Pobierz prezentację
Pobieranie prezentacji. Proszę czekać
1
EWALUACJA PROJEKTU „SZKOŁA RÓWNYCH SZANS”
2
Cel i przedmiot ewaluacji
Proces ewaluacji służy ocenie jakości działań i rezultatów projektowych. Ewaluacji poddawane są wszystkie etapy działań projektowych, a więc jego przygotowanie, zarządzanie i wdrażanie, współpraca z partnerem, działania związane z uczeniem się/nauczaniem/szkoleniami (=wymiany), wpływ na uczestników i grupy docelowe oraz upowszechnianie i wykorzystanie wyników.
3
Narzędzia badawcze Główne sposoby zbierania informacji przydatnych dla ewaluacji to: ankiety, wywiady indywidualne i zbiorowe, obserwacje, analiza dokumentów, analiza wytworów prac uczestników projektu.
4
Procedura ewaluacji W okresie przygotowawczym został sporządzony szczegółowy Plan działań ewaluacyjnych oraz skonstruowane narzędzia potrzebne do mierzenia jakości (np. formularze ankiet). Została również przeprowadzona ewaluacja wstępna wśród nauczycieli i uczniów, której wyniki stanowiły bazę do oceny "miękkich" rezultatów projektu.
5
Przez cały okres realizacji projektu prowadzona była ewaluacja bieżąca, za którą odpowiedał kierownik projektu każdej ze szkół. Celem ewaluacji bieżącej była ocena, czy dotychczasowe działania projektowe zrealizowano zgodnie z przyjętymi założeniami oraz mierzenie, czy i w jakim stopniu zostały osiągnięte zakładane efekty. Informacje były zbierane i analizowane systematycznie przez cały czas trwania projektu, co pozwalało na identyfikowanie ewentualnych koniecznych modyfikacji i ulepszanie podejmowanych działań jeszcze w trakcie ich realizacji poprzez wprowadzanie stosownych korekt, np. w harmonogramie czy kwestiach organizacyjnych.
6
Ewaluacja okresowa została dokonana dwukrotnie: po pierwszej krótkoterminowej wymianie grup uczniów przez ZST, a jej głównym celem było wprowadzenie zmian lub dodanie niezbędnych elementów w dalszych działaniach projektowych oraz po drugiej wymianie przez OSK. Każdorazowo na podstawie danych zebranych w czasie trwania wymiany kierownik projektu opracował raport ewaluacyjny, który został opublikowany na platformie e-Twinning.
7
W oparciu o wyniki badań przeprowadzonych w pierwszej połowie trwania projektu koordynator sporządził raport przejściowy opublikowany w Mobility Tool+. Na podstawie ilościowych i jakościowych danych uzyskanych w procesie ewaluacji koordynator projektu opracuje raport końcowy, który zostanie opublikowany w Mobility Tool+.
8
Działania do oceny osiągania celów i rezultatów projektu
Zbadanie wyjściowego poziomu wiedzy i umiejętności uczestniczących nauczycieli w obszarach związanych z celami, założeniami i tematyką projektu (metoda projektu edukacyjnego w edukacji włączającej, e- Twinning, języki obce, system szkolnictwa i model edukacji włączającej w Polsce/Niemczech, Erasmus+) ankieta Zbadanie wyjściowego poziomu wiedzy i umiejętności uczestniczących uczniów w obszarach związanych z projektem (wiedza o kraju partnerskim, integracja europejska, zasoby, zdrowe odżywianie, TIK, języki obce) test quizowy
9
Ocena przydatności i skuteczności form doskonalenia kadry pedagogicznej (szkolenia e-Twinning, warsztatów metodycznych, wideokonferencji) ankiety Ocena działań nauczycieli pracujących metodą projektu w czasie krótkoterminowej wymiany w Słupsku i w Kolonii arkusze oceny Ocena rozwoju kompetencji komunikacyjnych, interpersonalnych, kulturowych i językowych nauczycieli uczestniczących w wymianach wywiad
10
Ocena funkcjonowania uczniów w grupie
Ocena przydatności i skuteczności przygotowania pedagogicznego, kulturowego i merytorycznego uczniów uczestniczących w projekcie "miękkie" metody ewaluacji warsztatów i lekcji tematycznych (tarcza strzelnicza, kosz-walizka) ankiety test quizowy recenzje filmów nakręconych przez uczniów recenzje prac projektowych uczniów Ocena funkcjonowania uczniów w grupie karty obserwacji Ocena postaw i zachowań uczniów w czasie realizacji zadań projektowych i wymian Ocena rozwoju kompetencji komunikacyjnych, interpersonalnych, społecznych, kulturowych i językowych uczniów wywiad obserwacja
