztów i wydatków nie wykazała poniesionych kosztów nie związanych z przeprowadzonym treningiem. Poniesione koszty treningów akcji kurierskiej Powiat Braniewski Wykorzystanie środków (za powiat) – 41,92% Jednostka organizacyjna Kwota Kwota wykorzystana Kwota nie wykorzystana Przekroczenie Starostwo Powiatowe 2000 148,15 1.851,85 Urząd Miejski Braniewo 1600 1.561,29 38,71 Urząd Miasta i Gminy Frombork 172,26 1.427,74 Urząd Miasta i Gminy Pieniężno 530,60 1.069,40 Urząd Gminy Braniewo 1000 577,37 422,63 Urząd Gminy Lelkowo 496,48 503,52 Urząd Gminy Płoskinia 201,80 798,20 Urząd Gminy Wilczęta 839,26 160,74 Razem 10.800 4.527,21 6.272,79

5 Jednostka organizacyjna Kwota nie wykorzystana
Cd AK Urząd Miasta Elbląg Plan zł –wykorzystanie –brak sprawozdania Powiat Giżycki Wykorzystanie środków (za powiat) – 47,13% Jednostka organizacyjna Kwota Kwota wykorzystana Kwota nie wykorzystana Przekroczenie Starostwo Powiatowe 2000 879,60 1.120,40 Urząd Miejski Giżycko 1600 508.45 Urząd Miasta i Gminy Ryn 122,85 1.477,15 Urząd Gminy Giżycko 1000 858,04 141,96 Urząd Gminy Kruklanki 298,95 701,05 Urząd Gminy Miłki 620,08 379,92 Urząd Gminy Wydminy 464,88 535,12

6 (Informowaliśmy o tym w pismach).
cd. AK Przedsięwzięcie należy ocenić pozytywnie. ALE uważamy, że że wiele jednostek samorządu terytorialnego ponosiła zbyt małe koszty do przygotowania i przeprowadzenia treningów akcji kurierskiej. Oprócz ustawowych należności związanych z realizacją świadczeń osobistych na rzecz obrony przez kurierów (wypłata przysługującego ryczałtu godzinowego lub należność pieniężna – zamiast ryczałtu dla pracowników, którym pracodawca nie wypłacił wynagrodzenia za czas pracy opuszczony z powodu świadczenia osobistego, nie w pełni realizowało się zwrot kosztów wykorzystania przez kurierów własnego środka transportowego, mało korzystało z możliwości zwrotu poniesionych wydatków na zakup materiałów niezbędnych do przygotowania i przeprowadzenia treningu akcji kurierskiej oraz zakup wyposażenia z przeznaczeniem dla kurierów (Informowaliśmy o tym w pismach).

7 Cd 5. Przeprowadzono kontrole problemowe realizacji zadań obronnych w powiatach: mrągowskim, elbląskim i iławskim. Kontrolę w Urzędzie Miejskim w Elblągu przeprowadzono w ramach terenowego ćwiczenia obronnego. Wnioski i zalecenia zamieszczono w protokołach pokontrolnych. Zadania pozamilitarnych przygotowań obronnych, ocenione w ramach kontroli problemowych, są realizowane na wysokim poziomie: w Starostwie Powiatowym w Elblągu, w Urzędzie Miejskim w Kisielicach, w Urzędzie Miejskim w Suszu. 6. Przeprowadzono instruktaże z pracownikami jst dot. zaktualizowanej bazy danych HNS. !!! (dość małe zainteresowanie). 7. Uzgadniano plany medyczne : ZMSz – nieznaczna poprawa ale uzgodniono ok 20% Dystrybucja preparatów jodowych – poprawa Plany zabezpieczenia medycznego na potrzeby obronne ….– nadal większość jednostek nie przysłała do zatwierdzenia (zwrócić uwagę na: zestawy medyczne, miejsca przechowywania oraz nowe załączniki do Planów – tabela) Zwrócić szczególną uwagę na wytyczne w tym zakresie na 2018 r. - zmiany