11
Ocena efektywności międzynarodowych spotkań projektowych w Słupsku i w Kolonii
ankiety kwestionariusze wywiadu indywidualnego analiza wypracowanych dokumentów
12
Ocena atrakcyjności i efektywności krótkoterminowych wymian w Słupsku i Kolonii
„miękkie" formy ewaluacji wywiad ankiety arkusze oceny obserwacja analiza efektów końcowych projektu edukacyjnego arkusze samooceny
13
Ocena jakości i skuteczności zarządzania projektem
analiza dokumentów finansowych i raportów kontrolnych Ocena komunikacji i współpracy pomiędzy partnerami projektu metoda identyfikacji przeszkód
14
Ocena działań w zakresie upowszechniania wyników projektu
analiza danych ilościowych tj. liczba plakatów, liczba rozdanych ulotek, liczba artykułów w prasie lokalnej i specjalistycznej, liczba relacji w lokalnej telewizji, liczba artykułów i relacji na stronie internetowej szkoły i w mediach społecznościowych, liczba umieszczonych nagrań w serwisie you tube, liczba opublikowanych zdjęć w serwisie Instagram, liczba spotkań z przedstawicielami lokalnych władz, liczba zorganizowanych wydarzeń (spotkania informacyjne, happening, pokaz, konferencje, szkolne i lokalne imprezy szkolne i okolicznościowe), liczba publikacji na e-platformach
15
Wskaźniki powodzenia Do oceny osiągania celów projektu przyjęto ilościowe i jakościowe wskaźniki powodzenia, odnoszące się do poszczególnych rezultatów. Poniżej przykładowe wskaźniki:
16
a) podniesienie kompetencji zawodowych i osobistych nauczycieli pracujących w klasach integracyjnych
80% uczestników szkoleń, konferencji i warsztatów metodycznych oceni przydatność tych form doskonalenia w pracy zawodowej od 4 do 6 (przy skali od 1 do 6, gdzie 1 oznacza bardzo niska, 6 - bardzo wysoka) 90% uczestników krótkoterminowych wymian zadeklaruje poprawę umiejętności społecznych i międzykulturowych
17
b) podniesienie efektywności i atrakcyjności kształcenia integracyjnego poprzez wymianę doświadczeń i know- how w zakresie edukacji włączającej, wypracowanie nowych metod i narzędzi 80% uczestników wideokonferencji, hospitacji i spotkań z przedstawicielami grona pedagogicznego szkoły partnerskiej ocenia ich przydatność dla doskonalenia własnego warsztatu pracy od 4 do 6 (przy skali od 1 do 6, gdzie 1 oznacza bardzo niska, 6 - bardzo wysoka) pozyskanie (przez każdą ze szkół) co najmniej jednego pakietu pomocy dydaktycznych od szkoły partnerskiej 100% uczestników wymian deklaruje poprawę umiejętności stosowania metody projektu edukacyjnego w grupach integracyjnych (oczekiwane jest, iż wszyscy wybiorą w ankiecie ewaluacyjnej warianty odpowiedzi 5, 6 - przy skali od 1 do 6, gdzie 1 = zdecydowanie nie, a 6= zdecydowanie tak)
18
c) wzrost stopnia integracji uczniów niepełnosprawnych
frekwencja uczniów niepełnosprawnych w zorganizowanych formach przygotowania merytorycznego, pedagogicznego i kulturowego co najmniej 75% 90% uczniów niepełnosprawnych zaangażowanych w realizację zadań projektowych
19
d) rozwój sfery osobistej i poznawczej uczniów - uczestników projektu
wyniki końcowych ankiet i testów quizowych wyższe od wyników badań wstępnych u wszystkich uczestników nagranie krótkiego filmu przez każdą z narodowych grup projektowych i jego wysoka ocena przez odbiorców jedynie sporadyczne konflikty w czasie realizacji zadań projektowych, niewpływające na końcowy efekt działań
20
e) aktywizacja społeczności szkolnej i lokalnej na rzecz edukacji włączającej
dwa artykuły o projekcie w lokalnej prasie dwie relacje o projekcie w lokalnej telewizji co najmniej 100 uczestników happeningu "Eko- Ludzie" w Słupskim Parku Kultury, Sportu i Wypoczynku
21
MGR MAGDALENA CZYŻEWSKA
DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ MGR MAGDALENA CZYŻEWSKA
Podobne prezentacje
© 2024 SlidePlayer.pl Inc.
All rights reserved.