8 Cd 12. Dokonano oceny realizacji zadań obronnych w województwie za 2016 r. w ramach opracowanego Narodowego Kwestionariusza Pozamilitarnych Przygotowań Obronnych (NKPPO-17). Ocenę sporządzono na podstawie sprawozdań ze starostw powiatowych (uwzględniali również miny). Dane przekazano do MON . Wnioski wypływające z oceny stanu przygotowania uwzględniono w planowaniu zamierzeń oraz szkoleń obronnych planowanych w roku następnym (dotyczyło także środków finansowych na szkolenia obronne). 13. Podpisano umowy ze szpitalami/ spółkami na realizację zadań obronnych (8- tak, Ostróda wstrzymała się). 14. Nie zrealizowano przedsięwzięcia dotyczącego opracowania nowych planów operacyjnych (nie otrzymano z MON wytycznych w tym zakresie - poprzedni harmonogram nieaktualny)

9 Planowanie zamierzeń obronnych w 2018 roku
ZARZĄDZENIE Nr 331 WOJEWODY WARMIŃSKO-MAZURSKIEGO z dnia 4 grudnia 2017 roku w sprawie realizacji pozamilitarnych przygotowań obronnych w województwie warmińsko-mazurskim w 2018 roku.

10 Główny wysiłek z zakresu obronności w roku 2018 skupiony będzie na:
Przygotowaniu organów administracji publicznej (w tym samorządowej) i przedsiębiorstw realizujących zadania obronnego kontroli kompleksowej województwa Spotkania robocze z pracownikami merytorycznymi (instruktaże, szkolenia itp.), Wykonanie zaleceń pokontrolnych z poprzedniej kontroli 2. Przygotowanie i przeprowadzenie ćwiczenia wojewódzkiego: Termin- październik Udział praktyczny: powiaty mrągowski, olecki, częściowo ełcki i UM Elbląg Udział aplikacyjnie (bez rozwijania struktur) – pozostałe powiaty. (szczegóły zostaną określone zarządzeniem I kw roku) 2. Rzetelnym i terminowym przygotowaniu i przeprowadzeniu oraz rozliczeniu finansowym kwalifikacji wojskowej w województwie (luty-kwiecień). 3. . Udział grup operacyjnych w: ćwiczeniu krajowym pk. NATO-CMX 2018 (I kw. 2018) ćwiczeniu ANAKONDA 2018 (październik 2018), ćwiczeniu dot HNS (czerwieć !!!) - możliwy udział jst. treningu sztabowego pk. Łyna-18 organizowanego przez Szefa Wojewódzkiego Sztabu Wojskowego w Olsztynie (małe prawdopodobieństwo udziału jst). 5. Rozpisanie zadań realizowanych na potrzeby SZ RP i wojsko sojuszniczych zawartych w zł B do POFW –do powiatu włącznie) 6. Reklamowanie - prowadzenie analizy potrzeb kadrowych a następnie występowanie do właściwego wojskowego komendanta uzupełnień w sprawach reklamowania osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny – (na wniosek ?)

11 7. Tworzenie danych „Bazy sił i środków oraz ich dysponentów Województwa Warmińsko-Mazurskiego” na potrzeby HNS Wojewody Warmińsko-Mazurskiego ( omówiono); 8. Przygotowanie informacji i danych z realizacji zadań obronnych w 2017 roku na potrzeby opracowania NKPPO -18 – Starostwo Powiatowe zbiera dane za powiat - koniec stycznia; 9. Prawidłowe i terminowe wydatkowanie środków finansowych przeznaczonych na realizację przedsięwzięć obronnych z rozdziału: 75212 (pozostałe wydatki obronne) , (kwalifikacja wojskowa) i (urzędy wojewódzkie) refundowanych z budżetu Wojewody na zadania zlecone w dziedzinie obronności. 10. Przygotowanie jednostek i przedsiębiorstw do kontroli kompleksowej (szkolenie dyrektorów szpitali, instruktaże itp.) 11. Prowadzenie analizy potrzeb kadrowych. 12. Sprawdzenie w ramach nadzoru/ kontroli stan przygotowań obronnych w Urzędzie podległych jednostkach np. szpitale (dokonać oceny).

12 jakie przedsięwzięcia szkoleniowe?
Szkolenia obronne jakie przedsięwzięcia szkoleniowe? W przyszłym roku prowadzone będą: 1.. ćwiczenia powiatowe w powiatach: a. oleckim październik b. mrągowskim październik c. Ełcki (dot. zabezpieczenia medycznego? październik c. nidzickim wrzesień 2. Udział CZK w ćwiczeniach i treningach centralnych: AN 18, CMX 18, :kto- ??? 3. Zajęcia praktyczne w tworzeniu bazy danych na potrzeby HNS – I i II kwartał (przedstawiciele starostw i gmin) 4. Odprawa szkoleniowa z przedstawicielami starostw – grudzień (planowanie na 2019 rok) 7. Szkolenie instruktażowe jst maj (ełcki, olecki, gołdapski, giżycki, piski, węgorzewski) maj (kętrzyński, mrągowski, szczycieński, olsztyński, m. Olsztyn 8. Ćwiczenie wojewódzkie - październik 9. Szkolenie dyrektorów szpitali czerwiec 10. Treningi SD - III dek. marzec, czerwiec, wrzesień, 13. Szkolenie SP Gołdap - czerwiec 14. EPWiK w Elblągu - październik

13 Kontrole zaplanowane na 2018 rok.
A Kwalifikacja wojskowa SP w Ełku SP w Kętrzynie UM w Olecku B. Realizacja zadań obronnych 1. Podlegają: starostwa powiatowe, urzędy miast i gmin, podmioty lecznicze (szpitale)- kto ? . 2. Zagadnienia: dokumentacja obronna, wiedza merytoryczna osób którym przydzielono zadania w tym w podległych jednostkach. . marzec Powiat giżycki maj wrzesień  Powiat kętrzyński Powiat nowomiejski październik PWIK w Olsztynie

14 SPOSTRZEŻENIA I WNIOSKI Z PRZEPROWADZONYCH ĆWICZEŃ OBRONNYCH W 2017 r.
Zmiana zaplanowanych terminów ćwiczeń – niekorzystna Nie przestrzeganie terminowości uzgadniania planów ćwiczenia (ZK, OC, Obr.) Nie zawsze dostosowywano zagadnienia ćwiczebne określone w wytycznych Wojewody w opracowanej dokumentacji ćwiczebnej Nie w pełni są stosowanie elementy przygotowawcze do przeprowadzenia ćwiczenia Brak pełnego zaangażowania gmin włączonych w skład ćwiczeń powiatowych Brak korelacji planów ćwiczenia z faktycznie realizowanymi epizodami ćwiczebnymi Powtarzanie tych samych założeń ćwiczenia co w poperzdnich latach

15 Niestosowanie zasady niejawności (zespół autorski - wykonawcy) – brak możliwości sprawdzenia faktycznie realizowanego przedsięwzięcia Niedopuszczalne, aby na posiedzeniach zespołów zarządzania kryzysowego była prowadzona luźna dyskusja Nie rozwijanie faktycznych procedur określonych w kartach realizacji zadań operacyjnych Nie w pełni realizuje się zasadę angażowania pracowników merytorycznych do opracowania dokumentacji planistyczno-organizacyjnej ćwiczenia (osoby odpowiedzialne za realizacje poszczególnych obszarów: logistyka, finanse, i in.) Nie stosowanie zasady, że kierownikiem ćwiczenia ma być starosta, wójt, burmistrz lub osoba wyznaczono spośród kadry kierowniczej Nie angażowanie w pełni jednostek podległych i nadzorowanych, które powinny zapewnić realizacje zadań obronnych Tendencja do tworzenia zbyt rozbudowanej dokumentacji ćwiczebnej (koncepcja i plany przeprowadzenia ćwiczenia) Są odstępstwa od zasad sporządzania dokumentacji sprawozdawczej


Pobierz ppt "ocena, wnioski z zamierzeń obronnych"

Podobne prezentacje


Reklamy Google